Postal 2 - recenze
6/10

Postal 2 - recenze

14. 4. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokračování kontroverzní střílečky opět útočí na mravní cítění celého světa. Jde o akční nářez s osobitým humorem nebo jen o ubohou snůšku brutality? Odpověď hledejte v první české recenzi...

Autor: Kate
Publikováno: 14.dubna 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Když v roce 1997 vyšel první Postal, který se hrál z pohledu isometrické kamery, dostávali kapky téměř všichni od rodičů přes feministky až po ochránce zvířat. Hra se vyznačovala dosud nevídaným prostorem pro bezcitné násilí a krvavou brutalitu. Co jedni zavrhovali, bylo druhým po chuti, pořádnou porci černého humoru však strávili jen ti nejotrlejší. I jejich počet zřejmě týmu Running With Scissors stačil na to, aby se pustili do prací na druhém dílu. O Postalu 2 se tak mluvilo již krátce po jeho oznámení a dokonce se na internetu objevily i první petice za jeho zákaz. Pokud tedy patříte mezi slabší povahy, přečtěte si raději nějaký jiný článek. A hlavně: hrajte jiné hry.

Pět dní pošťákem
Příběh vezmeme hodně zkrátka, dá se totiž říct, že tu žádný není. V oficiálních materiálech se sice píše něco o psychologickém thrilleru, ale patrně se tím myslí pouze pocity hráče, kterému se Postal 2 dostane na stroj.

Jmenujete se Postal Dude a bydlíte v maringotce v díře, kterou cyničtí vývojáři nazvali Paradise. Aby toho nebylo málo, žije tu s vámi ještě jakýsi uječený hlas, který vám každý den v jednom týdnu sepíše seznam úkolů, které musíte v zájmu udržení domácnosti splnit. Nejde až na pár výjimek o nic příliš neobvyklého - vrátit za svou maminku knížku do knihovny nebo dojít na nákup přece musí občas každý, nemám pravdu?

Vzhledem k tomu, že jste slušňák od kosti, chodíte se ze svých hříchů zpovídat do místního kostela (cestou můžete vyrabovat církevní pokladničku), zaléváte kytičky na tatínkově hrobě (neptejte se čím), případně přesvědčujete spoluobčany, aby podepsali petici za dobrou věc - konkrétně třeba za donucení ufňukaných kongresmanů k hraní brutálních akčních her. Tady tvůrci docela vtipně parodovali svou vlastní situaci a spory (nejen) s politikem Joe Liebermanem, který mimochodem hru označil za jednu ze tří nejhorších věcí v Americe. Inu, Postal 2 je prostě jako ze života.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Paradise - zvrhlý ráj
Děj se odehrává ve všech lokacích arizonského města Paradise. Najdete tu policii, potraviny, obchoďák, hřbitov, pozůstatky železniční stanice, arénu se slony nebo banku a také spoustu obyčejných obytných domků, mezi kterými se poflakují chodci, psi a desítky koček. Jednotlivé oblasti jsou povětšinou spojeny různými tunely a průchody, což vypadá dost atypicky, ale ještě horší je fakt, že se mezi těmito lokacemi hra vždy neuvěřitelně dlouho nahrává. Ovšem nářky si necháme na později.

V každé oblasti máte poměrně volné ruce. Můžete prakticky vlézt do jakéhokoliv domu, do jakéhokoliv pokoje. Cítíte ten závan svobody? Bohužel, vítr patrně fouká z Kuby. Dané úseky jsou totiž značně omezené. I tak vás nabízené možnosti často strhnou k úplně jiným činnostem a zatáhnou do věcí, se kterými nechcete mít nic společného. Šmejdění po cizích bytečcích může však přinést nečekané dárečky v podobě zbraní a balíčků pro doplnění zdraví.

Ve hře mimo jiné zavítáte i do samotného sídla sympatického studia Running With Scissors (dostanete tam šek) a také všichni, kteří se ve hře pohybují v černém tričku vývojářů, můžete považovat za kamarády. Pokud budete pozorní, najdete na zdi u tvůrců dokonce diagram průběhu vývoje Postalu 2. Hra je totiž doslova prošpikována různými zajímavými a často vtipnými detaily, nápisy, cedulkami, značkami, novinovými články a reklamami. Plusem pro tvůrce je, že mnoho z nich adresovali přímo na vlastní adresu. Takže oči na šťopkách!

Postal Dude ze sebe často dostane nějakou perlivou hlášku, u které se rozchechtáte na celé kolo a spousta situací či prvků je evidentně podáno jako parodie, pokud se to ovšem nedá říct o celé hře.

Kočky na brokovnici
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nikoho nepřekvapí, že Postal 2 je plný zbraní, případně věcí, které se jako zbraně dají lehce použít. Z těch tradičních tu najdeme pistoli, samopal, granátomet, loveckou pušku nebo brokovnici, kterou si milovníci zvířat mohou vyzdobit potulnou číčou stejně jako v prvním díle. Tahle možnost je úchylná, nechutná, ale pro Postal 2 naprosto typická.

Mezi dalšími artefakty se objevuje třeba lopata, se kterou někomu lehce zlomíte vaz, policejní obušek (samozřejmě kradený), Moloťák, granáty, sada nůžek, které můžete vrhat po nepřátelích, kanystr s hořlavinou nebo sirky. Mimochodem právě zápalky jsou to jediné, co vám zůstane, když vás nešťastně zatknou a zavřou do lochu. Nápis na zdi o tom, že se cely automaticky odemknou v případě požáru, je pak hodně výmluvným návodem, jak následovat mistra útěků Kajínka.

