The Sims 2: Šťastnou cestu - recenze
7/10

The Sims 2: Šťastnou cestu - recenze

13. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Prázdniny skončily, ale ne tak pro Simy. Unaveni z podnikání či opečovávání mazlíčků mohou v šestém datadisku konečně sbalit kufry a vyrazit na dovolenou. Vypravíte se s nimi na exotický ostrov, hory nebo na Dálný východ?

Autor: Laku
Publikováno: 13.října 2007
Verze hry: prodávaná/česká/PC

Populární druhý díl „simulátora života“ The Sims se dočkal již šestého velkého rozšíření. Fanoušci série se tak mohou radovat, protože jejich milovaní digitální přátelé si po podnikání, užívání nočního života, ročních období, studiu na univerzitě a opečovávání mazlíčků konečně užijí zaslouženou dovolenou. Ne snad, že by šlo o poslední datadisk, řeč je tady totiž o skutečné, tedy spíše digitální, dovče. Podobného námětu se mimochodem před lety dočkal v rozšíření On Holiday už první díl série. A na co, že se to vlastně Simové na své cestě mohou těšit?

Cílové destinace
Tak především na tři nové destinace plné rozličných dobrodružství. Ihned po nainstalování si svému oblíbenému sousedství přiřadíte jednu, dvě nebo rovnou všechny z hlavních dovolenkových destinací. Záměrně uvádím, že můžete vybírat z hlavních, protože není problém si vytvořit libovolné vlastní. Stačí k tomu pouze terén ze SimCity 4, který si následně přetvoříte k obrazu svému. Navíc je zde nabídka několika již hotových terénů, takže vytvoření vlastních destinací nic nebrání.

Zaostřeme nicméně na hlavní trojici. Vybrat si vaši Simové mohou z exotického ostrova Twikkii, pobytu v horách v oblasti Trojjazersko nebo se vydat vstříc kultuře Dálného východu návštěvou vesničky Takemizu. Musím říct, že zpracování těchto lokací se opravdu povedlo - například terasovitá horská oblast zarostlá vysokými stromy nebo tropický ostrov s plážemi a palmami. To vše v porovnání se původními místy, která známe z ostatních datadisků a základní hry působí opravdu povedeně. Stejně tak je třeba vyzdvihnout odlišnost jednotlivých destinací. Nejen co do vzhledu a architektury, ale také možností jak strávit volný čas.

Sbalte kufry, odlétáme!
Jakmile našetříte dostatečný obnos simoleonů, tak můžete vesele sbalit kufry a opustit svá milovaná obydlí. Stačí prostřednictvím telefonu nebo počítače jednoduše zamluvit letenky a už jen vyčkat příjezdu „airotaxi“. Pokud očekáváte, že uvidíte let svých simů, pak vás musím zklamat, protože transport proběhne klasickým způsobem, jako když jedete na obecní pozemek.

Pochopitelně si můžete dovolenou řádně naplánovat - zvolit termín začátku, délku dovolené (max. 7 dní) a požadovanou cílovou destinaci. Kromě toho si rovněž vyberete, kteří rodinní příslušníci nebo kamarádi se s vámi toho velkého dobrodružství zúčastní. Ovšem pozor, pro batolata a domácí mazlíčky musíte zajistit chůvu - na dovolenou nemohou. Cena letenky se pohybuje od 500 simoleonů na osobu.

oficiální trailer

Rozmanité možnosti ubytování
Úspěšně jsme dorazili do exotických a neznámých krajů. Co teď, říkáte si? No asi by bylo rozumné naši výpravu ubytovat. Nabízí se hned několik možností. Základem jsou hotely, jež jsou rozděleny do různých cenových kategorií. Takže můžete skončit na levné ubytovně nebo v luxusním apartmá na pobřeží. V Trojjazersku se také nabízí možnost kempovat jen tak pod širým nebem ve stanech. Ubytování v hotelech probíhá obdobně jako systém kolejí v datadisku Univerzita – tedy, vyberete si vhodný pokoj a následně se zapíšete na recepci. Účet se navyšuje o příslušnou částku každý den po poledni, takže za svůj pobyt platíte až při odjezdu. V hotelu vás obslouží jídlem až na pokoj, nabídnou vám výlety a potkáte se tam se spoustou nových lidí.

