The Moon Project - recenze

21. 2. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

TopWare Interactive využili osvědčeného enginu z Earth 2150 i pro The Moon Project, který u nás vychází kompletně v češtině.

The Moon Project - recenze

Autor:Bergy
Publikováno: 21.února 2001

Nová hra či jen datadisk?
Není to tak dávno, co jsem se doslova rozplýval nad vynikající 3D RTS Earth 2150 a už tu máme další kousek, který je určen primárně těm, které tato strategie už oslovila. TopWare Interactive se totiž rozhodli patřičně využít svého velmi propracovaného grafického 3D enginu, na kterém dělali dlouhou dobu, a proto vznikla myšlenka vytvořit více her, kde by základním stavebním prvkem byl právě onen engine. Může to sice zavánět tím, že se prostě jen manažeři TopWare snaží vytřískat z jednoho produktu co nejvíce peněz, ale když se jedná o kvalitní věc, tak to nemusí být rozhodně na škodu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Původní plán tedy byl takový, že po Earth 2150 přijde prakticky totožná hra s názvem Moon Project, která nebude pokračováním Earth 2150, ale jakýmsi rozšířením původního děje „Útěku z modré planety“. Současně započali tvůrci hry ještě práce na dalších dvou titulech (World War III a Earth III), jejichž budoucnost je ale momentálně velmi nejistá, protože firma TopWare vyhlásila bankrot a nelze vyloučit i pozastavení těchto nadějných projektů. Jedinou jistotou tedy zůstal The Moon Project, který už byl dokončen a nyní se prodává v českých obchodech.

Jak jsem již naznačil, The Moon Project vlastně není datadisk, ale ani plnohodnotné pokračování, prostě něco mezi. Navíc funguje zcela samostatně a nachází se rovněž na dvou discích, což jasně ukazuje na fakt, že cena této hry je stejně vysoká jako kterákoli jiná nová hra. Nicméně, The Moon Project má pro vás celou řadu různých překvapení, která vás snad nakonec přeci jen přesvědčí o tom, že koupí této hry, rozhodně peníze z okna nevyhodíte, ale o tom až později. Nyní se pojďme věnovat příběhu, který nám ještě více zauzluje beztak složitý útěk z planety Země, která se nezadržitelně řítí do záhuby...

Lunární korporace vynáší své trumfy
Jak si jistě dobře pamatujete, v Earth 2150 jsme se setkali s novou mocností a to Lunární Korporací (LK), která má své hlavní základny na Měsíci. I ona se velice aktivně účastní nelítostných bojů o poslední zbytky drahocenných surovin a právě nyní má jeden velký trumf, který by mohl úplně zvrátit průběh celé války. Oním esem v rukávu je totiž tajný projekt s krycím názvem SunLight, který zpracovávají vědci LK na Měsíci. Jeho výsledkem by byla obří energetická děla, jejichž účinek by z bezpečné vzdálenosti temného vesmíru dokázal zlikvidovat veškeré nepřátelské armády, které by se na planetě Zemi ještě nacházely a všechny suroviny by tím pádem spadly do klína bez větší námahy právě LK.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O chystaném projektu se však dozvěděli agenti Spojených Civilizovaných Států (SCS) a tak se SCS rozhodli jednat a vyslat na Měsíc své jednotky a zabránit tak nejhoršímu. Ovšem raketová technologie ostatních znepřátelených stran nebyla nikdy na takové úrovni jako u LK a tak nebylo možné poslat na Měsíc masivní armádu, ale jen malý výsadek, který si prostě musí nějak poradit, jinak je vše ztraceno. Boj tedy začíná, LK se snaží ubránit se invazi SCS a dokončit svůj projekt a SCS zase zničit na měsíci co se dá, aby nedošlo k nejhoršímu.

Euroasijská Dynastie (ED) se sice z počátku na zmaření projektu SunLignt nijak nepodílí, pokračuje dál svou cestou, ale později se přeci jen na Měsíc také dostane, aby přidala rovněž svou špetkou do mlýna. Veškeré dění v Moon Projectu se samozřejmě odehrává paralelně s dějem Earth 2150, tedy na pozadí celosvětové války za získání surovin k odletu ze Země, a když to tak vezmu, vy co jste Earth 2150 už dohráli, se vlastně tak trochu vrátíte do minulosti.

