Dotazník kontroly herního času u hráčů MMORPG
zdroj: tisková zpráva

Dotazník kontroly herního času u hráčů MMORPG

16. 10. 2012 12:20 | Téma | autor: Ondřej Hrabec |

Zdravíme všechny čtenáře Games. Hned na úvod je třeba vysvětlit smysl následujícího textu, který je v zásadě dvojí. Prvním z nich je oznámení spolupráce webu v realizaci grantového výzkumu s názvem Flow fenomén a kontrola času při hraní počítačových her. Prvním krokem v této kooperaci je výpomoc při shánění respondentů pro dotazník zaměřující se na schopnost kontroly herního času u hráčů MMORPG.

Pokud jste se již nyní rozhodli věřit soudnosti redakce Games a nás (doktorandy Ondřeje Hrabce a Kateřiny Lukavské z katedry psychologie Pedagogické fakulty UK) jako výzkumníků, patříte mezi současné nebo v minulosti aktivní hráče MMORPG a vládnete alespoň trochu angličtinou, můžete rovnou přejít níže k sekci "Dotazník". K těm z Vás, kteří zcela oprávněně ještě váhají, směřuje zbytek článku o povaze a cíli výzkumu.

Zase o závislosti? No to snad ne!

Rok 2012 na herní scénu uvedl hned několik MMORPG titulů (Tera, The Secret World, Guild Wars 2), které se snaží ukousnout svůj díl z koláče potenciálních příznivců. Nedávno také došlo k vydání datadisku Mists of Pandaria k dosud „nejmasovějšímu“ a dalšími přídavnými jmény častovanému MMORPG World of Warcraft. Právě launche podobných her u hráčů často startují období frekventovaného hraní, rezervace dovolených a někdy i černého svědomí ohledně množství věnovaného času této zábavě. Nadměrné hraní se však objevuje i jindy - když se děje něco zajímavého, je co objevovat, gilda funguje a společně se snažíte něčeho dosáhnout a pomalu se blížíte k milníku maximální úrovně. Když zkrátka hráče něco ve hře uchvátí, může se stát, že ve virtuálním světě stráví více času, než by chtěl.

Nick Yee, americký průkopník v oblasti výzkumu hráčů MMORPG, si povšimnul této stížnosti respondentů (vzorek zahrnoval 5000 osob) pramenící z neschopnosti herní čas kontrolovat. Zatvrzelý kritik videoherního média by v daný okamžik pozvednul ukazovák a vítězoslavně záležitost uzavřel heslem „závislost“. My jsme však k těmto výrokům přistoupili jako k zakázce na odhalení, co hráče u hry drží a co by jim mohlo pomoci nikoliv nehrát vůbec (východisko: hry jsou a priori škodlivé), ale spíše svůj čas u monitoru libovolně regulovat tak, aby z her těžili to pozitivní a zároveň se necítili, že něco zanedbávají či ztrácejí. Z toho důvodu raději nahrazujeme pojem „závislosti“ termínem „nadměrného hraní“ a snažíme se formulovat strategie dosáhnutí „bezpečného nebo kontrolovaného hraní“. Tím je i naznačeno naše chápání hraní videoher jako něčeho přirozeného a obohacujícího, pokud probíhá takříkajíc s mírou.

Dotazník, na který odkazujeme v tomto článku, se zakládá na měření charakteristik a zjišťování údajů o intenzitě hraní. Ukáže nám, které vlastnosti a v jaké míře je třeba mít, aby hráč praktikoval „bezpečné hraní“. Potěšitelnou zprávou je, že se jedná o vlastnosti, které lze u člověka rozvíjet, takže se nejedná o neuskutečnitelnou utopii. Dále se v dotazníku ptáme na konkrétní strategie, které hráči využívají pro kontrolu svého hraní. Zajímá nás, jak jsou takové strategie účinné, kolik hráčů je vlastně využívá a jestli mají tito hráči něco společného. Předpokládáme, že odhalení fungujících strategií využitelných u všech (nebo alespoň u většiny) hráčů by rovněž mělo pozitivní dopad na zvýšení bezpečnosti hraní. Možná budou některé otázky působit zvláštně, ale něco jimi sledujeme. Z důvodu ovlivňování odpovědí vám bohužel nemůžeme v současném momentu sdělit více. O výsledcích budete skrze Games informování později.

Dotazník

Odkaz na dotazník naleznete ZDE

- Veškeré informace poskytnuté v tomto dotazníku jsou důvěrné a slouží pouze pro účely výzkumu. Dotazník je anonymní. V případě ochoty o budoucí výzkumnou spolupráci je možné ke konci dotazníku vyplnit svůj email.
- Dotazník je v anglickém jazyce.
- Dotazník zabere maximálně 20 minut času.
- Nemusím snad podotýkat, že pokud jste už na identický dotazník narazili na jiném webu, není třeba jej znova vyplňovat. Ceníme si Vaší motivace, ale jedna odpověď nám stačí.
- Čím více respondentů se povede sehnat, tím lépe pro přesnost dat. V případě, že se s tématem výzkumu ztotožňujete, neváhejte šířit odkaz mezi své spoluhráče a přátele.

Povaha spolupráce s Games

Výše zmíněné dotazníkové šetření je součástí většího projektu, v rámci něhož plánujeme provádět podrobnější studie jednotlivců. Vše se zatím nachází ve fázi plánování, ale již nyní se objevují návrhy na uskutečnění diskuzí s ohniskovými skupinami hráčů, dokonce i nezvykle v jejich oblíbených virtuálních světech. Možná se v budoucnu ještě potkáme na kopci za Orgrimmarem, Stormwindem, Divinity’s Reach nebo ve futuristických prostorách Republikové či Imperiální flotily.

Kromě MMORPG jsme se rozhodli uchopit i témata obecnější, přesto však související. V nedávné minulosti proběhla skupinová diskuze se samotnou redakcí Games na téma herního stylu různých skupin hráčů a odlišností v něm. Podobně jako u dotazníku budete o tomto počinu informování prostřednictvím výzkumného deníku. Ten bude zahrnovat různé sumarizace, výňatky z dat, reflexe vyvíjejícího se předmětu a výsledků studie. Souhrnně se díky vedení tohoto webu snažíme navázat užší propojení mezi někdy až moc svébytnými poznatky vědy a praktickými zkušenostmi hráčů, což možná i souvisí s tím, že hry rádi hrajeme a v jejich prostředí se pohybujeme odjakživa. Naše vlastní zážitky nás motivují porovnávat a dozvídat se o způsobech hraní dalších hráčů, a to vše pak integrovat do ucelené podoby neboli dobře „převyprávět“. Chceme spíše porozumět a pochopit, než ukazovat prstem a vynášet normativní soudy.

Děkujeme za případnou podporu tohoto projektu vyplněním dotazníku a poskytovanou zpětnou vazbou na veškerý obsah, který se v budoucnu na Games.cz objeví.

Nejnovější články