Project Earth: Starmageddon - recenze
8/10

Project Earth: Starmageddon - recenze

14. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokud patříte mezi fandy vesmírných strategií, pak by vaší pozornosti neměla uniknout hra Project Earth: Starmageddon, která vzala to nejlepší z Homeworldu a navíc přináší i několik vylepšení.

Autor: Bergy
Publikováno: 14.května 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud patříte mezi fandy vesmírných strategií, pak vaší pozornosti zcela jistě neunikla hra jménem Homeworld, která se poprvé objevila před necelými třemi lety. Svým nápadem a zpracováním se jednalo o naprosto ojedinělou RTS, která opravdu dokázala člověka chytnout a nepustit. Jediným mínusem Homeworldu byl ovšem fakt, že díky své komplikovanosti a obtížnosti se nikdy nedostal do žebříčku nejprodávanějších her. Tak už to ale prostě chodí, nejlépe se totiž prodávají jednoduché hry typu C&C a geniální kousky zůstávají v pozadí, protože nezaujmou tak širokou paletu hráčů.

Druhým pionýrem prostorových vesmírných strategií se stala hra Far Gate, která se snažila usnadnit ovládání a vůbec celkovou přehlednost. Nutno říci, že se jí to celkem povedlo. Díky mnoha grafickým pomůckám, které usnadňovaly vaší orientaci ve vesmíru, se ale zase ztratilo ono kouzlo surového vesmíru, které jsme znali z Homeworldu.

Lidé čelí dalšímu nebezpečí
Zatím posledním pokusem, jak znovu zpřístupnit tajuplný vesmír hráčům strategií, je novinka v podobě Project Earth (v době svého předchozího vývoje nazývaná pouze jako Starmageddon). Přeci jen, i když je Homeworld pořád klasika jako řemen, jeho grafické zpracování už dneska prostě nedosahuje běžného standardu. Právě vizuální efekty, které jsou dnes již mnohem dokonalejší, by mohly podobné hře přinést docela slušný úspěch u hráčů. Pouze grafika ale nestačí a jak si polští Lemon Interactive poradili s příběhem a hratelností, tak o tom si nyní povíme něco bližšího.

Herní příběh začíná v momentě, kdy se k Zemi nebezpečně blíží jedna z komet. Na tom by určitě nebylo nic moc divného, nebýt ale faktu, že v ocasu komety se skrývá flotila mimozemské civilizace, která rozhodně nejede na přátelskou návštěvu. Úvodní příběh je tedy velmi jednoduchý, ale hned od prvních misí se dál rozvětvuje. Děj je hráči líčen pomocí animací, které jsou tvořeny herním engine. Grafika těchto her je totiž natolik dokonalá, že by byla vyložená hloupost a ztráta času, kdyby se vývojáři ještě zabývali vytvářením renderovaných filmečků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu musím dost zkritizovat fakt, že příběh je vyprávěn i za pomoci komiksových postav, prakticky stejně jako ve Far Gate, který to z části převzal z Homeworldu. Nevím, proč si v tom autoři vesmírných strategií tak libují, ale mám za to, že třikrát zopakovaný nápad už prostě nemůže projít jen tak bez povšimnutí. Osobně bych v tomto bodě byl pro nějakou změnu, přeci jen statické 2D skici posádek nebudí zrovna dojem živých lidí. Já bych přidal například třetí rozměr a postavy trochu rozpohyboval.

Výzkum nových technologií
Samotnou hru můžete zahájit výběrem mezi dvěmi kampaněmi. Jedna je za lidskou rasu a druhá za mimozemskou (Démoni). Ve hře se pak vyskytuje ještě jedna mimozemská rasa, ale za tu už nejde hrát. Nicméně v průběhu hry budete mít tu čest se s ní důkladně seznámit. Rozhodně totiž nezastává úlohu pasivního hráče, který by jen doplňoval celkový počet znepřátelených stran.

