Wolfenstein multiplayer - recenze
zdroj: tisková zpráva

Wolfenstein multiplayer - recenze

19. 12. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V recenzi Return to Castle Wolfenstein jsme slíbili, že se k multiplayeru ještě vrátíme. Nyní tak činíme a zde se dozvíte vše o herních módech, charakterech, mapách a dalších poznatcích ze síťového klání.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 19.prosince 2001


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedávno jsme v recenzi hry Return to Castle Wolfenstein slíbili, že se k ní ještě jednou vrátíme, a to z pohledu multiplayeru, tedy hry po síti. Máme k tomu dva hlavní důvody - jednak je to vysoká popularita hry jak ve světě, tak i u nás, daná dílem legendou, dílem v řadě aspektů velice kvalitním zpracováním. Druhý důvod pro podrobnější popis multiplayeru je ten, že single část hry je poměrně krátká a ani její obtížnost není nijak vysoká. Tím pádem je její dohrání záležitostí dvou tří dnů a důvodů pro zopakování moc není. Proto by multiplayer v případě, že se povede, mohl být tím, co vás ke hře přitáhne na delší čas. Podívejme se tedy na Wolfa pohledem hráče, který by rád zakusil hru v týmu a povězme si o multiplayeru co nejvíc postřehů včetně toho, co vlastně tato herní složka nabízí.

 Požadavky na multiplayer
Bavme se upřímně a reálně. RtCW je týmová hra, která ze své podstaty předpokládá bitvy dvou poněkud početnějších týmů. Zapomeňte na boty, ty ve hře nenajdete a ani se o jejich oficiálním zpracování neuvažuje. Je možné, že se časem objeví nějací z dílny fanoušků hry, ale na to nespoléhejme, navíc to určitě nebude hned tak brzy a kdoví, jaká bude kvalita. Čili z toho vyplývá první podmínka - větší počet lidí ochotných hru hrát. Samozřejmě je možné se domluvit s kamarádem a hrát i stylem jeden na jednoho. To je ale možnost pouze nouzová a s opravdovou bitvou to nemá nic společného. Ze zkušenosti odhaduji, že jakás takás hratelnost začíná u desíti lidí, opravdová bitva někde u šestnácti. Čili první požadavek je dostatečný počet hráčů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budeme-li nadále vycházet z prvního požadavku, asi se shodneme na tom, že je možné jej splnit na studentských kolejích anebo na internetu. S hrou po internetu souvisí další pro nás důležitý předpoklad - kvalitní a rychlé připojení. Zapomeňte na modem. Máte-li něco méně než pevnou linku 64Kbit, tak si příliš neužijete. Čtyřiašedesátikilová linka je minimum k tomu, abyste byli schopni hrát jakž takž na serverech do cca desíti lidí. S narůstajícím počtem hráčů rostou i nároky na přenášená data a vzhledem k tomu, že Wolfa musí hrát hráčů poměrně dost, je jasné, že datový tok nezvládne kdejaký topinkovač. Takže druhý (a poslední) požadavek na dobrou hru je kvalitní pevná linka 64K, ale raději ještě více. Další možností je samozřejmě hra po LAN, tam si vystačíte v pohodě i s desetimegabitovým koaxem. No a pro úplnost ještě připomenu poslední podmínku pro multiplayer, která je stejná jako u Counter-Strike nebo Q3A - tedy nutnost vlastnit unikátní sériové číslo, které se kontroluje při začátku hry přes internet a je přibaleno v každé originálce hry, která je k dostání od začátku prosince i u nás (info).

Pokud tedy oplýváte lokální sítí a partou Wolfově naladěných přátel anebo máte kvalitní přípojku do světa, má cenu o multiplayeru reálně uvažovat.

 Základní pravidla
Obrázek zdroj: tisková zpráva RtCW nabízí ve více hráčích boje na speciálních mapách, jichž se účastní vždy dva týmy - Axis, čili Němci a Allies neboli Spojenci (Američané). Každá mapa obsahuje několik úkolů, které musí dané týmy splnit v časovém horizontu daných nastavením na serveru (obvykle několik minut). Typickými úkoly je dobytí nějaké kóty, vyhození něčeho do povětří, získání tajných dokumentů apod.

