PixelJunk Monsters Ultimate - recenze
6/10

PixelJunk Monsters Ultimate - recenze

17. 11. 2013 18:30 | Recenze | autor: Karel Drda |

Projekt PixelJunk Monsters od studia Q-Games se dal v roce 2008 vnímat jako začátek slibné cesty. Jejich pojetí notoricky známého a oblíbeného žánru, kterým je v tomto případě tower defense, slibovalo naději na úspěch. Jenže čas je opravdu neúprosný. A hrát v roce 2013 PC verzi s názvem PixelJunk Monsters Ultimate už takovým zázrakem není.

Přestože PixelJunk Monsters příliš originální není, dokázala na PS3 dlouhé hodiny bavit. V kontrastu s ostatními PS3 hrami sice vypadala, jako by vypadla z naivně kreslené pohádky, bylo to však příjemné retro zjevení, které zafungovalo nejen na milovníky oldschool her. PixelJunk Monsters dokázala uhranout i masovější publikum a navíc dostávala velmi nadprůměrná hodnocení.

PC verze však přeci jenom vyšla s pořádným zpožděním. Čas je velmi neúprosný a PixelJunk Monsters musí čelit vzpomínkám ne na PS3 verzi, ale na hordu her stejného žánru, které vyšly na PC, mobily a tablety. A to není zrovna malá konkurence na tak letitého veterána, alespoň na herní poměry. Na druhou stranu, tower defense zas jako takový moc nestárne.

Tower defense v retro stylu

Co fungovalo před pár lety, dnes může působit jako zjevení z jiného světa. Na druhou stranu, buďme upřímní, toto zjevení umí stále výborně pobavit a nemusíte se zrovna řadit k pamětníkům. Tvůrci do původního konceptu tower defense vnesli potřebnou dávku vlastních úprav a jejich vize danému žánru vdechla větší originalitu.

Vznikl tak zajímavý mix klasiky opepřené trochu netradičními strategickými prvky, které ozvláštňují a nabízejí úplně jiný úhel pohledu. Pořád je to ale báječné stavění věžiček a bránění se před útočníky. V tomto směru tower defense hry budou vždycky stejné. Jde však o tu „vatu“ kolem, která nám umožní si daný titul zapamatovat.

V případě PixelJunk Monsters je klasický koncept ozvláštněn mnohem větším příklonem k strategii. Tower defense je převážně o rychlosti a správné volbě zbraní, které musíte včas vylepšovat. Tentokrát je vaší pevností chumel malinkatých domorodců nějakého obskurního kmene, které musíte uchránit před invazí nepřátel. Ti jsou vtipným mišmašem všelijakých brouků, strašidýlek a obříků.

Obíhačka se šamanem

Věže nestavíte pouhým kliknutím na místo určení, ale musíte si k němu dojít se svým hrdinou. Tím je nanicovatý malý týpek, který vypadá jako domorodý šaman. Jmenuje se Tikiman a pořádně se naběhá. Naivní grafika zůstala stejná, ovládání i herní systém vlastně také.

Přesunout kurzor myši a postavit věž je samozřejmě mnohem jednodušší, než když musíte dojít na místo, pokácet strom a na jeho místě postavit vybranou věžičku, co bude kosit nepřátele. Věží navíc potřebujete postavit hodně, aby obrana měla nějaký smysl. Kmitáte tedy sem a tam a hledáte správná místa, která vám napoví šestý smysl a strategické uvažování. A v tomto ohledu dokáže PixelJunk Monsters divy.

Na velmi jednoduchou obtížnost libovolnou úroveň v relativním klidu dáte, ale budete se stejně muset ohánět a dobře volit stavební místa. Pokud si však vyberete složitější obtížnost, Tikiman se opravdu pořádně zapotí. A vy s ním. Pobíhání v úzkých uličkách dostane nádech infarktového hraní a mezi jednotlivými vlnami nepřátel se budete doslova rvát o každou vteřinu s nadějí, že posbíráte maximum zlaťáků potřebných ke stavbě věží.

...

Prachy, věže, tance – život není peříčko

Uběhaná tower defense kupodivu funguje i na PC - baví a mise jsou tak skutečnou výzvou. Mnohem více jí to ale sluší třeba na handheldu PS Vita. Kdyby hra navíc vyšla i pro iOS a Android, najde asi mnohem větší uplatnění, než jako znovuzrozená klasika pro osobní počítače.

Přiznám se, že mi PixelJunk Monsters přišla zpočátku velmi fádní. Matně jsem si vzpomínal na to, že jsem ji v minulosti dokonce hrál, ale nebyl jsem si schopen vybavit jediný konkrétní světlý okamžik, který by mi v paměti utkvěl. Jenže pak začala tahle PC reinkarnace ukazovat své zoubky a kombinací různých vychytávek a chytrého systému si mě zaháčkovala.

Víte třeba, že můžete u věže tančit nějaký pofidérní rituální tanec a tím zlepšit její výkon? Takže rychle postavit věže, tady a támhle a ještě tady jednu. Hned při první vlně pomalu upgradovat, tančit a ještě stíhat sbírat peníze. A stavět další věže! No a takhle až do úplného zblbnutí.

PixelJunk Monsters Ultimate je důkazem, že pojem tower defense je dnes velmi široký. Můžete si do počítače nainstalovat brilantní 3D záležitost s mnoha efekty nebo koupit za pár korun šarmantní PixelJunk Monsters. V případě té druhé volby nebudete s ohledem na cenu litovat, přestože nejde o nejlepší tower defense pod slunce. Zejména hra ve dvou na jednom monitoru je zábavná, protože je naráz vše svižnější a rychlejší.

Překonejte počáteční nedůvěru a nechte se zlákat šarmantní stylizací a rychlým tempem. Jakmile před vámi hra rozkvete a Tikiman se roztancuje, jen tak z rozjeté série bitev nevyskočíte.