Patrician II - recenze
9/10

Patrician II - recenze

25. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Strategie Patrician II se odehrává ve čtrnáctém století v severní Evropě a nejde v ní jen o obchodování, ale také o budování, rozvoj průmyslu a mnohdy dojde i na krvežíznivý boj s piráty.

Autor: Bergy
Publikováno: 25.října 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Opravdu nevím jak to ti Němci dělají, ale jedno se jim zkrátka nedá upřít. Jejich hry prostě excelují v grafice, a to tak, že v této oblasti nemají skoro žádnou konkurenci. Stačí si jen vzpomenout na hry jako Cultures, Anno 1602 či Settlers a hned vám musí být jasné, co mám na mysli. Ta naprosto úžasná, ohromující a hlavně nesmírně roztomilá grafika, to je prostě něco, co se jen tak někde nevidí. Všechny ty skvělé detaily se dají počítat doslova na desítky a v tom to právě je. Zatímco jiné firmy na tyhle věci více méně kašlou, ty německé se právě v tomhle přímo vyžívají. Neváhají všem těm maličkostem věnovat ohromnou spoustu času a úsilí, což má sice vliv na celkovou dobu vývoje hry, ale výsledky byly zatím vždy velmi přesvědčivé.

Německý původ se nezapře
Patrician II je právě tou hrou, jejíž grafika vám okamžitě prozradí zemi svého původu už jen při letmém pohledu. I tato strategie vznikla v Německu a nutno dodat, že i v tomto případě je na co koukat. Nad jednotlivými detaily se ale budu rozplývat až později, protože nejdříve bychom si měli něco povědět o základní podstatě této hry.

Kdybych chtěl jedním nebo dvěma slovy určit druh hry Patrician II, nazval bych jí obchodní strategií. Tím bych však ani zdaleka nevyjádřil vše, o co v této hře vlastně běží. Ano, jedná se v ní především o obchodování, ale současně také o budování, rozvoj průmyslu a mnohdy dojde i na krvežíznivý boj. Je to vlastně velmi komplexní strategie, kde si budujete své postavení mezi řadou dalších obchodníků a snažíte se vypracovat mezi ty nejmocnější. Hra se odehrává ve čtrnáctém století našeho letopočtu a vaší hlavní oblastí působnosti je tehdejší severní Evropa.

Prvotní je ekonomika
Vzhledem k tomu, že Patrician 2 je docela hodně složitou strategií, kde se neobejdete bez studování řady statistik, tabulek a dalších důležitých věcí, je skoro nezbytné projít rozsáhlým tutorialem, který Vám mnohé prozradí. Rovněž je třeba mít alespoň základy anglického jazyka, protože textů je zde dost a je třeba jim rozumět - jinak nebudete schopni reagovat na požadavky trhu. Obchod a doprava zboží je pro vás vším a hlavě je to největší zdroj financí. Levně nakoupit a draze prodat, to je motto, na které musíte bez přestání myslet. Vaše obchodní transakce musí být cílené, nelze nakupovat a prodávat na blind, to byste velmi snadno prodělali.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tato hra je přímo ukázkovým titulem, kterou by měli povinně hrát studenti ekonomických škol. Aspoň mě se při hledání a realizování těch nejlepších obchodů přímo vybavovaly fráze ze školy jako: průzkum trhu, tržní rovnováha atd. :) Prakticky je nutné zjistit o každém městě informace jako např. co vyrábí, čeho má nadbytek nebo naopak nedostatek. Od těchto ukazatelů se následně odráží i prodejní cena. Čím více určitého produktu město má, tím levněji ho dostanete. Pak už stačí najít město, kde je zase velká sháňka po zboží, jenž vlastníte, a už jen hrabete penízky, protože za nedostatkové zboží se platí výrazně vyšší cena. Ovšem nic není tak jednoduché. Prostá logika nabídky a poptávky je srozumitelná i malému děcku, a proto vás při vašich obchodech provází i všudypřítomná konkurence, která nikdy nespí (stejně jako v reálném životě).

Můžete mít zaručenou informaci, že je nějaké vzdálené severské město přímo vyhladověno a nemá žádné maso. Vy naložíte celou loď masem a s vidinou tučného zisku si to k nim namíříte. Jenže ouha, den před vámi dorazila konkurenční loď a prodala hladovějícímu městu celý svůj náklad. Cenu surovin určuje vždy město, které prodává nebo kupuje. Pokud v tomto případě město má najednou masa dostatek, dá vám za vaší várku menší obnos peněz, než za který jste celou dodávku nakoupili, nemluvě o nákladech na dopravu a mzdu námořníků.

Pokud nemáte v takové situaci už žádné další peníze, jste nuceni tratit a nákladu se zbavit stůj co stůj, ale pokud jste dobře finančně zajištěni, lze ještě aplikovat vyčkávací taktiku. Každá surovina se totiž dříve nebo později spotřebuje a její cena zase poroste. Když tedy pár dní vyčkáte, můžete prodat i se ziskem, ale na druhou stranu vaše loď je pak blokována v cizím přístavu. V pokročilejší fázi hry lze v těchto městech postavit i obchodní kanceláře, které budou zastoupením vaší firmy v dané lokalitě.

