Britská rada pro reklamu rozhodla, že stránka No Man’s Sky na Steamu není klamavá
zdroj: tisková zpráva

Britská rada pro reklamu rozhodla, že stránka No Man’s Sky na Steamu není klamavá

30. 11. 2016 14:27 | Téma | autor: Adam Homola |

Stížnost na No Man’s Sky, kterou se zabývala britská rada pro reklamu, je nyní u konce. Advertising Standards Authority (ASA) prošetřovala produktovou stránku No Man’s Sky na Steamu na základě podnětu od třiadvaceti lidí. Ty tvrdily, že některé části stránky (video, obrázky, části textu) zavádějící a nereprezentovaly to, co pak člověk dostal ve hře. To není podle ASA pravda, k žádnému klamání zákazníků nedošlo a případ je tak uzavřen.

ASA kvůli prošetřování kontaktovala, coby provozovatele Steamu, i Valve, ale její zástupci je v podstatě odkázali na vývojáře z Hello Games. Jsou to právě oni, kteří produktovou stránku hry na Steamu spravují, nikoliv Valve. Hello Games s ASA spolupracovali a předložili dostatek důkazů a vysvětlení pro to, aby ASA shledala stránku hry, až na tři případy, jako bezproblémovou.

Klíčovým bodem celého vyšetřování je fakt, že No Man’s Sky je, na rozdíl od drtivé většiny ostatních her, generovaná procedurálně. A je, vzhledem k nepředstavitelnému množství planet, téměř nekonečná. V praxi to znamená, že generovaný herní obsah není hráčům předkládám ručně tak, jako je tomu u jiných her. Algoritmus řeší nejen startovní pozici každého hráče, ale třeba i pravděpodobnost, s jakou potká zvíře s nějakým konkrétním vzorcem chování.

Z logiky procedurálního generování obsahu a ohromného množství planet je tak extrémně obtížné narazit na identickou planetu s identickou scénou, jaká je k vidění v traileru. Nicméně Hello Games věří, že při běžném hraní je poměrně jednoduché narazit na obsah podobného typu a nespočet videí na internetu dokazuje, že průměrní hráči na takový obsah narazili. Navíc v rámci několika málo hodin běžného hraní, bez nutnosti trávit ve hře nesmyslné množství času.

zdroj: Archiv

Procedurálně generovaný obsah nabízí vše

Jde však o typ obsahu, nikoliv o stejné scény či situace. Tedy o podobná zvířata, lodě, struktury, planety apod. Vývojáři tvrdí, že takového obsahu je ve hře přímo nadbytek, jen si ho hráč musí najít a na každé planetě rozhodně není. I v rámci průměrné herní doby lze prý narazit na všechny typy obsahu, který vidíte na videu na stránce hry na Steamu.

Některé věci se prý ve hře vyskytují výrazně méně často, jako například velké vesmírné bitvy. Jejich vzácnost je ze strany tvůrců úmysl – daný obsah pak na hráče působí více jako odměna a unikátní zážitek než jako běžná scéna odehrávající se v každém systému u každé druhé planety. Hello Games to komisi ASA dokázali, ostatně jako téměř všechno ostatní, poskytnutím záběrů ze hry a odkázáním prošetřujících komisařů na záběry natočené samotnými hráči.

ASA prošetřovala i grafickou stránku No Man’s Sky a shledala, že hra je schopna mnohem hezčí grafiky, než jakou můžeme vidět na videu na Steamu a na oficiálních obrázcích. To komisi dokázali Hello Games jak vlastními záběry, tak opět odkázáním na cizí weby s videi a obrázky. Jen dva obrázky prý prezentují vodu a jeden typ osvětlení v o něco lepší grafice, než jaká je ve hře. Nicméně to podle ASA není nijak zásadní a nenaplňuje to tak podstatu pro klamavou reklamu.

zdroj: Archiv

Jedním z dalších bodů stížnosti byla doba warpování, která záleží především na vašem herním okolí. Jestliže se warpujete do systému se spoustou planet, objektů a komplexním životem, bude to trvat déle. Warpování do systému s hrstkou mrtvých planet je zase otázka několika málo vteřin. Warpování na videu bylo natočeno na standardním herním počítači a Hello Games pro ASA potvrdili, že video v tomto směru nijak neupravili.

