War Front - recenze & videa
7/10
zdroj: tisková zpráva

War Front - recenze & videa

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 2. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

RTS zasazená do alternativní reality 2. světové války nabízí strhující akci, při níž nuda s prototypy superzbraní nehrozí. Škoda jen, že si autoři vypůjčili z Red Alertu více nápadů, než by bylo zdrávo. Vadí to ale někomu?

Autor: Warlock
Publikováno: 27.února 2007
Verze hry: review/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


RTS War Front zasazená do alternativní reality druhé světové války nabízí strhující akci, při níž nuda rozhodně nehrozí i díky různým prototypům bojových jednotek. Škoda jen, že si autoři vypůjčili ze slavných předchůdců více nápadů, než by bylo zdrávo. Vadí to ale někomu?

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Včera jsme se dočkali pokračování bitvy o vzácné Tiberium, ale ani ti, kteří by si přeci jenom přáli spíše třetí díl Red Alertu, nepřichází úplně zkrátka. War Front stejně jako jeho starší kolega vychází z myšlenky, jak by asi vypadala druhá světová válka, kdyby Adolf Hitler nebyl tím hlavním u kormidla. Totožné jsou herní principy - zahrnující vše od výstavby základny, přes těžbu surovin, trénování jednotek až po oblíbené super-zbraně. S jakým úspěchem použili tvůrci z maďarských Digital Reality, známí svými tituly jako War on Terror, Desert Rats vs. Afrika Korps nebo D-Day, vynikající kuchařku bývalého Westwoodu?

Hodní, zlí a oškliví
Díky alternativní realitě si v průběhu obou kampaní nemůžete být vůbec jistí, co se vlastně chystá a žádné škatulkování na ty hodné bojující proti zlu nehrozí. Všechny tři hlavní strany konfliktu – Němci, Rusové a Spojenci několikrát převléknou kabáty a zachovají se podle toho, jak se jim to zrovna hodí do krámu. Příběh je vyprávěn pomocí opravdu dlouhých předělů mezi misemi (autoři uvádějí celkovou stopáž okolo 70ti minut), které byly původně nahrány v enginu hry. Následná úprava z nich udělala parádní podívanou, jež by se dala srovnávat s plně renderovanými filmečky (viz trailery).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ani samotné mise nepostrádají na zajímavosti a obsahují spoustu postranních úkolů, které nejen vylepší závěrečné skóre, ale občas rozhodují o úspěchu či neúspěchu akce. Například v jedné z misí za Američany máte za úkol ukrást několik zaparkovaných tanků. Samozřejmě, že se dostanete do menší potyčky s ostrahou, která se snaží dovolat pomoci. Rázem máte přesně minutu na to, abyste zničili rádiovou stanici ještě předtím, než se ji podaří navázat spojení se stíhacími letouny, proti nimž jste naprosto bezbranní. A to přitom zabrání tanků spadalo taktéž do nepovinných úkolů, bez jehož splnění byste si ani neškrtli při překonávání plamenometných věží strážících německého pohlavára. Leda, že byste se se skupinkou paragánů vydali druhou stranou, kde na vás čeká celá nepřátelská základna...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně probíhá zbylých dvakrát jedenáct misí v kampaních za Spojence a Němce, přičemž každá zabere něco málo přes půl hodiny. Rusů, jako hratelné strany, si užijete pouze ve skirmishi. Prozradit něco více z příběhu bych nerad. Přišli byste tak o ty překvapivé okamžiky, kdy se z největšího Spojence rázem stane úhlavní nepřítel a budete šťastní, že vyváznete z léčky živí. Kampaň War Front tedy po právu patří k tomu nejlepšímu, co se za poslední rok urodilo. Každá mise je svým způsobem jiná a díky rychlému spádu a spoustě postranních úkolů není třeba se bát nudy, ačkoli jde ve většině případů o totální vyhlazení nepřítele.

Základna snadno a rychle
Na War Front je dobře vidět trend poslední doby, kdy se tvůrci snaží maximálně zjednodušit starost o základnu (v krajních případech ji úplně vypustit). Přestože jsem ve většině misí začínal téměř na zelené louce, nějak mi nevadilo (na rozdíl od jiných titulů) znovu a znovu se pouštět do budování nutného zázemí. Vše bylo otázkou okamžiku a War Front si tak dokázal udržet tempo nasazené svižnou akcí, kterou nebrzdila ani výroba jednotek.

