Zoo Tycoon 2 - recenze
8/10

Zoo Tycoon 2 - recenze

21. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Šéfem vlastnoručně vybudované zoologické zahrady se opět stanete v druhém pokračování bestselleru Zoo Tycoon, které oproti prvnímu dílu přináší samé změny k lepšímu včetně 3D pohledu na zvířecí miláčky.

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 21.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální

Obrázek zdroj: tisková zpráva Uplynuly ut tři roky od vydání prvního Zoo Tycoonu, na nějž navázaly dva datadisky Dinosaur Digs a Marine Mania. Ty přinesly pouze nová zvířata, objekty nebo další mise, ale teprve plnohodnotné pokračování se honosí kompletní proměnou do 3D kabátu a řadou menších či větších změn v hratelnosti. Narozdíl od poměrně dětského Zoo Empire se však Zoo Tycoon 2 snaží více přiblížit realitě co se týká fauny. U každému druhu jsou opět dlouhé texty popisující, kde je přirozené útočiště zvířete, čím se živí, co má/nemá rádo a spousty dalších informací. Dokonce bych si tipnul, že v tomto aspektu Zoo Tycoon 2 za sebou nechá nejednu encyklopedii (nechtěl bych být v kůži Playmana, který připravuje lokalizaci).

Hra nebo encyklopedie?
Pokud vás ale podrobné detaily nezajímají, číst je nemusíte. Hra vás k tomu nenutí tak jako první díl a popisky zvířat už naštěstí nepřikazují hráči, kolik přesně procent výběhu musí být tvořeno saharským pískem, kolik povrchu má pokrývat tráva a kolik je potřeba vody, aby byl váš chovanec spokojený. Výběh tak stačí jednoduše vybavit pouze podle svého uvážení a samozřejmě podle přirozeného biotopu zvířete. Pokud se zvířátko nudí, stačí mu přihodit nějakou hračku. Jestli ho ruší příliš „očumujících“ návštěvníků, zazdíte kousek plotu, nebo koupíte přístřešek a je to.

Po kliknutí na každého živočicha je vidět několik jednoduchých „teploměrových“ ukazatelů. Znázorňují potřeby zvířete - například hlad, jestli je čisté nebo jak se baví. Tyto potřeby je samozřejmě nutné naplňovat, protože spokojené návštěvníky v zoologické zahradě, kde se zvířata trápí, nenajdete. Pochopitelně úspěch vaší ZOO záleží na spoustě dalších aspektů, jako je třeba přítomnost sítě obchůdků s občerstvením, záchodů pro návštěvníky a různých atrakcí. To vše je třeba mít dobře strategicky rozmístěné po celém parku tak, aby bylo zajištěno jejich maximální využití.

Herní volby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Menu nabízí tři základní módy hry. Nejprve je vhodné absolvovat tutoriál, kde se pohodlně a jednoduše naučíte vše od ovládání kamery, stavby výběhu až po najímání opravářů. Pak už nic nebrání v rozehrání hlavní kariéry, v níž postupně budujete zoologické zahrady po celém světě a plníte v nich nejrůznější úkoly. Ty se autoři snažili vytvořit různorodé, aby nenudily. Takže se vám do rukou dostane například zubožený park s několika nespokojenými zvířaty, mizivou návštěvností a vaším cílem je, samozřejmě za určitý časový úsek, dát vše do pořádku. Nebo vám bude svěřen pár ohrožených zvířat, které není možné dokupovat a budete se muset postarat o jejich naprostou spokojenost, aby žily co nejdéle nebo se dokonce rozmnožily.

Kampaň je chytlavá hlavně díky postupně přibývajícím druhům zvířat, objektů a obměňujícím se úkolům. Jinou možností je „Challenge game“, kde si stavíte svou zahradu, staráte se o zvířata a k tomu plníte drobné úkoly. Posledním typem hry je „Freeform game“. Zde si pouze zvolíte lokaci, počáteční částku, se kterou budete disponovat, a vše ostatní je už ve vašich rukou, resp. nejste ničím omezováni.

Zjednodušení na každém kroku
Neodmyslitelnou součástí tycoonů je ekonomika. Ovlivňovaní všemožných cen, investování do výzkumu nebo marketingu a tím udržování hospodářských výsledků v zelených číslech. Autoři z Blue Fang Games se snažili tuto stránku hry velmi zjednodušit, aby se v ní méně zkušení (nebo mladší) hráči neztratili jako v Zoo Empire, kde byla ekonomika dost složitá. Například u vstupného zde vybíráte pouze ze tří variant cen. Buďto vstup zdarma, normální cena, nebo vysoká cena. Podle mě je to dobrá volba, protože se tak člověk, který není povoláním manažer, může soustředit jen na stavbu a vylepšování výběhů, infrastruktury a starání se o zvířata.

