Risen - mega-recenze

Risen - mega-recenze

7. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Toto anglické slůvko by se do češtiny dalo přeložit jako povstalý. Výraz, který nejen charakterizuje obsah tohoto RPG, ale i zvednutí oproti zabugovanému Gothicu III.

Autor: El Kamil
Publikováno: 7.října 2009
První recenze české prodávané verze zdroj: tisková zpráva Verze: PC/anglická/prodávaná

Anglické slůvko "risen" by se do češtiny dalo přeložit jako "povstalý". Tento výraz tak nejen charakterizuje vlastní obsah hry, ale bez sebemenších pochybností také povstání vývojového studia Piranha Bytes. Protože, co si budeme namlouvat, Risen je prvotřídní RPG titul a bez chyb, kterými trpěl Gothic III. O všem pojednává první česká recenze tohoto očekávaného RPG. Děj začíná nadpřirozenými událostmi. Planety zasahuje tzv. "temná vlna". Krajiny jsou pustošeny magickými proudy, poté co z podzemí vyvstaly prastaré chrámy, z nichž se vyrojily krvežíznivé bestie a začaly přepadat bezmocné obyvatele.

Jen sopečné souostroví Faranga zůstává od zničujících proudů ušetřeno. Inkvizice, vedená Inkvizitorem Mendozou, odplouvá na králův rozkaz, aby ostrovy prozkoumala a našla tam odpovědi na tyto tajemné jevy. Po svém příjezdu přebírá Mendoza, který je charakteristický svým rudým okulárem, vládu nad ostrovem. Don Esteban, který doposud velel městu, uprchne se svými přívrženci do bažiny. Inkvizitor znovu vyráží na svou loď, aby plul k jinému ostrovu v souostroví. Tam se na palubu lodi přikrade (opět) bezejmenný hrdina, jehož vzhled je předem daný a neměnný. Při zpáteční plavbě loď postihne velká bouře a potopí ji. Mendoza se teleportuje na bezpečné místo a všichni ostatní jsou ponecháni napospas osudu. Přežije jen náš hrdina a mladá žena Sara. V tomto okamžiku Risen začíná...

Byl jednou jeden ostrov

Sara vám v takovém minitutorialu, který je šikovně zapracován do běhu hry, prozradí (všechny dialogy jsou nadabovány) pár zakladních věcí hry. Seženete si první klacek, pobijete první bestie a proklestíte si cestu hustým lesem až k chatrči bandity Jana, který vás může zavést do dvou ze tří nejvýznamějších lokací ostrova - tábora banditů a přístavního města (nevěstinec nechybí :) Třetím důležitým místem je klášter mágů, který stojí na jižním úpatí mohutného vulkánu.

vytípané obrázky z hraní

Jelikož je svět Risen tropickým ostrovem, celou hru strávíte v tropickém pásu, tedy žádná ledová oblast a ani žádná poušť. A nutno podotknout, že zpracování tohoto jediného klimatu se vývojářům skutečně zdařilo. Čeká na nás relativně hornatá krajina, roviny byste v ní hledali těžko. Sem tam narazíte na nějaký potůček, na loveckou chatrč uprostřed divočiny, zříceniny starých věží apod.

Ostrov si žije nezávisle na vás svým vlastním životem. Každá postava ve hře má svůj denní režim. Lidé například chodí do hospody, nosí sudy a bedny, sedí u táboráku, trénují s holí atp. Spoustu možností interakce nabízí hra i pro našeho hrdinu. Často se jedná o naprosto bezvýznamné činnosti jako například sezení na lavce či pařezu, otáčení rožní a ležení ve vaně, které ovšem dokazují s jakou zálibou pro detail byla hra vyvíjena. Kapitolou samou o sobě jsou ženy. Nedostatkem Gothicu bylo, že ženy tam nehrály žádnou roli. To se v Risen vývojáři rozhodli změnit a musím přiznat, že s úspěchem. Obzvláště nebojácná Patty vás okouzlí nejen svým zevnějškem, ale také schopností ovládat meč a nejednou vám bude dělat společnici na vašich taženích.

