Hry zdarma: roguelike GTA, italská válečná konverzačka a několik variací XCOMu
zdroj: Campo Santo

Hry zdarma: roguelike GTA, italská válečná konverzačka a několik variací XCOMu

10. 4. 2016 15:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Dneska si vypíchneme hned tři demoverze či prototypy ambiciózních projektů, které by vás mohly zajímat! A vedle toho upozorníme na freewarovky, které zachycují buď skutečné příběhy z druhé světové, nebo se snaží kombinovat XCOM a NEO Scavenger.

Venti Mesi (download)

Venti Mesi (Dvanáct měsíců) je interaktivní textovka, která nabízí dvacítku lidských příběhů z italského úseku druhé světové války. Jelikož jde o dokumentární záznam skutečných dobových historek, nečekejte špionážní nebo bojové povídky. Namísto nich se dočkáte konejšení usínajícího syna historkami o aeroplánech a bombardování či výslechu italského podezřelého německým okupantem, který se v průběhu debaty o dokladech stočí k fotbalu a dopadne sladkobolně.

Venti Mesi nabízí co by se za nehet vešlo hratelnosti, do jisté míry jen můžete ovlivňovat dialogy. Nejde však o titul, který se hraje pro bezuzdnou zábavu, nýbrž pro poučení a vzdělání. Pokud vás baví netradiční příběhy z druhé světové, posloucháte Příběhy 20. století, v poličce máte Ještě jsme ve válce a ze Zachraňte vojína Ryana si nejvíce pamatujete košilatou debatu u songu Edith Piaf, nabídne vám Venti Mesi zajímavý zážitek na 15 minut. Nelinearita dialogů je navíc větší než u nápadně podobného tuzemského projektu Československa 38-89. Tvůrci Venti Mesi měli každopádně velmi podobný nápad a dospěli více méně k totožnému cíli, což je dobré ocenit.

zdroj: Archiv

Darkyr (download)

Upéct z minima příjemný zážitek se podařilo i hře Darkyr. Jde o tahové RPG o putování klasického fantasy hrdiny (na výběr jsou tři archetypální třídy) do potemnělé kobky. Vývojáři se prý inspirovali plynulostí tahového systému XCOM, podobné srovnání mi však na mysli nevytanulo. Příběh ani pravidla každopádně nevybočují ze zaběhnutých pravidel žánru, takže jsem hru chtěl původně zmínit spíše jednou větou v sekci "Může se hodit". Jenže... Darkyr je řemeslně kvalitně zpracovaná a hraje se nečekaně dobře. To u freeware experimentů rozhodně není pravidlem.

Titul vznikl pro game jam 7 Day Roguelike a stojí za ním vývojářské ministudio PTrefall, které v minulosti vydalo i solidní browserovku Rogue Station (hratelná jen v Opeře) nebo roguelike MUD Void Sanctum. Tvůrci za sebou už něco mají a je vidět, že svůj omezený čas v případě Darkyr investovali do odladění svižného zážitku z putování a nikoliv do pozlátka. Grafika Darkyr sice není ošklivá - naopak atmosféru příjemně dotvářejí světelné efekty a zvuková stránka. Vystačí si však jen s minimální prezentací potvor v podobě barevných polygonů. Výsledek je inspirující pro jiné tvůrce a zábavný pro širokou hráčskou masu.

Emerge (download)

První a nikoliv poslední demo tohoto měsíce nese název Emerge: Cities of the Apocalypse a nabízí hráči mix tahově-budovatelské strategie a real-time taktické akce v příjemně laciném provedení. I když lze hru popsat jako mix XCOM (správa zdrojů, vytváření úderného komanda a výzkum technologií), tower defense střílečky (sektory se zabírají či brání skrze akční segment, v němž jsou ovšem hráčské postavy statické a čelí vlně zombies) a NEO Scavenger (nutnost přežívání z toho, co je po ruce), Emerge nedosahuje úrovně žádného ze zmíněných zdrojů inspirace. Přesto, nebo spíše právě proto, umí hra krásně zabrnkat na centra zábavy.

