Rune
zdroj: tisková zpráva

Rune

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rune - recenzeAutor:MBPublikováno: 7.listopadu 2000Loki, bůh lži a zla, od pradávna...


Rune - recenze

Autor:MB
Publikováno: 7.listopadu 2000

Loki, bůh lži a zla, od pradávna posedlý touhou po moci a světovládě, byl po dlouhou dobu nevítaným hostem v nejvyšším ráji Asgard, na místech, kde ostatní bohové meditují nad osudy lidí a zvířat. Pokaždé, když se zde objevil, bylo ovzduší plné křiku a zášti. Po čase se již jeho přítomnost stala nesnesitelnou, proto se otec všech bohů Odin a jeho syn, bůh bouří Thor rozhodli Lokiho uvěznit. Společně ho přikovali k obrovskému útesu hluboko pod zemským povrchem a okolo těla mu omotali gigantického hada. Jak jeho jedovaté sliny pomalu skapávaly na nemocné tělo zapovězeného boha, stále více a více ho rozleptávaly. Jedině díky své nesmrtelnosti je Loki schopen přežít, ale jeho muka jsou nekonečná. Podle Odinova proroctví je navíc nucen setrvat v tomto mučivém sevření až do okamžiku konce světa - Ragnaroku. Jenže jeho plány jsou jiné, potřebuje jen, aby …

 Tak to všechno začíná...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takto by se nějak dalo popsat na vikingských legendách a mýtech postavené pozadí nové hry Rune od Humanhead Studios. Nenechte se zmýlit poměrně neznámým jménem vývojářského týmu, rozhodně to nejsou žádný nezkušení bažanti. Jeho základ totiž tvoří bývalí členové legendárního Ravenu, tvůrců úspěšných středověkých „stříleček“ Heretic a Hexen. Začátek projektu Rune se datuje na duben 1998, tehdy ale ještě pod kódovým názvem Ragnar (pozdější přejmenování bylo zdůvodněno tím, že Ragnar zní málo mysticky). Autoři měli velké štěstí, že dostali při vývoji naprosto volnou ruku a tak postupně začala vznikat současná podoba hry, která byla nakonec před nedávnem vydána pod hlavičkou Gathering of Developers.

Rune začíná v okamžiku, kdy se mladý vikingský válečník Ragnar, syn Jarla, stává příslušníkem společenstva válečníků, ochránců Odinových runových kamenů. Stařešina vesnice ho po krátkém proslovu se zdviženým mečem a za všeobecného jásání slavnostně honoruje na člena Odinsblade. Poté již nezbývá než dokončit jeho výcvik soubojem s nejlepším bojovníkem ve vsi. Tyto poklidné chvíle ale netrvají dlouho, brzy je přeruší příchod posla oznamujícího útok na spřátelenou vesnici Kopperud. Ragnar spolu s ostatními okamžitě nasedá na loď a pod velením svého otce se vydává na pouť, která bude delší a strastiplnější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Po příjezdu do blízkosti Kopperudu narazí na původce celého útoku, bývalého spojence a člena Odinsblade, Conracka, jenž se stal pohůnkem temného boha Lokiho. Než však může dojít k férovému boji muže proti muži, je jeho loď zasažena nenadálým elektrickým výbojem a aniž stačí cokoliv udělat, klesá spolu s ní ke dnu. Podle všeho to vypadá, že celá posádka, včetně Ragnara, je mrtva. To se ale nelíbí Odinovi, který s ním má jiné plány, a proto ho přivádí zpět k životu kdesi uprostřed mohutného labyrintu podzemních jeskyní. Zpočátku je Ragnarovo putování vedeno převážně touhou po pomstě za smrt svého otce a všech spolubojovníků. Posléze, jak začínají na povrch vyplouvat motivy všech zainteresovaných, se však mění spíše na boj za záchranu světa Midgard.

 Prostředí a zbraně
Jedním z největších kladů Rune je propracovanost prostředí, ve kterém se odehrává. Při průchodu skrz 45 singleplayerových levelů se podíváte do podmořských jeskyní s nádhernými vodopády, do vikingské horské pevnosti s všudypřítomnou mlhou nebo do trpasličích dolů naplněných roztodivnými pohybujícími se stroji. Další plus je nutné autorům přičíst za architekturu jednotlivých levelů, které jsou spolu často úzce provázány. Není problém pohybovat se vysoko nad místy, kde jste před nedávnem úřadovali a tak sledovat z ptačí perspektivy spoušť co po vás zůstala. Vrátit se tam sice nemůžete, ale rozhodně to výrazně zvyšuje pocit, že jste tzv. ‘in‘. Bez živých bytostí by sebekrásnější prostředí bylo jen snůška sice propracovaných, avšak pustých a nudných prostor. Zde se bohužel dostáváme k asi největší slabině Rune a tou je malá různorodost nepřátel. Proti vám se postaví všeho všudy něco přes 10 druhů nepřátel a to je na tak rozsáhlou hru hodně málo. Na druhou stranu je ale nutné uznat, že autoři díky tomu měli daleko větší prostor na jejich dotažení k dokonalosti, což se jim ve většině případů povedlo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hned na počátku se setkáte s dvěma druhy krabů, jedním lehce přerostlým a druhým hodně přerostlým; po chvilce hraní určitě přestanou být problémem. Daleko nepříjemnější je jakási masožravá rostlina ukrytá v nerozbitném krunýři, která vás bude obtěžovat vystřelujícím chapadlem. Během svých toulek pod vodní hladinou se můžete střetnou s malými elektrickými rybkami nebo s velkou, zubatou a proklatě hladovou potvorou. V takovém případě je pak nejlepším řešením vzít co nejrychleji roha, protože pod vodou jsou zbraně nepoužitelné.

