Xpand Rally CZ - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Xpand Rally CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Polská firma Techland vstupuje do ostré bitvy mezi Richardem Burnsem a Colinem McRae, avšak má s Xpand Rally naději na úspěch? Naštěstí ano, protože to jsou tak trochu jiné rallye závody, než jsme doposud byli zvyklí.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 2.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Letošní podzim je pro všechny příznivce rallye her opravdu nabitou sezónou. Vydavatelé chrlí v rychlém sledu jeden titul za druhým a nebozí hráči pomalu ani nevědí, čemu se věnovat dříve. Sám jsem ještě ani nestihl zajet rekordy na všech erzetách v Richard Burns Rally (recenze), dokončit kariéru v Colin McRae Rally 2005 (dojmy z anglické review-verze) a už abych svůj čas obětoval další rallye hře, tentokrát z dílen našich polských sousedů.

Xpand Rally nabrala během svého vývoje docela slušné zpoždění a je ironií osudu, že k jejímu vypuštění dochází právě ve chvíli, kdy na trhu úřaduje silná konkurence v podobě již zmíněných titulů. Lépe naplánovat už to asi opravdu nešlo. No alespoň víme, že firma Techland svému projektu věří. Nakonec proč ne, jejich hra je „tak trochu jiná“ a virtuální závodníky zmítané mezi simulací (Burns) a arkádou (McRae) by možná mohla zaujmout.

 Trochu jiná rallye
Říkal jsem to už u srpnových prvních dojmů z preview-verze a finální hra to jen potvrdila. Xpand Rally nabízí trochu jiný styl závodění, zapomeňte tedy na klasické rychlostní zkoušky, projíždění časových kontrol a na servisní zóny. Tohle se blíží spíš maratónům ve stylu rallye Paříž-Dakar nebo závodům cross country. Tratě jsou totiž vytyčeny takříkajíc ve volné přírodě a jezdce povětšinou nelimituje šířka cesty ani přilehlé okolí. Jistě, jsou tu i pasáže, kdy se jede lesem či vesnicí a uhnout v podstatě není kam. Ty jsou ovšem v menšině a mnohem častěji budete uhánět vyprahlým kaňonem, africkou pouští nebo travnatou loukou, kde si lze volit stopu podle svého.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Hráčům je tedy ponechána poměrně značná svoboda pohybu a během jízdy není vždy bezpodmínečně nutné kopírovat „načrtnutou“ cestičku. Stačí jen projet všechny kontrolní body (checkpointy) a nezkracovat si příliš cestu. To je drobný problém, hra sice poskytuje relativní volnost a svobodu, na druhou stranu si mnohá místa pečlivě hlídá a jakmile usoudí, že je něco špatně, okamžitě se objeví odpočet do resetu auta. A ten často nepotěší, zvlášť když jste v tom nevinně – třeba nedobrzdíte do zatáčky nebo zatočíte na křižovatce doprava, místo doleva ;)

 Trochu jiné tratě
Když už byla řeč o křižovatce, sluší se objasnit design tratí a systém závodů. Xpand Rally obsahuje celkem pět lokací, situovaných po celém světě. Tím klasicky zajišťuje různorodé povrchy i klimatické podmínky. Nelze však říct, že Polsko se jede na asfaltu a že americká rallye, rozprostírající se v okolí Grand Canyonu, znamená jen písek a prach. Jednotlivé lokace reprezentuje vždy pouhý „výřez krajiny“, na kterém se posléze závodí - povrchů je tedy více.

A jak to vypadá v praxi? Představte si čtverec, o velikosti několika kilometrů čtverečních (těžko odhadovat vzdálenosti), na který designéři nasázeli kopečky, potůčky, mosty, domečky, stromečky… Vzniklou krajinku poté protkali pestrou pavučinou silnic a cestiček, čímž získali prakticky neomezené množství variací tratí. Zatímco tedy například Polsko1 znamená asfaltovou soutěž, s hradem a vesnicí v okolí, Polsko2 začíná na stejné asfaltce, ale už po pár metrech trať uhýbá do polí na šotolinu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Závody jsou proto opravdu rozmanité, povrch se mění každou chvíli a zdánlivě asfaltová rallye ve skutečnosti nabízí i dovádění na polních a lesních cestách v podhradí, přejezdy řeky po mostech i blátivé brody v místech, kde je koryto relativně mělké. Jezdí se sice stále ve stejných mapách a ve stejných kulisách, ovšem nuda díky variabilitě tratí vskutku nehrozí. Všechna prostředí nabízejí bezpočet kombinací, závodí se i v protisměru, za dynamicky se měnící denní doby či v různém počasí. A pokud by vám to snad nestačilo, můžete si v přiloženém editoru ChromeEd (obrázek) vytvořit desítky dalších závodů.