Průběh hry, ačkoliv jde pochopitelně jako vždy pouze o anihilaci nepřítele, je dost napínavý a díky rozsáhlé struktuře výzkumu a vývoje, závisí úspěch v misích hodně na vašem rozhodování.

Vývoj nových technologií je neradno podceňovat - stojí vás sice hodně financí, ale přináší i své ovoce. Ne vždy si ale můžete dovolit vyvinout vše, čeho by inženýři byli schopni, a proto si budete muset někdy zvolit i vlastní strategii výroby. Pokud například u lidské rasy chcete investovat do obrany, pak vám dobře poslouží samonabíjecí energetické štíty. Tím pádem bude pro soupeře obtížnější zlikvidovat vaše lodě. Na druhou stranu pokud budete myslet útočně, můžete zase uvažovat o vylepšeních směrující k navýšení rychlosti výroby, či ke zvýšení palebné síly vašich jednotek. Démoni oproti tomu mohou svým výzkumem dosáhnout rychlejšího těžení meteoru a zrychlení těžebních lodí, což zajistí mnohem účinnější přísun financí. Rovněž není k zahození ani samoopravovací systém mateřské lodě, protože tato jednotka je vůbec nejdůležitější v celé hře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici jsou ale i různé speciální vychytávky. Například vaše jednotky na základě jednoho moc šikovného vylepšení jsou schopny hýbat s meteory, které se posléze srazí s nepřátelskou jednotkou. Nebo lze vybavit vaše bojové lodě autodestrukčním zařízením, které po následném výbuchu poškodí nebo zničí vše, co je v blízkosti. Pochopitelně autodestrukce je asi nejvíce výhodná, pokud už je daná jednotka natolik poškozená, že nemá šanci na přežití. Pokud si ale chcete zahrát na Kamikadze, tak vám nic nebrání ve stavbě sebevražedných jednotek, které nemají jiný úkol, než dorazit k vytyčenému cíli a svým nárazem doprovázený silnou detonací zlikvidovat protivníka. Tyto sebevražedné jednotky jsou velmi účinné, a pokud má soupeř slabou obranu, je to velmi vhodný prostředek, jak ho zdecimovat a zničit mu důležité struktury, bez kterých se v dalším boji neobejde.

Těžba minerálů z meteoritů
Podobně jako v předešlých hrách, i v Project Earth je základem všeho mateřská loď, o kterou prostě nesmíte přijít. Tato loď vyrábí základní jednotky a svážejí se do ní i vytěžené minerály z meteoritů, což je jediný způsob, jak získat tolik potřebné kredity na vývoj a výrobu. Opět mě trochu štve, že financování je prakticky shodné se všemi předešlými hrami. Docela by mě zajímalo, co by vývojáři dělali, kdyby z nějakého důvodu nemohli ono tolik profláklou těžbu meteoritů použít. Copak tohle je jediné řešení, které lze vymyslet?

Kromě základních bojových a těžebních jednotek lze samozřejmě vybudovat i elektrárny, laboratoře a doky, které se starají o výrobu speciálních jednotek. Výhodou každé takové velké jednotky je, že se nejedná o budovu, ale o vesmírné plavidlo, takže každý hráč má ve své podstatě k dispozici kompletní mobilní základnu. S tou se třeba můžete více přiblížit k poli meteoritů, což urychlí těžbu, či se naopak můžete ještě více vzdálit od nepřítele, aby to k vám měl dále. Nepřátelské konvoje pak přilétají roztroušené, protože odlišné jednotky dosahují různých rychlostí a vám se pak daleko lépe bojuje.

Netradiční ovládání
Ovládání celé hry bych hodnotil jako netradiční. Upřímně řečeno myslím, že každý z vás si bude muset na toto ovládání chvilku zvykat. Standardní režim je totiž takový, že ovládací kurzor je přesně ve středu obrazovky, a pokud pohnete myší, hýbe se vše kolem, ovšem kurzor je stále na stejném místě. Normálně jsme ale zvyklí na přesně obrácený způsob, kdy hýbeme kurzorem a vše ostatní zůstává na místě. Netuším, jaké výhody to přináší, (pravděpodobně jsem je neodhalil :), ale po chvilce hraní si na to člověk jakž takž zvykne.

Pokud však chcete zadat výrobu nějaké jednotky, či kliknout na radarovou mapu, stačí zmáčknout a podržet klávesu „Ctrl“ a interface přejde do klasického módu, kdy pohybujete kurzorem a klikáte na okýnka jako v jiných hrách. Nicméně, aby vás to nesvádělo, tak pro pohyb po herní mapě je tento režim nepoužitelný, protože nedovoluje kameře, aby se přesouvala.

Uspokojivá umělá inteligence
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence nepřátel mě v této hře mile překvapila. Jakmile jsem zkusil skirmish misi proti počítači a vybavil sebe i nepřítele vysokým počtem financí, docela jsem se nestačil divit. Počítal jsem totiž s tím, že soupeř se bude chovat jako obvykle, tj. zahájí stavbu a až ho bude víc, začne na mě postupně posílat své jednotky, které snadno odrazím. Započal jsem proto v klidu nějaké ty výzkumy a chystal se budovat nákladnější bitevní lodě. Jaké bylo ale mé překvapení, když se ně mě z hlubokého vesmíru vyvalil velký houf těch nejlevnějších nepřátelských jednotek, které se vrhly na mojí mateřskou loď a posléze ji zničily, čímž jsem pochopitelně skončil.

Tato strategie mě opravdu srazila na kolena a připomněla taktiku některých hráčů starého Red Alerta v multiplayeru, kdy někteří lidé likvidovali své protivníky podobným způsobem. Vyrobili prakticky za všechny peníze, které do začátku měli, ty nejlevnější jednotky a vtrhli do nepřátelské základny, kterou oponent teprve stavěl a do 10-ti minut byla celá partie u konce. No ale vraťme se zpátky k Project Earth. Počítač se jinak také dobře stará o svou vlastní obranu a vůbec není celkově snadným protivníkem. Většinou si na AI ve hrách dost stěžuji a i když ani tato samozřejmě není dokonalá, rozhodně musím říci, že mě docela potěšila.

Vyspělost vizuálních efektů
Grafické zpracování je, jak už jsem trochu naznačil, na velmi vysoké úrovni. Možná je to i nejsilnější stránka této hry, rozhodně je na co se dívat. Mnohdy jsem byl přímo fascinován pohledem na hvězdokupu nebo slunce, které se zčásti schovávalo za nějakou planetu. Jednotlivé modely lodí jsou hodně detailní a efekty zbraní či exploze přímo ukázkové. Na druhou stranu se mi trochu nepozdával fyzický model jednotek, tedy způsob jejich pohybu. Já vím je to opravdu drobnost, ale postupně jsem nabyl přesvědčení, že i tohle bylo „obšlehnuto“ z Homeworldu. Například lehké stíhačky (než mají zaútočit) si úplně stejným způsobem kruhově nalétávají na cíl atd. Ani hardwarové nároky nejsou zrovna malé, moje staré PIII 800Mhz s GF2MX se mnohdy dost zadýchávalo, takže tuto hru bych doporučoval spíše těm, kteří jsou vybaveni minimálně o třídu lepším počítačem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově by se dal Project Earth hodnotit jako velmi povedená hra, ale pokud se na to podíváme z jiného úhlu pohledu, dojdeme k závěru, že se vlastně jedná pouze o vylepšený Homeworld. Kdyby tento předchůdce neexistoval, byl by Project Earth zřejmě naprostou bombou, možná ještě větší než uvedená hra od Barking Dog Studios a Sierry. Nicméně pak by ale Lemon Interactive neměli z čeho vycházet, takže on je to vlastně takový začarovaný kruh :)

Stáhněte si: Demo (111 MB), Cheaty, Screenshoty
Související články: Homeworld: Cataclysm recenze (09/2000), Far Gate recenze (12/2000), Novinky

Povedená vesmírná RTS, škoda jen, že je pouze vylepšenou kopií Homeworldu.