True Crime: Streets of L.A. - recenze
7/10

True Crime: Streets of L.A. - recenze

30. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V době sucha mají šanci na úspěch i hry, které by v hlavní sezóně bez povšimnutí zapadly. Z toho se snaží těžit akce True Crime původem z konzolí, která se hodně inspirovala úspěšnou sérií Grand Theft Auto a nejen jí.

Autor: ABE
Publikováno: 30.června 2004
Verze hry: finální/anglická pro PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Kopie Grand Theft Auto?
V době herního sucha mají šanci na úspěch i méně dobré hry, které by v hlavní sezóně bez povšimnutí rychle zapadly do propadliště dějin. Titulem přesně vystihujícím toto pravidlo je True Crime: Streets of L.A od Luxofluxu a Activision. Je to akční hra, která se více, než bylo zdrávo, inspirovala úspěšnou sérií Grand Theft Auto a nejen jí. Hra nejprve vloni na podzim vyšla pro konzole a nyní existuje také ve verzi pro PC.

True Crime naštěstí není jen kopií vykrádající populární koncept série GTA, ale přináší i několik zpestřujících prvků navíc. Kromě ježdění a pobíhání po ulicích Los Angeles tu jsou ještě mise odehrávající se čistě uvnitř budov. Některé musíte projít ve stylu stealth akcí, v jiných je třeba se prostřílet skrz nepřátele ala Max Payne a nakonec tu jsou kung-fu boje jako vystřižené ze starých bojovek. Zní to dobře, že? Bohužel, ve skutečnosti to zase tak skvělé není. Autoři se snažili do hry zahrnout co nejvíce prvků a trochu mi připadá, že si ukrojili příliš velké sousto, ale začněme pěkně od začátku.

Běžný den policisty
Ve hře se ujímáte role policisty Nicka Kanga, který je členem elitní policejní jednotky LAPD, což je první výrazná změna oproti GTA, kde jste stáli na opačné straně zákona. Ve výsledku je to ale úplně jedno. Klidně můžete autem přejíždět chodce a nikoho to moc nezajímá. Jediným efektem je to, že se z vás stává policista se špatnou pověstí nebo řadový pěšák, což ovlivní průběh a další vývoj příběhu. Pověst si naopak lze vylepšit zatýkáním zločinců, tedy myslím zatýkáním, které dotyčný přežije. Protože průstřel hlavy podezřelého vám moc popularity nepřidá, spíš naopak. Jako každý správný policista má i Nick ve svém autě majáček. Ten sice efektivně vypadá, ale to je tak vše. Po jeho zapnutí se vám stejně okolní auta nevyhýbají a skoro bych řekl, že se ještě více pletou.

Samotné město je vcelku rozlehlé a mělo by odpovídat skutečnému Los Angeles, ve kterém jsem nikdy nebyl, takže mi nezbývá než věřit tvrzení Američanů, že vše je poměrně přesně ztvárněné. Oproti GTA obsahuje hra mnohem menší vozový park, což bych neviděl jako nějaký moc velký nedostatek. Aut zde sice není tolik druhů ani jich nejezdí po ulicích tolik, ale i tak působí město vcelku živým dojmem. Po chodnících se procházejí lidé, na silnicích fungují semafory, mění se denní doba, počasí a podobně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro zpestření v True Crime lze řešit i obyčejné zločiny, které nijak nesouvisí s hlavní dějovou linií. Nick má několik způsobů, jak zločince zneškodnit. Nejjednodušší je napřed střílet a teprve potom se ptát. Opačná možnost je varovným výstřelem delikventa vystrašit a poté ho spoutat a zatknout. Je jen na vás, který způsob si zvolíte. Do náplně policejní práce patří samozřejmě také honičky v rušných ulicích. I tuto zábavu si zde užijete, samozřejmě náležitě okořeněnou zběsilým střílením z okénka vozu, nejlépe do pneumatik automobilu zločince. Leč veškerá zábava stojí a padá na ovládání a vlastnostech herního enginu a v případě True Crime zábava spíše padá, než aby stála.

První problémy
Ovládání sice lze přenastavit, ale rozhodně ne k úplné dokonalosti. S možností nastavit si pro jednu akci dvě různé klávesy se rovnou rozlučte. Stejně tak se rozlučte i s tím, že by šlo nastavit ovládání střelby odlišně v závislosti na tom, jestli řídíte auto nebo běžíte po svých v third-person pohledu kamery. Tento nedostatek je nejvíce cítit právě při pronásledování v autě, protože hned zjistíte, že dvě ruce jsou zoufale málo.

Ještě více nepřehlednosti a zmatenosti přináší do hry vychytávka v podobě bullet-time, který se zapne, když déle podržíte klávesu pro střelbu. Zpomalení času mi zde přijde nejen jako zbytečnost, ale navíc je to špatně provedeno.