Trojjazersko – v horách mezi lesy
V horách si užijete zejména kempování a všelijaké venkovní aktivity. Za všechny jmenujme vrh sekerou na terč nebo zábavnou hru na plovoucím kmenu. Během dlouhých podzimních večerů určitě přijde vhod sauna nebo masáže: vybrat si můžete hned z několika druhů nebo se dokonce naučit ji provádět. Nicméně, kdo by se chtěl na dovolené něco učit, že? To takové vysedávání u ohně je hned něco jiného. Okolo ohniště se klidně sejde celá parta Simů, v klidu poklábosí, ohřejí si ruce ned plápolajícími plameny a nakonec si opečou buřty (v anglické verzi marshmallow).

Ostrov Twikki – pohodička pod palmami
V tomto sousedství jsem strávil asi nejvíce času. Nepřehlédnutelnou dominantou jsou tu především pláže, památky a záhadný vrak pirátské lodi. V moři si se svými simy můžete užít plavání, byť je možné pouze ve vymezeném prostoru a probíhá klasickým způsobem, který znáte z bazénů. Bohužel v tomto směru nečekejme žádné vodní dovádění – jen nudná možnost plavat ve vyhrazeném prostoru. To je velká škoda. Na straně druhé jsou tu ale bohaté možnosti plážových aktivit - opalování na dece (pozor na spálení), stavby hradu z písku nebo hledání mušlí a pokladů. Pro zákeřné je k dispozici možnost „rozdupat stavbu z písku“. Není nic hezčího než někomu rozdupat jeho „bábovičku“ :) To se pak teprve dějí věci!

Takemizu – vesnice na dálném východě
Zkusili už vaši Simíci meditaci v klidném prostředí zenových zahrad? Uvolnili svá znavená těla při příjemné akupresurní masáži? Vydali se na okružní let nad bambusovým pralesem? Jestli ne, je pro ně dovolená ve vesničce Takemizu Da dálném východě to pravé! V klidném prostředí vysokých pagod a krásných zahrad s přátelskou atmosférou si každá postava jistě užije dovolenou svých snů. Pozvěte na čaj moudrého starce, naučte se prastaré umění teleportace nebo si nechte převyprávět napínavou dračí legendu.

Tradičně přibyla celá řada nových oblečení, nějaké nové účesy a další věci. Daleko zajímavější je ale nová vychytávka v editorů Simů – šperky. Pod tímto označením se skrývá sada doplňků, kterými můžete své postavičky vyšperkovat. Jen si to představte. Na levou ruku hodinky, na pravou náhrdelník, do levého ucha naušnic, piercing na ret a další na ucho. Jen škoda, že Simům chybí... jazyk.

SPOUŠTĚCÍ MENU
Možná vás překvapí, že The Sims 2 nikdy neměly žádný launcher. Po vložení disku do mechaniky se nekompromisně rovnou spustila hra (při nastaveném autorunu ve Windows). Až nyní, s příchodem šestého datadisku se objevuje startovní obrazovka:
Ta nabízí přehled o instalovaných rozšířeních a také aktuální informace z oficiálních stránek. Uživatelé bez trvalého připojení se nemusí ničeho bát, na funkčnost spouštěcího menu to nemá žádný vliv.

Sbohem, dovolená
Všechno pěkné jednou končí, stejně tak i dovolená simům. Během ní přirozeně nechodí do zaměstnání a užívají si pracovního volna. Po návratu do rodného sousedství obdržíte na vyběr z několika výhod. Většinou se týkají nálad, potřeb a podobných herních mechanismů. Třeba rychlejší doplňování energie, lepší pracovní výkonnost a podobně. S sebou si z dovolené můžete přivést také suvenýry, takže určitě poslouží nová výstavní polička. A nezapomeňte oslnit sousedy novými pozdravy.

