The Sims 2: Volný čas - mega-recenze

26. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Simové se vracejí v sedmém a dost možná že posledním velkém datadisku, který rozšiřuje herní mechanismy o mnoho nástrojů pro účinné zabití nudy. Máte i vy přebytek volného času? + KOMENTOVANÉ VIDEO

Autor: Laku
Publikováno: 26.února 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/česká/PC
Doba recenzování: 3 týdny

Po půlroční dovolené, kterou si simíci dopřávali v turistických destinacích datadisku Šťastnou cestu, se o slovo hlásí sedmé plnohodnotné rozšíření „simulace života“ The Sims 2. Tentokrát se bude zase lenošit. Ne však na vzdálených tropických ostrovech či horských krajinách, ale pěkně a pohodlně doma, na gauči. Pojďme tedy nakouknout, co nového datadisk Volný čas přináší. Vedle vyčerpávajících informací jsme si pro vás připravili také sestřih z hraní a mnoho dalších zajímavostí.

Lék na nudu
Alfou a omegou nového rozšíření jsou záliby. Zdánlivě bezvýznamná položka zastrčená hloboko v menu. Jenže znáte to, zdání někdy hodně klame, co se na první pohled může jevit zbytečné, má na život simů nakonec velký vliv. Tak předně, k dispozici je rovných deset zájmových kategorií – kulinářství, film a kultura, hry, fitness, umění a řemesla, sport, hudba a tanec, příroda, věda a konečně desáté kutilství. Přičemž každý sim preferuje jednu určitou zálibu, ale rozhodně tím není vůbec limitován a může se věnovat přesně tomu, čemu chce – respektive tomu, k čemu jej povedete vy jako hráč. Klidně se může z koumavého vědce, který mimochodem jako by svou podobou z oka vypadl Willu Wrightovi, stát nepříčetný herní nadšenec. Případně obojí, protože každý simík může pěstovat neomezeně zálib zároveň.

Teď by vás asi zajímalo, jak vlastně celý proces „pěstování zálib“ zhruba funguje, že? Tak především celkem intuitivně tím, že se postavička pravidelně věnuje činnostem souvisejícím s oblíbenou zálibou. Jednou je to psaní blogu o zálibě, podruhé třeba kempování ve stanu. Tak třeba takový vědec si rád prohlíží vystavené molekulární modely, rád pozoruje planetky a souhvězdí či pátrá po mimozemské civilizaci. Nutno říct, že pěstování koníčků je časově velmi náročná činnost a skloubit ji s běžným životem není vždy zdaleka jednoduché. Rozhodně nepočítejte s tím, že hravě zvládnete udržet na vysoké úrovni více zálib. Ano, ukazatel „míry nadšení pro zálibu“ má tu nepříjemnou vlastnost, že v případě ochablého zájmu nekompromisně ubývá a ubývá. Takže snadné to není, což je dobře.

Ruku v ruce se zálibami pochopitelně přicházejí také nové aktivity a objekty pro simíky. V některých oblastech ale nenajdete příliš novinek, protože využívají předměty ze základní hry či předešlých datadisků, což je poměrně škoda. Na druhou stranu jsou tu ovšem aktivity velmi zábavné. Třeba takové kutilství. Není nad to hned při první „kutilské akci“ zemřít nepříjemnou smrtí způsobenou elektrickým výbojem :) Pokud budete mít více štěstí a váš kutil štourání v některém z elektrických spotřebičů přežije bez úhony, tak si užijete skvěle zpracovanou výrobu auta z hromady šrotu. Potěšující je, že datadisk obsahuje veškeré možnosti vztahující se k autům, které do hry kdysi vnesl Noční život. Takže nic nebrání po úpravách karosérie a motoru s funkčním automobilem vyrazit na projížďku.