Celkový grafický vzhled Risen se mi velmi líbil. Obzvláště večer obloha pěkně narůžověla a skrz stromy pronikaly paprsky zapadajícího slunce, opravdu povedené. V zahraničních recenzích byla grafika hodnocena jako nejslabší článek hry, já s ní jsem ovšem poměrně spokojen a považuji ji za zcela dostačující, alespoň co se PC verze týče. Jedinou výtku bych měl k obličejům, které jsou sice detailní, ovšem působí mnohdy zatuhle a nejdou moc dohromady s mluveným slovem.

Dovednosti a trénování

Pokud chcete na ostrově Faranga přežít, budete muset svoji postavu rozvíjet. Z poražených nepřátel a za splněné úkoly získáváte zkušenosti. Po dosažení určitého počtu zkušeností postoupíte na novou úroveň, která vám zvýší vaše zdraví o 12 bodů a taktéž vám přibude deset bodů dovednostních. Ty jsou potřeba ke zvyšování zakladních vlastností jako síla, obratnost, mana atp. a všemožných dalších dovedností. Vylepšení dané schopnosti či vlastnosti vyžaduje učitele. Ty musíte ve světě sami najít (údaje o každém navštíveném učiteli se vám zapisují do deníku). Samotné vylepšení vás pak stojí nějaké ty zlaťáčky. Pokud jste hráli Gothic, tak to pro vás není nic nového.

Všechny schopnosti lze rozdělit do několika kategorií. Bojové, magické, zlodějské a ostatní. Bojové dovednosti si můžete vylepšit až na deset úrovní, které vám v případě boje na blízko (meč, sekera, hůl) přinesou nové možnosti úderů a v případě boje na dálku (luk, kuše) kratší dobu "nabíjení". Mezi magické dovednosti patří runy, výroba svitků a krystalová magie, které rozvedu později. Jako v každé hře od Piraní tu máme také zlodějinu. Můžete se naučit plížení, ale hlavně velmi užitečné dovednosti páčení zámků a vybírání kapes (obě mají tři úrovně), pomocí kterých lze otevřít zamčené truhly či dveře (řešeno minihrou se zadáváním správné kombinace zámku) respektive obrat NPC o obsah jejich inventáře.

Á propos vybírání kapes. Jakmile se tuto dovednost naučíte, objeví se vám u každé NPC postavy v možnostech rozhovoru volba, kterou se hrdina bude snažit odlákat pozornost dané postavy. Pokud je vaše dovednost na dostatečné úrovni, začne krátký dialog, během nějž se vám zobrazí inventář vaší oběti. Musíte být rychlí, protože ubíhající proužek v inventáři indikuje čas, který vám zbývá, než vás NPC odhalí (a zaútočí). Navíc - z inventáře můžete ukrást pouze jedinou věc! Takže vybírejte s rozmyslem.

Mezi zbytek schopností se řadí akrobacie, která zmírní zranění při pádu z výšek, kovařina, s níž si můžete vykovat vlastní zbraně či magické šperky, alchymie, pomocí níž můžete vařit pokrmy, základní lektvary a i ty s trvalým účinkem, a kopání rudy a vybírání trofejí ze zvířat. K poslední zmíněné schopnosti navíc potřebujete speciální nástroje, které zakoupíte u různých obchodníků.

Frakce - bojovník, mág a něco mezi

Vše jde ruku v ruce s frakcí, k níž se ve hře přidáte. Frakce jsou k dispozici celkem tři, nicméně dvě z nich poměrně splývají. Ať už budete z politického hlediska sympatizovat s jednou stranou nebo s druhou, ve výsledku je to jedno, jelikož děj je za všechny frakce takřka stejný, jediný rozdíl tedy spočivá ve stylu boje vašeho hrdiny.

