Pier Solar and the Great Architects - recenze
8/10

9. 12. 2014 19:30 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Co si budeme povídat, herním světem právě hýbe retro. Podívejte se, jak vzkvétá GOG a spočítejte si, kolik remasterovaných edicí klasických her ročně vychází. Jen málokdy ale v nabídce zahlédneme remaster hry z konzole Sega Mega Drive (Genesis), jakkoli nevyšla během zlaté éry, ale až v roce 2010. Za to šlo o největší 16-bitové JRPG, které se kvůli nevídanému rozsahu prodávalo na speciální 64 MB kartridží. Pier Solar ale nevynikala pouze rozsahem, nýbrž i kvalitou, kterou HD verze jenom podtrhuje.

Pokud se před herními klasikami obvykle pokřižujete a třikrát plivnete na zem, aby vás mršky náhodou nenakazily nepříjemnou chorobou, o kvalitách Pier Solar and the Great Architects vás pravděpodobně nepřesvědčí ani fakt, že se nejedná o port původní hry s mírně hezčí grafikou a lepší hudbou, nýbrž o kompletně předělanou hru, ve které nezůstal kámen na kameni.

Díky animačkám ve full screenu a možnosti přepnout si hru ze 16-bitové grafiky do HD se na dění kolem vás lépe kouká a díky novým lokacím i rozvinutému příběhu se HD verze lépe hraje. Vnitřní logiku i původní herní svět ale tvůrci zachovali, takže se připravte na propracované RPG s tahovými souboji, spoustou miniher, vedlejších úkolů a třeba i truhlami s neznámým obsahem.

Pohádka o nehynoucím přátelství

Vaše putování napříč světem o více než třech stovkách různorodých lokací začíná ve vesničce Raja. Zde ulehl na smrtelnou postel tatínek malého chlapce Hostona. Jelikož příchod léčitele se nebývale protahuje, nadějí na přežití je odvar z byliny, která roste v nebezpečném Rajaském lese. Hoston se i přes výslovný zákaz maminky pro bylinu vydává a s sebou si bere i své dva věrné přátele Alinu a Edessota.

I když by nález byliny klidně mohl vydat na celý příběh (samozřejmě s trochou té vaty a několika odbočkami a zvraty), je výlet do Rajeského lesa pouhým předskokanem příběhu, který pojednává o jednom neskutečně silném přátelském poutu mezi třemi hrdiny, ale i dalšími postavami. Z toho vyplývá, že vaše tříčlenná výprava se časem rozroste o další milé členy a na nebezpečné příšery nejste sami.

Během přebíhání mezi jednotlivými lokacemi, nebo i mezi jednotlivými místy a budovami v rámci těchto lokací, na hru koukáte pohledem shora. Během toho můžete nakupovat, bavit se s NPC postavami, řešit úkoly atd. Pokud však během cesty narazíte na nepřítele, hra se přepne do tahového soubojového režimu, na které se koukáte pěkně ze strany.

zdroj: Vlastní

Ne vždy je správné soustředit se na zdroj zkázy

Ačkoliv na začátku jsou souboje (na obtížnost normal) poměrně jednoduché a často se přistihnete, jak je skoro automaticky odmačkáváte, hra se brzy rozjede a ukáže svou pravou tvář, která vám učaruje svou komplexitou a nikdy nedaruje nic zadarmo. Každá z postav v družině (třeba i pět lidí) má různé druhy útoků, obrany, ale i kouzla. Do toho musíte počítat spotřebu many nebo speciální útoky, které se mohou dobíjet do mnohem ničivější podoby.

Podobně pestrá je většinou i nepřátelská smečka, která si na vás počíhá. Složení nepřátel se sice mění v závislosti na prostředí (tři medúzy a pavouk, dva pavouci a medúza atd.), ale i tak vám obvykle dokáže zadělat na nejedno dilema.

Bude lepší útočit na silného pavouka, nebo nejdříve ničit nebezpečné malé kuličky, kterých tahle příšera za kolo vyprdne hned několik? Naučily vás podobné hry, že je vždy lepší útočit hlavně na zdroj malé zkázy? Na podobné postupy ale rychle zapomeňte. Než pobijete matku pavoučici, kuličky vás roznesou na kopytech, což znamená jediné – ve svých úvahách musíte být mnohem nápaditější a preciznější.

Tím se dostávám až k jádru celého herního projektu. Pier Solar and the Great Architects je spíš hardcore hra, která ráda odděluje „zrno od plev“. Pokud stojíte o hardcore JRPG zážitek, máte ho mít a budete chrochtat blahem.

Pier Solar je opravdu dlouhé dobrodružství s velkým množstvím bonusového obsahu, který můžete na cestě za hlavním cílem s klidem minout. Poctivá hra tedy klidně sežere několik desítek hodin hraní. Herní dobu mírně natahuje pomalejší tempo často hodně komplikovaných soubojů nebo bloudění v některých hůře navržených dungeonech, ale v porovnání s kvalitou drtivé většiny obsahu se nedokonalosti ztrácí jako kapka vody v moři.

Kvality Pier Solar navíc podtrhuje zmíněná možnost se kdykoli přepnout z moderní verze do původní, kterou puristé jistě ocení. Nová verze hře přeci jenom přisuzuje lehce jinou atmosféru. Ne horší, ale jinou. Tato a další vymoženosti HD verze Pier Solar každopádně znamenají, že jde o povinnost pro fanoušky JRPG žánru, zejména když vyznávají série jako Lunar nebo Star Ocean.

Hodně povedená předělávka rozmáchlé oslavy klasických JRPG s tahovými souboji, která nabízí spoustu vylepšení a nového obsahu. Jde o moc pěkně provedenou Director’s Cut verzi.