25. 9. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Star Trek Voyager: Elite Force - recenzeAutor: SliderPublikováno: 25.září...

Star Trek Voyager: Elite Force - recenze

Autor: Slider
Publikováno: 25.září 2000

Fenomén jménem Star Trek
Seriály Star Trek patří již poměrně dlouhou dobu ke sci-fi fenoménům srovnatelným snad pouze se Star Wars. Fanoušků je kolem tohoto seriálu po celém světě několik milionů a určitě se jich najde řada i u nás. Proto není divu, že prostředí této série (vlastně sérií) využívala a bezesporu do budoucna bude využívat řada firem k tvorbě her. Doposud se však jednalo především o strategie (ST: Armada, ST: Birth of Federation, případně žhavá novinka ST: New Worlds) nebo vesmírné simulátory jako třeba nedávný 7 CDčkový kolos Klingon Academy. Vzniklo i pár adventur a dalších her, ale ty většinou nebyly tak dobré jako již zmiňované strategie. Nicméně se takřka všechny tyto hry dobře prodávaly a tak se není čemu divit, že se objevují stále další a další tituly z tohoto prostředí.

Popularity Star Treku se rozhodli využít i Raven Software a tak od Paramount Pictures zakoupili licenci na Star Trek: Voyager. To, že Raveni umí dělat 3D střílečky, jsme se mohli již několikrát přesvědčit a Heretic i Hexen (včetně druhých dílů, nebo spíše právě ty druhé díly) patřily mezi ty lepší hry své doby. Právě díky spojení této úspěšné firmy s námětem Star Treku vyneslo Elite Force mezi velmi očekávané 3D akce tohoto roku. Ze screenshotů bylo patrné vynikající grafické zpracování (aby taky ne, když Raven má licenci na Quake 3 engine) s množstvím různorodých prostředí, což ve mně vyvolávalo trošičku obavy, jak autoři pospojují tolik rozličných prostředí příběhem tak, aby hra působila uceleným dojmem a nejednalo se o sérii samostatných střílecích misí. Naštěstí se jim to podařilo na výbornou a my si tak můžeme zahrát kvalitní hru se zajímavým příběhem.

Hazard Team
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste sledovali seriál Star Trek: Voyager, tak jistě víte, že USS Voyager byla při jedné ze svých prvních misí přenesena 70000 světelných let od území federace a cestou „domů“ prožívají její členové četná dobrodružství. V úvodu se dozvíte, že při omezeném počtu lidí tvořících posádku se ukázalo jako nutnost vytvoření speciální jednotky nazvané Hazard Team. Členové této jednotky jsou vysíláni na nebezpečné mise, pro něž jsou vycvičeni a vybaveni, aby se ostatní členové posádky nevystavovali zbytečnému nebezpečí. Vy jako hráč se ocitáte v roli Alexandra Munro (nebo Alexandry Munro v případě že si na začátku zvolíte pohlaví ženské), který je zástupcem velitele Hazard Teamu.

Příběh jako ze seriálu
Na začátku hry mě trochu překvapila absence jakéhokoliv intra a fakt, že jsem byl rovnou na Borgské lodi s úkolem nalézt ukradenou zbraň a zbytek zajaté posádky. Už jsem si říkal, že to autoři moc nevychytali, ale o to víc jsem byl překvapen, když jsem po konci této mise zjistil, že se jednalo pouze o holografickou simulaci. Vlastní intro a začátek hry následují až po této tréninkové misi. Vše se má asi tak, že při střetu s neznámou mimozemskou lodí je Voyager silně poškozen a i když se protivníka nakonec podaří zničit, vznikne při explozi nepřátelské lodi jakási časoprostorová anomálie, která přenese celou loď neznámo kam. Po pár misích zjistíte, že Voyager je společně s mnoha dalšími loděmi držen v jakémsi silovém poli vytvářeném vesmírnou základnou nazvanou The Forge. Úkol je tedy jasný - zničit The Forge a osvobodit tak Voyager, aby mohl pokračovat ve své cestě k domovu. Cesta ke splnění úkolu však nebude nikterak jednoduchá a tak se připravte na nějakých 40 levelů zasazených do 6 prostředí.

