Warhammer: Dawn of War CZ - postřehy

Warhammer: Dawn of War CZ - postřehy

4. 12. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato real-time strategie na motivy veleznámé stolní a karetní hry Warhammer 40 000 u nás vyšla v české verzi a proto vám, jako doplněk k říjnové recenzi, přinášíme pohled jiného autora a jeho dojmy z úrovně překladu.

Autor: Bergy
Publikováno: 4.prosince 2004
Verze hry: prodávaná/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tato nová real-time strategie, která dějově vychází ze světa veleznámé stolní a karetní hry Warhammer 40 000, se na první pohled může zdát jako záležitost jen pro úzce zaměřenou hráčskou komunitu. Opak je však pravdou, protože Dawn of War (dále už jen DoW) se neřídí pravidly stolních her, nýbrž se snaží být co možná nejpodobnější klasickým počítačovým strategiím. Hlavním faktem, který je potřeba znovu zopakovat, je proto skutečnost, že DoW se nehraje na tahy, ale čistě v reálném čase s možností libovolného pauzování. Tento článek o aktuálně vydané české verzi hry berte jako doplněk k říjnové recenzi kolegy Mirka Zemana a z toho důvodu jsem záměrně neopakoval některé věci, které již byly jednou řečeny.

Tažení jen za Mariňáky
Nemile překvapen jsem byl přítomností pouze jedné singleplayerové kampaně, která umožňuje ovládat jen Mariňáky. I když se jedná o pěkné tažení doprovázené in-game animacemi a celkem slušným počtem dialogů, nemohu se ubránit dojmu, že podobnou kampaň si zaslouží také zástupci Chaosu, Orků či Eldarů. Menší kompenzací je sice fakt, že postupně bojujete proti všem zbývajícím rasám, ale obávám se, že je to jen slabá náplast.

Na druhou stranu jsou mise poměrně rozsáhlé a pozvolna v nich stále více přituhuje. Volbu obtížnosti můžete navíc před zahájením každé nové mise korigovat a své další snažení si tak ulehčit nebo naopak ještě více znesnadnit. Úkoly se jinak nedají rozdělit na čistě obranné či útočné, v každé misi zkrátka musíte chvíli bránit a chvíli útočit, což v podstatě zamezuje jakémukoli stereotypu.

kliknutím na velkou verzi screenu se dostanete na následující obrázek

Trénink na multiplayer
Po dohrání kampaně je zde naštěstí ještě dobře vybavený skirmish mód, jenž obsahuje 26 map pro 2 – 8 hráčů. Tato herní volba notně prodlužuje celkovou hratelnost singleplayeru a je rovněž vhodná pro trénování na multiplayerové hraní, které si podle mého názoru co nevidět oblíbí velké počty hráčů. U strategií inspirovaných Warhammerem zkrátka jen stěží může něco překonat souboje lidských protivníků. Ačkoli umělá inteligence počítače není zas tak špatná, časem vás už nedokáže prakticky ničím překvapit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovšem když není nějaký ten protihráč po ruce nebo se z nějakého důvodu nemůžete účastnit internetového multiplayeru, rozhodně samostatné mapy nepřehlížejte! Právě v tomto herním módu totiž můžete ovládat všechny rasy vyskytující se v DoW a poznat tak v čem se odlišují jejich výrobní a výzkumné programy. I přes různé odlišnosti jsou ale na bitevním poli všechny rasy vyvážené, což je asi ta nejzásadnější informace. Ačkoliv jsou zde mapy až pro 8 hráčů, naprosto v pohodě si je mohou zahrát i jednotliví hráči. Na ostatní místa si jednoduše dosadí počítačem ovládané oponenty a může se jít na věc. Samozřejmostí je vytváření týmových aliancí, ve kterých si hráči z jednoho týmu pomáhají na bitevním poli a mohou si také vzájemně přerozdělovat zásoby rekvizice či energie.

Herní styl jako v "Z"
Nehodlám znova opakovat základy herního systému, ale neodpustím si stručné srovnání se stařičkou legendou jménem „Z“ od Bitmap Brothers. Když jsem totiž pochopil, že je v DoW životně důležité obsazovat strategicky důležité body, přičemž platí, čím více jich máte, tím lépe pro vás, okamžitě se mi vybavilo „Zetko“ a jeho pokračování Z: Steel Soldiers z roku 2001 (recenze). Tento herní styl se dá i po letech stále ještě považovat za celkem originální, protože ho téměř nikdo nezkopíroval. Kromě této podobnosti je ale DoW úplně odlišnou hrou, která si jde vlastní cestou a nutno potvrdit, že vývojáři z Relicu to rozhodně vzali za ten správný konec.

