SKATE. - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

SKATE. - recenze

1. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zapomeňte na Tonyho Hawka a vydejte se oddávat jízdě na prkně v tom nejsk8tovějším městě na světě při prozkoumávání všech jeho zákoutí.

Autor: J.A.Frost
Publikováno: 1.ledna 2008
Verze: X360/anglická/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Příjezd do San Vanelony, nádherného ráje všech skejťáků, se neobešel bez menšího operačního zákroku, ale všechno zlé je pro něco dobré. Po dokonalém zásahu sanitky teď vypadám tak, jak jsem vždycky chtěl. Ve městě se začínám pomalu a jistě orientovat. Samozřejmě jsem hned po propuštění z nemocnice skočil na prkno a začal budovat svou pověst, a že to šlo pěkně ztuha...

 Kariéra
Tak jako v každém odvětví, i ve světě skateboardingu touží spousta nadšenců po hvězdné dráze. A že to není žádný med, to se mohou přesvědčit právě v konzolové hře SKATE, kde je kariérní mód s realisticky pojatým ježděním na čtyřech kolečkách opravdovou výzvou. Cílem je stát se tím nejuznávanějším mezi skatery. Aby to bylo možné, musíte se dostat na titulní stránky časopisů, porazit ostatní profíky a vyhrávat ve všech možných disciplínách.

Užijete si tak od soutěží o největší počet bodů, nejlepší trik a závody z kopce až po dělání triků pro fotografa či kameramana, pro něž přeskakujete různé speciální překážky za doprovodu přehršle triků. Za takovou lahůdku považuji fotografování největšího karambolu, kdy si musíte při rozjezdu z kopce s následným pádem zlomit alespoň čtyři kosti v těle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Nudit se rozhodně nebudete, tedy za předpokladu, že vám plnění úkolů bude pěkně "odsejpat", čímž by růst v žebříčku nabral určitě závratné rychlosti. Dříve nebo později se však asi každý v určité pasáži hry zadrhne. Většinou z důvodu nepřekonatelného úkolu, učení se novému triku atd. Tyto chvilky v mém případě velice často vyplňovalo poznávání města, zkoušení různých triků a nákupy v obchodech. Ty hrají ve SKATE důležitou roli. Tedy pokud si potrpíte na nové oblečení a součástky vašeho prkna.

 Nakupujeme a vyděláváme
Kromě nakupování jsou obchody klíčové kvůli sponzorům, jelikož právě tam si je vybíráte a to na čtyři druhy vybavení. Nejprve boty, pak prkna, kolečka a nakonec i pohybový mechanismus. Samozřejmě z toho pak plynou peníze v momentě, kdy firmu zviditelníte při splnění určitého úkolu. Jezdit sice můžete, v čem chcete, ale pokud si chcete vydělat, tak jedině prostřednictvím výbavy od sponzorů.

Ke kariéře ve SKATE tedy patří také peníze. Ze začátku je jich tradičně velký nedostatek, ale na druhou stranu jsou odměnou jen pro hráče, kteří je i virtuálně rádi utrácejí. Žádná velká přidaná hodnota s nimi prostě nepřichází, jelikož například součásti skateboardu jsou si všechny rovny, nijak nemění jízdní vlastnosti, a je tak úplně jedno k jakým značkám se přikloníte z pohledu hratelnosti. Díky sponzorům se také brzy proměníte v boháče, jelikož úkolů je přehršel a za každý můžete získáte peníze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Projížďka městem
Dějištěm hry je fiktivní město San Vanelona rozdělené na čtyři hlavní části – Suburbs, The Res, Downtown a Oldtown. Každá lokace odpovídá svému zařazení, jako by tomu bylo ve skutečnosti a proto si je tak také můžete představit. Jediná odlišnost u nich je mnohonásobný počet míst, kde se dá sk8tovat oproti skutečnosti - čili něco jako typické americké předměstí. Typickým znakem San Vanelony je pak kopec, na kterém se celé město rozkládá. To se samozřejmě hodí hlavně při silničních závodech (deathraces). Kromě přístupnosti veškerých plácků se dostanete i do interiérů. Stačí splnit některé speciální úkoly a otevřou se vám sklady plné bazénů a překážek.