Další zjednodušování se dotklo herních menu a nabídek. Na ovládacím panelu jsou pouze čtyři hlavní tlačítka vedoucí k základním čtyřem menu. První se týká téměř všeho neživého - výběhy, zdi, stánky s občerstvením apod. Druhé obsahuje samotná zvířata, jejich krmení, hračky a příbytky. Třetí nabízí úpravy terénu a poslední slouží k práci s personálem (regulace platu, najímání, respektive vyhazování atd.). Pohyb v herních nabídkách mi narozdíl od jiných podobných her nedělal problém a nikdy se mi nestalo, že bych nevěděl, kde mám něco hledat, natož abych se ztratil.

Stejně je na tom kamera, která se ovládá kombinací myši s klávesnicí a funguje perfektně. Můžete se pohybovat libovolně všemi směry, přibližovat nebo naopak oddalovat obraz, otáčet kamerou a to vše velmi intuitivně. Hra také nabízí speciální "Photo" mód, s jehož pomocí si můžetei pořizovat památeční snímečky a třeba je nakonec i sdílet se svými přáteli online.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Trojúhelníky místo čtverečků
Nové grafické zpracování s sebou přináší i několik dalších novinek. Tou podle mě nejužitečnější je rozřezání čtvercové mapy na trojúhelníkovou. V praxi to znamená, že nejste omezeni na tvorbu pravoúhlých výběhů, chodníků, plotů atd. Dají se tedy stavět, jak se vám zlíbí, všemi osmi směry. Nejenže je to praktické, ale taktéž to velmi dobře vypadá.

Dalším prvkem, který sebou trojrozměrné zpracování přináší, je možnost „vcítit se“ do návštěvníků nebo vašich zaměstnanců. Jednoduše se jedním stiskem tlačítka přenese kamera blíže k zemi a vy si to už štrádujete po parku. Úmyslně jsem zmínil, že si můžete zkusit i jaké to je být vaším zaměstnancem, protože každé zvíře můžete vykartáčovat, doplnit mu jídlo, uklidit trus atd. To vše vás naučí tutoriál. Zde je možná maličko škoda, že si autoři nevyhráli s úplnými detaily a nemůžete tak například navštívit toaletu nebo si koupit u stánku jídlo, ale to už bych chtěl asi moc.

Zpracování
Jak vypadá grafika samotná máte možnost posoudit z okolních screenshotů. Žádný zázrak to není, ale řekl bych, že grafika je líbivější než u nedávno vydaného Zoo Empire. Taktéž si neklade žádné extrémní hardwarové požadavky. Podle minimální konfigurace uváděné výrobcem byste si měli zahrát už na PC s procesorem od 733 MHz, 256 MB RAM a 16 MB Direct3D grafickou kartou.

Trochu mě zklamalo ozvučení, které by mohlo být výrazně lepší. Hra neobsahuje prakticky žádný soundtrack, který by hrál na pozadí. Obvykle se sice skladby časem oposlouchají a hráč je nakonec stejně vypne, ale i tak bývá dobrým zvykem hudbu ke hře přibalit. To, že si se zvukovým doprovodem autoři asi příliš hlavu nelámali, dokazuje i velmi malý počet zvuků. U zvířat a návštěvníků se poměrně často opakují.

Rekapitulace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po zhodnocení všech novinek musím říci, že si Zoo Tycoon 2 rozhodně zaslouží, na rozdíl od některých jiných her, přívlastek „pokračování“. Oproti jedničce prošel řadou změn k lepšímu. Došlo k přenesení do třetího rozměru, výraznému zjednodušení řízení parku a ovládání. Přitom se podařilo zachovat vše ze zábavné hratelnosti prvního dílu. Celé to jen maličko sráží trochu slabší technické zpracování, ale to má svůj důvod kvůli zachování nízkých HW nároků.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky,Vše o prvním dílu Zoo Tycoon a datadiscích

Ondřej Prokop
autorovi je 18 let, studuje střední průmyslovou školu, nejraději má akční a strategické hry, ale nepohrdne ani kvalitní sportovní či závodní simulací, dříve psal pro Gameplanet, jako admin působí ještě na GameZone a E-sports. (další články autora)

Ondřej Prokop

Klasický tycoon určený hlavně pro mladší nebo příležitostné hráče. Pokud vás nebo vaše děti první díl Zoo Tycoonu bavil, určitě koupí zdokonaleného pokračování neprohloupíte - třeba jako dárek pod stromeček.