Nesnáze s 3D kamerou
I přes velmi líbivou grafiku jsem byl trochu v rozpacích nad možnostmi 3D kamery. Tu je třeba nejdříve aktivovat v nastavení a posléze už můžete ve větším rozsahu zoomovat, otáčet pohledem kolem osy a měnit jeho úhel. Do teď jsem si ale nezvyknul na skutečnost, že když chci kamerou otáčet nebo jí naklonit, musím při tom držet klávesu ALT. Mě osobně to přijde velmi nepraktické, protože jsem většinou zvyklý tyto úkony provádět buď tlačítkem v kolečku myši nebo případně přes současné stisknutí levého a pravého myšítka.

Rovněž maximální možná úroveň oddálení pohledu mě nijak nenadchla. Při bojích na několika frontách najednou (nejsou žádnou výjimkou) je posouvání pohledu nebo jeho přepínání více méně dost únavné a někdy jsem i ztrácel orientaci. Přitom by stačilo, aby se dalo více odzoomovat a mít tak v zorném poli třeba dvě skupiny jednotek bojujících kousek dál od sebe.

Přijatelná HW náročnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hardwarové nároky by rozhodně neměli nikomu činit vážnější potíže. Sám vlastním už poněkud starší sestavu ve složení Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti440 a zahrál jsem si docela v pohodě. Nejdříve jsem vyzkoušel rozlišení 1024x768 s maximálními detaily, což vypadalo velmi dobře, ale zvláště při velkých bitvách se hra občas zpomalovala. Nechal jsem proto detaily nastavit automaticky počítačem (stejné rozlišení + střední detaily) a poté jsem už žádné problémy nezaznamenal ani při hromadných bitvách, kde se vyskytovala spousta explozí.

Dojmy z překladu
Díky společnosti CD Projekt je u nás DoW prodáváno v české lokalizaci. Ponechán byl původní dabing a přeloženy byly veškeré texty, které se ve hře vyskytují. U podobných strategií není sice čeština životně důležitá, ale jde hlavně o ten pocit lepšího pochopení děje a pohodlné hraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 9 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Přeložené texty proto člověk ocení především v kampani, kde se objevuje řada dialogů v in-game animacích (viz obrázky). Dost textů se ovšem vyskytuje i v nápovědách, kde se před zahájením samotné výroby dozvídáte všechny potřebné detaily o jednotkách, budovách a různých vylepšeních. Pochválit musím ještě styl překládaných dialogů, zvláště Orkové a jejich nespisovná mluva je velmi trefná. Škoda jen, že při čtení brífinků před misemi není problém narazit na drobné nedostatky jako je nějaký ten překlep nebo zástupný znak místo písmenka.

Česká verze má už v sobě také zabudován opravný patch v1.1 (popis změn zde), takže dokud se neobjeví novější update, není třeba nic shánět ani stahovat. Díky tomu funguje multiplayer bezproblémově i mezi CZ a ENG verzemi. Je ale nutné, aby majitelé anglického DoW měli nainstalován patch v1.1.

O něco přísnější hodnocení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z celkového pohledu se tato RTS velmi povedla. Ačkoli nejsem žádný zarytý fanoušek stolních her s námětem Warhammera, musím připustit, že jsem byl v podstatě pohlcen skvělou atmosférou a zajímavým herním stylem. Škoda jen té pouhé jediné kampaně, DoW totiž přímo volá po rozšíření dějové linie. Možná, že se ho sice dočkáme v nějakém tom datadisku, ale aby si taková hra zasloužila 90 procent, myslím, že by toho měla poskytovat už v základním balení o něco více. Osobně bych tedy volil o chloupek nižší hodnocení než kolega Mirek Zeman, abych vyvážil i stinné stránky této jinak skvělé strategie.

Když si tuto hru objednáte z internetového obchodu Tiscali GameShop, získáte k ní startovní hrací balíček karetní sběratelské hry ze světa Warhammer 40k v češtině. Cena těchto karet je běžně 299 Kč, u nás zdarma. Více si o tomto dárku můžete přečíst zde. Počet kusů silně omezen.

Stáhněte si: Demo, Video, Patch, Cheaty...

Související články: Recenze anglické verze (10/2004), Novinky

Bergy