A tak se hned po nezbytné výstavbě elektrárny (platí pro Němce a Rusy) a zásobovacího centra, kam svážejí nákladní auta jedinou potřebnou surovinu, můžete rovnou pustit do továrny na výrobu pojízdné vojenské mašinérie. Časem se přidá ještě radarová stanice, letiště a pár vědeckých laboratoří, nutných pro získání super-zbraní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Na tomto místě nezbývá než si povzdechnout, proč autoři nepoužili stejnou míru invence jako při tvorbě kampaně i na odlišnosti jednotlivých národů. Každá strana konfliktu má až na pár výjimek naprosto stejné budovy a to včetně tři druhů obranných věží (pěchota/vozidla/letadla). Navíc mám neodbytný pocit, jako by Rusové z oka vypadli GLA z C&C: Generals. Proč se kupříkladu některé stavby nemohly sloučit v jednu s ohledem na pořizovací cenu? Nebo se nedalo ještě trochu popustit uzdu fantazii, co se týče alternativní reality, aby se některé prototypy musely vyrábět ve speciálních závodech?

Ty samé jednotky v bleděmodrém
O moc lépe to nevypadá s vojenskými jednotkami. Když si odmyslíte veškeré technologické výstřelky, zbude vám opět základní šablona vozidel či pěchoty naprosto shodná pro všechny tři národy. U každého se setkáte s variantou artilerie (Katyusha, M7 Priest, Hummel), protiletadlovým a opravárenským vozítkem a třemi druhy základním tanků (Sherman, Matilda, Panther, Tiger, IS-3, …).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva


Prototypy jednotek jsou na první pohled úchvatné, přinášejí na bitevní pole trochu netradiční způsob uvažování o taktice postupu a hlavně znamenají příjemné oživení, které odlišuje War Front od běžných titulů z prostředí druhé světové války. Bohužel je většina testovacích kousků dokonale profláknutých. Kdo by neznal obří útočné vzducholodě, sonické tanky, transportní vrtulníky, mechy, vojáky s jet-packem či vozidlo, které vytvoří v okolí neproniknutelný štít? Jedinou výjimku v tomto směru tvoří asi zmrazovací tank, který sám o sobě nic nedokáže zničit, ale perfektně se hodí na zastavení nepřítele. Ten se pak po jediné ráně odebere do věčných lovišť.

Atomovka bez záruky
Super-zbraně nejsou ve War Front takovým strašákem jako například v C&C: Generals. Jinými slovy, nestačí pouze postavit pět obdob základen Scud a dívat se na dílo zkázy. Jednak nejsou tyto zbraně natolik silné (snad vyjma atomové bomby) a slouží spíše jako vítaná podpora pozemního útoku. Tu zajistí třeba zmrazovací bomba, která má podobný účinek jako již zmiňovaný tančík. Nebo je libo spíše hlavici, jež po dopadu způsobí menší zemětřesení? Nechybí ani oblíbené výsadky pěchoty a hustá dělostřelecká palba na zadané souřadnice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 

Největší nevýhodou zmiňovaných super-zbraní je způsob dopravy k cíli. Až na výjimky ji zajišťují transportní bombardéry, které jsou v době náletu velmi zranitelné a to i v porovnání s běžnými stíhači. Poslíček tak většinou nedopraví zásilku na místo doručení a vám zbudou oči pro pláč, když uváznete bez podpory před nepřátelskou základnou.

Naštěstí ve War Front jedna útočná vlna střídá druhou a žádná jednotka není nenahraditelná. To se týká také hrdinů, kteří jako tradičně disponují nějakými záludnými schopnostmi. Není tak problém stát se na chvíli nesmrtelným či neviditelným, vyhodit určitou budovu do povětří nebo poskytnout zvýšení obrany/útoku všem jednotkám v okolí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Inteligence neoslní
Stále totiž přetrvává vlastnost jednotek, která již byla proklínána u mnoha titulů. Jde o princip, kdy napadený tank útočí pouze na cíle, jenž jsou přímo v jeho dosahu. Pokud si na něj dovolíte třeba s artilerií, nehybně stojí a nechá se rozdrtit na prach. Zapomenout tak skupinku tanků bez dozoru není nejlepší nápad.