 Trochu jiná auta
Techland si pro Xpand Rally neobstaral žádnou licenci, co se značek automobilů týče, a je celkem jedno, jestli za tím stojí finance nebo to autorům přišlo jen zbytečné. Každopádně zapomeňte na váš oblíbený Ford Focus, Peugeot 206, Subaru Impreza a další populární WRC vozy. Žádný z nich tu není a v žádném z nich se neprojedete.

Hra obsahuje přibližně deset „bezejmenných“ aut, každé navíc hned v několika provedeních. Rozděleny jsou do osmi skupin, podle obsahu motoru, výkonu nebo náhonu. Za povšimnutí stojí, že zastoupení má jen přední hnaná náprava a pohon 4x4. Perličkou je rovněž několik modelů od každého vozu – prakticky stejné auto je tady hned několikrát a přece pokaždé jinak. Jednou je to čtyřkolka, jindy má náhon na předek. Chvíli ho dealer nabízí jako jedenáctistovku, po čase náhle dorazí i s dvoulitrovým motorem a v turbo provedení. Zajímavé... ;)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jste zabrousili očkem na okolní obrázky asi vám na nich něco nesedí. Poznáváte přeci Focuse i 206ku. OK, vysvětlím, jak se věc má. Designéři pro hru vymodelovali skutečná auta, jen jejich názvy jsou zkomolené. Absolutně tedy nepochybuji o tom, že dříve nebo později se objeví amatérský patch, který vše opraví. Zatím se alespoň můžete pousmát nad jmény jako Moonsoon Evolution (Mitsubishi Lancer), Kosumo Showdown (Subaru Impreza), Center Cord (Ford Focus), RV Golf (VW Golf) nebo Tiny Hooper (Mini Cooper). Komunita fanoušků se patrně nespokojí ani s barevným provedením vozů a tvůrci skinů dozajista zapracují také na „správném“ vzezření. Zvlášť, když jim sami autoři hry vyšli vstříc a na CD připravili čisté skiny k okamžitému použití. Za tohle, stejně jako za editor tratí, si Techland zaslouží pochvalu.

 Herní módy aneb nevyužitá šance
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatím se možná Xpand Rally jeví jako zajímavě řešená hra hlavně díky tratím, ovšem navržené herní módy nijak nevybočují z průměru a to je škoda. Obrovskou hrací plochu, po které je možno jezdit bez omezení využívá vlastně jen tzv. Volný styl. Ten je postaven na postupných průjezdech checkpointů, znázorněných obřími svítícími sloupy – tedy něco na způsob Insane či novějšího Midnight Clubu 2. Z řady vyčnívá ještě Speciál, pod kterým se skrývá závod o soupeřův vůz nebo třeba rychlostní sprint terénem, na určitou vzdálenost. Zbylé závody už tvoří „jen“ tradiční erzety - co na tom, že v případě Xpand Rally se mnohdy jedná o okruhy (start i cíl je ve stejném bodě) a občas se jezdí i vytrvalostní závod na více kol.

Poněkud chudé hlavní menu obsahuje pouhou trojici nabídek. Zábavu si můžete užít v Multiplayeru (po síti či internetu) nebo v Závodu, což je podle předpokladu ekvivalent rychlé rallye nebo chcete-li jízdy na čas. Hned od počátku jsou kupodivu k dispozici všechna auta (kromě bonusových), ovšem přístupné je pouze trio erzet z rallye Arizona. Vstup na další tratě už si musíte odemknout a vyjezdit přes Šampionát, stěžejní část Xpand Rally. Dobrá, tohle přeci není nic nového. Smůla je, že systém, jakým Techland celou kariéru-šampionát pojal, je neuvěřitelně nudný a frustrující. Začíná to přitom tak hezky…

