Mikoláš Tuček o důvodech, proč PC půjčovna her Frag.cz neuspěla
zdroj: tisková zpráva

Mikoláš Tuček o důvodech, proč PC půjčovna her Frag.cz neuspěla

29. 7. 2012 19:40 | Rozhovor | autor: Petr Poláček |

Nemůžu s čistým svědomím říci, že by mě (a vlastně celou redakci) informace o konci PC sekce herní půjčovny Frag.cz nějak šokovala. Přesto mě překvapilo, že namísto pokusu o jiné řešení celé služby přišla generální STOPka. Přeci jenom, zrovna v tomto segmentu je u nás konkurence nulová. A třeba službu, která by zpřístupnila menší množství, ale pěkně do češtiny přeložených a v rámci možností i aktuálních, hardcore titulů už si představit umím.

Jenže představa je jedna věc, realita druhá. Mikoláš Tuček, Dan Viktorín, Jakub Červinka, samozřejmě T-Mobile i další spolupracovníci Frag.cz by o tom mohli psát romány. Do celého projektu šli rovněž s nadšením a s nadšením to táhli až do konce. A stejně to nedopadlo slavným vítězstvím. Snaha, nadšení a zdánlivě skvělý plán prostě někdy nestačí. Ale nevadí, nyní se alespoň se mohou ohlédnout a zhodnotit, co udělali špatně, co dobře, co neudělali vůbec, co dělat neměli a tak dál. Právě v tomto rekapitulačním a v minulosti se rýpajícím duchu se nese i následující rozhovor s Mikolášem Tučkem, který přináší zajímavý pohled do zákulisí Frag.cz.

Po zhruba dvou letech provozu končí na Frag.cz online půjčovna PC her. Následuje tedy obligátní otázka proč? Zatlouklo jí něco finální hřebík do rakve, nebo je důvodem souhrn faktorů?

Určitě souhrn faktorů, ale hlavním důvodem samozřejmě je, že nebyla tak úspěšná, jak jsme všichni doufali.

Začátky půjčovny se ale zdály být docela slibné. V našem rozhovoru ze začátku roku 2011 sis pochvaloval rychlé dosažení 20 000 registrovaných uživatelů? Jak si vysvětluješ, že vývoj dále nepokračoval v tomto pozitivní směru?

Přestože jsme se hodně snažili, trvalo mnohem delší dobu, než jsme chtěli, aby systém fungoval naprosto bezchybně. Aby každý, kdo si stáhne klienta, mohl bez problémů okamžitě hrát. Zájem o půjčovnu byl velký, ale sebemenší zádrhel mohl lidi odradit. Obzvláště v prvních týdnech, kdy jsme měli největší marketingovou podporu, mohli mít uživatelé problémy a vyžadovalo to větší zkušenost s počítačem, aby člověk vše v klidu spustil. Bohužel ne všichni lidé to zvládli a chápu, že v takovém případě se sice registrovali, ale další šanci už půjčovně nedali.

Měli jste interně stanovené nějaké cíle, ať už počet uživatelů, popřípadě cíle týkající se nabídky služeb (achievementy, CZ lokalizace) uživatelům? Dařilo se jich dosahovat a mělo to nějaký výrazný efekt na počet uživatelů? Fungovaly třeba redakční věci typu videoblogy, časopis a podobně?

Celý projekt měl samo sebou vlastní byznys plán, v počtu registrací jsme jej rozhodně plnili lépe, než co se týče předplatných, to je asi jasné. Achievementy, tedy celý komunitní systém, měl být původně spuštěn už na začátku projektu a hrozně mě mrzelo, že nebyl, protože se mi líbilo být ještě navíc za hraní odměňován, a pak si blbnout se svým avatarem. CZ lokalizace jsme splnili podle plánu a nakonec dodali mnoho her navíc. Některé  byly i díky podpoře T-Mobile přeloženy, nutno dodat, že profíky z ex CD Projektu. A co se týče časopisu, vyhodnotili jsme jej nakonec jako nejlepší počin, co se týče propagace.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dva roky už je přeci jenom docela slušná doba a za tu dobu Frag prošel určitými změnami. Říkáš si teď, že některé z nich měly přijít dříve, popřípadě, které, aby měly větší či pozitivnější dopad?

