Planet Alcatraz - recenze

Planet Alcatraz - recenze

12. 5. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Neznámé RPG s kriminálníky z Ruska pokusem o smíchání Falloutů a Jagged Alliance. Čím po úvodním zděšení dokázalo překvapit, než vše ukončila studená sprcha?

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 12. května 2010
Verze: PC/stáhnutelná/anglická

Dojmy z hraní neznámého titulu Planet Alcatraz bych mohl rozdělit na tři etapy. Prvně zavládlo úvodní zděšení způsobené prezentací. Následovalo příjemné překvapení ze skrytých kvalit hry. A vše zakončila nečekaná studená sprcha bugů. Pojďme se tedy na každou část podívat samostatně.

Úvodní zděšení
Obrázek zdroj: tisková zpráva Planet Alcatraz bych žánrově zařadil jako béčkový pokus o smíchání původních Falloutů a Dragon Age. Na první náznaky narazíte ihned při tvorbě postavy, která až podezřele připomíná tu falloutovskou. Některé schopnosti a vlastnosti se sice jmenují jinak, ale naleznete dobře známé, jen přejmenované S.P.E.C.I.A.L. vlastnosti, podle kterých se vypočítá mnoho vedlejších statistik. Poté rozdělíte bodíky mezi hrstku skillů, z nichž dva lze vybrat jako oblíbené a dostanou počáteční bonus. A aby byla svatokrádež kompletní, tak hlavnímu hrdinovi přiřadíte dva perky. Zajisté si již dokážete domyslet, jak funguje vývoj postavy. Ten je založený na sbírání expů, přidělování bodů do vlastností a jednou za čas výběru nového perku.

Jakmile se dostanete do hry, okamžitě poznáte inspiraci jinou peckou. Dragon Age na hráče vykukuje jak z 3D izometrického pohledu s volně rotující a zoomující kamerou, tak ze soubojového systému, který probíhá v reálném čase s možností kdykoliv zapauzovat a rozdat příkazy všem členům v partě. Oproti Dragon Age jsou souboje bohužel mnohem pomalejší a postrádají šťávu. Mezi útoky vás čekají dlouhé prodlevy a při zavelení k přesunu se postavičky plouží, že je to na facku. První hratelná lokace je bohužel pouze o akci a sbírání léčivých brambor, takže první dojem nezanechává nejlepší.

Mezi nejhorší z prvních zážitků patří seznámení s technickým zpracováním. Dabing dělaný na koleně dělá pro atmosféru více škody než užitku. A grafické zpracování nepůsobí vůbec hezky. Ne, že bych považoval grafiku za důležitou a hodnotil podle počtu polygonů, ale když tvůrci neměli po ruce moderní engine a tým kvalitních grafiků, mohli se nedostatky pokusit zamaskovat šikovnou volbou kamer.

Pokud by vše zůstalo ze vzdáleného nadhledu, mohla grafika stále působit dobře a atmosféricky. Bohužel pokusy o detailní záběry při cutscénách netvoří vůbec estetický dojem. Jen hudba mi docela sedla. Nejde sice o zázrak, který by sám o sobě vyprodal koncerty, ale pro hru plně dostačuje a autoři se za ni nemusí stydět.

Příjemné překvapení
Poté, co se zubama proskřípete do druhé lokace, přichází příjemné překvapení a hra odhaluje svůj potenciál. Otevře se před vámi nelineární prostředí, ve kterém více questů řešíte diplomaticky, než akčně. Zde již lze použít přirovnání k Falloutu bez posměšků a ironie. Dialogů jsou dlouhé strany, máte k dispozici několik odpovědí jak rozhovor větvit, texty jsou psány čtivě a nemusela by se za ně stydět profesionální AAA hra. Navíc obsahují i docela dost humoru a parodií na známé značky.

Díky zpracování dialogů mě po chvíli chytil i příběh, který na začátku vypadá nevábně. Základní pozadí příběhu lze odvodit ze samostatného názvu. Děj se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kde jsou nejvážnější zločinci vyhozeni na opuštěné planetě. Odstřiženi od zbytku galaxie tam musí nějak strávit zbytek svého krátkého života. Za dlouhé roky vzniklo několik znepřátelených frakcí, průmysl, zbrojení. Staří mazáci chytají nové bažanty na otrocké pracovní pozice apod.

