Sine Mora - recenze

Xbox 360

Recenzovaná verze: X360

Vychází na platformách: PS3, X360, VITA

Verdikt: Grasshopper Manufakture opět dokazují, že pokud jde o netradiční vizuál, jsou to špičky ve svém oboru. Tentokrát však přidali i parádní hratelnost a výsledkem je mistrovské dílo, které člověka úplně pohltí.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

metacritic 85/100

7. 5. 2012 v 20:00 - Recenze Autor: Lucie Jiříková Komentáře: 0

Tvůrci z Grasshopper Manufacture mají sklony k uměleckému zpracování svých her. Naposledy to předvedli v akční adventuře Shadow of the Damned a nyní v těchto tendencích pokračují i v titulu Sine Mora. Jelikož se jedná o 2D střílečku viděnou z boku, čekal by to asi jen málokdo. Přesto musím říct, že Sine Mora je prostě krásná. Chlubí se však i jinými přednostmi.

Sine Mora - recenze

V kooperaci se na hře podílelo i maďarské studio Digital Reality. Výsledek společné práce je neuvěřitelně svěží. Do plachet klasického retro žánru přináší čerstvý vítr. Osobitý mix klasického námětu a nových prvků dokáže oslovit nejen oldschool hráče, ale i začátečníky, kterým podobné hry doteď nic neříkaly. Skoro by to mohlo vypadat, že se autorům podařilo vytvořit úplně nový žánr, což samozřejmě není pravda. Úspěch totiž vězí v naprosto precizním provedení.

Střílečková odysea

Při všem tom střílení se navíc nezapomnělo ani na příběh. Nenabízí se pouze okrajová a nezáživná story, jak je tomu zvykem u podobných her (pokud rovnou nechybí). Sine Mora jde do hloubky, jak jen to daný žánr umožňuje. Hravě se stanete součástí hry v příběhu mužem, kterému armáda zabila syna, protože odmítl plnit rozkazy. V cestě za pomstou se dostanete na mnoho zajímavých míst a budete cestovat také v čase.

K rozehrání vaší fantazie tvůrci používají všech možných způsobů – dialogů a in-game videí, ale také jednoduchých obrazovek nahuštěných textem. Všechny titulky jsou anglické, ale trošku nečekaně uslyšíte i maďarský dabing. Hra tím získává nádech exotiky a tajemna, alespoň u těch, kteří této řeči neholdují, stejně jako já.

Čas nejsou jen peníze, čas je i život

V konečném důsledku je úspěšné splnění mise závislé pouze na čase. Samozřejmě musíte létat a zabíjet a vyhýbat se kulkám, které vás ohrožují, jenže úspěšnost v těchto disciplínách se počítá na vteřiny. Ke konečnému času se vám buď přičtou – to se stane v případě, když sejmete nepřítele. Anebo se odečtou ve chvíli, kdy někdo sejme vás. V lítém boji může pomoci i pár bonusů, klasicky jde o čas navíc, lepší zbraň a štít, který však neovládáte - aktivuje se po prvním zásahu letadla.

Netradičně je k dispozici také zpomalení času. Nenápadná možnost se brzy ukazuje jako stěžejní prvek všech těžkých soubojů. Po stisku tlačítka LT se v duchu příběhu všechno kolem vás zpomalí, což je neskutečná výhoda. Dopracujete se tím i k jakési strategii a plánování nadcházejících soubojů. Je to skoro až neskutečné, že taková blbůstka dokáže hru katapultovat do vyšších sfér.

...

Základem arkádových her je však hlavně jednoduché ovládání a v Sine mora je to jedna z mála věcí, která byla zachována. Vystačíte si pouze s čtveřicí tlačítek. Kromě toho ale můžete použít ještě pátý čudlík pro rychlejší přetočení videa. Přesto se obrňte trpělivostí - i na jednodušší obtížnost je Sine Mora pekelně tuhá a donutí vás ke spoustě restartů.

Z tohoto důvodu se v menu hry nachází, vedle běžných položek jako příběhový mód, arkádový mód a hra na nejvyšší skóre, ještě jedna velmi zajímavá položka – trénink souboje s bossy. Vycvičíte se tu k úspěšnému zdolávání hlavních nepřátel, aniž byste museli procházet celými levely. Tato možnost mi tak trochu suplovala i arkádový mód, jelikož šťavnaté kostění hlavounů dokáže uspokojit ze všeho nejvíc.

Destinace naší cesty – ostrov Fantazie

Na soundtracku fascinujícího audiovizuálního díla pracoval Akira Yamaoka (Silent Hill) a design bossů má na svědomí Mahiro Maeda (Animatrix). Základ hudebního doprovodu bychom našli ve starých automatových hrách. Výše zmiňovaný mistr ho oživil o mnoho dalších tónů. Jeho bezchybnou prací vznikl celek, ze kterého se zatočí hlava. Muzika je jak se patří futuristická a mírně psychedelická.

Jeden skvost střídá druhý a na řadu přichází stejně ohromující grafické zpracování. Prostředí je vyvedeno do fantasy stylu a skvěle koresponduje s příběhem. Hemží se to tu barvami a nad neuvěřitelně ostrými a detailními objekty oči jen přecházejí. Tvůrci mají nezměrnou fantazii a nejvíce se vyznamenal již zmiňovaný Mahiro Maeda. Génius svého oboru servíruje plejádu originálních bossů, kteří přímo šokují. Nemá to chybu. Takový vláček vám prostě vytře zraky.

I když jde o 2D hru, Sine Mora běží na 3D enginu a využívá ho téměř všude. Průlet jednotlivými úrovněmi je souvislý, hra vás obtáčí kolem skalisek, noří vás do vody a zase nechává vzlétnout až k oblakům. To vše bez jediného vyrušení otravným loadováním.

Nakonec musím říct, že Sine Mora je prostě krásná! Není mnoho her, které by se jí vyrovnaly a nejenom mezi střílečkami. A pokud si myslíte, že to není nic pro vás, mohli byste být dost překvapeni. Ve všech aspektech je to mistrovské dílo. Vytknout hře můžu snad jen to, že je tak krátká. Ale to je pouze subjektivní dojem, který získá každý, koho vtáhne do svého příběhu. Za 1200 MP si prostě nemůžeme přát nic lepšího.

Tagy: Indie akční střílečka arkáda

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.