Na začátku je potřeba opravit Voyager a tak se úvodní mise odehrávají na jeho palubě, k tomu se ještě přidá pokus pirátů o invazi na palubu, kterou budete muset odrazit. Pak se spolu s Hazard teamem přesunete na palubu Etherianské lodi, kde je potřeba získat nějaké informace z palubního počítače. Následuje mise na získání zdroje energie, který je třeba ukrást pirátům (povětšinou Klingoni) z jejich základny. Vše se však trochu zvrtne a tak se pak pro tento zdroj energie budete muset vydat ještě do Borgské krychle. Po jejím zničení se ukáže, že z The Forge vyslali loď určenou k obsazení a zničení Voyageru. Jelikož jsou palubní zbraně stále mimo provoz, je potřeba se přenést na nedalekou opuštěnou bitevní loď, která má zbraně schopné nepřátelskou loď zastavit. I když se Vám nakonec podaří nepřátelskou loď zasáhnout, ta stejně přirazí k Voyageru a vy se tak musíte urychleně vrátit a odrazit další invazi. Pokud se Vám to podaří, čeká Vás poslední část hry odehrávající se v The Forge, kterou musíte zničit. Pokud se Vám podaří uspět, čeká Vás už je pochvala od kapitánky, povýšení na hlavního velitele Hazard Teamu a Voyager může vyrazit na cestu k domovu, resp. za dalším dobrodružstvím.

Obsazení a design levelů
Příběh je doprovázen spoustou in-game animací, z nichž se dozvídáte důležité informace, případně úkoly dalších misí. V průběhu těchto animací, ale i v samotné hře se potkáte s většinou postav známých z televizního seriálu. V baru tak můžete narazit na Neelixe, ve strojovně potkáte inženýrku B´Elanu Torosovou, na můstku pak samozřejmě kapitánku Janewayowou a velitele Chakotaye. S vulkánem Tuvokem jako velitelem bezpečnosti se budete stýkat ještě častěji a jedné mise se zúčastní dokonce s vámi. Všechny postavy jsou perfektně vymodelovány a pokud jste viděli alespoň pár dílů seriálu v televizi, poznáte je na první pohled.

Bohaté zkušenosti autorů s 3D akcemi jsou patrné na velmi dobře navržených levelech. Jediné, co by se jim snad dalo vytknout, je přílišná lineárnost, kdy k cíli vede pouze jedna cesta a jediné problémy můžou nastat s hledáním tlačítek otevírajících cestu do dalších prostor. Prostředí působí velmi věrohodně a vypadají přesně tak jak by každý fanda Star Treku předpokládal. Cestou se budete plížit úzkými ventilačními šachtami, procházet chodbami hlídanými automatickými obranými systémy a čekají Vás i boje v rozlehlých skladištích. Škoda jen, že chybí nějaké ty pozemní mise, ale to už bych toho chtěl asi moc.

Spolubojovníci
Je tu ještě jedna věc, která hru velice oživuje a dodává jí tu správnou atmosféru a tou jsou vaši spolubojovníci. Stejně jako v Half-life nebo Daikataně nebojujete sám, ale více zhruba tak dvě třetiny hry strávíte ve společnosti svých spolubojovníků z Hazard teamu. Autoři o tom sice nenakecali tolik co Romero, ale spolubojovníci v Elite Force se těm z Daikatany minimálně vyrovnají. Sice je nemůžete přímo ovládat, ale oni se chovají sami od sebe vcelku inteligentně, příliš se Vám nepletou do rány a podporují Vás palbou svých zbraní.

Autoři použili pár triků, díky nimž jsem za celou dobu hry neměl se svými „parťáky“ žádný vážnější problém. Pokud se třeba chystáte opustit podlaží výtahem, ten neodjede hned, ale počká až Vaši spolubojovníci nastoupí k Vám - jednoduché, ale funkční. Na jednu chybičkou jsem u nich však přece jen narazil - asi dvakrát na mě zaútočili poté co jsem zničil automatickou kulometnou věž se slovy, že federace porušení insubordinace trestá, ale to jistě vyřeší nejbližší patch.