Emerge připomíná flashovou hru, která se snaží prorazit na velkém trhu. V případě Emerge momentálně i na Steamu. A činí tak překvapivě úspěšně, na to že jde o projekt jednoho člověka Emilia Manolida, který freewarovky tvoří už bratru 9 let! Vyzkoušejte demo a uvidíte sami.

zdroj: Archiv

OmniBus  (download)

A teď hurá k něčemu obskurnímu! OmniBus je “fyzikálním simulátorem” nezničitelného autobusu, kterým můžete bořit baráčky a ničit jiné silniční vozy, přičemž skóre plyne z co nejroztodivnějších výkrutů, zákrutů a otáček prostředku hromadné dopravy. Je to náležitě šílené, s příslibem hry více hráčů a maniakální omáčkou kolem hry (viz trailer níže) je ale výsledek podobně osvobozující, jako sledování špatného filmu anebo návštěva nudapláže.

Zdarma hratelná verze je opět demo. OmniBus je ostatně pořád ve vývoji. Abych řekl pravdu, nemám zrovna iluze o zábavnosti OmniBus - vlastně celé, co zatím hra dovoluje, je nahodilé narážení do budov a vozů. V éře, kdy ale může být kasovním trhákem taková konina jako Goat Simulátor, si ovšem zároveň nedovolím vynášet soudy o neúspěšnosti konceptu. OmniBus pomalu ale jistě získává na pozornosti, je tak dost dobře možné, že za rok či dva půjde o další nepravděpodobný trhák. Minimálně porce kreativity, kterou vývojáři předvedli v traileru, slibuje pořádně šílenou asi-zábavu.

zdroj: Archiv

Mainlining (download)

Na konec jsem si nechal třetí a poslední demo měsíce, respektive prototyp. Mainlining je simulací práce hackera britské tajné služby, který se, podobně jako romantický zázrak Emily Is Away, hraje v prostředí operačního systému, který připomíná Windows XP. Zatímco Emily Is Away ovšem platil za interaktivní fikci, v Mainlining se po hráči vyžaduje daleko zevrubnější znalost práce na počítači - včetně psaní správných slov do příkazového řádku...

Návštěva fiktivních webovek, určování polohy podezřelých skrze fiktivní programy a nakonec i vydávání zatykačů k jejich zadržení a uvěznění na 25 let - to vše umožňuje již nynější verze hry! Zážitek tak kmitá kdesi mezi Papers, Please, hackerskou částí Clandestine a zmíněnou Emily Is Away, což je rozhodně recept na pozoruhodný zážitek.

zdroj: Archiv

Může se ještě hodit:

Military Industrial Complex - na první pohled slibně satirická “simulace” závodů ve zbrojení, která se navíc snaží působit jako hra z roku 1991. Na pohled druhý má však MIC extrémně rudimentární pravidla a chybí ji podobně vypečená pointa jako loňské ICBM

Puser Toh - podobně jako v případě Hotline Miami se i po vydání SUPERHOT začínají rojit klony této hry v notně netradičním provedení. Puser Toh je tak klasickým Pongem, v němž, jak se dá tušit, čas plyne jen při pohybu plošek. Co takový pokus činí zajímavým/nehratelným, je ovšem multiplayer. Časem totiž mohou různě pohybovat oba hráči...

React! - věru geniální nápad nabízí React! čili simulátor záchrany bublajícího jaderného reaktoru během 7 sekund. K úspěšnému zastavení katastrofy musíte stisknout dva čudlíky najednou, jenže klavesy, kterými každý čudlík aktivujete, se po každém restartu náhodně mění. Je to vypečené, zábavné i frustrující

AutoFireScreenshot zdroj: tisková zpráva

Landslide McQueen - zase jedna hra, která donutí hráče po spuštění procedit “WTF?”. V Landslide McQueen ovládáte panáka, který sedí na kufru a sjíždí městský kopec, přičemž po cestě sráží chodce a vyvolává tak lidskou lavinu. Těžko říct, jestli je to zábavné nebo jenom netradičně vtipné, každopádně to zaujme minimálně svým zpracováním

Autofire - v rámci 7DRL soutěže vznikl i obskurní kříženec Grand Theft Auto a roguelike hratelnosti, ve kterém musíte “krokovat” svým vozem po městě plném monster a nástrah. Vypečeným nápadem je akcelerace - ačkoliv jde totiž o tahovku, kára si stále udržuje svou “rychlost”, takže lze k solidnímu poškození přijít i bez cizího zavinění. Jakkoliv jde o pozoruhodný nápad, nebojím se zároveň říct, že díky Autofire zase o trochu více víme, kudy raději nejít

Nejnovější články