Pokud plánujete kariéru siláka s pořádným mečem nebo sekerou v ruce, rozhodně se přidejte k banditům Dona Estebana. Tito lidé sídlí uprostřed velkého močálu na severozápadě. A právě tam se můžete naučit všechny dovednosti s tímto spojené, včetně boje s lukem či kuší.

Bojovníkem, a to s holí, můžete být, i pokud se přidáte na druhou stranu barikády - tedy k Inkvizici. A to je další příspěvek k atmosféře. Jak jsem již psal, Inkvizice, jež sídlí v klášteře na úpatí sopky, je vládnoucí mocí na ostrově a kvůli velkému nebezpečí, kterému se při pohybu v přírodě lidé vystavují, uzavřela město a zakázala volný pohyb po Faranze. Pokud tedy na začátku hry někde narazíte na 'Bílé', jak se vojákům Inkvizice přezdívá, a neutečete, budete zajmuti a narekrutováni do jejich řad. K Inkvizici se samozřejmě lze přidat i dobrovolně, a to když v přístavním městě splníte ty správné úkoly, čímž si vysloužíte doporučení a volný přístup do kláštera.

Hlavou celé této společnosti je mocný Inkvizitor Mendoza, což je kontroverzní chlapík s výrazným okulárem na pravém oku. Jeho prvotní cíl je vskutku dobrého charakteru - prozkoumat ruiny a zachránit svět. Problém ale je, že je ochoten jít přes mrtvoly.

Jako bojovníci Inkvizice se také můžete naučit výrobu magických svitků a krystalovou magii. Plnohodnotnými čaroději se ovšem stanete pouze tehdy, když se přidáte k mágům. Ti jako jediní mohou používat všechny druhy magie, sídlí spolu s Inkvizicí v klášteře a mají s ní spojenectví, které jim umoňuje dělat si cokoliv, aniž by v tom byli nějak omezováni. Abyste se mohli stát mágy, musíte získat již zmíněné doporučení z města a dobrovolně přijít do kláštera. Poté se stanete novici a po splnění testů od všech mágů a absolvování základního bojovného tréninku s holí vám již nestojí nic v cestě ke skutečnému magickému poznání.

Bojový systém

Bojový systém byl kamenem úrazu v Gothic 3. Piraně podle svých slov vzali původní systém z G3 a vylepšili jej. Do vydání hry jsem byl poměrně skeptický, jaký výsledek to přinese, ale první desítky minut hraní ukázaly, že se není čeho bát. Bojový systém se jedním slovem povedl.

Ovládání je klasické. Levým tlačítkem myši provádíte útoky, pravým se bráníte. Hlavní rozdíl tkví v tom, že zatímco v třetím Gothicovi jste mohli jakéhokoli nepřítele kdykoli uklikat k smrti, v Risen to zase tak úplně možné není. Ano, slabé nepřátele asi uklikáte, ale pokud narazíte na silnější protivníky, případně pokud budete bojovat proti skupině nepřátel, horlivé mlácení do levého myšítka vás zavede nanejvýš do hrobu.

Navíc, pokud pouze zběsile klikáte, útoky vašeho hrdiny jsou poměrně pomalé. Naprotitomu když klikáte s rozmyslem a ve správné okamžiky, hrdina útočí mnohem rychleji a vaše šance na úspěšný zásah se zvyšuje. V boji se navíc vyplatí maximálně používát obranu. Taktika bránit se, přestát útok nepřítele a pak zaútočit je poměrně účinná. V boji navíc můžete používat úskoky do strany, čímž se můžete rychle přesunout k nekryté straně protivníka a zasáhnout jej.

Úplné osvojení těchto úskoků vyžaduje poměrně dost cviku a i přesto nejsou vždy účinné, jelikož tím odkrýváte i sebe. Vy ale nejste jediní, kdo v boji uvažuje. I zvířata a hlavně lidští protivníci umí v rámci svých možností uskakovat či se bránit. Celkově to tak dělá boje mnohem zajímavějšími než v Gothic 3.

