Stalker Clear Sky - exkluzivní recenze
7/10

Stalker Clear Sky - exkluzivní recenze

12. 9. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Černobylská Zóna odkrývá nová svědectví o tom, co se dělo před událostmi prvního dílu. Vydáte se po stopách Střelce ve spojenectví s frakcí Jasná obloha, Svoboda, Bandity nebo radši po boku Odpadlíků?

Autor: Bergy
Publikováno: 12.září 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PC/finální/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Děj Clear Sky nenavazuje na poslední herní události, ale naopak vrací čas do doby před prvním dílem Stalkera. V podstatě teprve nyní vám bude detailně osvětleno, co se v Zóně vlastně odehrálo, než jste se v ní poprvé ocitli. Svého času se jednalo o poměrně stabilní oblast a její obyvatelé se v ní naučili žít a dobře jí zmapovat. Všichni věděli, kam neradno strkat nos, což platilo především o vnitřních částech. Pak se ale skupině stalkerů v čele s naším starým známým Střelcem podařilo proniknout až k jejímu středu. Spustil se tím koloběh autoimunitních reakcí, které vyústily v nepravidelné a čím dál více zničující emise. Ty by se daly přirovnat k obrovským erupcím anomálních sil, jenž začaly postupně přerývat Zónu a měnit její strukturu.

Vaší herní postavou je v Clear Sky jiný stalker než minule a zajímavé je zejména to, že jste obdařeni zvláštním nadáním. Zatímco ostatní lidé zasažení emisemi nedokážou přežít, vám se povede hned několikrát tuto prudce smrtící záležitost ustát. Tímto se z vás stává hlavní kandidát na vypátrání příčiny vzniku emisí a záchranu celé Zóny před zničením. Pouť napříč apokalyptickou krajinou tak může znovu začít. Spojení Střelce s probíhající katastrofou se ukáže jako dobré vodítko a nasvědčují tomu i nalezené důkazy a výpovědi různých svědků, se kterými se postupně setkáváte.

Reálnější Zóna
Vstup do hry je tak trochu přes kopírák jako v prvním díle. Opět se probíráte z mrákot, moc si toho nepamatujete a první věcí, kterou musíte podniknout, je seznámení se s prostředím a základními návyky pro přežití. Je to potřeba i pro zkušenější hráče, protože Zóna se od minula viditelně změnila. Pokud jste totiž nepoužívali různé neoficiální modifikace a utility, jste zvyklí, že anomálie byly poměrně snadno identifikovatelné a nebylo problém se jim vyhýbat. Podobně to fungovalo i s artefakty, ceněné pro své vlastnosti a možnost je výhodně prodávat. Ty se dříve volně válely v krajině a kolikrát byl člověk i svědkem toho, jak anomálie přímo před vámi nový artefakt vyplivla.

Nyní se mají věci tak, že většina anomálií prostě není vidět vůbec nebo velmi špatně a najít artefakt je v samých počátcích skoro umění, které si musíte osvojit. Na řadu proto přichází oblíbené házení šroubků, kterými lze odhalit bezpečný průchod v oblastech s hustým výskytem anomálií. Chce to ale zbrkle neběhat a být nanejvýš opatrný, protože nejsou pouhým okem viditelné. K nalezení artefaktů musíte použít speciální detektory a speciální postup pro možnost je sebrat.

Rozjezd hry mi přišel lépe zvládnutý než minule. Zatímco start v Kordonu provázel nedostatek zbraní a výstroje, podmínky v Bažinách (startovní lokace Clear Sky) jsou o poznání přívětivější. Daleko rychleji se proto můžete dostat k lepším zbraním, než je pistolka či upilovaná brokovnice. Navíc odměnou za první zdařené mise je i přiměřené množství vybavení a v neposlední řadě i ochranný oblek.

Po stopách Střelce
Jak jsem se už zmínil, příběh se nakonec zvrhává v hon na Střelce, což se může zdát vzhledem k pozdějším událostem v Shadow of Chernobyl trochu demotivující. Přesto se nejedná o závažný problém, protože hlavním cílem hry je uchránit Zónu před katastrofou. Horší je to už ale s atmosférou. Na rozdíl od prvního dílu, který byl opředen krásným tajemnem a napětím z neznámého, se v Clear Sky cítíte tak nějak povědomě a málo co vás vyloženě překvapí. Ona mystičnost Shadow of Chernobyl už tedy vzala za své, ale na druhou stranu je příjemné prohlížet si staré známé části Zóny a porovnávat v paměti, co vše se v nich změnilo a co zůstalo naopak stejné.

