The Sims 2: Život v bytě - recenze

The Sims 2: Život v bytě - recenze

2. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V osmém, posledním datadisku před brzkými Sims 3 se dějiště přesouvá z předměstských domků do bytů a paneláků, kde na postavy čeká bohatý společenský život, ale i všemocné čarodějky. + VIDEO-RECENZE

Autor: Laku
Publikováno: 2.ledna 2009
Kostlivec zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/česká/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Již čtyři roky každý půlrok s železnou pravidelností vychází nový datadisk pro The Sims 2. Tento kolorit zakončuje definitivně poslední, již osmé (!) rozšíření Život v bytě (Apartment Life), které má za úkol zkrátit poslední měsíce před únorovým vydáním The Sims 3. Ano, jak asi správně tušíte, život se z předměstských domků přesouvá do bytů a paneláků. Na vaše virtuální svěřence tu čeká celá řada novinek, bohatý společenský život a v neposlední řadě také překvapení v podobě magických bytostí – všemocných čarodějek. Pojďme se blíže podívat na to, co vás ve strohých holobytech čeká za zážitky.

Přesun do podnájmu
Tímto datadiskem nám zřejmě tvůrci chtějí skrytě naznačit, že Simové strávili dlouhá léta v rodinných domcích a luxusních vilách, aby až nyní okusili kouzlo bydlení v bytech. Nu což, dobrá tedy. Na začátku hry na vás čeká nové sousedství, nesoucí název Šafránová zátoka, plné volných míst k podnájmu. Rozhodnete-li se pro takový způsob života, musíte se připravit na sdílení pokoje se spolubydlícími a také na neustálé rušení z vedlejších pokojů. V takovém případě můžete dokonce naštvaně klepat na zeď, aby se sousedé ztišili.

Po nastěhování na určitý pozemek máte k dispozici několik různých pokojů, z nichž si vyberete své budoucí útočiště. Pak si jej jednoduše zamluvíte a už se vám začne počítat nájemné, které finančně sdílíte s ostatními nájemníky. Pochopitelně máte přiděleného svého domovníka, který v případě nouze opraví „vybavení“. No, na bytech toho opravdu příliš není a musíte si je postupně dovybavit. Pochopitelně je tu zablokován stavební režim hry, takže o nějakém rozšiřování nemůže být řeč.

Když už jsem nakousl ty stavební záležitosti, tak ve hře jsou zcela nová točitá schodiště a stropy. Doposud měli obyvatelé nad hlavami maximálně tak lustry, nyní mají k dispozici vymoženost v podobě stropu :) V praxi to není nic zajímavého. Pokud tedy zrovna nejste fanoušek, který touží po lepších fotkách nebo videích ze hry. Filmaři vytvářející machinima filmečky ze hry možnost uzavřeného prostoru jistě velmi ocení. Na strop můžete plácnout stejné krytiny jako na podlahy.

Budování vztahů a získávání reputace
Bydlení v pokojích s sebou přináší jednu zásadní výhodu v podobě neustálé možnosti poznávat nové lidi a budovat vztahy. K tomu jsou často určena společenská prostranství, kde se rozjíždějí různé party a o obyvatele okolních bytů tu není nouze. Mimochodem, do ostatních bytů můžete nahlédnout jen tehdy, když vás po zaklepání na dveře dotyčný nájemník pozve.

S tím souvisí také novinka v podobě reputace, kterou získáváte nebo ztrácíte svým chováním. V případě kladných bodů se potom dočkáte různých výhod jako třeba ukecání snížení nájmu a podobně. Trošku škoda, že je ukazatel reputace neprakticky zastrčený hluboko v útrobách ovládacího panelu. Osobně mi také nepřijde zrovna dvakrát šťastné komplikovat, už tak dost předimenzované, principy určující náladu a postavení Simů. Nyní jsou vybaveni souběžně reputací a vlivem, což je minimálně matoucí.

Temná síla Simům vládne
Ne, nebojte se, mistr Yoda z Hvězdných válek do The Sims zatím naštěstí nedorazil... Ovšem novým sousedstvím se šíří podivná svědectví a úkazy. Někteří z obyvatel tu prý na vlastní oči zahlédli podivné postavy poletující na koštěti. A to je skutečně pravda! Již od základní hry je tradicí, že každý nový datadisk s sebou přináší i nějakou tu nadpřirozenou bytost. Výjimkou tak není ani Život v bytě, který do hry vpouští nefalšované poletující čarodějnice. Potkat je můžete čas od času na obecních pozemcích a sledovat jejich počínání. Některé jsou překvapivě hodné a milé, jejich koníčkem je kouzlení úsměvu na tvářích místních obyvatel a nebo zahánění bouřkových mraků. Jiné čarodějnice se naopak vyžívají v sesílání blesků a včelích rojů na nebohé náhodné kolemjdoucí.

Pokud tyto překážky překonáte a podaří se vám s čarodějnicí vybudovat přátelský vztah, budete ji jednoho dne moci požádat, aby vás zasvětila do tajů magického umění. Od své patronky pak dostanete do vínku nový kotlík a velkou knihu kouzel, jejichž vlastnictví je základním požadavkem pro každou dobrou čarodějku nebo kouzelníka. Tyto dva předměty jsou základními kameny kouzelné moci. Studiem kouzelnické knihy získáte zkušenosti a naučíte se novým věcem, dozvíte se informace o kouzlech, které simík ovládá. Kotlík potom slouží k namíchání nejrůznějších přísad pro kouzla, lektvarů všeho druhu, kouzelných talismanů a dokonce i speciálního nábytku! Ten je zejména u zlých čarodějnic velmi pěkný a skvěle se hodí ke gotickému nábytku z minidatadisku Pro Teenagery.

