The Scourge Project - recenze

7. 6. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Epizodická týmová akce od neznámého studia z Mallorky? Důkaz, že nestačí jen licencovat Unreal Engine a vypůjčit si prvky z Left for Dead nebo Gears of War.

Autor: Warlock
Publikováno: 7. června 2010
verze hry: PC/anglická/prodávaná
doba recenzování: 1 týden

Vydávat hry po epizodách se už nevyplatilo leckterému velkému hráči a o to zajímavější je nyní sledovat počínání neznámého španělského studia Tragnarion. Z jejich dílka pod názvem The Scourge Project (dále jen TSP) byly nyní uvolněny hned dvě epizody současně s příslibem brzkého uvedení dalších kapitol na Steamu. Bohužel výsledek jejich práce by měl být spíše odstrašujícím případem pro všechny ostatní. V lecčem se sice snaží napodobit například Left for Dead a něco si vypůjčil i z Gears of War, ale celé hře zkrátka chybí hodně věcí k dokonalosti.

Autoři už od počátku počítali s tím, že rozhodně neskončí pouze u dvou epizod a příběh připravili skutečně košatý. Bohužel se příliš výrazně neztotožňuji s formou jeho vyprávění, kdy bylo v těch nejnevhodnějších místech nutné vyslechnout dvouminutový monolog. Nehledě na to, že jsem byl zaplaven velkým množstvím údajů a měl jsem co dělat, abych celou zápletku pochopil.

Ve stručnosti zmíním, že příběh se odehrává v blízké budoucnosti a vy se stanete jedním ze čtveřice elitního týmu žoldáků, který se najala organizace The Tarn. Ta si dělá zálusk na kus meteoritu v současné době používaný jako zdroj energeticky velmi vděčné látky Ambrosia. Co čert ale nechtěl, meteorit vlastní „zlá“ korporace Nogari, do jejíhož sídla jste na začátku příběhu vysláni. Vaším úkolem se mimo jiné stane i vysvobodit dvojitého agenta, který vám bude po cestě občas pomáhat.

Složení vašeho elitního týmu se prakticky na chlup podobá Borderlands (a mnoha dalším titulům) a najdete zde svůdnou dívčinu, svalnatce, tichošlápka a tradičního vojáka. Každý disponuje stejnou výzbrojí a liší se pouze v několika zvláštních schopnostech, které však v hektickém tempu hry málokdy použijete. Tyto schopnosti navíc většinou stojí obrovské množství Ambrosie z vašeho ochranného obleku a například použití neprůstřelného štítu či energetické vlny zvládnete pouze jednou nebo maximálně dvakrát na každé nabití.

Zbylí parťáci jsou vám samozřejmě vždy po ruce a právě s nimi se vydáváte do centra celého komplexu. Můžete jim vydávat jednoduché příkazy a častokrát je nutné je oživovat či naopak oni vracejí zpátky ze záhrobí vás. Jejich umělá inteligence je však téměř na bodu mrazu a častokrát zaskřípete zuby.

Osobně bych už ani nespočítal, kolikrát se jeden z mého týmu pustil bezhlavě vstříc několika samopalům a samozřejmě okamžitě dostal pořádně naloženo. Od té chvíle ubíhal časový limit, do něhož musel být oživen, jinak by byla celá hra ukončena. Od té chvíle tedy začal ještě zběsilejší souboj, abych se vůbec stihnul probít k bezvládnému tělu a třeba přitom ještě oživil dalšího člena týmu.

S touto velice iritující vlastností hry ještě souvisí hodně řídké rozmístění checkpointů a tak se často stávalo, že bylo nutné opakovat klidně nějakých pět nebo deset minut hry. Přidejte si k tomu zmiňovanou nulovou inteligenci spoluhráčů a nemožnost přeskakovat velmi dlouhé in-game sekvence, před nimiž bývá hra nejčastěji ukládána, a dostanete hodně frustrující mix.

S inteligencí na tom nejsou zrovna nejlépe ani nepřátelé a přestože se po většinu času snažili krýt za nejrůznějšími překážkami, ani oni se nevyhnuli sebevražedným akcím. Buďto bezmyšlenkovitě nabíhali vstříc kulkám nebo zkrátka proběhli okolo mě, udělali jedno krátké kolečko a opět se vrátili do skrýše bez jediného výstřelu. Jedinou otázkou tak je, jestli za to může zpackaná umělá inteligence nebo odfláknuté skriptování jednotlivých úrovní.

Samotná hratelnost se točí výhradně okolo střílení zástupu vojáků a v pozdějších fázích se přidají zmutované potvůrky nejrůznějších tvarů a rozměrů, které vzešly ze zmiňovaného meteoritu. Ani ony však hře nepřinesou potřebné vysvobození ze stereotypu. Nevýrazně jsou laděny i prostory základny a dalších několik lokací, kam na planetě zavítáte.

Podobně jako Gears of Wars nabízí TSP pohled z třetí osoby s kamerou umístěnou nad pravé rameno postavy. Rovněž se můžete krýt za nejrůznějšími překážkami, které však nefungují vždy podle obecných předpokladů a k některým sloupům či bednám se zkrátka nepřikrčíte a dostanete klidně pěknou dávku ze samopalu.

Chyby nejrůznějšího charakteru provázejí i další části hry a nejedenkrát se mi stalo, že jsem se po své smrti teleportoval třeba o patro výše v budově a kolegové mě samozřejmě neměli vůbec šanci oživit. Podobné stavy bezmoci jsem zažíval i já, kdy zkrátka nebyla u postřeleného kolegy možnost přivést ho zpět k životu. Někde tato nabídka zkrátka nebyla k dispozici. A to už se ani nezmiňuji o různých chybách ve skriptech a již zmiňované umělé inteligenci.

Dech bohužel nevyrazí ani grafická stránka, která staví na Unreal 3 Enginu. Ten je sice již časem prověřenou jistotou, ale autoři z něj vytáhli pouze minimum z jeho potencionálu. Relativně minimalističtí byli rovněž, pokud jde o návrh levelů, které jsou velmi stísněné a místo toho, abyste si trénovali přesnou mušku na delší vzdálenosti, jedná se spíše o souboje tělo na tělo, kde vám nezbývá, než držet nestále prst na spoušti.

Na druhé straně je na tom TSP hodně dobře s HW náročností a i na již postarší sestavě Core2 Duo E6300, 4GB RAM, Radeon X1950 a Windows 7 64bit jsem si mohl dovolit střední až vyšší detaily, abych si užil plynulou hru při zhruba 40 fps. Na sestavě Core i5 750, Radeon 5850, 4GB RAM a Windows 7 64bit nebyl žádný problém mít všechny hodnoty nastaveny na maximu.

TSP disponuje rovněž multiplayerem ve čtyřech klasických režimech, které lze hrát na zhruba desítce různých map. Konkrétně se jedná o režimy Capture the Flag, Deathmatch, Team Deathmatch a Frontiers, což je jistá varianta na držení kontrolních bodů po mapě. Pro hraní singleplayeru i multiplayeru musíte být zalogováni na službě GameSpy Arcade. Hodí se rovněž zmínit možnost kooperace v kampani až pro čtyři lidi.