Viking: Battle for Asgard - recenze

Viking: Battle for Asgard - recenze

10. 4. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Bohové jsou zase šílení. Tedy ti, které na severu uctívali fousatí mořeplavci. Nejudatnější z vikingských bojovníků Skarin má nyní na svých bedrech nejen osud lidí, ale i osud samotného sídla bohů - Asgardu.

Autor: Jan Kubáň
Publikováno: 10.dubna 2008
Verze hry: prodávaná/PS3/anglická
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Bohové jsou zase šílení. Tedy ti, které na severu uctívali fousatí mořeplavci. Odborníci na historické strategie Creative Assembly si občas udělají „volno“ a pustí se do poněkud akčnějšího žánru. Před necelými třemi lety to byl Spartan: Total Warrior, který nechal hráče prosekat se mišmašem řeckých bájí. Nyní je na řadě jiné časové období, i jiný kraj. Ve Viking: Battle for Asgard slouží jako příběhový základ severská mytologie. Roztržky mezi bohy vyvrcholily napadením země lidí Midgardu armádou nemrtvých, vedenou bohyní podsvětí Hel. Nejudatnější z vikingských bojovníků Skarin, který byl bohy obdarován milostí znovuzrození, má nyní na svých bedrech nejen osud lidí, ale i osud samotného sídla bohů - Asgardu.

První krůčky
Úvodní animačky vyvedené ve stylu komiksů Franka Millera navodí atmosféru - a pak šup do Brighthelmu, poslední vikingské bašty. Vámi ovládaný válečník, výše zmiňovaný Skarin, vypadá tak trochu jako metrosexuální brácha barbara Conana. Vysvlečen do půl těla, dlouhé blond vlásky, apartní tetování… no, ještě že mu záda zdobí masivní sekera a zakrvácený meč. Po prvních menších potyčkách následují rozhovory s osadníky, od kterých se dozvíte, kde je co třeba zařídit, popřípadě si od kováře nebo šmelináře nakoupíte vybavení či nové runy, díky kterým můžete vaše útoky posílit o elementární síly.

Jednotlivé ostrovy Midgardu, mezi nimiž se tu budete pohybovat, jsou volně přístupné. Nahrávací obrazovky uvidíte pouze při prvním spuštění hry a při přechodu mezi ostrovy. Absolutní volnost má však také svá úskalí. Zatímco v takovém GTA prostě nastoupíte do taxíku a dojedete na místo určení, ve Vikingovi si musíte vše odchodit po vlastních. Bohužel!

Jelikož je rozloha ostrovů opravdu veliká, tvůrci přišli s vítaným ulehčením v podobě tradičních portálů. Ty jsou rozesety v blízkosti důležitých míst na mapě a slouží jako teleporty. I tak se ale nachodíte více, než by bylo zdrávo. Po deseti minutách vyšlapávání cestičky a následném zjištění, že je slepá, široko daleko žádný portál, bych dal půlku Midgardu za koně (obzvláště v dříve nenavštívených územích).

Náplň hlavních misí obvykle sestává z osvobození okupovaného území (tzn. vysekání nepřátel), zabití bosse a získání předmětu důležitého pro další postup. Bohužel postupem času se začnou úkoly opakovat. S netrpělivým očekáváním jsem proto vyhlížel až další velký střet, které patří k vrcholným okamžikům hry. Chvíle, kdy proti sobě vyrazí stohlavé armády, jsou doslova dech beroucí. Na pomoc si navíc můžete přivolat „leteckou podporu“ v podobě dvou draků, kteří na vámi určené místa rozsévají oheň. Jejich ovládání je řešeno prostřednictvím statického náhledu na bojiště, kde lze zvolit jednu z předem označených oblastí.

Hlava nehlava, ruka neruka
Bojový systém je založen na jednoduchých, dvou tlačítkových kombech. Mezi další bojové dispozice Skarina patří blokování nepřátelských výpadů, kradmý pohyb s následným smrtícím úderem a možnost zaútočit na dálku vrhací sekerou, nebo primitivním granátem. Po naplnění speciálního ukazatele lze navíc útoky posílit elementárními silami (oheň, led, blesk). Za poplatek je možné odemknout nová komba, která vás v aréně naučí jeden z padlých vikingských hrdinů.

