Tiny & Big: Grandpa’s Leftovers - recenze
7/10

5. 7. 2012 19:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Nikoliv máslo, ale zapařené slipy je třeba míti na hlavě, abyste v herní adventuře dostali vděčnou roli hlupáka a pazgřivce. V té od Black Pants Studios je nosí poťouchlík jménem Big. A slipy naražené do čela mu dodávají magické schopnosti, s nimiž ovládá neznámou obětní pyramidu v neznámé poušti uvnitř neznámé země.

Na první pohled Bigovo tajemné útočiště připomíná americké Údolí smrti. To dělá asi ten písek, skály a horizonty vlnící se v upoceném vzduchu. Big se před spalujícím žárem pouště nejraději kryje v přítmí svého zatuchlého svatostánku. Pro potěchu mrtvých předků zde buduje kult záchodového krále a s oblibou levituje nad svým keramickým trůnem. To vy, hodnější Bigův klon jménem Tiny, se zjevujete kdesi daleko v oranžových dunách, abyste na konci neobyčejného příběhu sesadili svého soka z trůnu a kultovní nasrávajdy si na hlavu sami narazili. 3D akční arkáda Tiny & Big: Grandpa’s Leftovers začíná vskutku bizarně.

Komiksová mixáž

Zápletku nejsvéráznější indie hry letošního pololetí museli vývojáři stvořit nad buchtou z konopí. Odmyslíte-li si však zavánějící toaletní téma, rozvoní se vám na obrazovkách famózně zpracovaný logický rychlík s akční hratelností, překrásnou ručně malovanou grafikou, vynikajícím sountrackem a originálními fyzikálními hrátkami. Grandpa's Leftovers je mnohem lepší, než se z úvodních vteřin může zdát. Na první pohled je hlavně o grafice a stylizaci. Autoři vytvořili zvláštní mix éterické adventury Journey (to ty pouště) a podivuhodného Grim Fandanga (černobílé obličeje postav).

Ačkoliv to nebylo úplně samozřejmé, z obou vzorů si hra vzala také kus jejich atmosféry. Ta koliduje mezi komiksovou groteskou a tísnivým postapokalyptickým dramatem. Když Tiny uklouzne na visuté rampě, napíše se sice na obrazovce legrační komiksové squuueeek!!, ale když se z vraku svého vybouraného auta teskně zadívá do okrových dálek, jste zralí na antidepresiva.

Pacifistická konfrontace

Brilantně vybarvený komiks plný legrace a smutku ovšem není nic proti mistrovsky zpracované a originální hratelnosti, na které honba za Bigovým spodním prádlem staví. Jen ten, kdo dokáže v akční hře člověka strhnout bez jediného výstřelu, je opravdový umělec a v Black Pants Studios jich tvoří dost.

Grandpa's Leftovers je vlastně akcí bez akce. Ano, klidně by mohla být budgetovou third person střílečkou, ale veškeré Tinyovo pílení za Bigem se obejde bez krve. Tiny disponuje mnohem sofistikovanějším arzenálem, než obligátními puškami. S takřka sandboxovou volností si cestu k Bigovi doslova prořezává. Okolní skály krájí unikátním laserem, suť tahá z cesty navijákem, a pokud síly nestačí, vydláždí si cestu dynamitem.

Zničitelností prostředí překonává Grandpa's Leftovers i Red Faction. V tom je jeho síla. Pro Tinyho není žádná překážka problém, pokud ví, jak ji rozkrájet. A on ví. Respektive vy víte. Zdolávání překážek naprosto nekonformním způsobem se stalo smyslem celé hry. Jsou schody příliš vysoké? Stačí je z profilu seříznout. Tamta skála nejde přeskočit? Rozsekej ji! Nebo rovnou odpal.

Fyzikální hrátky

Pan Lorenc by byl možná zklamán, ale Tinymu stačí ke štěstí vážně jen tři "stavební" nástroje. A díky tomu, že veškerá architektura a skalstvo jsou ve hře zničitelné, a že vše váží a bortí se na základě skutečných fyzikálních zákonů, budou stačit i vám.

Grandpa's Leftovers je zábavná i s minimem herní výbavy. Když pominete, že drobeček Tiny umí na navijáku odloupnout i kompletní kus omítky chrámové zdi, budete fyzikální model téhle hry milovat. A využijete ho i v několika logických hádankách a puzzlech. To, když třeba Tiny přemýšlí, který pylon mostu strhnout a udělat z něj rampu přes průrvu, a který raději nechat, protože bez něj už by lávka spadla...

Engine hry dělá skutečné divy. Jeden velký tlustý sloup Tiny umí rozřezat třeba na tisíce dílečků, dokud se nerozpadne v prach. A proč by to vůbec měl dělat? Vždyť mu stál v cestě! Na Grandpa's Leftovers je ale fantastické, že "ta pravá cesta" k Bigovi může být u každého hráče jiná.

Jistě, design hry je protkán checkpointy, kterými prostě musíte projít, ale jinak se pohybujete v naprosto svobodném prostoru. K cíli každého levelu tedy vede mnoho různých koridorů a každý z nich může být teoreticky správný. Záleží pouze na tom, zda jej v terénu dokážete předvídat, a pak ho i vykrojit. Doslova.

Příliš krátké seznámení

Grandpa's Leftovers mohla být hra, která by si vysloužila maximální hodnocení a honosila by se prázdným místem v kolonce protestů. Koncept, audiovizuální styl a novátorská hratelnost jí k tomu hrdě předurčují. Bohužel, výsledné hodnocení je jiné. A to proto, že autoři mohli svůj talent a potenciál hry využít ještě mnohem více. Ale oni ne.

Všechen vercajk poskytnou hráči hned od první mise a tím jako by přiznávají, že víc nápadů neměli. A opravdu ne. Člověk se celou dobu těší na něco nového, až zjistí, že základní hratelnost je pořád stejná. Stále budete jen řezat, tahat a odpalovat a bohužel, budete to dělat maximálně tři hodinky čistého herního času. Tinyho příběh je suverénně nejkratší herní záležitostí posledních pár let. Platformu ani žánr nevyjímaje. Ani se nerozkoukáte a hlavní hrdina už odchází v zátiší se zapadajícím sluncem a na hlavu mu padají titulky.

Nezažili jste žádný skutečně vyzývavý souboj s bossem ani žádné občerstvení v hratelnosti. Tvůrci se zřejmě opravdu vyčerpali už v první herní misi a Grandpa's Leftovers je kvůli tomu vlastně jen demoverzí několika skvělých nápadů. Ale není nakonec lepší hrát geniální a krátkou hru, než dlouhou a špatnou?

Ondřej Švára

Laserovou řezačku, která rozpůlí sloup o velikosti žižkovského vysílače, by chtěl každý. Grandpa's Leftovers vám něco takového do ruky opravdu dá. Škoda, že je celá tahle originální arkáda tak strašlivě krátká.