Stejně dopadnete, pokud pouze označíte celý chuchvalec jednotek, které se poté uspořádají do něčeho jen vzdáleně připomínajícího formace. Opravárenské jednotky bývají klidně první na ráně a rychlejší vozidla nedrží krok s pomalejšími kolegy (více ve videu níže). V zájmu svižnosti akce a zdlouhavého přeskupování se dá tento prohřešek odpustit, ale jenom zbytečně přidělává starosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naopak nic nedrhne v pathfindingu, jednotky se o sebe nezasekávají a volí ideální cestu k cíli. Občas mi dokonce přišlo, že se nepřítel snaží najít slabé místo v mé obraně a útočí na méně chráněné těžební stanice nebo se mi krutě vymstilo úplně vynechat protiletadlovou obranu. Rovněž mě trochu mrzí, že tvůrci nějakým nedopatřením pozapomněli zakomponovat do hry možnost okupovat s pěchotou civilní budovy.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (11-17 MB, XVID)
prvním videu se podíváte na bezhlavý útok na nepřátelskou základnu, který se díky velkému počtu jednotek a podpoře ze vzduchu zdařil.

Druhá ukázka předvádí nepřiměřenou sílu útočných stíhaček, jež bez větších problémů ovládly oblohu nad nepřátelskou základnou. V dvojnásobném počtu není vůbec problém překonat několik protiletadlových děl.

Poslední minutová nahrávka zachycuje útok speciálním ruským APC, schopným pohybovat se pod zemí. Ke slovu se také dostalo několik super-zbraní včetně zmrazovací bomby, která však sama o sobě žádný účinek neměla a bez útoku pozemních jednotek vyšla úplně naprázdno.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Destrukce ve více lidech
Ze skirmishe, kde je dostupný pouze deatmatch, se brzy dostanete ke hře přes LAN, Direct IP nebo Gamespy. Teprve tam se zpřístupní mód Conquest, ve kterém musíte mít určitou dobu zabrané důležité lokace. A méně obvyklý režim Secret Orders, v němž má každý hráč předem daný úkol a musí ho splnit dřív, než to dokáže soupeř.

Grafická stránka dopadla téměř na výbornou a užijete si spousty světelných efektů, explozí a detailních modelů budov či jednotek. Zalíbení najdete ve střídání dne a noci a negativní vliv na váš radar má bouřka či sněhová vánice. Zvukový a hudební doprovod se rovněž nemá za co stydět. Za zmínku ještě stojí režim, kdy můžete přímo ovládat obranné věže. Jeho praktický význam v boji se ale nebezpečně blíží nule.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů


Minimální jsou také investice do vaší hardwarové výbavy, protože War Front se hýbal velice slušně na střední detaily v 1280x1024 na mé sestavě Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800 při 40fps. Stejného počtu snímků za vteřinu dosáhnete, pokud zapnete vyhlazování a všechny detaily nastavíte na maximu, na stroji obsahujícím Core2 Duo E6300, 2GB RAM, Radeon X1900 GT.

 Vadí, nevadí?
Ačkoliv se War Front prezentuje jako originální strategie, nových myšlenek byste ve hře našli pramálo. Celý základní systém je téměř identickou kopií Red Alert a ten zbytek si autoři vypůjčili z jiných titulů. Přestože chápu, že každá nová RTS nemůže být jedinečným kouskem, na můj vkus toho bylo až příliš. Tři skoro stejné národy a spousta drobných prohřešků proti hratelnosti, mezi něž patří klasické chyby v umělé inteligenci, nemožnost okupovat budovy nebo neexistující formace, sráží hodnocení někam do hladin průměru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Intenzita akce by se dala srovnávat třeba s výtečnými Company of Heroes, s níž jinak nemá War Front v podstatě společné ani prostředí druhé světové války. Výsledné skóre ještě notným způsobem zvyšuje rozmanitá kampaň plná nepovinných úkolů, která výdrží hodně dlouho. Více pozitiv, vyjma příznivých HW nároků a filmečků, naleznete na War Front asi těžko.

Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: TEST multiplayerového dema, Novinky...

Warlock  
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole
 






 
 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nepřináší do žánru RTS prakticky žádné inovace, naopak se silně inspiroval u slavnějších brášků. Vzájemně málo odlišné strany konfliktu a celkem zbytečné chyby pověst nevylepší. Na druhou stranu rychlý spád, výborná kampaň, příběh, filmečky a prototypy jednotek dokáží vykouzlit lehce nadprůměrný výsledek, který ale například Rush for Berlin nepřekoná. War Front rozhodně není hra pro každého a své příznivce si bude hledat především v řadách odpadlíků válek o Tiberium.

Nejnovější články