Úplná česká lokalizace
Pro většinu z vás už jistě není tajemstvím, že The Moon Project se v České republice prodává v kompletně lokalizované verzi, což znamená, že vše (včetně manuálu, instalace, herního interface a obsahu hry) je v našem rodném jazyce. Nemusím snad dvakrát říkat, že tato skutečnost mě samotného velmi těší a jediná věc, které jsem se bál, byl možný amatérismus lokalizace. Obavy se však rozplynuly ihned poté, co jsem shlédl česky mluvené intro a posléze i průběh samotné hry mě znovu utvrdil v přesvědčení, že počeštění této hry byl dobrý nápad.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pravda, je to trochu nezvyk, když se jednotky ozývají v naší mateřštině, ale po chvíli vám to už přestane být divné a rychle si zvyknete. Musím sice přiznat, že jsem se neudržel a musel se smát, když jsem třeba dal povel k přesunu jednotce ED a její osádka na mě vybafla s velmi hrubým ruským přízvukem: „už se řítím“, ale to je opravdu jen detail. Stejně tak mě trochu zarazila hláška jednotky LK, která se mě trochu kostrbatě zeptala: „co je teď na práci?“, což si myslím by šlo formulovat i lépe, ale to už jsem asi až moc velký puntičkář. Typy hlasů, jejich výšky, barvy a přízvuky se snaží přiblížit co nejvíce původnímu originálu a to se určitě bezezbytku povedlo. Přesně takto si tedy představuji plně lokalizovanou hru a doufám, že podobně počeštěných her bude jen přibývat, ostatně další v pořadí jsou například Settlers IV, kteří by měli být rovněž komplet v češtině.

Dalším plusem Moon Projectu jsou speciální bonusové materiály, které potěší nejen zaryté fandy této strategie. V prvé řadě jde o instalaci „Earth 2150 Challenge“, což lze chápat jako „trošku“ větší demo čítající skoro 300 MB. Druhá a významnější složka v těchto materiálech je určitě skriptovací jazyk pojmenovaný jako „EarthC“ s kompletní dokumentací v češtině, pomocí něhož můžete přeprogramovat vlastnosti a chování jednotek nebo vytvořit vaše úplně nové kampaně do hry. Na druhou stranu EarthC využijí opravdu jen otrlí hráči, kteří už mají nějaké ty zkušenosti s programováním, nejedná se totiž pro laika o nikterak jednoduchou proceduru. Pro vaše další pobavení jsou zde jinak ještě 2 videa se soundtrackem na téma E2150, wallpapery různých velikostí, interaktivní puzzle a animovaný screensaver.

Válka i v Praze
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotná hra se až na pár nových jednotek a budov nijak neodlišuje od svého předchůdce Earth 2150. Bylo odstraněno pár chybiček jako například sekající se posouvání obrazu při použití šipek na klávesnici a trochu se vylepšily vlastnosti ovládání kamery pro myšky se scrolovacím kolečkem. Zatímco v Earth 2150 museli někteří vlastníci grafických karet GeForce upravovat hru patchem, zde je pochopitelně podpora těchto karet implantována rovnou. Jinak je Moon Project úplně stejnou hrou jako její o půl roku starší kolegyně, v ničem podstatném kromě příběhu a nových kampaní se prostě neliší.

Tedy až na editor levelů a s ním související archív map určených pro multiplayer nebo jeho nácvik proti počítačovým protivníkům. V archívu je totiž velké množství map, které mimo okolní celkem autentické krajiny zobrazují i postapokaliptické ruiny slavných světových metropolí. Vyzkoušet si tedy můžete mapy, na kterých se nalézá třeba New York, San Francisko, Amsterdam, Berlín, Hamburk, a teď se podržte, i Praha, kterou samozřejmě protéká Vltava. Každá z těchto map je plně editovatelná, takže lze do nich předem zabudovat postavené základny, přidat zalesnění, či jakkoli vylepšit k obrazu svému.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Abych to tedy všechno nějak shrnul, mám za to, že The Moon Project je bezva pokračování Earth 2150 a je učeno především skalním fandům této strategie, kterým zejména bonusový materiál určitě přijde velmi vhod. Vše je navíc pěkně v češtině a to už opravdu stojí za zvážení koupě, nemyslíte?