 Příběh otráveného řidiče
Jako nováček, s pár tisícovkami v kapse, si zakoupíte vhodný vůz pro první soutěž. Každý podnik je limitován skupinou aut, které v něm mohou startovat. Naštěstí zpočátku vám hra jde na ruku a první závod je čirou náhodou vypsán pro vůz, na který vám sotva stačí hotovost. Jak ovšem posléze zjistíte, soupeři nejsou ani tak lepší, oni spíš mají rychlejší auta. No nevadí, v cíli čeká na nejlepší tři finanční odměna, za kterou pořídíte nějaký ten upgrade. Ceny jsou vysoké, jde to pomalu, nicméně nezoufáte si. Ale ouha, první rallye měla jen tři erzety a na další soutěž vás hra nepustí – nejdříve musíte zajet všechny rychlostní zkoušky té aktuální nejhůře do druhého místa. Co teď? Nezbývá nic jiného, než NEUSTÁLE pokoušet štěstí, prát se s lepšími soupeři a doufat v první, maximálně druhé místo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V tomhle přísně lineárním šampionátu se zkrátka vždycky zaseknete v jedné, maximálně dvou rallye, jejichž erzety jezdíte pořád dokola. A to vše jen kvůli tomu, abyste získali zlatou nebo stříbrnou trofej a mohli se pohnout o kousek dál. Ovšem i když se to podaří, není zdaleka vyhráno. Musíte vydělat ještě dost peněz, nejen na nákup vylepšení pro váš vůz, ale také na opravy. Vážně zábava, zvlášť při cenách, jaké má místní obchodník i autoservis.

Pokud tohle všechno přetrpíte (já kvůli recenzi musel) nebo použijete včera se objevivší cheaty, po několika hodinách hry si z vašeho „nic moc auta“ koupeného na úvod, vypipláte slušný soutěžní speciál, s vysokým výkonem a slušnými jízdními vlastnostmi. Pak už není problém porážet soupeře a inkasovat sumy za vítězství. Radost ovšem netrvá dlouho, jelikož po chvíli se objeví nová rallye, otevřená bohužel pro vozy jiné třídy, než je váš miláček. A všechno začíná nanovo – musíte přece vyhrát peníze na nákup (a následný upgrade) úplně nového vozu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud vydržíte všechny útrapy, zhruba po první třetině šampionátu se situace výrazně zlepší. Peněz za vítězství je víc, lepší je i váš jezdecký styl (méně bouráte, méně utrácíte za opravy) a objeví se i závody, kde lze získat nové auto. Problém je, že opravdu málokdo asi bude mít ty nervy a u hry vydrží. Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem se „kousnul“ asi na 19% a jak idiot jezdil jeden závod pořád dokola – jen kvůli penězům a vylepšením pro mého Peugeota 206. Tohle se lidem z Techlandu vážně nepovedlo, přitom stačilo jen lépe vybalancovat ceny nových dílů nebo zpočátku otevřít více soutěží.

 Trochu jiná fyzika
Chování aut je jedním slovem divné. Na první pohled by se mohlo zdát dokonce hodně špatné, ale pokud dáte hře chvíli čas, dokáže i příjemně překvapit. Ačkoliv je v nabídce „dvojí fyzika“ a u svého profilu si můžete zvolit režim Simulace nebo Arkáda, na výsledku to není moc znát. Drobné rozdíly tu možná jsou, ovšem nijak zásadní a pokud pustíte k počítači někoho jiného, těžko vám řekne, jaký režim jste mu vybrali. Mám skoro pocit, že tahle volba se vztahuje především k realistickému modelu poškození.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dojmy z chování vozu na trati jsou každopádně silně závislé na povrchu trati. Všechny podklady bez výjimky hodně kloužou a znovu je zapotřebí zvykat si na jiný styl jízdy, jelikož strategie brzda-plyn v duchu Colina McRae opět nefunguje. Jízdní kvality vozů jsou dost ovlivněny i arkádovým systémem závodů, kdy zpočátku auto špatně akceleruje, má slabé brzdy, nevylazený podvozek a podobně. Nákupem nových dílů se pak stává nejen rychlejším, ale i stabilnějším a ovladatelnějším. I proto se zdá fyzika nejdříve absolutně špatná, nesnesitelná a zoufalá, ovšem zhruba v polovině šampionátu se jako mávnutím kouzelného proutku zlepší a skoro by se chtělo říct – kam se hrabe Colin McRae.

To ale nemění nic na faktu, že Xpand Rally je další z her, ve kterých auta jezdí převážně smykem. Ať už je povrch erzet jakýkoliv, prakticky na všech připomíná pohyb auta jízdu na ledu. Není to tedy ono klasické plavání a pocit vznášedla. Podivné zatáčení podle středové osy vozu, spojené se smykováním i při rychlostech kolem 50 km/h však působí opravdu zvláštně. Jakoby všechny erzety někdo namydlil. Stačí jen přidat trochu víc plynu a už jsou tu hodiny, rozjeté a rozvlněné auto by kolikrát neukočírovali ani Sebastien Loeb s Peterem Solbergem dohromady.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
K (ne)ovladatelnosti dost přispívá i velmi citlivé ovládání (na klávesnici i na volantu) stejně jako „papírová“ váha všech aut. Oproti pár měsíců staré verzi hry je tu patrné zlepšení, ale vůz letící přes horizont či do propasti stále připomíná spíš vystřihovánku z ABC.