San Valeona trailer

Variabilita prostředí je díky tomu velká a je jenom škoda, že město nemá nějakou výraznou dominantu, takže se v něm trochu hůře orientuje. Naštěstí máme mapu, která pomůže v hledání optimální cesty za vybraným úkolem nebo místem, které bych si chtěl vyzkoušet. Bohužel není tak detailní, jak by mohla být. Naštěstí se můžete díky mapě teleportovat rovnou k závodům a dalším misím, které se tu zobrazují jako ikonky.

 Jako tupé stádo?
Velkou devizou hry je život města. Bylo by přeci jenom hodně divné, kdybyste se projížděli po prázdných ulicích a jen občas našli někoho, kdo vám dá úkol. Naopak, jezdí zde spousta aut, se kterými se určitě několikrát, stejně jako já, setkáte čelně, bočně a na další možné způsoby. Chodců je také přehršel, až by člověk občas brečel, že největší nával je zrovna v místě, které máte za úkol přeskočit. Trochu ale zamrzí, že celou hru potkáváte pořád ty samé postavy, mezi nimiž jasně vyhrává babička v zelených šatech, kterou jsem potkával zaručeně nejčastěji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bez zajímavosti není způsob, jakým se AI těchto chodců chová. Skaterům se totiž občané statečně a rádi staví do cesty i v místech, kde by to normálního člověka opravdu nenapadlo a navíc si rádi na ulicích překáží, což působí docela legračně, když do sebe trochu po „hitmanovsku“ narážejí.

 Strážci pořádku a ostatní
Na scéně se objevují i "sekuriťáci" hlídající místa, kde je ježdění na prkně zakázáno. Jejich metody jsou pak dosti drastické a člověk si spíš připadá jako na hřišti amerického fotbalu než na hlídaném parkovišti. Stačí totiž, aby vás chlápek ve žluté bundě zaregistroval a už za vámi běží - pokud se vám nepovede utéct, stanete se terčem brutálního hitu, nastavení nohy nebo ruky apod. Nejenom, že to vypadá jako z nějakého bojového sportu, ale navíc zaplatíte i pokutu. Naštěstí z těchto lokalit nemusí být hráči zase tolik vystrašení, přeci jenom reakční doba strážců pořádku není kdovíjak valná, ale na druhou stranu přidávají do hry další porci adrenalinu, jelikož některé úkoly jsou fixovány právě na místa, kde se na je jezdění na prkně zakázáno.

V neposlední řadě se ve městě setkáte v hojném počtu i se svými bratry na prkně křižující ulice San Velony. Několikrát se stanete svědky jejich skvělých triků i pádů, které oproti tomu, jak na mě působily při GC prezentaci v Lipsku, vypadají v plné verzi daleko, ale opravdu daleko lépe a živěji a dalo by se říct, že co pád, to originál. Navíc se po některých povedených objeví na obrazovce tabulka s lidskou kostrou a názornými ukázkami poškozených kostí. Nevím, jak je to možné, ale při mých akrobatických kreacích jsem většinou skončil s frakturou lebky...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další herní možnosti
Existují tu další možnosti, které stojí za vyzkoušení - módy freeskate, tutorial a party play, kde můžete soupeřit s kamarády na jednom Xboxu 360. Je však jasně vidět, že hlavní důraz byl zcela logicky vynaložen na kariéru. Naopak potěší extras, ve kterých díky kariéře odemykáte živá videa se skutečnými hvězdami skateboardingu. Jen trochu zamrzí, že jsou pojatá spíše vážným tónem a šetří tak vtipem, na který jsme zvyklí z Tonyho.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu si můžete vytvořit videa svá, čemuž je ve hře věnováno dost prostoru a funguje to skvěle. Nahrávacímu studiu obsaženému ve hře chybí snad jen volná kamera, kterou by se dalo dění snímat. Jinak můžete videa různě ořezávat, měnit grafické filtry, předvolené pohledy kamery a rychlost jak celých záznamů, tak jen jejich částí. Výsledné záznamy pak můžete po uložení sdílet přes EA Nation s ostatními hráči z celého světa. Osobně na tohle sice moc nejsem, ale v jednom momentě jsem se do nahrávání vyloženě zažral a jen tak mě nepustilo. Může za to určitě intuitivní ovládání.