Čarodějní Simové mají navíc přístup na tajný pozemek, kde si mohou pokecat s ostatními zasvěcenými, získat nějaké další zkušenosti a měli byste tam mít možnost nakoupit od hlavní čarodějnice chybějící přísady nebo lektvary. Ale to „měli byste“ přidávám schválně. Na skrytém zámku hodných čarodějnic totiž narazíte na nepříjemný bug. Na místě, kde by měla sedávat a kouzlit vrchní hodná čarodějnice Phoebe, se totiž neustále zjevuje zelená ďábelská čarodějka, která neustále něco míchá v kotlíku a jakékoli vaše pokusy o kontakt soustavně ignoruje.

Chcete-li si tedy nějakou přísadu, lektvar nebo třeba náhradní kotlík koupit, nezbývá vám, než zvednout telefon a čarodějnici si pozvat k sobě domů. I přes tuto otravnou chybu ale musím říct, že čarodějnice se povedly asi nejvíce ze všech nadpřirozených postav ve hře. Jejich animace působí přesvědčivě, ovládají zajímavá kouzla a jejich přesvědčení i schopnosti má hráč pevně ve svých rukou. Čarodějky se tak rázem stávají jedním z největších lákadel.

Abraka dabraka... datadisk na draka?
Život v bytě si jistě najde celou řadu příznivců z řad fanoušků The Sims. Nicméně nemohu se ubránit svým pocitům, že se jedná o jeden z nejslabších datadisků. Jednoznačně jej nemohu doporučit občasným hráčům. Kouzlo Života v bytě se totiž projeví ve spoustě drobností, které ocení nejeden příznivce hry, ale ostatním nanabídne zdaleka tolik zábavy jako některá předešlá rozšíření. Bez mučení se přiznám, že mě hraní absolutně nebavilo.. Dost možná, že mě již nebaví hrát poosmé stále to samé servírované v jiném přebalu se špetkou nové invence. Bydlení v podnájmu mi nepřipadá jako příliš atraktivní téma na samostatný datadisk... nehledě na to, že podobně byl zpracován život na kolejích v dodatku Univerzita a hotely v Bon Voyage.

Na druhou stranu je tu celá řada drobností, která potěší pravidelné hráče Sims 2. A co si budeme povídat, zejména těm je datadisk určen. Tím nejlepším jsou určitě zmiňované čarodějky, nové objekty a stavební prvky, dětská hřiště a v neposlední řadě zdánlivé banality. Ať již možnost libovolného umístění dekorativních obrazů (pomocí kláves „[“ a „]“) nebo ohrádka s domácím mazlíčkem pro ty, kteří nevlastní rozšíření Mazlíčci. Vyzdvihnutí si nepochybně zaslouží i soundtrack, který je již tradičně hodně povedený. Dobře vybrané písně s výborně odvedenou produkcí (songy jsou totiž kompletně přezpívané do simštiny, do jazyku Simů). Seznam interpretů mimo jiné čítá známou partu Good Charlotte či loňský objev electro scény Does It Offend You, Yeah?

DALŚÍ NÁZOR NA HRU A VIDEO-RECENZE
Majkyn z české stránky TheSims2.cz má na datadisk o něco nadšenější názor: "Datadisk Život v bytě přináší spoustu nových možností - jak milovníkům nadpřirozena ve hře, tak těm, kteří si raději vychutnají co nejreálnější simulaci života. Nějakým těm chybám se samozřejmě nikdy nevyhneme, ačkoli tady jsou některé i trochu závažnějšího charakteru. Holt si musíme zvyknout, že co se Simů týče, EA nás už delší dobu staví na pozici beta-testerů a pořádné nerušené porce zábavy si užijeme až po vydání oficiálního patche. Přesto jsem z náplně tohoto datadisku nadšený a považuji ho za jednu ze špiček druhé série The Sims.

Obsahuje toho totiž mnohem víc než některé z předchozích přídavků a dalo by se tady klidně mluvit o dvou datadiscích v jednom, protože dvě odlišná a téměř na stejné úrovni propracovaná témata jsme snad v žádném Sims 2 datadisku ještě neměli. Obvykle bývají doplňková témata poněkud odfláknutá. Dalším kladem, kterého si na první pohled nevšimnete, ale pravidelné hráče velmi potěší, je výrazná optimalizace a zrychlení hry na obecních pozemcích. Ocenit musím i detaily, jako například stropy nebo měnitelná výška nástěnných objektů. Sečteno a podtrženo, Život v bytě u mě obstál a všem, kteří se o koupi některého z přídavků rozhodují, bych ho vřele doporučil." Více ve video-recenzi, pro níž namluvil komentář Ondřej Nováček:

Související články: Recenze sedmi předešlých datadisků pro The Sims 2, Vše o The Sims 3

Laku
autor je správcem fanouškovské stránky TheSims2.cz a působí ještě na HotGames.cz

Laku

Víceméně průměrné rozšíření, které potěší opravdu jen skalní fanoušky. Pokud se k nim neřadíte, raději zvolte některý z předchozích datadisků, dost možná si užijete více zábavy. Život v bytě je celkově neatraktivní téma a poskytuje málo zásadních inovací herních principů... Vyvažuje to jedině propracované kouzelnické zpestření a vydařený soundtrack.