Jestli mi něco při čtení oznámení Clear Sky dělalo vrásky na čele, tak to určitě byla obava z toho, jak dopadne herní prostředí. Bylo jasné, že děj se bude znovu odehrávat ve stejné Zóně, takže moc nešlo očekávat nový a originální svět. Vývojářům proto logicky nezbylo než recyklovat většinu původních map a k nim přidat několik zbrusu nových lokací, aby zde bylo alespoň něco neokoukaného.

V začátcích jste tak navnazení lokací Bažiny, která působí poměrně neotřele. Je zde totiž spousta vodních ploch a nespočet ostrůvků s rákosím, mezi kterými se pohybujete úzkými cestičkami nebo po prkenných lávkách. V zápětí ale následuje vystřízlivění, které zapříčiní přesun do starých známých oblastí jako je Kordon, Smetiště, Temné údolí, Jantar či Výzkumný institut Agroprom. Až poté přicházejí ke slovu další nové oblasti jako Limansk (městské prostředí), Rudý les či Nemocnice. Na svých cestách se nevyhnete ani návštěvám podzemí a to hned několikrát. Je to rovněž příjemné zpestření už beztak hodně variabilního prostředí, které Zóna nabízí. Zatímco Rudý les mě nepotěšill, úplným opakem je město Limansk, jenž je díky své zástavbě parádním místem se silnou atmosférou.

V jednotě je síla
Jednou z největších novinek Clear Sky je daleko větší důraz na interakci s jednotlivými bojovými frakcemi působícími v Zóně. Jedná se o skupiny Jasná obloha, Stalkeři, Bandité, Svoboda, Povinnost a Odpadlíci. S většinou z nich jste se už setkali minule, jenže vaše postava měla neutrální status a nebylo možné to změnit. Teď se ale ke každé frakci lze postupem času přidat a stát se její nedílnou součástí.

Ovšem kromě přátelských vztahů a lepších cen při obchodování má členství ve frakcích i své stinné stránky. Zatímco jako osamělý Stalker se můžete snažit udržet si neutralitu s co možná nejširším počtem skupin, vstupem do jedné z nich se tvrdě vymezíte vůči přirozeným nepřátelům mateřské frakce. Můžete být třeba za dobře se Svobodou a být neutrální vůči Povinnosti. Jakmile se ale připojíte ke Svobodě, automaticky se pro Vás Povinnost stává nepřítelem a to i přesto, že jste nikdy proti jejich členům nebojovali. Ač se to na první pohled nemusí zdát proveditelné, hra se dá dohrát za všechny frakce, ke kterým se přidáte bez ohledu na to, jestli sehrávají ve světě Zóny pozitivní či negativní roli.

Cesta k Černobylské elektrárně
Hlavní úkoly nebo chcete-li questy se zaměřují především na pátrání po důkazech a zprávách vedoucí k objasňování emisí a činů Střelce. Ovšem řada NPC postav vám tolik potřebné informace poskytne jen výměnou za protislužby, které pro ně musíte vykonat. Zde žádné smlouvání nepomůže, a i když to člověku může připadat jako nevýhodný kšeft (někdy skoro vydírání), vždy se musíte podvolit a práci splnit. Jedině tak totiž můžete postoupit dále.

V Kordonu mimo původní plán například pátráte i po odcizeném zboží překupníka Sidoroviče a vyjasňujete napjaté vztahy mezi Stalkery a Armádou, ze kterých mají největší radost Bandité. V Temném údolí pomáháte Svobodě odhalit zrádce ve vlastních řadách a Povinnosti v Institutu Agroprom zase taháte trn z paty, když jdete na sebevražednou misi do podzemí s cílem zatopit šachty plné mutantů. Postupem času se stále více a více prokousáváte do vnitřních částí Zóny až k jaderné elektrárně Černobyl.