To rapidně odlišuje hru od její přímé konkurence a staví tak SKATE do realističtější a i náročnější roviny. Přeci jenom nezáleží ani tak na tom, jestli si pamatujete určitou kombinaci písmenek, ale jak moc vnímáte prkno, tedy jak citlivě ho ovládáte pomocí pravé páčky na gamepadu. Výsledek je samozřejmě právě od toho odvislý a člověk má i z nějakého náročného kousku náležitou radost. Za Flickit technologii, jak bylo ovládání pojmenováno, si tvůrci zaslouží velkou pochvalu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Srovnání s Tony Hawkem
SKATE konkurenci (především v podobě Tony Hawk‘s Proving Grounds) v celkové prezentaci a hratelnosti předčí. Myslím si to hlavně proto, že poslední díl TH nemá ani zdaleka tak pěknou grafiku a hratelnostně se přiklonil ještě k větší arkádě, ale na druhou stranu má zase propracovanější příběh a velkou základnu fanoušků. Svým přístupem mají tak obě hry společný skoro jen ten skateboard. Každopádně mi daleko více začal sedět SKATE a osobně ho považuji za hru kvalitnější, která však také není bez chyb a spoustu věcí bych si dovedl představit lépe

Tedy především osvobození se od prkna, kdy ho nemůžete jen tak vzít do ruky a vyjít schody, přelézt plot nebo se v klídku procházet. Zajímavostí, kterou oplývá TH, by byla možnost si vytvořit vlastí překážky a s tím spojená vyšší interaktivita s okolím, která je ve SKATE téměř nulová, pokud se jedná o to s něčím pohnout.

Co se týče grafické stránky hry, tady se jedná jednoznačně o vítěze své kategorie a to i přestože většina textur není tak ostrá, jak jsme zvyklí například z FPS. Každopádně to nikterak nevadí, jelikož je na co se koukat. Všemu navíc pomáhá řádka speciálních efektů v čele s vhodně použitým blurováním.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Dokumentární styl
Podstatnou roli při hodnocení vizuální stránky hry hraje „dokumentární“ vypouklá kamera, fixně umístěná v místě za skatem a simulující tak typický efekt s tím spojený. Všechno se u okrajů zakulacuje a člověk má tak pořád pocit, že se opravdu dívá na film. Navíc s kamerou nejsou problémy, i když je škoda, že si jí člověk nemůže pověsit i jinam. Na druhou stranu by tím hra asi ztrácela atmosféru. Dojem tak trochu paradoxně kazí jen samotné postavy skaterů včetně vaší maličkosti, které jako by kolem sebe měly bílou auru a jejich modely se tak občas stávají nevýrazné vzhledem k okolnímu prostředí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naopak atmosféře velice pomáhá zvuková složka hry, která vás dokáže vyloženě překvapit. Teď nemluvím o tradičně povedeném EA Trax s vyváženým mixem hned několika žánrů. Mám na mysli hlavně perfektní zvuky doteků materiálů, které podle mě nemají v žánru obdoby. Snad pro každou různou polohu a pohyb skatu je jiný zvuk - ať už jde o sjíždění různých druhů povrchů, ale třeba i s tím spojeném skřípání koleček. Je vidět, že tahle hra byla dělána s opravdovou pečlivostí a evidentně i láskou k tomuto alternativnímu sportu.

zdroj: Archiv


E3 trailer


SKATE Danny Way's Mega-Compound video - stažitelná verze (36 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Videa, Demo z Xbox Live Marketplace

Související články: Dojmy, Novinky, Vše o sérii Tony Hawk

J.A.Frost




 
 

Verdikt:

Opravdová trefa do černého, která v až příliš stojných vodách žánru vytváří velké vlny. Realističtější pojetí skateboardingu sedí a rozhodně nenudí – naopak – SKATE si zaslouží za svou perfektní hratelnost a téměř bezchybné originální ztvárnění velmi vysoké hodnocení.

Nejnovější články