Ratchet and Clank: All 4 One - recenze

PlayStation 3

Recenzovaná verze: PS3

Vychází na platformách: PS3

Verdikt: Zábavný multiplayerový titul, který lze hrát online i lokálně a svojí největší sílu má především ve hře dvou lidí. Přesto místy působí neodladěně a ve třech a více hráčích se z toho stává nepřehledný guláš.

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

Objednat na JRC.cz - obchod plný zábavy

1. 11. 2011 v 19:00 - Recenze Autor: Alžběta Trojanová Komentáře: 0

Ratchet s Clankem se po PlayStation platformách prohání dlouhých devět let a za tu dobu si získali slušnou popularitu. Aby taky ne, když téměř všechny jejich hry mají na Metacritic mezi 80 - 90 %, což je na sérii o osmi dílech hodně solidní vizitka. Zdá se tedy, že výjimkou, která potvrdí pravidlo, je zatím poslední kus s podtitulem All 4 One, který na ty nejlepší prostě nemá. Jak je to možné?

Ratchet and Clank: All 4 One - recenze

All 4 One sází na multiplayer až pro 4 lidi. Na rozdíl od kooperativního titulu Ratchet: Gladiator pro PlayStation 2, kde fungoval splitscreen, je tu obrazovka jen jedna a prohání se na ní všichni čtyři hrdinové naráz. Tentokrát se totiž k obligátnímu Ratchetovi s Clankem přidali ještě kapitán Quark a hlavní ultra záporák Dr. Nefarious. A musím se přiznat, že právě výběr hrdinů, za které lze hrát, malinko překvapil - ne ovšem pozitivně. Ačkoliv je Dr. Nefarious bezpochyby legrační postava, nikdo z mých spolubojovníků za něj nechtěl hrát a nejfrekventovanější byli stejně nakonec Ratchet s Clankem. U fanoušků série to zřejmě bude podobné, výběr postav mohl být větší, celá série nabízí bezpočet potenciálně skvělých adeptů.

Samotná hra však funguje podobně jako předchozí tituly, jen je možná více zaměřená na střelbu. Skáčete po plošinkách a jiných nástrahách, likvidujete nepřátele a sbíráte šroubky. Novinkou je tu ovšem všeobecná nutnost spolupracovat s dalšími postavami. Do některých nepřátel musíte střílet všichni najednou, vzájemně se přehazovat z jedné strany na druhou a podobně.

Obrazovka funguje pro všechny společně, podobně jako třeba v Lara Croft and the Guardian of Light. Kamera se vzdálí, jestliže od sebe odstoupíte moc daleko, ale v případě, že se někde zatouláte a zmizíte z obrazu, umřete. Je to rozhodně příjemnější řešení než splitscreen, ale na druhou stranu je to pořádně otravné, pokud chcete prozkoumávat okolí, jelikož musíte spoléhat na vaše kolegy v tom, že vám to dovolí a půjdou s vámi. A to se ne vždy podaří. Stejně tak vás dokáže nezřídka nakrknout pevně daná kamera, která nepatří mezi ty nejlepší. Touha trochu pohnout s pohledem bude asi dráždit nejednoho z vás.

To mě ale přivádí i dalšímu nedostatku nového Ratcheta, kterým je bohužel zmatečné ovládání. Postupem hry si můžete za sesbírané šroubky nakoupit nové zbraně, které se vybírají pravou analogovou páčkou. Naopak pod směrovým křížkem máte předměty pro nebojové akce - kupříkladu sbíječky. Ve vypjatých momentech je pak zásadní vědět, kde co je, a umět si vše správně a rychle přehodit, což při standardním rozmístění jednotlivých nabídek není vůbec jednoduché a může vás to klidně stát i život.

Na rozdíl od předchozích dílů je v All 4 One kladen důraz hlavně na střílení, jak je výše zmíněno. Já jsem s tím ale žádný velký problém neměla. Ve víc lidech je to zábava a střílení na jedné obrazovce funguje mnohem lépe než třeba plošinovkové hopsání, kde se perete s kamerou a ještě se vám špatně orientuje přes všechen ten bordel na obrazovce. Na druhou stranu, pro fanoušky série to může být trochu zklamání z odklonu od klasického herního principu.

I když se dá All 4 One hrát ve čtyřech lidech, nemůžu to doporučit. Jakmile přijdou na scénu víc než dvě postavy, začne být hra neskutečně nepřehledná. Musíte se neustále držet svých spoluhráčů a důkladně se soustředit, za kterou z nich hrajete. Zní to absurdně, protože jsou si hrdinové podobní opravdu jen vzdáleně, ale ve zmatku probíhající bitvy se nejednou stane, že začnete sledovat cizí postavu. A to může přijít draho vás i vaše spoluhráče.

Nejlépe si prostě Ratcheta užijete ve dvou. V ten moment se projeví nejsilnější stránka hry - kombinace zdravé rivality a nutnosti spolupracovat. Kromě toho, že musíte vzájemně střílet po nepřátelích a krýt si záda, tu výborně funguje možnost soupeřit o to, kdo posbírá víc šroubků, zabije víc nepřátel, či získá nejvíc zvířátek, která se musí po cestě zachraňovat. Právě tyhle vzájemné šarvátky jsou skvělým hnacím motorem zábavy.

Nechybí samozřejmě možnost hrát nového Ratcheta o samotě, bez kamarádů, jen s pomocí umělé inteligence. Připravíte se tím však o mocné kouzlo společného hraní, ke kterému patří nejenom spolupráce, ale i soupeření – kdo by nechtě vyfouknout spoluhráči všechny šroubky rovnou před nosem, když má tu možnost?

Jinak na vás hra neustále posílá něco nového, prostředí se často mění, úkoly jsou dost variabilní a nepřátel je neskutečné množství. Navíc všichni vypadají naprosto úžasně. Až mi některé modely místy připadaly, jak kdyby vypadly z dětské verze Gears of War. To všechno je navíc podpořené typickým ratchetovským humorem, takže se po celých 10 hodin rozhodně nudit nebudete.

Přesto si musím ještě jednou postěžovat. All 4 One je totiž hra dosti zabugovaná. Nejednou se při společném hraní stalo, že zmizel zásadní předmět a nešlo jinak, než restartovat. Jindy zase hrdinové umírali bez důvodu nebo propadli texturou do videoherního zákulisí. Nemůžu říct, že by hra byla díky chybám nehratelná, ale rozhodně to člověku leze na nervy a kazí zážitek.

Tagy: akční plošinovka kooperace

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.