Musím předem říci, že jsem velmi spokojený, jak teď web vypadá, většinou i jak klient funguje a cena 99 Kč za měsíc za už více než 1000 her je podle mě naprosto v pohodě. Jasně že je tam mnoho slabších kousků, ale také mnoho, které stojí za to. Mě lákalo i to objevování nových, sám jsem byl párkrát překvapen, když jsem hry testoval. Když se přikloním k rozdělení na casual a hardcore hráče, tak obsah máme pro casual scénu skvělý. Ne už tak třeba funkce, protože běžný hráč už chce třeba své hraní sdílet na sociálních sítích. To by tolik nevadilo, bohužel celé technické řešení je stále notně hardcore :) To je myslím největší schýza celého projektu.

Zpětně je samozřejmě velkou chybou, že jsme web udělali spíše pro kované hráče, ale v tu chvíli jsme měli slíbeno, že AAA hry budou přibývat pravidelně. Což se nakonec naprosto nestalo a v tomhle směru má projekt největší slabiny. Za obsah jsem byl konec konců zodpovědný já, ale možnosti, jak dostat na portál nové hry, se nakonec ukázaly naprosto minimální. A ač nerad ukazuju prstem na jiné, pronajímatel řešení nám v tomhle vůbec nepomohl.

Pokud to chápu správně, Frag bude nadále fungovat s nabídkou webových a mobilních her. Znamená to, že tyto segmenty služby jsou u hráčů oblíbené a lidově řečeno nyní frčí, na rozdíl od půjčovny PC her?

Ano, hry v browseru a samozřejmě mobilní hry na Frag.cz nadále budou. Jsou nejen úspěšnější, ale navíc nevyžadují tolik péče.

Jako jeden z faktorů, který PC půjčovně mohl výrazně podtrhnout nohy, vidím právě nástup her hraných přímo v prohlížečích, potažmo her na Facebooku a jiných sociálních sítích. Jak se na to díváš ty a nedalo se něco podobného vysledovat už ve chvíli, kdy se PC půjčovna rozjížděla?

Zpětně je to přesně tak. Asi i v té době jsme měli lépe předvídat, kam trh bude směrovat. Ale my jsme do toho šli s velkým nadšením, ta myšlenka výhodného hraní, kdy si vyzobáváte z bonboniéry to, na co máte chuť, se nám hrozně líbila. Nakonec jsme však do bonboniéry tolik festovních bonbónů nedostali, to vnímám jako první ohromný problém.

Co se týče her v prohlížečích nebo na Facebooku – ano, tam zamířily masy hráčů jednoznačně. Velká výhoda těchto her je, že více méně nemají technické problémy. A navíc během pár kliků hrajete. Kupř. nepotřebují instalovat, je to přesně ideální pro méně zkušené uživatele. Oslovit nehráče nebo sváteční hráče, to koneckonců zkouší všechny firmy posledních pět let. (Vyjma autorů Dark Souls a podobných samozřejmě.) V tomhle jsme uvažovali trochu tvrdohlavě. Jako v Cimrmanovi - „Festovně nainstalovaná hra, to vám nikdo nesebere.“ Nakonec se ukázalo, že naše technické řešení je naprosto zastaralé. S trochou jízlivosti by se dalo říci, že jsme vyjeli do Druhé světové války na koních.

Vzpomínám si tenkrát, jak jsme se ve finále výběrového řízení setkali s Milošem Endrlem z Geewy. Když mu byl celý systém představen, tak se trochu ošíval a řekl, že si myslí, že většina lidí bude chtít hrát v browseru. Díky jejich kulečníku jsou mezi deseti nejúspěšnějšími vydavateli na Facebooku, my projekt zavíráme. Šestý smysl mi říká, že v souboji vizionářství vyhrál o parník.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jak početné a jakého charakteru jsou nyní ohlasy na oznámení o ukončení provozu PC půjčovny? Dostáváš naštvané emaily? Emaily vyjadřující dík za 2 roky služeb atd...?

