Autor: Warlock Publikováno: 5.července 2006 |
Vývojářskému studiu Stormregion se období druhé světové války skutečně zalíbilo. Dokazujete to už jejich první počin S.W.I.N.E či úspěšná série Codename: Panzers. Místo její třetí plánované části, která se (po přechodu k jinému vydavateli místo CDV a odtržení části lidí do samostatné firmy kutící Joint Task Force) už asi nerealizuje, se tito maďarští tvůrci vrhli na další RTS Rush for Berlin (dále jen RfB), která má s Panzers hodně společného. Ať už jde o stejný herní systém, získávání nových jednotek nebo notně vylepšený Gepard engine. Tentokrát se dějištěm všech bojů stává střední Evropa, kde se Třetí říše snaží oddálit svojí jistou prohru. Píše se totiž rok 1945 a Rudá armáda i vojska Spojenců mají jediný cíl - Berlín. Tři kampaně a jedna navíc Autoři už předem avizovali, že se nebudou přesně držet historických faktů a trochu popustí uzdu své fantazii, což se hlavně týká německé kampaně. V ní většinu času strávíte zakopaní až po uši, abyste získali cenný čas a uvedli do praxe několik prototypů - počínaje mohutnými tanky E-120 Maus či proudovými letouny, které nakonec zvrátí celý průběh války. První podmínka příznivého vývoje událostí závisí na odstranění Hitlera, na čemž se v jedné misi osobně podílíte. Plán na úspěšnou obranu ale Němcům nevyjde, pokud se chopíte velení za Sověty či Spojence. Vaším hlavním úkolem se stane odražení protiútoků ze stran nepřítele a postup vstříc Berlínu. Především tanky a podpora dělostřelectva je hlavní zbraní rudých, zatímco Američané více spoléhají na sílu pěchoty a výsadky v týlu nepřítele. Přesně podle tohoto schématu jsou navrženy i jednotlivé mise, takže se málokdy stane, že se například v kůži Spojenců pustíte do masivnější výroby obrněné techniky. TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Díky velkému počtu nepovinných či skrytých úkolů vám kompletní dohrání tažení zabere moře času a i při plnění pouze těch hlavních cílů strávíte nad všemi ze sedmi misí za každou ze tří stran konfliktu více jak půl hodiny. Celé hraní ještě zpříjemňují velice kvalitně zpracované brífinky, při kterých si zčásti sami vybíráte, s jakými jednotkami (mezi nimi klasicky naleznete i ostřílené veterány z předchozích misí) půjdete do boje. Navíc se můžete těšit na skoro třicetivteřinová renderovaná videa před a po skončení každé akce. Bojiště beze změny Celý koncept je na chlup stejný jako u Codename: Panzers, což znamená, že u obrněné techniky kromě různě silného pancéřování (přední, boční, zadní) je třeba počítat i s doplňováním munice ze zásobovacích vozů. Z poměrně rozsáhlého systému atributů zahrnujících zkušenosti, dostřel či dobu nabíjení zmizel oproti Panzers ukazatel vnitřní teploty. To ale neznamená, že si s plamenometčíky neužijete žádnou legraci. Opět platí, že veškerá vozidla nebo dělostřelectvo musí mít svojí posádku, kterou stačí v případě zájmu o daný stroj odstranit za pomoci pěchoty. Ani výčet jednotlivých druhů jednotek hráči válečných strategií dech nevyrazí a mimo již zmíněných prototypů se setkáte se zavedenými značkami jako T-34, M7 Priest, Tiger, BM-13 (Katyusha), IS-2 či Sherman. Stejně tak nikoho už nepřekvapí přítomnost důstojníků se speciálními schopnostmi, které se s vyšším levelem ještě rozšiřují. Použijete je třeba na krátké odstranění Fog of War, povolávání výsadku nebo shození propagačních letáčků, které nepříteli sníží morálku.
Téměř bezstarostná je v Rush for Berlin péče o základnu. Továrny či kasárny lze pouze obsazovat a u každé stačí pouze sledovat stav zásob, který určuje, kolik jednotek můžete ještě vyrobit. Ten je u většiny misí dostatečně velký a už od první chvilky začíná hra o čas. Postavit raději čtyři lehce pancéřované tanky či jeden obrněný kolos? S tím souvisí možnost (v pozdějších fázích kampaně nutnost) zapauzovat hru, všechno v klidu rozmyslet a zadat potřebné příkazy. Rozporuplná inteligence Na jednu stranu by mohl být člověk s AI vcelku spokojen. Počítač se snaží nejprve zničit mediky či zásobovací vozy a teprve poté přistoupí k odstraňovaní nejoslabenějších (načatých) jednotek. Bohužel, pokud se o stejný postup pokusíte vy, ve většině případů se skupina stojících tanků nechá zlikvidovat jeden po druhém a bez jediného výstřelu. Vše je totiž založeno na principu, že jednotka zaútočí pouze na cíl, který sama vidí. Takto lze skoro dohrát například poslední mise za Američany a Rusy, které se točí okolo dosažení Brandenburské brány skrze perfektně opevněné Němce. Vždy stačí využít třeba odstřelovače na zjištění pozic nepřítele a pouze sledovat práci vašeho dělostřelectva. Celkovému dojmu z umělé inteligence nepomáhají ani skripty a třeba hlídkující tank, který se ocitne pod palbou a pak vesele dál pokračuje ve své předepsané trase. R.I.S.K. a R.U.S.H. Tyto dva módy pro multiplayer (LAN, Direct IP, Gamespy) doplňují již standardní nabídku složenou z nadvlády, kooperace a deathmatche. R.U.S.H. je obdobou známého zabírání vítězných pozic (Victory locations) a hromadění bodů za zničené jednotky v daném časovém intervalu. Daleko zajímavější je R.I.S.K., kde každý hráč plní tři odlišné úkoly s tím, že se může pokusit odhadnout soupeřův záměr a překazit mu dosažení jeho cíle. Grafická stránka RfB je vynikající a zahrnuje velice detailní modely jednotek, změny počasí a skvěle vypadající exploze. Ničitelné prostředí se netýká jen budov či stromů - pod pásy tanků zůstanou ploty, betonové zdi či elektrické vedení, které s sebou strhne i okolní sloupy. Takovéto vizuální hody si žádají velké oběti a rozhodně bych nezačínal hrát příliš pod hranicí doporučeného hardwaru (AthlonXP 2500+, 1GB RAM, GeForce FX 56xx+ nebo Radeon 97xx+). Především v městských zástavbách či s mnoha jednotkami na mapě se zadýchá i velice slušná sestava. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Ruku v ruce s perfektním grafickým kabátkem jde i hudební doprovod a zvuky. Ty zní velice realisticky (to se týká i dabingu) a nechybí ani ten správný pocit, že dělostřelectvo nadělá skutečně velký rámus. Hudba se spouští pouze při soubojích, kde přidá daleko více na tempu akce. Něco tomu chybí A tím něčím myslím především alespoň náznak nových nápadů, díky kterým by RfB trochu vyčníval z řady. Kvalitní kampaň, co se týče své rozmanitosti, není všechno a u her z druhé světové války je čím dál tím těžší zatáhnout hráče skutečně do víru dění nebo mu naservírovat něco originálního. S tímto problémem si však tvůrci nedokázali poradit.
Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty, Patch Související články: Novinky |
Warlock | |
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování |