Still Life 2 - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Still Life 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 6. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vrací se inspektorka Victoria McPherson řešící případ sériových vražd na východě USA, které si předtím prožijete v roli oběti zabijáka s plynovou maskou.

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 22.června 2009
Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Studio Microids znamenalo jednu z mála jistot, na které se současný hráč point & click adventur ještě může spolehnout. V novém miléniu oživili skomírající žánr úchvatným příběhem o bájné zemi Syberia a že jsou stále špičkou ve svém oboru, dokázali před rokem svojí další spoluprácí s Benoitem Sokalem, konkrétně na hře Sinking Island. Still Life 2 je i přes svůj matoucí název už třetím a podle všeho posledním dílem rozlehlého detektivního příběhu, který začal v roce 2002 pařížským dobrodružstvím z dvacátých let Post Mortem a pokračoval o čtyři roky později příběhem Still Life, částečně se odehrávajícím v Praze. V obou případech se jednalo o kvalitní adventury, které hráče připravovaly na velké odhalení identity vraha v chystaném finále. Úctyhodný majstrštyk však Still Life 2 nepřipomíná ani vzdáleně. Kde se stala chyba?

Muž s plynovou maskou
Na scénu se vrací o čtyři roky starší Victoria McPherson, tentokrát řešící případ sériových vražd na východním pobřeží Spojených států, které má na svědomí béčkovými filmy inspirovaný zabiják s plynovou maskou. Příběh nás tedy pro tentokrát zavádí do státečku Maine, kde onen muž (ve hře přezdívaný jako East Coast Killer) unese reportérku Palomu Hernandez a zřejmě se chystá zaútočit i na samotnou Victorii.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud se ptáte, jak se případem vražd na venkově USA vyřeší velký epický případ zabijáka v hábitu z Chicaga, je vaše otázka zcela na místě. Tvůrci se k nedořešenému případu předchozího dílu vracejí pomocí flashbacků, ve kterých Victoria poněkud zvláštní formou odhalí identitu kdysi nepolapitelného fantoma rušných ulic. Není to závěr, jaký bych si po dohrání Still Life představoval, ale prvotní účel víceméně plní.

Tato hra již dědečka Gustava McPhersona nechává pokojně odpočívat v rakvi a mimo Victorie si zahrajete část "kampaně" za unesenou reportérku Palomu. Na férovku je nutno si přiznat, že samotný příběh ve Still Life 2 není tím předním problémem, kvůli kterému se závěr detektivní trilogie zbortil jako domeček z karet. Naopak se jedná o světlejší část pošmourného celku. Nabízí rovnou několik zajímavých zápletek, obzvláště překvapivý konec. Bohužel jsem se však přesvědčil o tom, že kvalitní adventuru nedělá jen „docela slušně podaný“ příběh.

Dvě herní postavy
Ve Still Life 2, stejně jako minule, se ujmete dvou postav - tentokrát policejní vyšetřovatelky Victorie a unesené Palomy. V rámci kampaně to tedy znamená, že se na místo činu nejprve dostanete coby oběť zabijáka, přistupujete na jeho hry o život a další morbidní nápady. A posléze se na stejné místo podíváte pod policejní záštitou a mikádem inspektorky McPhersonové.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Napsáno to zní jako relativně zajímavý souboj s časem, ale během samotného hraní vystupuje na povrch fakt, že je trochu nuda trmácet se s oběma postavami dlouhou dobu na tomtéž místě. Přeci jen v minulém díle jste se s Victorií vrtali v moderní technice zimního Chicaga a Gustav ve zmačkaném obleku chodil mezi pražskými prostitutkami za doby tatíčka Masaryka, což bylo pro oživení hratelnosti mnohonásobně účinnější řešení.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Tato omezená variabilita prostředí se navíc omezuje velmi nízkým počtem lokací, ve kterých se celý příběh Still Life 2 odehrává. Vlastně jediným místem, ve kterém se s hlavními postavami na nějaký ten čas ohřejete, je starý opuštěný dům uprostřed mainských lesů. Motel, ve kterém Paloma před únosem pobývala a Victoriin byt jsou jen krátkými fragmenty příběhu. A tak se tedy vlastně ocitáme v point&click adventuře, odehrávající se v jednom domě plném pastí a zamčených dveří. A to je po, co se týče lokací, bohatých předchozích dílech velký krok zpátky.

Zrychli, nebo budeš zabit
Tvůrci se snažili navodit atmosféru časové tísně, v níž musí být váš postup chladný a spěšný, nebo vás nekompromisní zabiják připraví o život. Tento jejich záměr je i několikrát podpořen časově omezenými úkoly, kdy na vás při vypršení limitu čeká z bůhvíjakého důvodu smrt. V některých případech vás tímto hra skutečně donutí hejbnout kostrou, ale častokrát je během časového limitu potřeba splnit nějakou až zbytečně těžkou hádanku a nezbývá tedy nic jiného, než několikrát loadovat a snažit se jí přijít na kloub.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V bitvě s hádankami vám také moc nepomáhá omezeně velký inventář, což byl původně v hlavách vývojářů nejspíš fajn nápad, kterak se co nejvíce přiblížit skutečnému řešení problémů. Inventář je zde tedy omezen určitým počtem políček a každý předmět, který je možno sebrat, právě jistý počet těchto políček zabírá. Proto pokud si zrovna potřebujete vzít něco, co se vám nevejde do inventáře, musíte některé věci z něj odčerpat na k tomu určených místech na mapě.