Vedlejší mise a past
V Clear Sky vcelku znatelně stoupl význam vedlejších misí, které sice nejsou povinné, ale jsou poměrně dobře placené a to jak penězi, tak naturáliemi v podobě vybavení. A jelikož zbraní, munice a obleků není nikdy dost, je to dobrý důvod, proč se nehnat přímočaře za dějovou linií a naopak co nejvíce odbočovat k postraním misím. Jejich náplně jsou vesměs bojové úkoly, kdy je potřeba bránit nebo útočit na nepřátele toho, komu zrovna pomáháte. Drobné úkoly spočívají i v nošení a doručování předmětů mezi NPC postavami nebo pátrání po velmi ceněných modifikacích.

Stejně jako v prvním Stalkerovi ani tentokrát nechybí překvapivé momenty či zvraty. Zvláště jedna situace je natolik vypečená, že má ale spíše negativní důsledky. Nechci prozrazovat, kdy a kde, ale vaše postava bude na jednom pozdějším místě v rámci dějové linie oloupena o všechno vybavení a peníze. Ano, pochopil jsem, co tím autoři zamýšleli – chtěli po hráči, aby i přes odehrané dějství znova začal doslova od píky pouze s pistolkou, pár náboji a bez ochranného obleku. Ovšem ruku na srdce, jaké procento hráčů tohle bez remcání zkousne?

Trochu zklamáním může být pro někoho i samotný závěr hry. Jestliže jste opět čekali několik alternativních konců, musíte se spojit pouze s jedním. Finále Clear Sky se sice odehrává v lokaci černobylské elektrárny, ale je čistě lineární a navíc zakončené pouze slabší závěrečnou animací. Na druhou stranu je to logické, děj této hry podává detailní svědectví o tom, co se stalo před událostmi původní hry, a proto zde není místo pro různá zakončení, protože by na sebe události jednoduše nenavazovaly.

Clear Sky lze za předpokladu, že se budete věnovat jen hlavním misím, prolétnout za cca deset hodin. Tento způsob hry ale vřele nedoporučuji. Jednak se sami ošidíte o herní čas a ještě vám unikne spousta dění, které přímo nesouvisí s hlavním dějem. Pokud si tedy budete užívat naplno včetně vedlejších questů, není problém strávit v Zóně kolem dvaceti hodin čistého času.

Pomocná ruka průvodce
Cestování Zónou vyvolávalo u fandů diskuze od samého začátku. Herní mapa není zas tak obrovitá, aby se nešlo dostat všude pěšky, ale zároveň není ani prťavá, aby přesun z jednoho konce trval pouhou chvilku. Na jakékoli dopravní prostředky můžete pochopitelně i zde zapomenout a je to asi jen dobře. Osobně si nedokážu představit jezdit autem krajinou promořenou smrtícími anomáliemi. Přesto však vývojáři do Clear Sky vložili zajímavé vylepšení, kterým je přítomnost průvodců. Jedná se o speciální NPC postavy, jenž vám usnadňují pohyb v Zóně. Stačí se s nimi domluvit na ceně a cílové lokaci a v mžiku jste přeneseni na smluvené místo bez rizika nečekaných událostí, ale tato možnost není dostupná vždy a někdy je poměrně dost drahá, že se nevyplatí použít.

Cash flow
Předchozím odstavcem jsem si připravil půdu pro další oblast, kterou je neustálé řešení finanční otázky. V původní hře bylo obstarávání peněz poměrně pohodlné díky velkému počtu artefaktů, které bylo možné na potkání prodat za dobré ceny. Problémem spíš bylo, za co ty rubly vlastně utratit, když nabídka u obchodníků byla více než žalostná. V tomhle ohledu je obstarávání peněz v Clear Sky drobet těžší, neboť artefakty vám sami do cesty neskákají, je jich výrazně méně a navíc jsem nezaznamenal, že by se jakkoli znovu obnovovaly. Místa výskytu jsou tak dopředu pevně daná, a pokud jednou artefakt seberete, na tom samém místě už nic znovu nenajdete.

