Stolen - recenze
4/10

Stolen - recenze

3. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jste již unavení ze svalnatých agentů, kteří zachraňují obden svět a rádi byste si připomněli stealth žánr tak, jak kdysi vypadal? Zlodějka Anya Romanov přesně to ve Stolen slibuje - povedlo se jí ale přejít od slov k činům?

Autor: Frix
Publikováno: 3.května 2005
Verze hry: finální/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud jste dosud neslyšeli smutný příběh o britských vývojářích z firmy Blue52, nastražte uši: Stolen se poprvé ocitl ve vývoji ještě když Splinter Cell nebyl na světě a o Metal Gear Solid 2 si povídali tak leda špačci na střechách. Mělo jít o masivní zlodějský simulátor, kde by se hráč mohl volně pohybovat futuristickou megalopolí, vloupávat se do bytů a organizací, ukrást všechno, co jde a následně svoje úlovky zpeněžit. Dost ambiciózní myšlenka, která se bohužel vzápětí projevila jako zcestná, jelikož nic tak obsáhlého zatím prostě stvořit nelze bez příliš znatelných kompromisů (nebo obrovských investicí).

A tak se Stolen po několika přepracováních dostává konečně na pulty obchodů (i těch českých), zatímco Blue52 oznámili krach ještě před tím, než vůbec došlo k lisování DVD se hrou a jejich distribuci. Pokud čekáte, že se přes všechny peripetie nakonec vyloupla z ošklivého káčátka nádherná labuť, musím vás bohužel zklamat. Přečtěte si ostatně sami, proč tomu tak je.

Jmenuji se Romanov, Anya Romanov
Hlavní protagonistkou je sličná hi-tech zlodějka Anya Romanov, což je upřímně řečeno asi nejhorší volba jména pro hlavní hrdinku v historii počítačových her. Nemusíte být vystudovaný sociolog, aby vám došlo, že rusky znějící protagonisté asi nedostanou svoje jména do televizních reklam nebo dokonce na filmová plátna. Anya je v permanentním spojení se svým kolegou Louiem, který funguje zhruba jako Irving Lambert v sérii Splinter Cell a varuje hlavní postavu před nadcházejícími problémy, čas od času utrousí nějakou tu radu.

V rámci čtyř gigantických úrovní musí Anya nakrást, co se dá a určitým způsobem ovlivnit politické dění ve Forge City, kde se děj odehrává. Příběh působí jako pozdně aplikovaná náplast na krvácející prázdnotě hry a kvůli němu Stolen zkoušet rozhodně nemusíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Jako gymnastka s jednou nohou
Základní premisa navrácení stealth žánru do rukou zlodějů místo tajných agentů mi je dost sympatická, však právě Thief je základním kamenem stealthu. Anya kombinuje schopnosti Garreta a Sama Fishera (stealth, umění využívat stíny, hacking, otvírání zámků) s Larou Croft, má totiž v zásobě celkem solidní akrobatické fígle. Narozdíl od Tomb Raidera nebo řekněme Prince of Persia však nelze ve Stolen prostě jen přijít k vhodnému místu a začít skákat, běhat, plížit se a bůhvíco dalšího.

Mise jsou dost striktně lineární a to až na takovou úroveň, že lze akrobacii vnést do praxe jen tehdy, když k tomu hra sama vybídne. Na jednu stranu se tak omezuje počet eventuálních záseků, kdy přehlédnete důležité místo, ale z dovedností se rychle stává nudný stereotyp. K čemu mi je, že Anya dovede vyběhnout po stěně a odrazit se na druhou stranu, když tento trik použiji za celou hru zhruba tak třikrát včetně tutoriálu?

Levely jsou si podobné jako vejce vejci, jde vždy o infiltraci nějaké temné, technokratické budovy, kde je barevné spektrum omezené na odstíny černé, šedé a modré. Dohrání by nemělo zabrat více než 8 hodin a to i v případě, že budete nuceni kvůli různým chytákům nějaké segmenty opakovat.

Podobně jako v jiných stealth hrách jste po splnění úkolu oceněni za svůj výkon bodovým hodnocením podle toho, kolik cenností jste ukradli, kolikrát jste byli spatřeni, kolik poplachů bylo vyvoláno atd. Narozdíl od Thiefa jsem však z nějakého důvodu jednoduše nepociťoval potřebu hnát se za stoprocentním hodnocením, zvláště když je řada věcí schovaná na nesmyslných místech a musíte také prošacovat každého strážného po cestě, což lze provést jedině tehdy, když nerušen hlídkuje. Když se v Thiefovi nepodařila krádež svazku klíčů od strážného, stačila jej poslat do hajan a vzít si je později.

Hacking, otevírání zámků a gadgets
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Anya dovede využívat celé spektrum různých technických vychytávek a pomůcek, mezi nimiž se najdou věci užitečné i naprosto nepoužitelné. Z těch užitečných je zde zvuková rušička, která dovede odlákat strážné, elektromagnetické náboje pro deaktivaci kamer nebo žárovek a třeba ještě noktovizor. Vedle toho je zde daleko větší množina blbostí, které vám sedí v inventáři a smutně čekají na vhodnou chvíli k použití, která však stále nepřichází. Pro zkoumání místnosti za dveřmi slouží sonar, který je sice velmi originálně zpracovaný, ale díky svojí efektnosti také zcela nepoužitelný. Strážné si jde „označkovat“ trackerem, který mapuje jejich pohyb a směr vidění, což je však vzhledem ke stísněným prostorám opravdu zbytečný luxus.