 Zpomalovací práh
Nutno podotknout, že tento systém si s celkovým záměrem hry pěkně protiřečí. Když vás tvůrci často nutí k přidání tempa a posléze se musíte šinout řadou místností k nejbližší schránce na odložené věci (většinou popelnice nebo šatník), když ve skutečnosti by přebytečný předmět stačilo prostě položit na zem, působí to trochu komicky. Hádanky ve hře mají všeobecně obtížnější úroveň, a ačkoliv postrádají originalitu předchozích dílů, zapotíte se u nich přibližně stejně.

Zatímco ale Paloma operuje prakticky jen s tím, co najde ve své místnosti věznění, Victoria má k dispozici navíc praktický policejní kufřík. V něm najdete hromadu přístrojů k získávání důkazů, což je sice zajímavé, ale velmi brzo se to okouká. Když totiž po několikáté někde najdete stopy po krvi, jejich analýza se stane naprosto rutinní prací bez špetky jakékoli výzvy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalšími takovými zpomalovači honu za vrahem jsou v této hře velmi módní novinové články, dokumenty, útržky z deníku a další sáhodlouhá vyprávění, jejichž čtení zabere více času, než samotné řešení dané části hry. Za téměř odstrašující příklad považuji samotný úvod, kdy na Victoriině posteli leží změť takovýchto dlouhých pamfletů, čekajících na deset minut vašeho drahocenného času. Takto špatně nalákat do příběhu se povede opravdu málokdy.

 Hnus, velebnosti
Jasně, gró adventur zcela jistě nespočívá v kvalitě grafického zpracování a technickém enginu obecně. Jenomže když se po grafických hodech z roku 2006 přišine po třech a půl letech hra, která vypadá takto otřesně, nemohu kolem ní poskakovat v bílých rukavičkách. Grafický engine je jedním slovem příšerný a nenapadá mě, kdy jsem naposledy u hry víceméně kvalitní a zaběhnuté série viděl takový estetický pád. Holé místnosti, jednoduchoučký třetí rozměr a pokusy o efekty na úrovni her z minulého tisíciletí? Na to se dnes už nehraje.

S grafikou v tomto případě souvisí i hratelnost celkově, protože postava se těžkopádně ovládá a všechno jí trvá dvojnásobnou dobu, než na jakou jsme z poslední doby zvyklí. Rád bych byl trochu více benevolentní, ale když se o téměř čtyři roky starší předchůdce pohybuje mnohonásobně lépe, než jeho pokračovatel, vězí asi někde chyba. Nevím, nevidím do finanční situace Microids a proto nevím, proč pokračování slibné série dostala na zakázku firma GameCO, která má dle svých stránek nulové zkušenosti a přitom prý nabízí tvorbu kvalitních adventur a RPG za rozumnou cenu na vlastním enginu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Jediné, co tedy hře trochu lichotí je kamera a to když zrovna zabírá hru z velmi vzdáleného pohledu, z něhož není vidět ta skandální nekvalita textur. Ve videosekvencích nízkého rozlišení potěší segmenty z Mozartova Requiem, ale genialita tohoto skladatele je v poměru s hrou až nepěkně kontrastní. Hru můžete spustit i na mašině o schopnostech CPU 1,5 GHz, 512MB RAM a 128 MB RAM grafické kartě, ale nízkou hardwarovou náročnost bych vzhledem k zastaralosti enginu za klad ani nepovažoval.

 Konec jedné adventury
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Still Life 2 mi zabralo něco málo nad patnáct hodin hrací doby a několik minut konečného smutnění. Všichni vrahové jsou odhaleni, Victoria může nechat svého dědečka dědečkem a velký příběh o milovníkovi umění z Chicaga je u konce. Stihnul k tomu vzít ještě jednoho vraha nového. A jak jsem před lety toužil po poznání identity maskovaného zabijáka a byl rozčarován z toho, že napínavý Still Life končí záběrem na Victorii McPhersonovou ve vaně, dnes už bych ponechání otevřeného konce považoval za docela dobrý nápad.

TRAILER

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Patch

Související články: Novinky, Recenze Still Life 1 a Post Mortem

 
Lichtenberg
autorovi je 17 let, studuje ekonomickou školu v Jindřichově Hradci a hraje závodně lední hokej, přispívá i do SCORE, z žánrů má nejraději adventury a hry se silným příběhem.




 
 
Lichtenberg
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Flusanec do tváří těch, kteří roky čekali na identitu maskovaného vraha. Odpudivá, špatně se hrající adventura, kde zajímavý příběh nedokázal zajistit kvalitní herní zážitek.

Nejnovější články