Jak dopadl World of Warcraft komiks Ashbringer
zdroj: tisková zpráva

Jak dopadl World of Warcraft komiks Ashbringer

5. 6. 2011 8:22 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Přiznám se, že od Warcraft III jsem definitivně vypadl z historie a událostí v Azerothu, takže mé znalosti jsou více než vágní. Vím ale, že se podařilo vytvořit poměrně komplexní universum, které přetéká zajímavými příběhy a událostmi. Komiks Ashbringer, jehož české vydání zajistilo nakladatelství Crew, je toho důkazem a pro mne osobně, ač tedy nejsem cílová skupina, byl velmi zajímavým náhledem do historie Azerothu.

Jak asi fanoušci z názvu tuší, jde o příběh meče Ashbringeru a pádu lorda Alexanda Mograina. Jelikož jsem kmán, jemuž tyto pojmy nic neříkají, byl jsem vděčný za kratičké „kdo je kdo“ na začátku komiksu, zvláště kvůli strohému stylu vyprávění. Platí zde klasické pořekadlo „postav, jako na orloji“ a i přes kvalitní kresbu, která se zbytečně nesnaží o realističnost se mi ti vousatí paladinové a jejich nevousatí synátorové chvíli motali. Nicméně šlo hlavně o první kapitolu, která slouží jako předehra k celé zápletce, po níž se sympaticky nekompromisní a drsný příběh zrady a pomsty rozjíždí naplno.


O Ashbringeru se dá říct, že je cílený na fanoušky World of Warcraft, potažmo Azerothu. Není ovšem jen nějakým primitivním přívažkem, protože události, které často potkáváte jen ve formě questů, jejichž příběhovému pozadí třeba ani nevěnujete pozornost, popisuje barvitě. Pokud má v něčem Ashbringer slabinu, jsou to dialogy. Celá série se skládá ze čtyř kapitol, do nichž bylo třeba nacpat mnoho událostí, a tak občas děj utíká jak splašený kůň a postavy mají čas na sebe štěknout sotva dvě věty. A přitom z oněch vět se velmi často odvozují další motivy jednotlivých charakterů.

Na podobné tempo si ale zvyknete, a jak říkám, s postupujícími stránkami jsem se z lehkého zájmu přesunul do polohy, kdy vím, že komiks chci dočíst. Samozřejmě, nejde o nějaké stěžejní dílo typu Watchmen (to proboha po tomto komiksu nikdo nemůže chtít), ani to není ten typ komiksu, který se opírá hlavně o dialogy a dopředu jej ženou zajímavé postavy jako Hitman či Preacher. kdepak, Ashbringer je do komiksu přenesené historické líčení – a osobně mám tento styl rád.

Zvlášť, když za scénářem stojí Micky Neilson, chlapík z Blizzardu, který má zjevně k Azerothu silný vztah, čímž se liší Ashbringer od ostatních WoW komiksů, které ne vždy měly onu "nezaprodanou" duši. Další věcí, o níž se musím zmínit, je překlad Pavla Dobrovského. Dobře reflektuje jemné nunace v odlišnostech vyjadřování různých ras a hlavně se snaží potýkat s nutností vlastní jména nepřekládat. V normálním případě by vše hnalo překladatele k tomu, aby jména jako Tyr's Hand převedl do češtiny, ale všichni mají už natolik zažité anglické názvy a jména, že by to bylo vysloveně kontraproduktivní.

Takže, pokud jste hráči WoW, některé z přidružených her anebo vás prostě svět Azerothu zajímá, mohu vám Ashbringer s klidem doporučit. Přidá spoustu informací k vašemu oblíbenému světu či příběhu. Jinak to záleží na vás, co v komiksu hledáte. Pokud vás zajímá, v co všechno se může vyvinout série her, zkuste jej. Stejně tak by vás měl Ashbringer potěšit, pokud máte rádi výraznou a nestandardní kresbu. Možná zjistíte, že vás Azeroth začne zajímat. A nutno říci, že cena 349 Kč je vzhledem k běžné ceně dnešních komiksů docela přívětivá.

Další informace o všem, co se týká World of Warcraft najdete na oficiální fanstránce WoWfan.

Nejnovější články