Adrift
Adrift se mohla Gravitací a Interstellarem nabuzenému publiku krásně trefit do vesmírné noty. Mohla ukázat, že virtuální realita není jen na jednorázové „wow“, a mohla spustit novou vlnu specifických walking simulátorů. Mohla toho udělat hodně, ale neudělala. Zatímco podpora virtuální reality byla spíše přidanou hodnotou, všechno ostatní se pod nánosem lákavé slupky a premisy utopilo. Nudná, stereotypní a extrémně nezajímavá hratelnost je něco, co se totiž ukáže velice rychle. Než vám dojde virtuální kyslík, dojde vám reálná trpělivost.
Mafia III
Skvělý soundtrack, zajímavě zvolené období i město, pestrá škála postav, smysluplné provázání s předchozím dílem… Mafia III vypadala od začátku slibně a dostatečně unikátně na to, aby v žánru městských akcí nezapadla. Vývojáři nakonec trefili jen postavy, jejich osudy a některé příběhové drobky. Všechno ostatní táhla dolů často monotónní a nudná hratelnost. Neustálé opakování téhož, malá variabilita, spousta nedodělaných věcí… Mafia III není špatná hra, ale o to víc všechno nepovedené v kontextu toho povedeného vyčnívá.
Quantum Break
Tlak na Remedy před vydáním Quantum Break byl nezáviděníhodný. Studio, které vytvořilo kultovní akci Max Payne a pořád solidní titul Alan Wake, se svým novým kouskem klopýtlo a následně narazilo hlavou do zdi. Málokterá z loňských her je tak lehce zapomenutelná jako Quantum Break. Výsledek je navíc v ostrém kontrastu s tím, co tvůrci slibovali - zajímavě pojaté zpomalování času, vybroušenou hratelnost střílečky z pohledu třetí osoby, ambiciózní plány na seriál propojený s herními událostmi, a to všechno s Microsoftem za zády. Remedy chtěli vytvořit něco zbrusu nového. Namísto toho vytvořili klasickou střílečku s nudnou hratelností, zaměnitelnými a nesympatickými postavami a seriál, na který si pár měsíců po vydání nikdo nepamatuje.
No Man’s Sky
Jednou o vývoji No Man’s Sky někdo napíše knihu, kterou si s chutí přečteme. Do té doby můžeme jen vzpomínat hromadu věcí, které si tvůrci vysnili, a jen tak „mezi řádky“ veřejnosti sdělili. Výsledná hra však z toho všeho nabídla jen půlku, a trvalo řadu měsíců, než to tvůrci na konto obsahových updatů začali napravovat. Dnes už No Man’s Sky vypadá a hraje se jinak, než jak tomu bylo těsně po vydání. No Man’s Sky je na poměry malého studia rozhodně úctyhodný počin. Pořád to ale nic nemění na faktu, že se hra řadí mezi největší zklamání minulého roku. I když by se hra vlastně mnohem více vyjímala v pomyslné kategorii „Mluviti stříbro, mlčeti zlato“.
The Westport Independent
Různých game jamů se každoročně koná celá řada a vzniká v jejich rámci celá řada zajímavých experimentů, ze kterých pak vzniknou parádní hry. Třeba výborný český Chamelon Run má své kořeny v game jamu, stejně jako The Westport Independent. Prototyp této hry zaujal, bavil a sliboval originální editorsko-cenzorský zážitek. Finální verze pak ale nabídla sice zajímavě vypadající, ale nudnou hratelnost, která nijak nerozvíjela nástřel z prototypu. Forma zde jasně vítězí nad obsahem.
A největším zklamáním za rok 2016 se podle redakce Games.cz stává:
V minulém roce nás nějakým způsobem zklamaly ještě tyto hry:
Battleborn
Homefront: The Revolution
Sheltered
Deus Ex: Mankind Divided
The Last Guardian