 Chrome Engine 2004
O technické stránce hry se patrně netřeba mnoho rozepisovat. Kvality technologie Chrome byly zmíněny již v prvních dojmech a mnozí z vás jistě vyzkoušeli i některé z dem, která se objevila před vydáním. Vychvalování grafického zpracování, detailních aut i krajiny, stejně jako rozplývaní se nad použitými efekty by tak bylo nošením dříví do lesa. Největším kladem přesto zůstává obrovský prostor, po kterém lze libovolně jezdit, ničím nelimitovaný výhled do dálky a nečekaně příjemné nároky na hardware. Doporučen je 2 GHz procesor, 512 MB RAM a grafika se 128 MB paměti – hru však lze spustit i na mnohem slabších konfiguracích, funguje dokonce na MX čipech od nVidie. Hra mimochodem používá trošku problematickou ochranu StarForce.

Potěší také ozvučení, každý vůz například používá vlastní sadu zvuků – což zní možná logicky, ovšem zdaleka to není samozřejmé. Znám spoustu her, ve kterých má i dvacet aut namontovaný jeden motor ;) Zajímavě zpracovaný je replay, který disponuje řadou volitelných kamer, obrazových filtrů (kdo hrál závody Moto GP, ví co zhruba čekat) a jako bonus ho lze dokonce uložit jako AVI soubor.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Další z vychytávek je zranění posádky. Kromě újmy, kterou při haváriích utrpí váš plechový miláček, je třeba brát ohledy také na zdraví řidiče a spolujezdce. Při prudkém nárazu dojde třeba ke zranění hlavy (možná otřes mozku?) a zbytek erzety pak vidíte rozmazaně. Posádku je možno i zabít (!), což je smutné, už jen proto, že v takovém případě končí celá kariéra. Tohle se mi stalo hned dvakrát, podruhé mi umřelo auto (požár po nárazu do stromu) a šampionát jsem znovu restartoval.

 Česká lokalizace
Xpand Rally má pod svými křídly ostravský distributor US Action, který se rozhodl pro kompletní lokalizaci. Kvalitě překladu nelze v podstatě nic vytknout, všechny texty dávají smysl a občasná krkolomnější slovní spojení či výrazy lze vždy svést na délku řetězce v originálním textu. O trochu hůře už dopadl tištěný manuál, kde se to jen hemží překlepy a perličkami – zvlášť část Tipy a triky při problémech s PC je opravdu veselá. Legraci jsem si užil také při instalaci hry, jelikož nějaký šikula na zadní stranu manuálu špatně přilepil registrační čísla, respektive zaměnil instalační a internetový klíč.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Český dabing působí velmi dobře, mluvené slovo se ozývá prakticky jen během závodu,v podobě diktátu spolujezdce. Richard Burns Rally (potažmo CD Projekt) je v tomhle ohledu sice o kus dál, ovšem i US Action odvedli slušnou práci. Ve hře byl navíc ponechán rovněž originální anglický dabing, takže není co řešit. Většině hráčů však pravděpodobně způsobí potíže použitý rozpis, protože využívá „obráceného“ značení zatáček. Ty mírné hlásí spolujezdec jako sedmičku, naopak ty nejvíce ostré jen jako jedničky. Neříkám, že si na to nelze zvyknout, ale možná by stálo za úvahu, zdali nepředělat český diktát našim zvyklostem.

Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: První dojmy (8/2004), Novinky

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Zhodnotit a hlavně oznámkovat Xpand Rally není vůbec jednoduché. Jisté je pouze to, že svým pojetím i zpracováním naprosto vybočuje z kolejí, na které jsme byli doposud u rallye her zvyklí. Dovedu si proto představit nadšené recenze s vysokým skóre, stejně jako články plné zklamání. Záleží opravdu jen na tom, co si kdo vybere, co bude tolerovat a přes co se naopak nepřenese. Osobně mi nejvíc vadí místy podivná fyzika a chování aut, na které si člověk musí zvyknout. A samozřejmě nepovedená kariéra, která spoustu hráčů odradí hned v samotném začátku. Naopak výhodou jsou tratě, grafika, nízké HW nároky, lokalizace, poloviční cena oproti standardu a různé bonusy jako například editor či replay.

Nejnovější články