Takovýchto dílčích úkolů je v mapě vždy několik a končí se splněním všech. Úkoly jsou navíc rozděleny na primární (ty jsou povinné) a sekundární - nepovinné, ale bodově hodnocené či přinášející týmu jisté herní výhody. Většina scénářů je typu "jeden tým brání a druhý útočí", ale ani to není podmínkou. Můžete narazit i na hru, kdy oba týmy zároveň brání určitou kótu a jinou mají zároveň i dobýt.

 Herní varianty
V RtCW multiplayeru najdete celkem tři varianty (módy) hry. Objective mode je ta, kdy se týmy snaží v čase stanoveném serverem splnit úkoly dané mapou, čili například útočníci mají maximálně osm minut na dobytí třech kót. Obránci když odolají po tuto dobu, zvítězili, a jede se ve stejných rolích znovu, případně se hraje v další mapě.

Stopwatch mode je obdobou s tím rozdílem, že v okamžiku, kdy jeden tým v kole zvítězí, se přehodí strany a soupeř má na výhru pouze tento čas, který se snaží překonat - být rychlejší (viz třeba Assault v UT). Hra umožňuje nastavit i systém točení hry dvěma způsoby - ABAB anebo ABBA. První způsob je ten, kdy začíná hru vždy tým A, kdežto v druhém případě se týmy v započetí dvojkolových her střídají, což tvůrcům i mně přijde zajímavější i spravedlivé.

Poslední herní variantou je tzv. Checkpoint mode, kdy týmy zabírají vlajky rozmístěné po mapě a tým, jemuž se podaří zabrat vlajky všechny, vítězí (obdoba třeba Day of Defeat pro Half-Life). K herním modifikacím je nutné doplnit, že většinu map lze hrát jen v některých modech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výběr postavy
Před vlastním započetím hry a skočením do mapy se ocitáte v menu, kterému se v RtCW říká „limbo menu“. Je to proto, že do tohoto limba se dostanete i pokaždé, když vás ve hře zabijí. V limbu si nejprve zvolíte, za jaký tým chcete hrát. Vidíte zde i seznam hráčů na serveru a jejich povolání, takže se můžete podle toho zařídit. Poté si vybíráte typ postavy, za kterou budete hrát. Máte k dispozici (kromě nehrajícího pozorovatele) celkem čtyři typy, které jsou shodné jak pro Axis, tak pro Allies. Herní charaktery se liší svojí výbavou a některými speciálními vlastnostmi:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Voják je nejuniverzálnějším hráčem, který je schopen používat v boji jakoukoliv zbraň od nožů, pistolí, kulometů, granátů a sniperek po panzerfaust, plamenomet nebo metač olova - Venom Gun (Tesla Coil v multiplayeru není, stejně tak chybí průrazná tlumená sniperka ze singlu). Jedná se vesměs o zbraně, se kterými jste se seznámili v singleplayer části hry a tak vám jejich ovládání padne hned do ruky. Na rozdíl od singleplayeru je zde mnohem větší vliv toho, jakou zbraň nesete, na vaši pohyblivost. S panzerfaustem v ruce si příliš nezaskotačíte, ale stačí přepnout třeba na nůž a poběžíte mnohem svižněji. Mám dojem, že se oproti singleplayeru zvýšil i úbytek staminy při sprintu či skocích. Bude to proto, aby hráči v mapách neskotačili a zabránilo se strafe jumpům a bunny hoppingu.