Soupeření frakcí o teritoria také nepředstavuje problém či snad klamavou reklamu. Ve hře přítomno je, podle tvůrců je součástí příběhu a hráč na to narazí během běžného hraní. Jedna frakce dává najevo svůj odpor k jiné frakci během některých interakcí s hráčem a do jejich vzájemných soubojů se můžete zapojit. Díky tomu vám pak stoupne reputace u frakce, na jejíž stranu jste se v boji přidali. Hello Games zde ASA odkázali i na cizí video, které souboje frakcí popisuje.

Podobným způsobem byly vyvráceny i pochybnosti o chybějících strukturách, které ve hře jsou, nebo údajně chybějící obchodní konvoje cestující mezi hvězdnými systémy. Všechny tyto věci dokázali Hello Games komisařům z ASA předložit jak na svých, tak cizích videích. 

zdroj: Archiv

Pochybení se ale najít dají

Bez problémů vyšetřování ale nebylo a ASA přeci jen něco našla. Například design uživatelského rozhraní a systém zaměřování. Ten si prý jistými změnami prošel a jeho finální verze se od onoho videa liší. Stejně tak zvířata, která například na videu rozrážela a porážela stromy, nebo loď podlétávající skalní útvar. Ani jedna z těchto věcí ve hře není, ale podle ASA jde jen o kratičké záběry, které nereprezentují základní herní prvky či hratelnost jako takovou a v celkovém kontextu jsou téměř bezvýznamné. Kontroloři z ASA nevěří, že by se právě podle těchto drobností mohl někdo rozhodnout o koupi hry, když hlavní poslání produktové stránky hry na Steamu leží někde jinde.

Výše uvedené drobnosti tak podle ASA nenaplňují podstatu pro klamání zákazníků, či zavádějící reklamu. Podle nich bylo ze stránky hry na Steamu jasné, že jde o procedurálně generovanou hru s obrovským světem, a tak bylo očividné, že každý hráč bude mít jiný zážitek. Vývojáři to také nijak netajili a dlouhodobě jasně říkali, že klíčovým prvkem No Man’s Sky je prozkoumávání vesmíru.

„Na základě toho předpokládáme, že by zákazníci měli pochopit, že obrázky a videa budou reprezentovat typ obsahu. Nikoliv že by hráči očekávali, že narazí na tato konkrétní zvířata, souboje, budovy či scény,“ píše se ve verdiktu ASA. „Když vezmeme v potaz všechny řečené věci a veškerý kontext, je podle nás video i stránka hry konzistentní s hratelností a záběry, které nám Hello Games i třetí strany dodali. Záběry ten očekávaný herní zážitek nepřeháněly. Na základě toho jsme se usnesli, že video ani stránka hry pravidla neporušila,“ dodala ASA.

No Man's Sky zdroj: tisková zpráva

No Man’s Sky se tak, minimálně co se týče stránky hry na Steamu a onoho traileru, neprohřešilo klamavou reklamou. Výsledek je tak jednoduchý a až na tři výše zmíněné drobnosti ho lze shrnout v podstatě do jedné věty: všechno co vývojáři na Steamu ukazují ve hře je a pokud jste na cokoliv z prezentovaných věcí nenarazili, nebyli jste podvedeni „klamavou reklamou“. Jednoduše hrajete téměř nekonečnou a procedurálně generovanou hru, která se chová jinak než ostatní hry. Jejím středobodem je objevování vesmíru, a tak byste měli především objevovat. Něco kouzelného objevit můžete, ale nemusíte.

Nejnovější články