Jednoznačně dobrou zprávou ale je, že všichni obchodníci mají od začátku hry solidní výběr a zboží se jim při opakovaných návštěvách obměňuje. Sortiment vybavení tedy dává možnost obstarat si pořádné zbraně, dostatek munice či ochranné obleky, kdykoli si vzpomenete, ale počítejte s mnohatisícovými investicemi. Štěstí, že jsou vedlejší mise poměrně dobře honorovány, takže vydělat si vyšší částky opravdu lze. Jen nepočítejte, že něco naškudlíte na delší dobu, většinou vše okamžitě utratíte a stává se z toho nekonečný koloběh.

Opravy a vylepšování zbraní
Bez pořádné zbraně se v Zóně prostě neobejdete, což asi nemusím připomínat. Nabídka arzenálu se oproti dřívějšku o něco rozrostla a čítá více než čtyři desítky různých modelů. Jak jsem se už zmínil, lepší pušky jsou mnohem rychleji dostupné, což je rozhodně dobře. Nechybí ani velice oblíbená Gauss puška. O každou pušku či pistoli je rovněž potřeba se pečlivě starat. Neustálým používáním se stav zbraní zhoršuje a tak je často musíte svěřovat k údržbě mechanikům (další NPC postavy). Důležitou roli hrají i upgrady zlepšující jejich schopnosti jako přesnost, dostřel či zmenšení zpětného rázu. V neposlední řadě si lze u obchodníků dokupovat doplňky typu optický zaměřovač, tlumiče nebo granátomety, které si už namontujete sami ve vlastním inventáři.

Přestřelky kooperativně
O umělé inteligenci nepřátel a NPC postav se toho v souvislosti s prvním Stalkerem namluvilo poměrně hodně. Radikální změnu jsem při hraní Clear Sky sice nezpozoroval, ale k posunu zcela jistě došlo. Zejména pokud člověk narazí na skupinu nepřátel, chovají se poměrně organizovaně a mají snahu vás klidně i pěkně obklíčit. V Jantaru jsem se třeba snažil bránit partě zombíků, jejichž část se mi dařilo držet v šachu, ale jen do chvíle než druhá skupinka obešla můj úkryt a napadla mě ze zadu. Pak už nezbývalo než zavelet ke strategickému ústupu a najít si nový obranný val. Sluší se ještě dodat, že nepřátelé dokáží často a efektivně používat granáty.

Vzhledem k možnosti vstupovat do jednotlivých frakcí jsou v kurzu i kooperativní přestřelky, které se mi velmi líbily. Hned je to lepší pocit, když útok či obrana postavení probíhá v rámci skupiny a že na vše nejste sami. Kolegové ve zbrani zde rozhodně nejsou jen do počtu a jsou vydatnými pomocníky. Přesto se pár výhrad najde. Spřátelené NPC postavy na vás totiž při boji neberou moc ohled. Nerespektují vaši střeleckou pozici, a pokud jim překážíte, prostě vás svým tělem odsunou o kus dále nebo sejmou. Naštve to zejména, když se snažíte pečlivě zamířit někoho z nepřátel. Singleplayerovou dějovou linii Clear Sky bohužel nelze procházet společně s kamarádem (přes LAN či internet), ale multiplayer nechybí.

Stejně jako v prvním Stalkerovi jsem se i tentokrát dost potýkal s ostrostřelbou AI protivníků, která je poměrně nepříjemná. Přestřelky nejsou zrovna jednoduché, což je nakonec jenom dobře a bez neustálého krytí se prostě neobejdete, ale nemohu se zbavit dojmu, že umělá inteligence stále trochu podvádí. Vzpomínám si na modelový příklad, kdy jsem se na poměrně velkou vzdálenost utkal se skupinou banditů. Vybaven upravenou puškou s optickým hledím jsem si s nimi nakonec zdárně poradil, ale zaráželo mě, kolik nepřátelských střel mě opakovaně zasáhlo. Překvapení dosáhlo maxima, když jsem si posléze zblízka prohlédl, čím na mě bandité stříleli, a nevěřil jsem vlastním očím. Všichni totiž byli vybaveni krátkými AK nebo loveckými brokovnicemi, což jsou zbraně efektivní spíše nablízko a v rukách hráče by na podobnou vzdálenost bylo skoro nemožné něco trefit.