Se svojí postavou začínáte jako jeden z nováčků a rychle končíte u lopaty v kotelně. Je na vás, abyste se vyšplhali na vyšší pozice, časem opustili fabriky a vydali se hledat způsob, jak opustit zpropadenou planetu. I když je děj pomalý, tak jednotlivé questy odsýpají poměrně svižně a dokáží hráče udržet u obrazovky. Celkově vidím podání herního světa a scénář jako největší klady hry. A pouze díky nim by Planet Alcatraz mohla mnoha Fallout fanouškům poskytnout drobnou náhradu za neexistujícího duchovního nástupce.

Studená sprcha závěrem
Situace ovšem není tak růžová, jak popisuje předchozí odstavec. Když už jsem se do hry dostával a začínala se mi opravdu líbit, bylo mé vzrůstající nadšení rozdupáno technickými chybami. Jednak narazíte na úplně nepochopitelné zbytečnosti. Třeba dialogové okno se automaticky neposouvá směrem dolů. Jakmile váš rozhovor přeteče rozpětí jedné obrazovky, musíte po každé vybrané odpovědi ručně nascrollovat na konec rozhovoru, abyste si mohli přečíst nový text. Po chvíli opravdu obtěžující. Podivně působí i titulky, které podezřele často ukazují jiný text, než ten mluvený. Sice sdělují stejnou informaci, ale pomocí jiných slov.

Netradičním prvkem, který hardcore hráči nemusí považovat nutně za zápor, je všudypřítomná gameover obrazovka. Zvolíte v rozhovoru možnost, která vašeho nadřízeného naštve? Game-over. Zaútočíte na důležitou postavu, bez které by se se děj neobešel? Game-over. Bez varování, náznaku, nebo alespoň sdělení, jakým způsobem jste zemřeli. Kliknutí na špatnou odpověď okamžitě vyvolá závěrečnou animaci. Tím nechci říci, že by rozhovorem vždy vedla jediná správná cesta. Svobody máte více než dost. Pouze nikdy nevíte, kdy skončíte.

Naštěstí hra obsahuje kvalitní systém autosavů, který ukládá před každým rozhovorem. A staré savy nepřepisuje, ale přidává. Takže tyto prohry jsou pouze protivným krátkým zdržením, ale nenutí k nečekanému opakování dlouhých úseků.

Nejhorší chyba
Způsobila, že detailně nehodnotím délku hry a celkovou kvalitu příběhu, a je to bohužel zabugovanost hlavních questů. Přibližně po šesti hodinách jsem narazil na bug, který mi znemožnil pokračovat v hlavní linii. A ani pokusy s nahráním starších pozic nepomohly chybu obejít. Hlavní quest nepokračoval, já si mohl pouze dodělat vedlejší úkoly, kterých existuje dostatek, ale ve většině případů se jedná o pouhé sehnání předmětu pro určité NPC. Protože Planet Alcatraz nepatří mezi rozšířené tituly, tak není možno nalézt pomoct na fórech nebo stáhnout uloženou pozici později ve hře a pokračovat od ní. Nos si natlučete zcela osamotě.

Osobně je mi této hry trochu líto. Myslím, že v propracovaném herním světě a tunách větvených dialogů se skrýval potenciál. Bohužel to nestačí a hra by potřebovala minimálně schopného grafika, který nedostatky enginu dokáže šikovně zamaskovat. Betatestera, který by odchytal největší chyby. A marketing, aby se o hře doslechlo více lidí. Bohužel se tak nestalo a ve výsledné podobě musím od hry jednoznačně odradit. A to i za budgetovou cenu okolo 200 Kč.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme obchodu Get Games.

Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor

Agarwel Idiriz

Pokus o stvoření duchovního nástupce Falloutu, který skončil na půli cesty. Na jedné straně zajímavý svět a dialogy s osvědčeným RPG systémem. Na druhé straně drobné bugy obtěžující na každém kroku. Zásadní chyby, které mohou zkazit celou hru. Pomalé souboje bez šťávy. A grafika i dabing dojem stahuje ještě dolů. Pracky pryč a ty peníze raději strčte třeba do kina.