Asi tu nejlepší novinku datadisku jsem si nechal na závěr. Nepatrná drobnost v podobě cestovních vzpomínek je přesně to, co Sims 2 potřebuje. Vzpomínky totiž slouží jako jakési mini-úkoly, které dávají hraní cíl a probouzí v hráči touhu objevovat nepoznané. Přitom jde jen o jednoduchý soupis zhruba padesáti aktivit. Většinu z nich splníte poměrně jednoduše, ale některé, jako třeba spatřit zpívajícího piráta, nejsou zas tak snadné. Každopádně to hraní oživuje, protože při dovolených musíte pátrat po nových zážitcích.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Nadměrně chyb
Skalní fanoušci série Sims tráví ve virtuálním světě Simů mnoho hodin. Znají dokonale všechny dodatky a jejich zákoutí. Kdo jiný by tedy měl v naší recenzi dostat prostor, než právě oni. Komunita cestovatelský datadisk přijala poměrně s velkým nadšením. O čemž svědčí jak recenze hráčů na Xzone, tak diskuse na české fansite. A nemyslete si, že nadšeně přijmou všechny tituly s nálepkou Sims – příkladem budiž komerčně neúspěšnějsí rozšíření Mazlíčci (6 milionu celosvětově), které se v očích mnoha z nich stalo velkým zklamáním.

Nejčastější připomínky míří směrem k velkému množství chyb v Bon Voyage, především pak k nepřesnostem v interakcích. Za největší klady je považováno velké množství nových interaktivních objektů, nové nehratelné postavy a odlišnosti destinací. „Konečně zase po dlouhé době cítím při hraní The Sims pocit objevování a zvědavosti, překvapení. To je pro mne hodně velké plus," říká jeden z fanoušků.

Při hraní datadisku se projevuje poměrně nepříjemná chyba, která značně zpomaluje hraní na některých pozemcích. Konkrétně se jedná o vytváření přebytečných souborů v souvislosti s některými NPC postavami. Práce s těmito soubory potom hru značně zpomaluje. Pomoci by měl neoficiální patch s podrobným návodem pro jeho aplikaci. Problém bude řešit i oficiální patch.

SIMÍ HUDBA BLÍZKÉ BUDOUCNOSTI
MySims (právě vyšlo) – titul exkluzivně pro konzole od Nintenda. Pestrobarevný svět překypující stylizovaný postavičkami, domy a všelijakými „kouzelnými“ věcmi. Velkou roli mají esence, které budete muset schánět po městě, abyste si mohli zvelebovat své doupě. Avšak v prvních recenzích hra nedopadla příliš dobře.

The Sims 2: Teen Style kolekce (listopad) – Oficiálně oznámená kolekce, tedy souhrn tematicky spjatých objektů. Jak název napovídá – půjde především o oblečení a vybavení pro sim-teenagery.

The Sims 2: Hobbies (únor) – V pořadí již sedmý, plnohodnotný datadisk pro Sims 2. Zatím nicméně oficiálně nepotvrzený, avšak avizovaný na letáčku v balení toho aktuálního.

The Sims 2: Castaway (listopad) – ryze konzolová záležitost (PS2, PSP, NDS, Wii) se simíky v rolích trosečníků. Čeká je tvrdý boj o přežití.

The Sims: Příběhy trosečníků (jaro 2008) – Zakončení série The Sims Příběhy. Tentokrát s atraktivním námětem, který narozdíl od svých předchůdců slibuje určitou změnu konceptu.

dlouhé video z hraní s komentářem producentek

Související články: Novinky, Recenze všech předešlých datadisků a The Sims Life Stories / The Sims Příběhy mazlíčků

Laku
autor je správcem fanouškovské stránky TheSims2.cz a působí ještě na HotGames.cz

Laku

Povedený datadisk, který nabízí příjemnou možnost vymanit se ze stereotypu všedního života Simů. Pochvalu si zaslouží zejména odlišnost jednotlivých destinací a „úkoly“ v podobě cestovních vzpomínek. Podařilo se využít cestovatelského námětu a osvěžit tak hru o nový rozměr. Ovšem na jak dlouho? Jen škoda poměrně velké nedoladěnosti.