Osvědčené schéma magie plus pár novinek

Magie je v Risen zastoupena v několika formách. Všem jsou jistě známé svitky, což jsou kouzla na jedno použití. Ani runy jistojistě nebudou nic nového. Na rozdíl od svitků lze kouzla v runách vyvolávat opakovaně. Runovou magii se můžete naučit jen a pouze jako mágové. K dispozici jsou čtyři úrovně, přičemž první z nich obsahuje základní kouzla jako například slabé léčení, telekinezi, světlo a přeměnu v nautiluse, což je takový malý šnek, který ve hře najde celkem slušné upotřebení, jelikož se pomocí něj dá prolézt malýma škvírama ve zdi a dosáhnout tak jinak nedosažitelných míst. Zajímavé kouzlo je také levitace, které - jak jinak - umožňuje překonat propasti a také bodáky.

Další úrovně již přinášejí silnější kouzla, za všechny bych jmenoval magické otevírání zámků, vyvolání kostlivce, inferno, což taková supersilná ohnivá koule, a odlákání pozornosti, které je doplněno iluzí tancující ženy :) Pro postup na další úroveň runové magie je potřebná vlastnost Wisdom (moudrost), kterou si zvyšujete čtením knih z podstavců a kamenných tabulek, které najdete různě po světě.

Novinkou oproti sérii Gothic je v Risen výroba svitků, což je dovednost, kterou se můžete naučit za jakoukoli frakci, jelikož pro ni není nutná znalost runové magie. K výrobě těchto kouzelných rolí pak kromě potřebných přísad ještě potřebujete runu daného kouzla, která při tvorbě svitku slouží jako vzor.

Pokud se divíte, že jsem zatím nic nepsal o útočných kouzlech, divíte se právem. Bojová magie je v Risen zastoupena tzv. krystalovou magií. Jak již název napovídá, je založena na magických krystalech. Abyste mohli tuto magii využívat, musíte si takový krystal obstarat. Kouzlení s krystalem pak můžete vytrénovat - stejně jako bojové dovednosti - až na deset úrovní, přičemž s každou další stoupají účinky (poškození) kouzla a rychlost jeho čarování.

Krystalová magie má celkem tři druhy. Magické a ledové střely a ohnivou kouli. Já jsem si při svém hraní vybral ohnivou kouli, která je velmi účinnou zbraní, jelikož způsobuje poměrně mnoho zranění, navíc s plošným účinkem. Kouzla krystalové magie přitom nejsou ve formě svitků a run k dispozici. K magii se váží ještě velké zelené krystaly, na které na pár místech ve světa narazíte. Jejich efekt je ten, že ve svém okolí vysávají veškerou magickou sílu, což má za následek, že v jejich blízkosti nelze použít kouzla.

Dungeony a jejich nástrahy

Schopnosti a jejich použí je za námi, pojďme se trochu vrátit k hernímu světu. Na povrchu je Risen opravdu pěkný. Jaký to ale kontrast vůči tomu, co na nás čeká pod zemí. Piranha Bytes již během vývoje hry slibovali, že přibližně čtyřicet procent herního času se bude odehrávat právě v dungeonech. A těch je ve hře díky vyvstalým chrámům opravdu požehnaně. Některé jsou menší, jiné jsou ovšem tak rozsáhlé, že k nim hra nabízí speciální mapy, které někdy nejsou úplně nejpřesnější.

Atmosféra v dungeonech má opravdu grády. A hlavní zásluhu v tom má hudba a zvuky prostředí. Když se takhle pomalu sunete úzkou chodbou v očekávání, co na vás vyskočí za rohem, najednou se až příliš blízko ozve divné chraptění a vy se v hrůze otáčíte, co na vás zezadu vyběhlo - a ono nic. Atmosféře také přidává, že pokud si chcete v temnotě podzemí posvítit, což je často potřeba, a nemáte zrovna k dispozici kouzlo světla, musíte použít pochodeň. A při nesení pochodně nemůžete mít vytasenou zbraň.