Voják je nejvariabilnější postavou na bitevním poli. Tvoří podstatnou část týmu a v závislosti na zvolené zbrani se mění i jeho herní taktika. Sniper se pohybuje v povzdálí a ostřeluje nepřítele ze skrytých pozic. To samé provádí třeba voják s panzerfaustem, který je právě k odpravení nepřátelského snipera vhodnou protizbraní. Naproti tomu kulomety jsou typickými zbraněmi na krátkou až střední vzdálenost a ty se budou v předních liniích při kontaktu používat asi nejvíce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Inženýr je druhým typem hráče a je to také jediná postava, která je v podstatě nepostradatelná. Jakmile je v misi úkolem něco vyhodit do vzduchu, potřebujete k tomu inženýra, neboť jedině on umí pracovat s výbušninami. Kromě položení časované bomby umí již nastraženou nálož deaktivovat a k jeho schopnostem rovněž přičtěme umění opravit poničené kulometné věže. Jak jsem již zmínil, je inženýr většinou nepostradatelný, nicméně poté, co svoji roli splní, je často dobré změnit povolání a naskočit jako někdo jiný (k tomu se dostaneme za chvíli, kdy si povíme o tom, že jde změnit povolání po smrti hráče).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Medik má své speciální schopnosti zakořeněny samozřejmě v léčení spoluhráčů. Jednak jste schopni zraněnému vojákovi poskytnout pomoc tak, že mu injekcí navrátíte část zdraví. Díky tomu se může vrátit do boje, maximálně však s 50% zdraví. Medik rovněž nosí lékárničky a rozhazuje je po mapě tak, aby si jeho ranění spoluhráči mohli doplňovat ztracené zdraví. Často používaná taktika je ta, že medik vytvoří dvojici třeba se sniperem anebo s hráčem u kulometné věže a hází lékárničky na něj tak, aby se v okamžiku, kdy jej zraní, automaticky doplnilo jeho zdraví. Medik tedy nepatří primárně mezi útočné jednotky, ale měl by se zdržovat v pozadí a být zároveň spoluhráčům nablízku. Je jakýmsi podvědomým reflexem roli medika podceňovat a hnát se raději dopředu vsrříc nepříteli. Na jednom skandinávském serveru jsem zažil perfektně secvičenou spolupráci mediků s ostřelovači a ani jsme si neškrtli. Chce to samozřejmě trénink, ale když se to pak umí, je i léčení velmi silná zbraň.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velitel je posledním typem, za který si můžeme zahrát. Obdobně jako medik zásobuje tým lékárničkami, velitel je schopen doplňovat hráčům munici. Tu jinak (stejně jako léčiva) v mapách nikde nenajdete, leda po padlém vojákovi. Kromě toho má velitel dvě další zajímavé schopnosti a to možnost přivolat vzdušný nebo dělostřelecký útok. Vzdušný útok přivoláte kouřovým granátem, který vhodíte do míst, kam mají bombardéry shodit svůj pumový koberec. Dělostřelecký útok přivoláte tak, že se dalekohledem podíváte do míst, která mají být ostřelována a zavelíte k útoku (stisknete klávesu pro střelbu). Samozřejmě je podmínkou, že daná místa jsou pro dané typy útoků použitelná. Pokud jste uvnitř budovy nebo dokonce v podzemí, žádná letadla za vámi nepřiletí.

Zde se hodí ještě dodat, že některé speciální schopnosti jsou omezeny tak, že nejdou provozovat rychle za sebou, ale je třeba chvíli počkat, až se doplní stupnice, která speciální schopnosti indikuje. Zabraňuje se tak svolávání náletů v rychlém sledu, pokládání více bomb naráz apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Reinkarnace v jiném povolání
Povolání, které si na začátku hry zvolíte, nemusíte používat celé kolo. Po vašem zabití (ale i v průběhu hry) si můžete navolit v limbo menu, za jakou postavu a s jakou výbavou chcete do hry naskočit při příštím respawnu. Respawn je ve hře rovněž trochu méně tradiční - neprovádí se ihned, ale vždy po uplynutí serverem nastavené doby, která může být jiná pro každou z válčících stran. V praxi to vypadá tak, že se tato časová perioda neustále točí a vždy po jejím uplnutí jsou vypuštěni do hry hráči, kteří byli v jejím průběhu zabiti. Čili někdy můžete strávit v limbu třeba půl minuty, jindy jen pár vteřin.

Na tomto místě bych připomenul, že změna postavy není vyřešena zrovna ideálně a jejím výběrem můžete strávit zbytečně dlouho. Proto ty, kdo nečetli naši krátkou zprávu o scriptu, který výběr postavy řeší šikovně a velmi rychle připomenu, že tak mohou učinit včetně downloadu zde.