Zbraně a tak kolem...
Všechny zbraně se do prostředí Star Treku skvěle hodí a ani se nechce věřit, že kromě základního Phaseru jsou všechny zcela nově vymyšlené. Sestava zbraní je poměrně vyvážená a najdete v ní dvě rychlopalné pušky, raketomet, granátomet, dvě pulsní pušky a dvě efektní mimozemské zbraně. V singleplayeru mě trochu překvapil fakt, že zbraně používají pouze dva druhy munice. Zbraně federace fungují na energii, kterou získáváte z energetických terminálů a ostatní zbraně používají jako střelivo jakési krystaly. U většiny zbraní to působí celkem reálně, pouze raketomet a granátomet fungující pouze na energii působí trochu rozpačitě. Nicméně tento fakt dovoluje používat tu zbraň, která Vám nejvíce vyhovuje a celkem rychle se na to dá zvyknout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všechny zbraně mají dva módy střelby, přičemž u většiny je sekundární mód pouze silnější obdobou toho základního samozřejmě s větší spotřebou munice. Za zmínku stojí snad ještě sniper mód, který zde není řešen pomocí dalekohledu na pušce, ale tuto funkci mají brýle patřící ke standardní výstroji všech členů hazard team. Z toho plyne možnost používat sniper mód u všech zbraní, což se občas může hodit. V multiplayeru má každá zbraň vlastní munici a je upravena jejich účinnost, aby byla hra vyváženější.

V multiplayeru jsou navíc k nalezení různé artefakty, kterými si můžete boj značně usnadnit, kromě standardní quad damage, nebo nesmrtelnosti stojí za zmínku osobní teleportační zařízení, nebo generátor silového pole.

Grafika a multiplayer
Na závěr jsem si nechal grafické zpracování, které je vynikající. Aby taky ne, když hra běží na Quake 3 enginu. Kvůli němu mohou být modely všech postav vymodelovány z velkého množství polygonů, díky čemuž vypadají tak skvěle jak vypadají. Rovněž prostředí hýří detaily a vypadá perfektně, zvlášť když se k tomu přidá dynamické osvětlení a další efekty, které tento engine zvládá. Snad jedinou drobnou vadou na kráse jsou textury vesmíru v oknech, které působí poněkud „hrubším“ dojmem než okolní uhlazená grafika. Rozhodně doporučuji zapnout si 32 bitové barvy, protože pak vypadá grafika o dost lépe než v těch základních 16 bitových. Co se týče rychlosti, je na tom hra takřka stejně jako Quake 3, lépe řečeno o na mém počítači to běželo o pár FPS rychleji, ale rozdíl byl celkem zanedbatelný (cca 5%). Takže pokud Vám běhal Q3 bez problémů, můžete si klidně pořídit i tuhle hru, určitě Vám bude chodit minimálně stejně dobře.

Pokud dohrajete výborný singleplayer, je tu ještě minimálně stejně dobrý multiplayer. Ten využívá Quake3 enginu, včetně AI botů a i design levelů je celkem podobný. Když se nad tím člověk zamyslí, tak se vlastně jedná o Q3 zasazený do prostředí Star Treku a s tím souvisejícími zbraněmi a skiny postav. I přes svou podobnost s Q3 jsme se u něj skvěle pobavili a takový Team Deathmatch Klingoni vs. Borgové byl naprosto skvělý. CD s vlastní hrou obsahuje 3 módy (klasický deathmatch, team deathmatch a CTF) a 17 multiplayerových map. Vzhledem k použití Q3 enginu a architektury se dá předpokládat, že se brzy objeví další módy i mapy.

Opravdu kvalitní hra
Star Trek Voyager: Elite Force je výborná hra, kterou může doporučit všem příznivcům dobrých 3D akcí. Nabízí skvělou grafiku, zajímavý příběh a dobře se hraje. Škoda jen, že singleplayer část není delší, dá se dohrál tak za dva večery pohodového hraní a to je trochu málo. Naštěstí to zachraňuje multiplayer, který nabízí další spoustu zábavy. Pokud navíc patříte mezi fanoušky Star Treku tak nemáte co řešit, protože tahle hra je pro Vás povinností. Pokud Star Trek neznáte, nebo jej nemáte příliš v lásce tak Vám stejně tuhle hru doporučím, protože je dost dobře možné, že právě díky ní přijdete ST na chuť.

Slider

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva