Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure - recenze
4/10

27. 6. 2014 21:00 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Jsou hry, jejichž mechanismy už dávno ztrouchnivěly v křemíkových rakvích a věhlasná jména zavál prach. Neměly se znovu dostat na světlo boží. Až do nedávna tomu tak ostatně bylo a devadesátkové klasiky v klidu prodlévaly pěkně pod zemí. S příchodem Kickstarteru se ale všechno změnilo a vedle žádaných herních návratů se logicky objevují i smutné případy, které spíš ničí pěkné vzpomínky. Jedním z nich je i návrat Texe Murphyho, který po šestnáctileté odmlce dává ve hře Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure definitivní sbohem a jen dokazuje, že doba už opravdu pokročila.

Příběhové chcípáctví

Alespoň doufám, že pokročila, protože způsob, jakým vytahuje herní designér (a herec ve hrách) Chris Jones letité kostlivce ze skříně, je přinejmenším rozpačitý. Kdybyste chtěli, můžete šmahem jeho nejnovější herecké povyražení shodit ze stolu. Přeci jen ale mluvíme o legendě agenturního světa zlatých devadesátek a trochu úcty je na místě. Obzvláště, když chudák Text Murphy přišel o paměť a bloumá San Franciskem roku 2050 bez povědomí, co dělal posledních sedm let.

Nový Tex Murphy zkrátka sází na uvedená klišé a příběh vystavěný okolo amnézie a bolestně se táhnoucí rekonstrukce ztracených let na první pohled netáhne. Úvodní hodinka svou hloupostí možná pobaví, ale pak se Tesla Effect začíná topit v čiré beznaději. Z vypravěčské tragédie, která má problém překročit mantinely podprůměrného scénáře a prkenných dialogů, hru částečně zachraňuje druhá polovina. Přeci jenom přinese trochu napětí a nakonec vlastně i solidní a hodně suchý humor.

Příběhové vzedmutí, které od bolestné osobní roviny přechází k děsivému spiknutí, souvisí s prací a jménem Nikoly Tesly a skrze průměrně vystavěnou detektivku pak servíruje slušnou porci napětí a tajemna. Ani během druhé části vyšetřování se sice nezbavíme nelogických situací a pitomých dialogů první poloviny, celé to má ale v závěru alespoň nějaký říz. Už od prvního okamžiku hry je ale jasné, že nováček nebo čerstvý fanda adventur se jednoduše nechytá a Tesla Effect není hra pro něj.

Filmová archeologie

Aby také ne, když takzvaným FMV hrám s hranými filmovými sekvencemi namísto skutečné grafiky odzvonilo před mnoha lety. Tesla Effect kvůli návratu ke klasickému stylu vypadá otřesně a skrovný kickstarterový rozpočet dává na obdiv v plné míře. Ani sebeparodizace nebo na poměry produkce docela dobře vystupující herci nemohou zastřít fakt, že se hra technologicky opravdu zasekla v dávnověku.

Ačkoli někdo odvedl slušnou práci za kamerou a ve střižně, projekt zjevně trápí malý rozpočet a zákonitě také kvalita CGI i práce se zeleným pozadím. Celku moc nepomáhá ani vysoké rozlišení jednotlivých filmečků, kvůli kterému podprůměrné produkční kvality na velkých monitorech opravdu bijí do očí.

Pro někoho může být Tesla Effect příjemné zaseknutí v minulosti alespoň, co se hereckého ansáblu týče. Návrat na Chandler Avenue hlásí velké množství starých známých, kteří ani moc nezestárli. Pro skutečné fanoušky nebude Tesla Effect takovým zklamáním, jakým je pro všechny ostatní. Pokud ale od hry čekáte cokoli jiného, než podprůměrné uchopení průměrného scénáře, budete opravdu hodně rozčarovaní z výsledku.

To samé navíc platí i pro kvalitu grafiky (mimo hrané sekvence), která tak nějak jde na ruku původním hrám a stejně jako všechno ostatní trpí očividným nedostatkem financí. Snad jedině jistá dávka stylizace a bizarní zasazení do budoucnosti, poznamenané atomovou válkou, dává Tesla Effect jistou šanci na přežití.

Jak už vám asi došlo, Tesla Effect je titul, který na oltář staromilství přináší úplně všechno a bez skrupulí napodobuje předchozí hry v maximální možné míře. Tesla přímo odkazuje k The Ponadora Directive, ale svým způsobem si bere něco z každého dobrodružství detektiva Murphyho. Vedle audiovizuální staroby na vás čekají též mrtvolně archaické herní mechanismy a hlavně hádanky takříkajíc vymknuté z kloubů jakéhokoli herního věku.

Fandům zdar!

Opravdu ve hře nehledejte logiku a nepřemýšlejte nad smyslem většiny překážek. Žádná nenajdete a můžete počítat i s typickým zákysem - ještě že Tesla Effect obsahuje hodně fortelnou nápovědu. Nejde o to, že byste nevěděli, co dělat. Spíš budete mít problém nalézt potřebné předměty, což je ale prokletí většiny 3D adventur.

Reputaci Tesla Effect nezvyšuje ani nepovedený inventář a vyloženě obstarožní uživatelské rozhraní, které postrádá jakoukoli ergonomii. O pohodlném ovládání tady nemůže být řeč - třeba kombinování předmětů skrze sloty v inventáři působí výhradně jako snaha zavděčit se pamětníkům.

S vědomím, že Tesla Effect je zastaralý titul, který si s největší pravděpodobností užijí jen fandové značky a lidé, co si přesně takovou podobu hry zaplatili na kickstarteru, musíte k hraní přistupovat už od začátku. O to více je obtížné hru hodnotit obecnější optikou.

Tesla Effect je průměrně napsaná hra, která nejen rozpačitě vypadá, ale také se úplně stejně kvůli obstarožním herním mechanismům a nelogickým hádankám hraje. Milovník Texe Murphyho všechno uvedené přejde a užije si bezmála 20 hodin staromilské jízdy. Ostatní si však tento návrat raději odpustí.

Tex Murphy vstal z mrtvých, jen aby nám ukázal zestárlou tvář a zase odešel do zapomnění  - společně s nelogickými hádankami a hodně zastaralým zpracováním. Fanoušci série mohou zkusit, ostatní určitě ne.