Vysněná Lhota, ráj volného času
Poměrně zásadní novinkou je nové hlavní sousedství Vysněná Lhota. Je to vlastně teprve druhý datadisk, který přichází s velkým tématickým sousedstvím. Najdete v něm rozličné rodinky. Třeba zmíněného vědce se synem, který propadl hrám a sportu, ale jeho otec se s tím nemůže za žádnou cenu smířit. Nebo třeba samotářský kutil žijící jen a jen pro techniku. A tak dále. Ošizeni nebudete ani o obecní pozemky, jako např. sportoviště a skryté spolky zájmových skupin. Na tyto pozemky se dostanou pouze nadšení a dostatečně fundovaní jedinci. Mimochodem, nic simíka nepotěší více, než výhra v oborové soutěži konající se v klubovně spolku. Třeba na soutěži v kulinářství musíte ukuchtit výtečnou dobrotu a obstát před odbornou porotou. Nemusím snad připomínat, že prohra způsobí značné znechucení, jež se může projevit až ztrátou zájmu o kulinářství.

Vlastní hudební stanice
K současným hudebním stanicím, které simíkům hrají z jejich hi-fi systémů přibývá nový IndieWave kanál. Více o vyvedeném soundtracku zjistíte v jedné z doprovodných tabulek. Mimochodem všechny písně jsou tradičně přezpívané do simštiny. Kooj! Nově máte možnost si vytvářet vlastní stanice, přičemž do svého playlistu můžete zahrnout nejen vybrané písně přímo ze hry, ale také vlastní MP3 soubory.

INDIE KAPELY A NATASHA BEDINGFIELD
Skoro každý datadisk kromě inovací herního systému nabízí také nový soundtrack. Tentokrát jsme se dočkali poměrně vyvedeného výběru indie kapel a popíku ve formě písně od známé zpěvačky Natashy Bedignfield a rychlokvašek Lexington Bridge. Hudební stránka Volného času je velmi povedená, dokonce bych řekl, že nová hudební stanice IndieWave je suverénně nejvyvedenější. Pochopitelně záleží na vašem hudebním vkusu:

· Datarock - "Fa-Fa-Fa"
· Fire Flies - "It's A Party"
· Great Northern - "Into The Sun"
· I'm From Barcelona - "Britney"
· Lara - "La Otra Princesa"
· Lexington Bridge - "Your Forgiveness"
· Natasha Bedingfield - "Pocket Full Of Sunshine"
· They Might Be Giants - "Take Out The Trash"

Tři přání džina z láhve
Jak jsem naznačil, tak se můžete „těšit“ na nový způsob smrti... a tušíte správně, došlo tradičně také na nové podivné stvoření. Už tady byli vlkodlaci, upíři, roboti, duchové a tak dále. Tentokrát na nás vybafne džin z láhve, který ochotně plní tři přání svým vládcům. Způsob jeho vyvolání nejspíše souvisí se zálibou umění a řemesla, které když se řádně zavěnujete, tak vám před váš dům lampu přinese tajemná potulná. Mezi přáními jsou takové věci jako „dej mi dlouhý život“, „chci zkrásnět“, „chci umět oklamat smrt“...

Společné stárnutí
Kromě hlavních inovací se najde ještě plno drobností, které Volný čas do hry vnáší. Od nových, převážně sportovně laděných, oblečků v editoru tvorby simů až po všelijaké chuťovky pro fanoušky. Zdařilým příkladem je žádaná „drobná úprava“ stárnutí simů. Nově si totiž můžete nastavit společné stárnutí osob. Představte si rodinku jejíž členové jsou „rozeseti“ po celém sousedství. Tato možnost vám umožní udržovat stáří rodinných členů na stejné úrovni. Už se vám tedy nestane, že například simík Pat zemře stářím, zatímco jeho stejně starý souputník Mat bude mladý a čiperný, protože jste s ním na jiné parcele hráli mnohem méně.