Lépe je na tom hacking a otvírání zámků, které je zpracováno originálně a vyžaduje o něco více snahy ze strany hráče, než bývá obvyklé. Hacking je již slabší, akční minihra trpí závislostí na rychlosti vašich reakcí a Stolen má celkově velký problém s reakcemi na ovládání. Zatímco se vám tedy klidně povede stihnout vyťukat požadovanou sekvenci k hacknutí počítače včas, Stolen ji jednoduše nestihne převést do reality a některé úlohy jsou tak k zešílení obtížné.

Hra na fackovacího panáka
Hlavní chybou Stolen je však velice špatný bojový systém. Lepší by možná bylo napsat fackovací simulátor, protože nic lepšího vám hra nenabídne. Anya zcela postrádá jakoukoliv možnost smrtící akce, což je sice vzhledem k její profesi pochopitelné, ale v reálu to hratelnost táhne mohutně ke dnu. Argument, že v Thiefovi se zabíjet nesmí a většina dalších stealth her za to hráče dost penalizuje tu prostě neuspěje – Anya disponuje jediným útočným pohybem, totiž fackou.

Vznikají tak groteskní situace, kdy strážný střílí z pár centimetrů přímo na vás, zatímco nebožáka fackujete jako o život, dokud nepadne na zem. Chvíli vydrží v bezvědomí, načež se probere, vyvolá alarm a začne vám znepříjemňovat život. Co tedy dělat řekněme v malé místnosti, kde musíte hacknout počítač, zatímco kolem chodí strážný? Ufackovat, hacknout jeden kus, opět ufackovat, hacknout další kus, ufackovat… Realismus! Stealth! Strategie! Nenechte se vysmát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ruku v ruce s „bojem“ jde enormně nepovedená umělá inteligence. Zaprvé, strážní neslyší. Vůbec nic. Pokud se vám povede v místnosti vyřadit světla a chvíli se vyhýbat baterkám, můžete poté běhat a dělat cokoliv vás jen napadne, zcela nerušeně. Anya také může rozstřelit všechny světla v místnosti a strážného to nikterak nerozhází. Je také třeba možné stát na druhé straně drátěného plotu a strážný vás přes něj neuvidí, ačkoliv jste od sebe půl metru vzdálení. Nejvtipnější zážitek však mám z jednoho momentu, kdy se místnost rozhodli prohledat tři hlídači poté, co jsem je nějakou dobu úspěšně fackoval a otevíral přitom jedny dveře. Zapnuli baterky, chodili kolem mě, svítili baterkami… nic.

Slyšel tu někdo o optimalizaci?
Podobně jako nedávno u Drivera 3 se musím zastavit u technické nevyspělosti hry, která obrovskou měrou snižuje hratelnost. Driv3r alespoň některým lidem běžel solidně z důvodů, které mi unikají, nicméně Stolen po něm nonšalantně přebírá štafetu v soutěži o jednu z nejhůře optimalizovaných PC her současnosti. Tak především, podpora poslední generace grafických karet NVIDIA autorům tak trochu unikla mezi prsty a s GeForce 6600GT jsem ve zcela libovolném nastavení hru jednoduše nerozchodil lépe, než s omračujícími 6 (ano, šesti) snímky za vteřinu.

Pro srovnání dodám, že hezčí Splinter Cell: Chaos Theory funguje na dané sestavě s PS3.0 efekty na stabilních 30 fps a více. Na výrazně slabší konfiguraci s Athlonem XP 1700+, 512 MB RAM a GeForce 5900XT se již hra rozběhla na 15-20 fps, což je vzhledem k vizuální zastaralosti hry zvláštní. Chápu, že autoři zjevně neměli k dispozici bůhvíjak naditý rozpočet, ale tohle mi přijde jako donebevolající drzost vůči potenciálním zákazníkům.

Grafika by neměla nikterak výrazně ovlivňovat hratelnost a Bůh ví, že jsem ochotný v tomto směru hrám odpustit hodně, Stolen je však evidentně několik let pozadu. O technických problémech jsem již psal, animace jsou dřevěné a nerealistické, textury postrádají jakýkoliv detail a trojbarevné ladění celé hry se brzy stává velmi nudnou záležitostí.

Nechybí ani nějaký ten občasný bug, kdy se například ztratí zámek, který musíte otevřít a jediným řešením je restart hry. Zvuk je veskrze nezajímavý a dutý, hudbu jsem během hraní prakticky neregistroval a dabing působí dojmem, jako by jej měli na svědomí tvůrci hry a jedna z manželek v roli Anyi.

Na odpis
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stolen jednoduše nestojí za pozornost. Obsahuje řadu dobrých nápadů a chvíli vás dovede i zabavit, po chvíli však vyjde bolestně na povrch, že realizace těchto věcí je prakticky bez výjimky podprůměrná až zoufalá. Korunu všemu nasazuje omezený bojový systém a umělá stupidita nepřátel.

Stáhněte si: Videa, Intro, Cheaty...

Související články: Novinky, Splinter Cell: Chaos Theory, Aurora Watching

Frix
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování

Frix

Před pár lety by šlo Stolen označit aspoň za průměrnou hru, v současné době však její smysl spočívá pouze v tom, že si díky ní budete více vážit kvalitních stealth akcí. Bylo by šílenstvím se rozhodnout pro Stolen v době, kdy se nový Splinter Cell ještě ani pořádně neusadil v obchodech a za oba tituly zaplatíte stejný obnos.