 Mapy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mapy pro provozování bitev jsou ve hře zastoupeny v nepříliš hojném počtu osmi kousků. Autoři ale slibují brzké uvolnění nástrojů na jejich editaci a tvorbu (půjde o mírně upravené utility pro editaci Q3A), takže je časem možno očekávat příliv dalších a to i formou tzv. point-releasů jako u Quake 3 Areny. Mimochodem - jeden úspěšný pokus už je venku i tak. Mají jej na svědomí lidé sdružení pod hlavičkou Tram Design - tato zatím jediná přídavná mapa se jmenuje Generator a máte možnost si ji stáhnout přímo od jejích tvůrců (11,5 MB).

Podíváme-li se na mapy z hlediska jejich koncepce, ve většině případů se jedná o poměrně rozlehlé a spletité kousky, které nahrávají opět hře většího počtu hráčů. Nemá cenu rozebírat jednotlivé mapy detailně, neboť stejně nepomůže nic jiného než do mapy skočit a pořádně si ji v klidu projít, než budete schopni skočit do bitvy jako aspoň trochu platný hráč. V každé mapě máte několik úkolů, jejichž počet je obvykle tak kolem tří, čtyř.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rovněž nemá cenu teoretizovat nad konkrétními úkoly ani si je nějak opisovat, neboť se jedná o klasické a jasné rozkazy typu "vyhodit do vzduchu, dobýt, proniknout, ukrást" apod. Navíc máte v limbo menu všechny úkoly jako na dlani včetně jak animované ukázky, tak statického pohledu na místo, kde je třeba daný úkol splnit. Pokud přesto chcete vidět, co vás kde čeká, odkážu vás na český web GameCenter, kde před nedávnem vyšel seznam map a úkolů v nich obsažených včetně screenshotů klíčových míst.

Mám-li se k mapám vyjádřit tak, jak na mě působily při hraní, tak mám pocit, že některé mi přijdou zbytečně komplikované a spletité. Takový Depot je tak zamotaný a velký, že to trvá nějakou chvíli než vůbec narazíte na nepřítele a i tak je množství spletitých uliček a chodeb sem tam nahoru dolů až matoucí a podle mě i úplně zbytečné. Přeci jen mám v podobných hrách raději rozumnou míru a nesdílím názor, že čím komplikovanější a větší, tím lepší. Naopak taková hned první mapa Beach známá již z hratelného dema mi přijde skvělá, i navzdory trochu okoukanému motivu ála vyloďování v Normandii. V ní je přehled a dá se šikovně využívat rozličných taktik jak ze strany obránců, tak i útočníků. Podle mě jedna z nejlepších map, i co do rozlehlosti, a dá se odehrát jak v osmi, tak ve dvaceti lidech. V tom vidím sílu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pár dalších postřehů
Ve hře je ještě několik zajímavých prvků, které bych chtěl shrnout právě sem. Předně je to HUD, který v multiplayeru ukazuje některé důležité informace jako třeba info o rozmístění vašeho týmu. Vlevo je formou ikonek s vlajkami zobrazeno, jak se vyvíjí plnění herních úkolů. Důležitý je také kompas, který vám pomáhá v orientaci, navíc inženýři na něm vidí strategická místa, kam se dá nastražit nálož. Medik zase vidí směr k raněným spoluhráčům.

Někteří hráči budou mít v průběhu hry nad sebou některou ze tří identifikačních ikonek. Ikona s vykřičníkem ukazuje na hráče, jenž sebral tajné dokumenty, a je tedy v danou chvíli nejdůležitější postavou v boji. Ikona červeného kříže ukazuje hráče volajícího medika a ikona patrony toho, kdo shání střelivo. Ve hře se vám objeví i další ikonky, symbolizující činnost jako možnost šplhání, rozbíjení předmětů, používání, lokace, kterou je možné vyhodit do povětří, ikona opravy poškozené zbraně apod. Většinu znáte ze singleplayeru a není tedy potřeba je nějka dal pitvat. Za zmínku stojí i ukazatel zdraví nad hráčem, na kterého míříte zbraní. Pokud tam je, jde o spoluhráče. Pokud nic takového nevidíte, palte.