Asi nejrozšířenějším protivníkem je goblin. Ačkoliv jich existuje několik typů, lišících se především brněním a vyzbrojí, nejsou ve většině případů velkou překážkou. Hlavně v pokročilejších fázích hry se každé setkání se skupinkou goblinů změní v neskutečná jatka. Co by to bylo za hru podle mýtů a bájí, kdyby se v ní nevyskytovali nějací ti nemrtví. Ani Rune není výjimkou a přesvědčí vás, co doopravdy slovo nemrtví znamená. Kostlivci totiž otravují do té doby, než jim useknete lebku, což je bez patřičného vybavení docela fuška. Později se utkáte i s jejich, o hodně silnější, zmutovanou verzí. Postupně pak narazíte na Wendela, jakousi kombinaci gorily a ledního medvěda sídlící v hlubokých horských slojích, na hbité Vikingské válečníky nebo na pracovními kladivy a bojovými sekerami ozbrojené trpaslíky.

 Bojový systém a zbraně
Rune je postaven na boji zblízka, za použití meče, sekery nebo kladiva a štítu a podle mého názoru se jedná o jeho současnou nejlepší implementaci. Dalo by se říci, že kombinuje možnosti Die by the Sword s jednoduchostí ovládání arkádových mlátiček. Největší důraz je zde kladen na dobrou synchronizaci úderů zbraní a pohybu postavy. Možná se budete divit, jaká komba lze vytvořit. Při boji totiž zaleží nejenom na zbrani, kterou používáte, ale i na vašem současném pohybu a vzdálenosti k nepříteli. Každý druh útoku má samozřejmě své klady i nedostatky. Například když utočíte ze skoku, máte daleko větší pravděpodobnost zásahu, jenže zase déle trvá nabytí ztracené rovnováhy. Navíc je možné správným úderem useknout oponentovi ruku nebo hlavu, čímž se v Rune nahrazuje quakovský trofejní systém. Jen by to asi chtělo doplnit nějakým Ragnarovým komentářem, prostě hlášky jako „Excelent“ nebo „Perfect“ zde neuslyšíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zbraně jsou pravděpodobně tím největším lákadlem Rune, celkem 15 jich je rozděleno do tří kategorií - meče, sekery a kladiva. Každá z nich obsahuje celé spektrum zbraní, od základních jednoručních, jako je Vikingský krátký meč, až po obouruční monstra typu Trpasličí válečný meč. Jak už název napovídá, nelze zároveň s obouručními zbraněmi používat štít. Na druhou stranu je jejich úderná síla tak obrovská, že je nejmoudřejší se držet hesla „nejlepší obranou je útok“. Jak jsem uvedl výše, je velmi důležité jakou zbraň na koho použijete. Například kostlivci kladivem lebku těžko useknete, naproti tomu trpaslíka s ním poměrně snadno omráčíte.

Ve vikingské mytologii nikde nenajdete kouzla jako taková, vždy jsou s něčím svázána - zde se tomu říká „Rune Power“. Každá zbraň ve hře má speciální útok, který může být aktivován po nasbíráním určitého počtu runových kamenů (to naplňuje jakýsi zásobník „many“). Rozmanitost „Rune Power“ útoků je opravdu veliká. Jejich síla (ale také spotřeba many) se postupně zvyšuje s kvalitou zbraně, od jednoduchého ohnivého meče až po smrtící „super damage“ sekeru.

 Meče
Viking Short Sword (Magic Shield) - základní meč, který budete mít u sebe, když se na začátku probudíte uprostřed studených vod. Jeho speciální vlastností je vytvoření magického, nezničitelného štítu.

Roman Sword (Flame)
- kdo by neměl rád ohnivý útok, navíc když zasažení nepřátelé tak pěkně hoří.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Viking Broad Sword (Vampiric Attack) - tak tohle je lahůdka pro případy, kdy se váš ukazatel zdraví blíží k nule. Stačí si vybrat skupinku několika nepřátel a aktivovat vampíří útok.