Samotný příběh je jedním z toho mála, co má True Crime lepší než GTA. Samozřejmě se točí okolo vaší postavy Nicka Kanga, který postupně bojuje snad se všemi gangy, které v Los Angeles existují, a překvapivě také se zombíky (no dobře, tak příběh není zase až tak super ;) Děj se na několika místech větví v závislosti na vašem jednání (hra má tři různé konce).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově hra nabízí něco málo přes deset levelů, přičemž každý se dělí na několik misí. Trochu smutný je fakt, že některé mise zvládnete za pár minutek. Naopak kladně na mě působí možnost misi nedokončit a přesto pokračovat dále v příběhu. Místo nepodařené mise stačí vyřešit několik pouličních zločinů a můžete vesele pokračovat dál. Naopak za úspěšné dokončení levelu je zde možnost vylepšit si například auto nebo se naučit nějaký nový bojový chvat v tréninkových centrech.

Multiplayer pro čtyři
Komu by ani to nestačilo, má možnost se vyřádit v multiplayeru pro až 4 hráče po lokální síti anebo internetu. K dispozici je hned pět různých módů - některé lepší, jiné horší. K těm lepším patří Street Racing (pouliční závody), Police Chase (hra na policajty a zloděje) a The Beat (v kůži policistů honíte zločince). Mezi horší se naopak řadí Dojo Master (kung-fu souboje) a Battle Master (klasická střílečka). Ačkoliv je zde multiplayer spíše navíc, je to jeden z prvků, kde True Crime poráží GTA, pro nějž existují jen neoficiální a ne úplně vyladěné modifikace.

Akční a bojové mise
Naneštěstí autoři byli asi nepoučitelní a do hry přidali i mnoho dalších rozličných prvků, nejspíš proto, aby si každý potencionální kupec přišel na své. Mise se pravidelně střídají, chvíli se proháníte po městě, chvíli zase uvnitř budov. Akční části těchto misí ještě jakž takž ujdou. Nickův revolver má nekonečné množství nábojů (zaměřuje nepřátele automaticky / kurzorem myši) a jako bonus lze sebrat i zbraně padlých. Není jich mnoho, ale i tak si zastřílíte třeba z AK-47, kuše nebo bazuky, které mimochodem v konzolové verzi hry nebyly, stejně jako 32 rockových skladeb a bonusové skiny z Vampire: Bloodlines či Tonyho Hawka.

Mnohem horší jsou ale části, kdy se musíte potichu proplížit odněkud někam. Nejen, že jsou tyto úseky nudné, ale navíc je v nich neskutečně špatně zpracovaná kamera, které často zabírá něco úplně jiného než to, co byste zrovna potřebovali vidět.
Poslední přísadou do pověstného dortu pejska a kočičky jsou bojové pasáže, které jsou opět nudné, zbytečné a navíc ne moc dobře zpracované. Nick ovládá pouze několik pohybů a ačkoliv se může naučit nějaké chvaty, je to prostě málo. Vše podtrhuje opět problém s kamerou, která chvílemi zabírá bojovou scénu ze špatného úhlu.

Zvláštní fyzika
Kromě občas divně se chovající kamery trpí True Crime i jinými nedostatky. Samotný herní engine nepatří rozhodně k dnešní špičce a je velmi limitován svojí konzolovou minulostí. Je trochu zvláštní, že svým autem bez potíží srazíte semafor nebo vzrostlý strom. Ještě zvláštnější ale je v tomto světle skutečnost, že živý plot nebo některé malé stromky vás zastaví se spolehlivostí betonové zdi. Samotné poškozování aut je také podezřelé. Na jednu stranu vozu nevadí náraz do dubu, ale stačí několik výstřelů a vozidlo začne hořet.

Kapitolou samo o sobě je „mizení“ auta. Stačí někde vystoupit, kousek odběhnout a po návratu už svoje vyšperkované auto nenajdete, ale to je stejné jako v GTA. Další chyba je spojena s přechodem mezi misemi. Jestliže některou misi dokončíte na nějakém „nevhodném“ místě, hra to vyřeší po svém a bez slova vysvětlení vás teleportuje na místo, kde se odehrává in-game animace spojující jednotlivé mise, po čemž se hra obvykle automaticky ukládá (není tedy možné si ji uložit během plnění nějaké mise).

Největší výhodou enginu je tedy nakonec jeho hardwarová nenáročnost. Na mém počítači (Athlon 1800+, 512 MB RAM, GeForce FX 5600) se hra naprosto plynule hýbala v rozlišení 1024x768 s plnými detaily.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na True Crime je jasně vidět, že se jedná o konverzi konzolové hry. Místy vás nemile překvapí špatná kamera, ovládání není možné pořádně předefinovat na aspoň trochu použitelné nastavení a grafický vzhled také nikoho neposadí na zadek, neboť působí trochu zastarale. Příběh je kvalitní, stejně jako pár dalších vlastností, ale osobně se mi příliš nezamlouvá to, že hra mixuje tolik rozličných herních žánrů. Autoři by si měli uvědomit, že někdy méně znamená více. Pokud se už nemůžete dočkat pokračování GTA: San Andreas, sáhněte raději do poličky pro osvědčené GTA: Vice City, které je podle našeho názoru ve většině ohledů lepší než True Crime.

Stáhněte si: Trailer, Češtinu, Cheaty...