• Barevnénicky
Obrázek zdroj: tisková zpráva Pro ty, kdo dočetli až sem, přihodím za odměnu jednu vychytávečku, o které zdaleka ne všichni vědí. Je to možnost v Q3A enginu psát jména hráčů i serverů barevně. Je to něco jako mít svoje logo v Counter-Striku - frajeřina. Nemyslím, že se najde moc lidí, kteří by tomuto pokušení odolali, už kvůli tomu, že se stanou středem zájmu těch, kteří vůbec netuší, jak jste to provedli. Takže jdeme na to. Teorie je jednoduchá - engine hry umí pracovat s řídícími znaky, které udávají barvu následujícího písmene nebo jejich řetězce. Pokud tedy napíšete do pole pro jméno svůj nick včetně těchto řídících znaků, budete jej mít patřičně barevný. K dispozici je několik barev a barevnou editaci můžete provádět na úrovni jednotlivých znaků - čili klidně můžete mít třeba každý znak jinou barvou.

Nejjednodušší asi bude dát vám link na utilitku, která psaní barevných nicků výrazně ulehčuje. Ukazuje vám použitelné barvy, vy si mezi nimi vybíráte a píšete, co je potřeba. Vidíte i náhled toho, jak nick bude vypadat a uvidíte i to, jaké řídící znaky je vlastně potřeba pro tu kterou barvu zapsat. Pak stačí zkopírovat vytvořený nick do schránky a v konfiguračním souboru jej vložit do pole pro hráčovo jméno, případně pro název serveru apod. Zbývá už jenom link na stažení (1,7 MB).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

• Přehrávač dem
Již v novinkách jsme před několika dny psali krátkou zprávu o další utilitě, která se hodí tehdy, když si chcete ukládat z bitev dema a pak je spouštět a prohlížet. V tomto případě můžete využít schopností jednoduchého prográmku, jehož způsob použití i funkce včetně jejich ovládání jsme popisovali zde. Najdete tam samozřejmě i link na download.

• 
Závěr
Hodnota, kterou v multiplayeru najdete, je maximálně závislá na tom, jaké podmínky k jeho provozování máte. Modemisté zapomenou, ti štastnější mohou odkrýt to nejhodnotnější, co RtCW přináší. Já osobně jsem v multiplayeru našel největší přínos hry. Odpadla totiž pro mě nejslabší složka - umělá inteligence a zbyla precizně provedená grafická a zvuková část hry Obrázek zdroj: tisková zpráva umocněná dobrým enginem, šikovnou herní strukturou a víceméně kvalitními mapami. Mrzí mě velmi absence botů, kteří by hru otevřeli mnohem většímu publiku a umožnili i pár kámošům přidat do hry tolik hráčů, kolik budou chtít.

Na multiplayeru mi vadí snad jediná věc - granáty. Již jsem to zmiňoval v recenzi single hry i v prvních dojmech z multiplayer testu. Jednak létají málo, navíc takovým obloukem, že je v podstatě nemožné trefit napoprvé místo, kam granát hodit chcete (okno, zákop, střílnu). V RtCW je to velké trápení i poté, co si s granáty dáte práci a snažíte se jejich používání nějak vstřebat. Účinnost výbuchu také není nijak silná a navíc se vám do ruky vrátí další granát, což zbytečně zdržuje v kritické chvíli, kdy byste určitě raději soupeře pokropili. Parádičkou je možnost efektně sestřelit soupeři helmu z hlavy.

Jakkoli je RtCW v multiplayeru dobrá hra, myslím, že její masovost nebude u nás až tak velká právě díky nárokům jak na vybavení, tak na počet hráčů a v neposlední řadě na jejich potřebnou sehranost. Nepřítomnost botů pak trénink ještě ztěžuje. Je to jen můj pohled na věc a rád bych se v tomto případě mýlil, ale nedovedu se ubránit dojmu, že na technické náročnosti ztroskotá většina těch, kdo by multiplayer rádi aspoň zkusili.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na úplný závěr ještě uvedu link na domovskou stránku hry www.castlewolfenstein.com a na kvalitní informační zdroj www.planetwolfenstein.com, kde najdete denně aktualizované informace o hře a veškerém dění kolem ní.


Stáhněte si: Multiplayer test 2 (60 MB), Singleplayer demo (120 MB), Jak se dělal Wolfenstein video (8 - 11 MB), Trailer z E3 2001 (7 MB), Video z QuakeConu (15 MB), Hudební ukázky v MP3 (1 - 3 MB)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články