Nesmím zapomenout na pasti, jelikož dungeony jsou jich opravdu plné. Piraně si s nimi opravdu vyhráli, a tak na nás čekají kromě klasických bodáků i propadající se podlaha, chrlící oheň apod. Bohužel, je to všechno pořád dokola, takže jakmile na nějakou past jednou narazíte, většinou ji již v ostatních dungeonech nepřehlédnete.

Jeden Gnom za všechny, všichni Gnomové za jednoho

Kromě pastí na vás samozřejmě čekají také monstra. A zrovna v dungeonech se jedná o bestie povětšinou mnohem silnější než než na povrchu ostrova. Za všechny bych jmenoval například ghúly, rychlé a obratné tvory, kteří vás mlátí svýma dlouhýma pařátama a navíc používají kouzlo, které je zvlášť pro začínající hrdiny stoprocentně smrtící.

Na povrchu farangském vás pak čekají klasičtí zástupci z mnoha RPG - vlci, divočáci a kostlivci. K nim si přičtěte ostnaté krysy, mořské supy, všemožné můry, v močálech se vyskytující odporné červy a bažinné muže, velké ještěry se zahrádkou na krunýři, hurónsky řvoucí popelavé bestie, přerostlé cvrčky atd. Á propos kostlivci: Není kostlivec jako kostlivec. Kostlivci totiž nosí různou výbavu. Jednoruční a obouruční meče, palcáty, štíty, hole, to je arzenál zbraní, s nimiž na vás takový kostlivec může přijít. Tím jsou bitky ještě více variabilnější.

No a pak tu jsou zejména gnomové. Gnomové jsou roztomilá stvoření, která vám svým vzrůstem nesahají ani po pás. Vývojáři si s nimi opravdu vyhráli a udělali z nich jeden ze symbolů Risen. Gnomové jsou vskutku sympaťáci. Vždy při sobě nosí spoustu tašek, do kterých si ukládají vše, co kde najdou. Když poté s nimi bojujete, jeden, dva z nich na vás útočí na blízko a ostatní stojí kousek opodál a házejí po vás nejrůznější relikvie z útrob svých kapes.

Za zmínku také stojí fakt, že mnoho monster kromě základních útoků má k dispozici ještě speciální manérvy. Silné kouzlo ghúla jsem již zmínil, ale jsou tu i další. Třeba přerostlý ještěr se může schovat do svého krunýře, čímž se chrání před vašimi útoky, mořský sup na vás zase prudce vletí a rozrazí vám vaši obranu.

Bugy? Neznám

Jak je na tom hra po technické stránce? No - velmi dobře. Poslední hru od Piraní, Gothic 3, s níž budu v těchto odstavcích Risen hojně srovnávat, byla charakteristická zejména kopou bugů a chyb a špatnou optimalizací. Na rovinu: Za celou dobu hraní, a to bylo cca 40 hodin čistého času, jsem nenarazil na žádnou chybu, hra ani jednou nespadla. Vývojáři se opravdu poučili a hru vydali narozdíl od G3 skutečně hotovou, což je bez pochyb skvělá zpráva.

I optimalizace se dle mého názoru celkem povedla. Otravné kousání hry na sebelepším stroji, které si pamatujeme z G3, je pryč. Loading při prvním spuštění hry trvá snad půl minuty, další následující jsou přibližně desetisekundové. A to je celý svět dostupný bez jakýchkoli loadingových obrazovek. S těmi se střetnete pouze při použití teleportu. Naopak ukládání pozic, které si nyní po vzoru prvních Gothiců můžete pojmenovat, je doslova okamžitou záležitostí.

Na svém stoji o konfiguraci 2 GB RAM, GF 9500 GT (512 MB) a Intel Core2 Duo E7200 (2.53 GHz) jsem neměl s Risen nejmenší problémy, hra běžela na plné detaily pěkně plynule.