Vylepšené rozhraní
Kosmetickou úpravou prošel též herní interface. V pravém dolním rohu se nyní nachází analogový měřič vašeho ozáření spolu s ukazatelem zdraví a stavu ochranného obleku. Zároveň jsou zde umístěné i indikátory radiace, ohně či toxických výparů. Vizuálně se změnila také okna s přehledem inventáře, která jsou více propracovaná. Ani PDA nebylo ušetřeno. Upravena byla především mapa Zóny, která mi teď připadá větší, účelnější a přehlednější. Pohodlně si lze také zvýraznit libovolné souřadnice hlavních a zároveň vedlejších úkolů (včetně vyzvedávání odměn). Od minula se ještě někam vytratila encyklopedie mutantů a anomálií. Asi autoři počítají s tím, že už je všechny dobře znáte.

Trochu jsem doufal, že už bude vyřešen problém, který stále vzniká při přesouvání velkého množství vybavení do beden a různých skrýší. Pokud potřebujete vyndat ze svého batohu munici čítající stovky či tisíce nábojů, je to však i nadále práce skoro k uzoufání. Na jeden klik a přetažení se totiž podaří přenést pouze jeden zásobník, což je obvykle osm až patnáct nábojů.

Měl jsem možnost testovat více verzi Clear Sky a ze začátku mě bugy a padání opravdu trápily. Finální verze už na tom ale byla o poznání lépe (většina bugů, které jsem předtím viděl, zmizela a padání, zejména v pozdějších částech hry, ubylo), zbytek předpokládám vyřeší patch na 1.04, který se má objevit příští týden.

Grafika
Vizuální podoba prošla modernizací a rozdíl je patrný na první pohled. Zvláště detailnější textury, volumetrický kouř, plně dynamické osvětlení a stíny vrhané sluncem poskytují velmi pěknou podívanou, která je minimálně o třídu lepší, než je tomu v podání původního Stalkera. Ovšem nic není zadarmo a tak pokud si Clear Sky chcete opravdu vychutnat, připravte se na vyšší hardwarové nároky.

další obrázky v naší galerii

Na své sestavě Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM jsem si mohl dovolit zapnout vysoké (ne maximální) detaily při rozlišení 1680x1050. Hraní probíhalo bez problémů a jen místy byl znát určitý pokles fps (snímky za vteřinu). Pokud vypnete ony stíny vrhané sluncem, získáte v průměru 10–20 fps k dobru, ale zároveň se připravíte o jeden z nejhezčích grafických prvků. Na druhou stranu je ale fajn, že i majitelé slabších sestav, kteří bez problémů hráli Shadow of Chernobyl nemusí nikterak smutnit. Clear Sky jde totiž uzpůsobit tak, aby vše chodilo plynule i na horších PC, zároveň ale musíte strávit fakt, že grafika nebude jako na high-end sestavách. Hardwarové minimum tedy zůstává úplně stejné (2GHz procesor, 512 MB RAM a 128 MB grafická karta), což rozhodně potěší.

Opět v češtině
CD Projekt opět vsadil na kompletní lokalizaci, čímž se rozumí přeložení všech textů a přidání českého dabingu. Na zvukových stopách se podílela celá řada dabérů (info), takže se nemusíte bát, že by všechny postavy byly namluveny jedním hlasem. Kvalita rozhodně patří k těm lepším a velký vliv na to má i jadrná mluva, která sem více než pasuje. Ruštinu ale místy také uslyšíte, například pokud se zaposloucháte do rozhovorů mezi Stalkery u ohně nebo když se budete plížit kolem stanoviště armády, kde varovně pokřikují amplióny. Zajímavé ovšem je, že třeba při návštěvě základny Svobody uslyšíte z podobných ampliónů agitační projevy, ale už ve stylové češtině.

Zvětšit V u nás prodávané verzi hry lze zapnout i anglický dabing (místo toho českého), ale já osobně si stojím za tím, že by byla hloupost to dělat. Zóně totiž daleko více sluší slovanský jazyk a k původní ruštině má naše čeština přeci jen mnohem blíže než angličtina. Textů není ve hře o nic méně než v původní verzi (cca 400 normostran) a v této slušné porci se překvapivě nachází jen minimum chyb.

Velké poděkování za pomoc při přípravě recenze patří „Hitmenovi“.