Virtua Tennis 3 - recenze & videa
7/10

Virtua Tennis 3 - recenze & videa

23. 4. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Máme tu pokračování kdysi neohroženého vládce tenisových her. Dokázal sesadit z trůnu vynikající Top Spin 2? Do detailu srovnáváme jejich jednotlivé vlastnosti a dospěli jsme k odlišnému ortelu než ostatní.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 23.dubna 2007
Verze hry: anglická/finální/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva V rozmezí pár měsíců se na trh dostala druhá tenisová hra. S ohledem na to, že jsem si dlouho stěžoval, jak je tenis na PC nedostatkovým zbožím, dá se v současnosti mluvit doslova o záplavě titulů s tématikou bílého sportu. Nejprve to bylo Wii Sports, na přelomu roku jsem se dobře bavil u PC verze Top Spin 2 od Aspyru a teď jde o třetí díl oblíbené série Virtua Tennis z dílny Segy. Poslední hry mají spoustu společného - nejen námět, ale i to, že byly primárně určeny pro konzole nové generace. Zadruhé drží licence na světoznámé tenisty a nakonec si oba tituly dělají zálusk na nejlepší hru oboru. Je tedy nasnadě, že dnes budu srovnávat více než kdy jindy.

Kariéra
Kromě nepostradatelných herních módů (jeden zápas, turnaj, multiplayer, party minihry), jejichž obsah je zbytečné představovat, se jako od každé správné sportovní hry očekává kariéra. Ve Virtua Tennis 3 začínáte na třístém místě žebříčku STP. Sega zakoupila práva na hráče (třináct mužů a sedm žen) a některé důležitější turnaje, ale asi šetřila za ty menší, Davis Cup nebo právě za licenci na ATP, proto STP (Sega Professional Tennis)

Po týdenních cyklech se posouváte tenisovým rokem, hlásíte se na turnaje, případně trénujete nebo se účastníte speciálních akcí. Turnaje jsou výkonnostně odlišeny, na ty první, série Challenger, se dá přihlásit hned, kdežto na Grand Slam nebo Turnaj Mistrů (zde The King of Players) už musíte být na žebříčku podstatně výše. Na přední příčky se probojováváte skrze vítězství v turnajích. Oproti Top Spinu nedostáváte žádné peníze, takže odpadá nakupování vybavení nebo najímání lepších trenérů, stejně jako výběr sponzorů.

Kouče máte jen jednoho. Dostáváte od něj poměrně trefné, i když ne příliš potřebné rady, jako že protihráč má dobrý forehand nebo že daná mezihra má tyto pravidla. Zbytečné jsou proto, že všechny informace najdete i jinde. Kromě toho vám trenér pogratuluje po vítězném turnaji, seřve po prohraném a občas připomene milník v kariéře. Jako že už jste naběhali X metrů a sponzor vám posílá nové boty nebo že jste třicetkrát zasmečovali a dostanete lepší pálku. Extra vybavení je jen pro okrasu, kromě raket, které mají určité vlastnosti. Občas je vhodné se podívat, jestli nepřišly nějaké přesnější a silnější.

Speciálními událostmi se zde myslí jen přátelské zápasy s jinými hráči. Jednou se mi stalo, že mě Roger Federer vyzval na duel v bowlingové minihře, nicméně například na Davis Cup zapomeňte. Celkově se dá říci, že co se kariéry týče, mnohem pestřejší byla v Top Spin 2.

ČTYŘHRA - VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
Souvislý záznam ze čtyřhry, kde proti mě a Federerovi stáli Hewitt a Ferrero. Čtyřhra je podstatně hratelnější než v Top Spinu 2, kde počítač nedokázal kompenzovat vaši snahu vybírat všechny míčky. Zde je to ale dovedeno trochu do absurdna a dá se říci, že i kdybych od počítače odešel, zápas by nám stejně Federer vyhrál. Zaznamenal jsem jediný vítězný mič. V pozdějších fázích hry nebo s jiným partnerem už to není tak jednoznačné a čtyřhra je často zábavnější než dvouhra.

streamovaná verze videa / stažitelná verze videa (40 MB, XVID)

Trénink a odpočinek
Po pár trénincích a prvním vyhraném turnaji jsem byl velmi překvapen, když mi trenér oznámil, že jsem se zranil a na dvorce se můžu vrátit až za čtyři týdny, přičemž do naprosté pohody se dostanu za měsíc a půl. Každá akce posune ukazatel únavy o něco výš - je nutné jej sledovat a počítat s tím. Dobít baterky lze třemi způsoby. Buď si dáte energy drink a hned se vrátíte do tenisového kolotoče nebo si týden odpočinete doma či odjedete na třítýdenní dovolenou k moři. Všechny možnosti doplní energii na plno a nepoznal jsem jediný rozdíl. Tedy když si dáte posilující nápoj, tak jste upozorněni, že sílu máte, ale příliš organismus zatěžujete.

V momentě, kdy se nekoná pro vás zajímavý turnaj, se hodí zajít na trénink. Buď do tenisové akademie nebo procvičit jednu ze čtyř vlastností: pohyb po kurtu, podání, volej a hru od základní čáry. Ve škole vám poradí, jak na základní údery, vylepšování vlastností se stejně jako v Top Spinu koná v minihrách. Například podání pilujete sestřelováním nafukovacích míčů, rychlost sbíráním ovoce valícího se na vás z plošiny společně s obřími tenisáky, kterým se musíte vyhnout. Zahrajete si curling, bingo nebo budete odrážet útoky vetřeleckých plivačů míčků. Každý trénink má čtyři stupně obtížnosti a po každém, i nepovedeném, se vám přidá trocha bodů do statistik, případně posune úroveň schopností. Zábavnost trénování je jednou z vlastností, v níž nad Top Spinem 2 nový Virtua Tennis 3 vyniká.

MINIHRY - VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Z miniher jsem pro vás zaznamenal pět kousků: bowling (15 MB), který jsem nedovedl do vítězného konce, dále trénink pohybu po kurtu – sbírání ovoce (25 MB) a panic balloon (18 MB), v němž je úkolem rozstřílet všechny koule, které odrážejí míček na všechny strany. Útok vetřelců (16 MB) piluje volej a poslední video ukazuje střelbu na terč (14 MB), má za cíl naučit přesnost v míření.

Vývoj a výkon
Vylepšené vlastnosti se přenášejí do herního projevu na dvorci. Na rozdíl od Top Spin 2 se vám nestane, že byste prvních pár turnajů nevyhráli, protože nemáte natrénováno. Naopak, ačkoliv už od začátku proti vám stojí světová špička, projdete prvními turnaji velmi lehce. Naneštěstí se ale výraznější změny nedočkáte ani později. Ano, na hráči je vidět zlepšení, ale vše kazí to, že se v arénách potkáváte se stále stejnými borci, kterým stoupá nebo klesá výkonnost přímo úměrně významu turnaje. Postupem času se mění pouze rychlost a sílá úderů protihráčů a v podstatě nemá smysl budovat v jednom směru výjimečného tenistu. Nikdy nedosáhnete toho, abyste protivníkovi vnutili svůj styl, naopak se vždy musíte podřídit vy. A to je škoda.

Nakonec se snažíte mít tenistu vynikajícího ve všech směrech a hra tím velmi trpí, protože, jak se dostáváte dál a dál, ztrácí na reálnosti. Ze začátku vyhráváte naprosto jednoznačně, později je scénář zápasu vždy stejný: první gem dva prohrajete, abyste následující čtyři v pohodě vyhráli. Jak je to možné? Každý hráč zásadně vyniká v jedné vlastnosti a během prvních dvou her zjišťujete, jak se jim bránit. Když na to přijdete, stačí do konce zápasu hrát stále stejné údery. Pokud to zkusíte jinak, tvrdě narazíte.

Velké problémy kupodivu nedělá ve všem zdatný Roger Federer, ale mnohem více se zapotíte proti Blakeovi, který brilantně zvládá údery od základní čáry nebo Ferrerovi, který má smrtící forehand. Hra vás na jejich přednosti přímo upozorní krátkou charakteristikou pod jménem hráče a je opravdu jen otázkou okamžiku, než si i s tím nejtěžším tenistou poradíte. To je bohužel příčinou velmi nízké obtížnosti. Sám jsem Virtua Tennis 3 dohrál za přibližně 6 – 8 hodin, tj. z třístého místa jsem se probojoval až na vrchol. A to včetně tréninků a absolvování několika nedůležitých turnajů.