Sečteno, podtrženo

Risen je opravdu povedené dílo. Na každém kroku je znát, jak se vývojáři snažili vrátit ke kořenům série Gothic. Drsná mluva NPC postav, vtipný hlavní hrdina, atmosféra, nevěstinec, to vše v součtu s vylepšeným bojovým systémem, rozlehlým světem, v němž je opravdu co objevovat, větší rolí žen a (konečně) přehledným inventářem dává dohromady ten klasický pocit, kdy se od hry opravdu nemůžete odtrhnout. K tomu všemu přispívá i hudba, která je tentokrát poměrně klidná, nerušivá a příjemná na poslech.

Co se týče herní doby, tak před vydáním padaly takové hodnoty jako 60 či 80 hodin, ty ovšem na základě mé zkušenosti nejsou reálné. Prošel jsem téměř celý svět, splnil většinu úkolů a hrál jsem 36 hodin. A to je docela slušný počet, když vezmu v potaz, že na fanfórech jsou lidé, kteří to zmákli i pod 30 hodin.

Pokud mám vyjmenovat negativa, respektive slabší stránky Risen, musím dost přemýšlet. Asi bych zmínil trochu klesající kvalitu hry v posledních dvou kapitolách, což přičítám faktu, že v té době již máte většinou celý svět prozkoumný a roli přebírá hlavní příběhová linie, která vás navíc zavede do podzemí, kde to již není taková zábava. Zmíním také časté opakování modelů postav a trochu zatuhlé obličeje. To jsou ale oproti přednostem Risen vskutku maličkosti a hru nijak nekazí. Risen vám tedy mohu doporučit všemi deseti. Navíc, hra má otevřený konec a vývojáři si tak očividně nechávají volnou cestu k případnému pokračování.

RISEN, NÁSLEDNÍK SÉRIE GOTHIC
Piranha Bytes se proslavili svou herní sérií Gothic. Je tomu již osm let, co se první a podle mnohých dosud nepřekonaný díl této ságy objevil na našich harddiscích. Bezjmenný hrdina uvržen do kolonie plné trestanců, ze které se nedá kvůli magické bariéře uniknout, a k tomu všemu válečný konflikt lidí a skřetů na pozadí. Když už porazil strašlivého arcidémona Spáče a strhl bariéru, musel se ve druhém dílu utkat se skřetí armádou vedenou mocnými draky. Poté přišel třetí díl, který disponoval nejlepší grafikou, největším světem, nejvíce úkoly, měl prostě všechna nej, přesto byl ovšem celkově vzato nejhorším dílem série a velkým zklamáním.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A byl to právě Gothic 3, který nenechal ani kámen na kameni. Piranha Bytes a jejich dvorní distributor JoWooD ukončují spolupráci a každý si jde svou cestou. Jelikož je to ale právě JoWooD, kdo drží v rukávu trumfy v podobě práv na sérii Gothic, musí Piraně přejít na jiný píseček. A tak se zrodil Risen. Prakticky téměř přesně tři roky po vydání Gothica 3 právě vychází RPG, které má vrátit Piranha Bytes zpátky na vrchol, RPG, které má navázat na úspěšné kořeny série Gothic.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy, Preview z GC08, Novinky, Vše o Gothic III

El Kamil
autorovi je 21 let a už nějaký ten pátek studuje na FIT VUT v Brně, občas si přivydělává jako PHP programátor; je šéfredaktorem Gothicz.net a Risen.cz, ale hry už moc nehraje; nejradši tráví čas s přítelkyní a v kině

El Kamil

Slušný příběh, velký a zajímavý svět, hrubé dialogy, povedený bojový systém, návrat ke kořenům série Gothic a hlavně bez chyb, to je Risen. Pokud vás bavil Gothic, zcela jistě vás bude bavit i nejnovější titul od Piranha Bytes. Navíc dělení frakcí na základě způsobu boje zajišťuje dostačnou motivaci pro opakované hraní, z čehož rezultuje mnoho desítek hodin hraní. Jako skalní fanoušek série nemohu volit jinak než devítku.