Dwarven Work Sword (Lightning) - s tímto trpasličím pracovním mečem už nelze používat štít, ale to je vše vyváženo jeho obrovskou destruktivní silou. Ani jeho runový útok nijak nezaostává, spuštěním se vytvoří elektricky nabitý mráček, který každého v blízkosti sežehne bleskem.

Dwarven Battle Sword (Avalanche) - ultimátní zbraň, ať už vzhledem nebo účinkem. Její „Rune Power“ vrhne po nepříteli hromadu obrovských kamenů.

 Kladiva a palcáty
Rusty Mace (Shockwave) - zdá se vám tlačenice okolo vás příliš těsná? Použijte tento palcát a tlaková vlna odhodí všechny nepřátele několik kroků vzad.

Goblin Bone Club (Sonic Blast) - jak tohle popsat? Zvukový úder nebo zvuková vlna zní divně, ale něco v tom smyslu to je :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Trial Pit Mace (Blaze) - další kousek pro pyromany. Při každém úderu vytvoří efektní a ničivé ohnivé kolo.

Dwarven Work Hammer (Earth Attack) - kladívko na lámání země; stačí pořádně praštit do podlahy a už směrem na nepřítele letí několik pěkných, rozžhavených oblázků.

Dwarven Battle Hammer (Stone) - po prvním útoku nepřítel zkamení, po druhem se rozpadne na tisíce kousků. Jak jednoduché a efektivní :)

 Sekery
Hand Axe (Spirit) - jestliže potřebujete rychle zmizet, použijte Spirit. Protivníci vás sice vidí, ale nemůžou vám konvenčními zbraněmi ublížit.

Goblin Axe (Unlimited Throw) - boj na blízko má svoje kouzlo, ale občas je vhodné zaútočit i na dálku. Pak se docela hodí možnost neomezeného házení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Viking Axe (Ally) - máte problém udělat si přátele? Nevadí. Stačí pár ran touto sekerou a máte jich dost.

Sigurd’s Axe (Freeze) - další zbraň na dva údery, tentokrát ale dělá z nepřátel úhlednou ledovou sochu.

Dwarven Battle Axe (Super Damage) - poslední megalomanský kousek do sbírky. Super Damage opravdu způsobuje super zranění.

 Hratelnost
Rune je svými tvůrci prezentována jako akční adventura z pohledu třetí osoby. O tom by se ale dalo docela polemizovat, protože to je spíše z 95% čistá akce, občas okořeněná nějakým tím puzzle. Veškeré hádanky jsou navíc klasického Tomb Raiderovského ražení, tedy zmáčknout někde nějaký spínač a pak doběhnout k otevřeným dveřím. Za zmínku možná ještě stojí občasné řešení problémů spojených s dostupností některých vyvýšených míst, ale to je asi tak všechno.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další věcí, která hru ještě více odklání od adventure stylu, je její naprostá lineárnost, prostě nemáte šanci udělat něco mimo, co od vád autoři nečekali. No a co? Akčních her není nikdy dost a Rune rozhodně patří mezi ty hodně povedené. Přivyknutí na poněkud odlišný způsob boje nablízko může sice některým, na raketomet zvyklým, hráčům dělat problémy (že mám pravdu jd? :), ale to nic nemění na faktu, že se ho autorům povedlo implementovat téměř ideálně. Souboje jsou navíc velice rychle hotové, takže hru ani nijak výrazně nezdržují. I přesto by vám hra měla vydržet okolo 20-40 hodin čistého herního času.

 Technické provedení
Hra je postavena nad modifikovaným Unreal Tournament enginem, takže samozřejmě přebírá všechny jeho klady i zápory. Asi již 100x opakovaným nedostatkem, je jeho velká náročnost na procesor a zároveň menší využití možností grafického akcelerátoru. To platí i zde, takže na hraní v rozlišení 1024x768 s nastavením na High si připravte opravdu silný počítač. Ke kladům naopak patří vysoká kvalita použitých textur (i když se asi opakují častěji než by bylo záhodno) a perfektní návrh modelů, ať už staveb a prostředí nebo postav. O zvukové kulise se dá říci asi jediné, neruší. Hudbu během hry téměř neuslyšíte, pouze dramatické momenty podkresluje nějaký nenápadný motiv. Pokud se mnou chcete polemizovat, je-li tento přístup optimální, bude nejlepší, když si hru nejprve zahrajete. Pak mi nejspíš dáte zapravdu, že se sem opravdu hodí.

Zvuky jsou také na vysoké úrovni. Aby jste to pochopili, musíte se nejprve na okamžik zastavit a zaposlouchat se do běžného ruchu prostředí. Voda pěkně šplouchá, pára syčí, stroje hučí, prostě všechno jak má být, nic přeplácaného. Samostatnou kapitolou jsou pak zvuky boje. Každého jistě dokáže potěšit, když podle oddechování nebo hlasu dokáže identifikovat protivníky a navíc podle zvuku dopadajících úderů i jejich zbraně.

MB



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva









Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články