Kromě sbírání lékárniček si úroveň svého zdraví můžete doplnit pěkně po americku - sladkými donuty, jídlem z fast foodů nebo kousky pizzy. Kdo chce, může je za pár dolarů zakoupit, nám ostatním pak poslouží zadní vchody pro zaměstnance. Na nohy vás postaví i šluk ze speciální dýmky „health pipe“ a další trošku zvrácené úkony. Pro případ, že by vás život v Postalu přestal bavit, můžete spáchat sebevraždu podle nejnovějších trendů - upálit se.

Záchodky a vše kolem
Tento odstavec se mi nezačíná nejlépe. Ale proč chodit kolem horké čase - stejně jako v životě, i v Postalu 2 je důležitou součástí dne močení. Pomineme-li profláknutou slabost vývojářů pro záchodky všeho druhu, máme tu ještě speciální schopnost ulevit si kdekoliv. Zkrátka si rozepnete poklopec a vyčůráte se. Čtenářky si jen postesknou, kdyby to bylo vždy tak snadné...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Močení ale není jen samoúčelným okrášovadlem, můžete tak třeba dát najevo svůj postoj k vybrané osobě, i když požár v místní knihovně se mi touto svépomocí uhasit nezdařilo. Jestliže na své biologické potřeby zapomenete, ukazatel zdraví a sugestivní hlášky vám volání přírody připomenou. Pokud budete hluší, můžete si - a to myslím zcela vážně - dokonce přivodit smrt! Ale pozor, jestliže vás někdo při konání tohoto ozdravného programu zahlídne, nařknou vás z exhibicionismu a při nejbližší příležitosti zatknou. A věřte, že místní policistky mají oči i za rohem.

Vaše skryté já?
„Postal2 je tak brutální jako jste vy,“ hlásají alibisticky reklamní slogany a mají téměř pravdu. Hra vás totiž nenutí k žádné násilné akci, své úkoly si můžete splnit v klidu a případným provokatérům s plamenomety lze přece také utéct, i když pár zásahů do zad zabolí. V samotné hře si můžete zvolit úroveň zobrazované krve, ale vypadá vážně divně, když někomu useknete hlavu lopatou a nevyteče z něj ani kapka. Postal 2 prostě není na mírové postupy stavěný a myslím, že projít jej bez jediné mrtvoly (což lze), dokáže jen skutečný herní guru, navíc vybaven kvalitní optickou myší.

Jak to vypadá a jak se to chová
Grafika hry je eufemisticky řečeno průměrná. Osobně se mi líbily efekty ohně a šlehající plameny v knihovně, ale obecně se dá říct, že vás Postal 2 v této oblasti příliš neoslní. Hra běží na Unreal engine od Epicu podobně jako Unreal II nebo Devastation, ale nezdá se, že by RWS nějak výrazně sedl - viz obrázky kolem tohoto textu. Peníze vydané za jeho licenci tak trochu vyletěly komínem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělou inteligenci bych si naopak dovolila zahrnout k těm povedenějším věcem. Nepřátelé skutečně dynamicky reagují na to, co děláte, pronásledují vás, kryjí se a chovají se vcelku (nikoliv naprosto) inteligentně. Proti vám většinou stojí rozzuření poldové, demonstranti, protestující a muslimští fanatikové (podoba s Bin Ládinem se nezapře). Je jedno, jestli se jim nelíbí přímo firma vývojářů, nebo zda na tričkách nosí výmluvné „Books = evil“. Samostatnou kapitolou je „hruškovitý“ boss Krotchy a dotěrní ochránci lesa.

V místním obchodním domě se také zúčastníte autogramiády televizní hvězdy 80. let Garyho Colemana a v celém Paradise pak budete potkávat desítky různých obyčejných NPC. Ti však na rozdíl od nepřátel vypadají všichni na jedno brdo a veškerá jejich interaktivita se smrskne na dvě tři nadávky, pokud do nich omylem strčíte. Platí stejně jak pro místního chuligána, tak pro pana faráře.

Smrt z učekání
Kdyby se někde konala anketa o nejbrutálnější prvek v Postal 2, hlasovala bych jednoznačně pro loadování, tedy dobu nutnou pro nahrávání levelů. V jistém smyslu hra připomíná Metal Gear Solid 2, tam člověk také spíše koukal, než hrál. Jenže v Postalu budete místo úchvatných sekvencí zírat na červenou linku loadingu, která stoupá pomaleji než rtuť na teploměru, když ležíte v márnici.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Nahrávání probíhá mezi každými lokacemi a každými dvěma dny. Výjimku netvoří ani tříminutové čekání, takže buď u počítače rovnou usnete nebo si stihnete uvařit, ochladit a vypít kafe. Svůj 1,2 GHz Athlon se 128 MB RAM sice nepovažují za hardwarový zázrak, nicméně nějakou únosnost bych stejně očekávala. Dlouhé loadování je nejvýraznější, nikoliv jedinou, slabinou hry.

Vražedný verdikt?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Postal 2 je bez příběhu, ale nabízí relativní svobodu. Může se nám zdát nechutný, ale má svůj vlastní a na troud černý humor. Skrývá spoustu vedlejších překvapení, chcete-li easter eggs, ale během nahrávacích dob stihnete vyvenčit psa. Můžete se u něj odreagovat, ale časem vás začne nudit nehledě na to, že na střední obtížnost jej dohrajete za necelých dvacet hodin i poslepu. Postal 2 zatím neobsahuje multiplayer, ale jak se nechali slyšet vývojáři, prý se na něm momentálně pracuje. Společně s hrou dostanete i speciální editor pro její modifikaci, takže ti šikovnější z vás se mohou zkusit pobavit tam.

Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty