Google vyvinul umělou inteligenci, která se sama učí hrát hry
zdroj: tisková zpráva

Google vyvinul umělou inteligenci, která se sama učí hrát hry

27. 2. 2015 16:05 | Téma | autor: Adam Homola |

Že se Google už dlouho motá kolem vývoje umělé inteligence jste už možná někde zaslechli. Ostatně kolem čeho se Google dneska vlastně nemotá. Má vlastní horkovzdušné balóny, elektrárny, vyrábí roboty, samojezdící auta, chytré kontaktní čočky a pomocí nanočástič chce léčit rakovinu. Například. Podobných projektů je v programu Google X a přidružených firmách spousta, nemluvě o ambicích "stavět města a letiště" v rámci Google Y. Jeden z nejzásadnějších projektů je ale bez pochyby umělá inteligence, která se nedávno naučila hrát některé staré hry od Atari.

O umělých inteligentních se v médiích už psalo nesčetněkrát a nejde si nevzpomenout například na Deep Blue, který tehdy porazil Kasparova. Jenže tam nešlo ani tak o umělou inteligenci, jako o gigantickou databázi všech možných a nemožných tahů, se kterou uměl pouze výkonný superpočítač rychle a efektivně pracovat. V tom co dělá Google a jeho firma DeepMind je jeden zásadní rozdíl - tentokrát jde skutečně o regulérní umělou inteligenci, která má předdefinované pouze dvě věci. Jedna je že získávání bodů je dobré, druhá že ztrácení bodů je špatné, jak zpravuje Guardian.

Nic víc. S tímhle ji pak inženýři Googlu/DeepMindu vypustili na staré herní klasiky od Atari jako Pong nebo Breakout a zbytek byl na ní. V tomto konkrétním případě se říká umělé inteligenci agent a agentovi to trvalo dva týdny, než zvládl Breakout naprosto dokonale. Agent v tomto případě funguje tak, že hru zapne, sleduje framy a analyzuje co se děje. Pak zkouší mačkat tlačítka a analyzuje. Jakmile vede nějaký jeho čin k získání bodu je to dobře, zapamatuje si to a snaží se to opakovat. A naopak, pokud nějaká jeho aktivita vede ke ztrátě bodu, snaží se opakování této aktivity vyhnout.

Krásně to lze pochopit z přiloženého videa. V něm se agent nejprve učí jak se vůbec tečka pohybuje, kudy lítá a jak se odráží od páčky. Postupem času se zlepšuje a tečka propadne do spodu obrazovky jen občas. A ve finále, zhruba za dva týdny, přišel agent sám na to, že nejlepší taktikou je udělat si na straně tunel, dostat jím tečku nahoru a tam ji nechat "pracovat". Nám známá taktika, kterou agentovi do počítače nikdo nenadefinoval, přišel na ni sám. Metoda pokus - omyl je navíc přirozená i lidem a například u dětí nebo zvířat jde o často používaný způsob učení se.

Zatím je algoritmus ještě v plenkách a nemá žádnou skutečnou paměť, takže efektní testování dlouhodobých strategií a taktik je momentálně mimo hru. Právě paměť je ale to, na čem inženýři z Googlu hodlají zapracovat a následně pustit agenty do složitějších a modernějších 3D her. Nezbývá než doufat, že si video z pokusů na novějších hrách nenechá Google pro sebe... Ptáte se k čemu je Googlu umělá inteligence hrající počítačové hry? 

Inu, kvůli hraní počítačových her ji za 400 milionů liber loni nekupoval. Hry jsou jen vhodným nástrojem pro experimentování. Z pohledu běžného uživatele služeb Googlu se může díky umělé inteligenci z dlouhodobějšího měřítka výrazně vylepšit "osobní asistent" Google Now a technologii umělé inteligence půjde jistě dobře aplikovat i na samojezdící auta. Ta už sice po Kalifornii oficiálně jezdí nějakou dobu, ale pro plnohodnotný provoz v rukách milionů řidičů to zatím ještě není zrovna vhodná technologie a být ani nemůže. Zapomenout nesmíme ani na klasické vyhledávání Googlu, jehož dlouhodobou ambicí je odpovídat lidem na dotazy ještě než je položí. První nesmělé krůčky tímto směrem dělá právě služba Google Now.

Zapomenout ale nesmíme ani na fakt, že Google dělá prostřednictvím své firmy Boston Dynamics, a několika dalších firem zabývajících se robotikou, roboty. Ti jsou zatím třeba ještě hloupí a umí jen něco, ale robot s regulérní samoučící se umělou inteligencí je pro Google a jeho potenciální klienty už mnohem zajímavější. Na závěr už snad jen obligátní poznámka: někdo by mohl založit a následně prodat Googlu firmu s názvem Cyberdyne Systems...

Nejnovější články