Supermanský komplex
Druhou diskutabilní vlastností je takzvaný supermanský komplex. Jak vaše virtuální postava, tak i ostatní tenisté podávají nadpozemské výkony. Zejména pozdější zápasy jsou nekonečné, hráči vybírají i ty nejsložitější míčky a diváci hrají na vzdychanou. Při každém těžce odehraném balónku dav vzdychne a to se v pozdějších fázích hry děje téměř neustále. Zvuková kulisa pak připomíná něco, co se hraje také ve dvou, ale tenisový zápas to není.

Jedna věc je ono supermanství, druhá neuvěřitelná přesnost. Sám o sobě ve hře nemůžete zahrát do autu nebo sítě, toho se dočkáte jen párkrát za zápas po prudké ráně od soupeře. Během prvních hodin jsem si dokonce myslel, že to nejde vůbec. Osobně jsem pak neměl žádnou radost z toho, že zápasy vyhrávám, protože je to jakási samozřejmost a jakmile jsem si to uvědomil, začala mě hra svou monotónností nudit.

Virtua Tennis 3 se ovládá třemi tlačítky a směrovkami pro pohyb po kurtu. Silnější ránu nebo kraťas zahrajete, když dané tlačítko držíte dost dlouho a míč umístíte podržením páčky (směrovky) daným směr. Je to právě v ovládání a arkádovosti, kde oproti svému konkuretnu podstatně ztrácí. Při hraní Top Spinu 2 máte prostě pocit, že dokážete překonat své chyby, povede se vám prohoz a míček dopadne přesně na čáru, že jste si vycvičili tenistu, který vítězí svým agresivním stylem. Zkrátka úspěch není jako ve Virtua Tennis 3 zadarmo.

DVOUHRA - VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
Dlouhý zápas s Taylorem Dentem, vyznavačem agresivního stylu podání – síť. Zápas je z US Open v posledních fázích hry, kdy už jsem byl vycvičen naplno a protihráči byli maximálně kousaví. Na ukázce je krásně vidět, to co jsem popsal v recenzi, tedy prohra v prvním gemu a následná snadná výhra pomocí prohozů a lobů. Dále je patrný onen supermanský komplex a nakonec slyšet „vzdychaná“ a „zvonění mobilu“.

streamovaná verze videa / stažitelná verze videa (127 MB, XVID)

Technická stránka
Grafické zpracování je mnohem lepší v aktuálním titulu od Segy. Oproti Top Spin 2 jsou arény detailnější, vybavenější, živější a obraz je mnohem ostřejší. Virtua Tennis 3 je celkově lépe odladěn - přestože jsem měl nastavené detaily na maximum, stále byla hra svižná a neklesla pod šedesát obrázků za vteřinu. A o tom jsem si v Top Spinu 2 mohl nechat jen zdát.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Mnohem hůře dopadá zvuková složka hry. Už jsem se zmínil o vzdychané, kterážto je naprosto k nevydržení, ale to není vše. Některé zvuky jsou podivně zaznamenané nebo zkomprimované. Například na konci zmíněného vzdychu jako by všem divákům zazvonil mobil nebo v některých halách celý zápas doplňuje neidentifikovatelné poklepávání. Úplně nejhorší je hudba, která hraje i při zápasu. Samozřejmě jsem ji po prvním turnaji vypnul, ale i tak by mě zajímalo, kdo měl tak, s prominutím, hovadský nápad, pouštět k tenisu rockové nakládačky nebo lehké techno.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vítězem malého tenisového duelu je pro mě Top Spin 2. Virtua Tennis 3 je snadněji uchopitelný a přístupnější větším masám, díky nenáročnému ovládání. Jenže jakmile prokouknete jeho strukturu, brzy přestane bavit a dohrání je jen nudnou povinností. Neříkám, že je úplně špatný, rozhodně se více hodí pro multiplayerové hrátky, které zvládnou i méně zkušení hráči. Má velmi pěknou a přitom nenáročnou grafiku. Ale chybí mu ta pomyslná třešnička na dortu - jde prostě pouze o další lehce nadprůměrnou hru, která po delší době nemá co nabídnout.

Stáhněte si: Video, Cheaty...

Související články: Novinky, Virtua Tennis recenze,Top Spin 2 recenze, Wii Sports recenze

Pavel Oreški