Přestože jsem byl vždycky „tváří“ projektu, poslední téměř rok se o něj mnohem více stará Dan Viktorín, kterému patří dík nejen za super support, ale i za to, že to opravdu rozhýbal. Bohužel jsme zpátky u těch koní. Čili pár emailů jsem dostal, povětšinou pozitivních od lidí, že jsme jim ukázali nový svět her. Nebudeme si lhát do kapsy – už při předělání cen a webu před rokem nám bylo jasné, že předplatitele SCORE na to nenalákáme. Po čase se naplno ukázalo, že hardcore technické řešení a casual obsah her prostě nejdou dohromady. Vzpomínám, jak jsem se na E3 bavil s Marcinem Iwinskim (CDP a série Zaklínač) a chlubil se mu, jak máme portál pro všechny hráče. „Čeče casual a hardcore – to nebude moc fungovat.“ Asi další chlapík, co má skill vizionářství o pár bodů vyšší, co?

Máš přehled, které hry byly mezi uživateli z nabídky PC her historicky nejoblíbenější/nejhranější?

Jednoznačně Plants vs. Zombies a Bejeweled 3. A nedivím se, jsou to skvělé hry, které zabaví každého. Pro naše americké partnery bylo dost velkým překvapením, že dlouhodobě máme v TOP 10 i hardcore hry (Hitman: Blood Money a Tomb Raider Underworld). Ty oni vůbec netlačili. Laru potřebovali na plakát, dál jim bylo jasné, že lidé hrají spoj-3 a hledání předmětů. Jenže, co si budeme nalhávat, čeští casual hráči prostě potřebují češtinu. Nakonec jsme dotlačili desítky lokalizovaných her. V žánru hledání předmětů jsme tuším byli první, kdo něco lokalizoval, čili alespoň malý achievement pro český trh.

Znamená konec PC sekce Frag.cz, že pro služby podobného charakteru, které by ale třeba byly schopné (hypoteticky) zajistit přísun opravdu čerstvých titulů, není na našem trhu místo?

Ptáš se mě na něco vizionářského, jo? Tak v tom jsem shodou okolností dost dobrej! Já bych stále řekl, že ano, ale se skvělou nabídkou a technicky čisté. A nějaký funkční komunitní systém navrch, ať to tmelí... Ale mohu říci, že nevím, samotného by mě zajímalo, jak si třeba vede ten balíček za 10 dolarů na Onlive. Já to dost převádím na sebe a musím říci, že kromě pár TOP titulů (Diablo III, Skyrim, Deus Ex) na PC už zdaleka tolik nehraju. Konzoli si půjčím také, jen když chci doplnit vzdělání o něco FAKT super (Heavy Rain, FIFA atp.). iPad mi vlastně stačí a byť tam hodně zkouším a kupuju, hry jsou levné a netuším, jaký model předplatného by mě zaujal.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud bys měl nyní Frag.cz rozjíždět znovu, co bys udělal jinak. Určitě tě napadá spousta a spousta věcí :)

Bohužel téměř všechno. Od výběru partnera, kdy bych pravděpodobně sáhl po Metaboli, kteří mají AAA titulů mnohem více. Vlastně jsem to byl já, kdo tlačil pro našeho finálního partnera Exent, protože komunitní systém se mi prostě hrozně líbil. A tenkrát nám bylo slíbeno i mnoho super her. Nakonec ta trapnost s Batmanem hovoří za vše.

Rozhodně bych se více zajímal o garance budoucího obsahu, tedy her. Inicioval jsem několik jednání s nejlepšími firmami na téměř nejvyšší úrovni a nakonec byl spíš pokárán, že jim bořím „worldwide dealy“. Jak to tak vypadá, tak jsem je z ČR zbořil dokonale, protože žádné už se neobjevily. Také bych více lustroval technickou stránku klienta – byl nám představen dost na poslední chvíli, což nepomohlo. A určitě bych mnohem více pracoval s komunitou, v tomhle vidím svou největší chybu. Ze Score jsem byl zvyklý, že to funguje trochu samospádem a s radostí teď pozoruju, co kluci kolem Lukáše Bašty dokáží vymyslet.

Chtěl bys ohledně Frag.cz něco vzkázat do éteru všem čtenářům, fanouškům, uživatelům, odpůrcům, nezávislým pozorovatelům, potažmo celému trhu?

Díky všem za jakoukoliv podporu a doufám, že jste zažili s Fragem hezké chvíle. Rozhodně musím poděkovat lidem z T-Mobile za odvahu, že do toho šli, přeci jen to byla neprošlapaná cestička. Samozřejmě všem, kdo na tom nechali kus života. A pro vaše čtenáře: na Frag.cz dost zábavných věcí zůstalo, tak se někdy stavte.

Nejnovější články