Posílání protivníků zpět do podsvětí je často znázorněno krvavou animací, kdy se kamera přiblíží těsně k postavám, abyste si mohli tohle představení lépe vychutnat. Díky své jednoduchosti mi ovládací mechanismus přešel rychle do krve a porcování nepřátel tak bylo velice zábavné. Přičemž čas od času je potřeba většího protivníka porazit sekvencí předem daných tlačítek. Ano, God of War se nechá pozdravovat.

Šmouhy na kráse
Grafika Vikinga nepředvádí zrovna zázraky, ale jisté kouzlo jí upřít nelze. Vlny moře odráží sluneční paprsky, porost je náležitě košatý, a když na scénu připochoduje mohutný dav bojovníků, je opravdu na co se dívat. Pěkné jsou také přechody počasí, které indikují přítomnost nepřátelských jednotek. Zamračená obloha, déšť a vůbec chmurné podnebí dávají jasně hráči najevo, že se nachází na území ovládané nepřítelem. Pokud přiložíte sekeru k dílu a oblast od nemrtvých vyhladíte, déšť ustane, vysvitne slunce a začnou zpívat ptáci.

Dojem nicméně kazí takřka neustálý "tearing". Obzvláště při otáčení kamery kolem postavy je horizontální přelévání obrazu na denním pořádku. Obvykle tyhle nedostatky mám ve zvyku přehlížet, ale zde to bylo natolik patrné a časté, že mě to po čase začalo opravdu rušit. K tomu si přidejte ještě razantní padání fps při anoncovaných střetech armád, nějaké to zaseknutí s nutností restartu konzole a hned je jasné, že si s programátoři v Creative Assembly s hardwarem PS3 ukousli větší sousto, než byli schopni spolknout.

Naprosto iritující je odbyté ozvučení. Hudba jako taková je vesměs nadmíru povedená a má patřičný monumentální nádech. Ovšem co z toho, když v celé hře zazní jen výjimečně. Zdlouhavá putování krajinou doprovázejí tak maximálně podivně čvachtající zvuky vlastních kroků.

Také vaši protivníci, na které narazíte, jsou převážně němí. Nevydají ze sebe hlásku ani tehdy, pokud jim Skarin postupně odlehčuje od přebytečných končetin. Až na hlas vypravěče je dabing postav dosti chabý. Při rozhovorech navíc nikdo neotevírá ústa, což je hrubka, která nemá v současných hrách co pohledávat. Kdyby tvůrci ozvučení věnovali větší péči, nezdráhal bych se Vikinga ve výsledné známce ohodnotit o stupínek výše.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Rozpohybování Skarina je solidní, ovšem s konkurencí v podobě takové Nariko z Heavenly Sword se nemůže měřit. Ani zdaleka. Komba i finišující útoky vypadají efektně a protivníci na rány sekerou či mečem reagují náležitým upouštěním tělních částí v doprovodu přepálených cákanců krve. V hromadných bitvách je opakování animací postav na ploše umně zamaskováno jejich slušnou variabilitou.

Pořádná porce
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pochvalu si zaslouží délka hry. Pokud se věnujete vedlejším úkolům jako osvobozování spolubojovníků či sbírání všemožně poházených zlaťáků, k finálnímu souboji dospějete přibližně po patnácti hodinách čisté hrací doby. Což je v měřítku současných akčních her opravdu více než solidní porce. Pravdou je, že pár desítek minut zabere otravné vracení se na dříve již navštívená místa, kde musíte předat klíčové předměty, nebo si jen doplníte vybavení.

Za zapůjčení hry děkujeme obchodu PlayCentrum a speciální poděkování patří GamePro.

Viking: Battle for Asgard trailer 3 - stažitelná verze (38 MB, HD)

Stáhněte si: Videa, Trailery...