NÁZOR PRAVIDELNÉ HRÁČKY THE SIMS 2
Oslovili jsme skalní fanynku Luisu, aby se s námi podělila o své první dojmy: „Vzhledem k občasné jednotvárnosti činností simíků jsem tento datadisk velmi uvítala. Když člověk potřebuje své simíky nějak zabavit, má v základní hře hodně málo možností. Pokud si pořídí nějaké datadisky, tak se to sice částečně změní, ale pořád to není ono a vlastně je to pořád o tom samém. A tady přichází změna. Konečně jsem si mohla splnit sen a nechat dceru svých simíků hrát na housle (což mimochodem nedoporučuji s vysokou hlasitostí :) a vlastně všichni simíci najdou svou zábavu a ten správný koníček. Okouzlily mě soutěže i sbírání trofejí... Závěrem si troufnu říct, že tento datadisk patří k těm nejlepším.“.

Také došlo na nové kariéry, konkrétně jde rovnou o pět oblastí – tanec, architektura, zábavní průmysl, špionáž a kariéra oceánologa. Každá pochopitelně nabízí speciální odměny ve formě předmětu. Vedle předmětů souvisejících se zálibami přibylo také několik věcí pro batolata, nějaký ten nový nábytek a dekorativní předměty.

Jak pro koho
Musím říct, že datadisk Volný čas toho sice na první pohled nenabízí mnoho, přesto si zaslouží vaši pozornost. Řekl bych, že jde o rozšíření zaměřené především na skalní fanoušky. Na rozdíl od svých předchůdců nenabízí tolik bezprostřední zábavy, kterou by ocenili i příležitostní hráči, dost možná vzhledem k menší atraktivitě daného tématu. Pokud patříte do druhé skupiny, pak bych vám doporučil některý z předešlých datadisků. Pokud ovšem hrajete Sims 2 dlouhé a dlouhé hodiny, pak budete z aktuálního dodatku jistě nadšeni.

KOMENTOVANÝ SESTŔIH Z HRANÍ
Připravili jsme pro vás video přímo z hraní, doplněné shrnujícím komentářem namluveným Ondřejem Nováčkem ze spřáteleného webu HotGames. Všimnout si můžete zmíněného tuningu auta, doupěte nadšené umělkyně, začátků nezkušeného sportovce a skřípění na housle.

Příležitostný hráč si musí postesknout nad velkým shonem, který vám neumožní si volné chvíle pořádně vychutnat. Jednoduše proto, že je jich velmi málo. Neustálé uspokojování základních potřeb, životních cílů a koníčků jde velmi obtížně stíhat bez neustálého shonu. To ovšem není ani tak výtka k samotnému datadisku, jako spíše ke hře jako takové.

další obrázky z této hry v galerii

Na druhou stranu si pochvalu zaslouží některé povedené objekty, velké množství nových interakcí a spousta drobných, roztomilých a často i pro hraní přínosných vylepšení. Ať již jde o zmíněné změny stárnutí, nové televizní pořady, vedlejší aspiraci nebo čtveřici nových povolání. Zapomenout nemohu ani na vydařený soundtrack.

SIMÍ HUDBA BLÍZKÉ BUDOUCNOSTI
Od vydání The Sims 2 uběhly čtyři roky, sedmý datadisk je v prodeji, a tak se začíná mluvit o pokračování. Nejen mluvit... V aktuálním datadisku dostanete jako dárek počítač od Roba Humbla. Pokud vám to jméno nic neříká, pak vězte, že jde o jednu z klíčových postav Sims divize v EA. No a protože jde přece o počítač velkého Roba, tak je na něm nainstalováno Sims 3. Simíci si tedy mohou nově zahrát hru přímo nazvanou „The Sims 3“. V této souvislosti také vyvstává poměrně klíčová otázka – jde o poslední datadisk? Těžko říct... Je dost pravděpodobné, že se před příchodem třetího dílu dočkáme ještě nějakých menších dodatků. Mimochodem, onen video záznam najdete zde a níže přikládáme první Sims 3 screenshot v lepší kvalitě:

český trailer na The Sims 2: Volný čas

Související články: Novinky, Recenze všech předešlých datadisků a The Sims Life Stories / The Sims Příběhy mazlíčků / The Sims Příběhy Trosečníků a The Sims 2 Castaway

Laku