Rozvoj průmyslu
Když budete vlastnit (ve městě, kde potřebujete prodat svůj náklad) takovou kancelář a cena není pro vás příznivá, lze vaše zboží přeložit z lodě do této budovy a s lodí normálně odplout. Až se cenové podmínky vylepší, stačí sjednat obchod mezi městem a vaší kanceláří. Obchodní kancelář má i další výhody, je to totiž váš výborný zdroj informací. Na základě její existence máte v příslušném městě k dispozici úplné statistiky o produkci a zásobách zboží. Pokud tohoto zástupce v daném městě nemáte, dostanou se k vám jen kusé informace a ještě navíc bez příslušných cen zboží, takže pořádně nevíte, do čeho jdete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lodě jsou pro vás naprosto základním a nejdůležitějším článkem v řetězci vaší obchodní činnosti. Pokud budete chtít znásobit své obchodní aktivity, je třeba nechat si postavit více lodí, najmout více námořníků atd. Pokud se chcete dostat mezi elitu, musíte se vždy snažit podnikat v co možná nejširším měřítku, a tak se posléze nevyhnete ani budování průmyslu. Ten je pro váš obchod rovněž velmi výhodný, protože vlastní produkce vám vyrobí a dodá zboží, které byste jinak museli normálně koupit od města. Opět to chce ale velký kapitál do začátku, protože pokud budete tuto činnost provozovat v malém měřítku, budou vaše náklady na výrobu jedné věci o mnoho dražší než kdybyste jí koupili už hotovou. Stavět lze například různé farmy, kde se budou pěstovat různé plodiny nebo můžete provozovat například výrobny alkoholu, kamenictví atd.

Rozvoj průmyslu má pochopitelně vliv i na růst celého města, a to má zase za následek zvýšení počtu obyvatel. Tím pádem se zvětšuje i poptávka po jídle a zboží, takže zase lépe pro vás - bude se lépe obchodovat. Je ale třeba dát pozor, aby drtivou většinu netvořili chuďasové, kteří mají hluboko do kapsy.

Každé město má rovněž i svoje centrum, kde se nalézají další významné budovy. Například Taverna (najímají se zde námořníci a shánějí se informace či domlouvají pirátské pakty), Zbrojírna (nakupují se zde zbraně pro vaši posádku a lodě), Market hall (užitečný ukazatel týdenní produkce různých komodit, které se ve městě vyrábějí), Dům lichváře (na tomto místě si můžete půjčit za příslušný úrok docela hodně peněz, pokud jste ale s penězi za vodou a chcete si ještě přivydělat nějakou tu kačku navíc, lze odkupovat cizí smluvní úpisy a vysoké úroky dlužníků jdou pak do kapsy vám).

• Pozor na piráty
Neméně důležitou budovou jsou i doky, kde můžete uzavřít kontrakt na novou loď. Pokud má ale někdo představu, že si v této hře koupí loď jako normální zboží, tak se plete. Loď si nejprve hezky objednáte a pak počkáte několik týdnů, až vám jí řemeslníci postaví. V docích si také můžete nechat opravit svou poškozenou loď nebo jí vylepšit. Je totiž na vás, jestli využijete maximálního úložného místa na zboží nebo trochu slevíte a přidáte pár pozic pro děla a katapulty. V případě, že se nehodláte jen bránit, ale i razantně oplácet, není problém obětovat až půlku celkového prostoru lodě pro pozice bojových prostředků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoli se na první pohled může zdát Patrician 2 jako vcelku mírumilovná hra, opak je pravdou. Krom konkurence, kterou určitě nebudete mít nijak v lásce, se zde vyskytují i všudypřítomní piráti. Tito zlotřilci na vás budou útočit při vašich cestách za obchodem a budou se pokoušet zajmout vaší loď nebo jí aspoň zničit. Pokud chytnete dobrý vítr, lze je i vymanévrovat, ale takové štěstí nemusíte mít vždycky. Navíc jakmile se dostanete na dostřel, okamžitě Vám začnou ničit drahocenné lodě. Když vás už přestane bavit věčně jen utíkat, můžete zkusit svojí loď také vyzbrojit a pirátům jejich praktiky oplatit. Ovšem s výzbrojí musíte najmout i vyšší počet námořníků, protože po zahákování se může lehce stát, že piráti budou početnější a vy přijdete o svojí loď. V opačném případě však máte o loď více vy, a to také není k zahození.

Zbohatnout se ale dá i jinak než jen pouhým obchodováním. Nikdo totiž netvrdí, že se k pirátům nemůžete sami přidat. Když vás taková myšlenka napadne, stačí zajít do Taverny a pokud se v ní nějací piráti vyskytují, můžete sjednat dohodu. Dáte jim jednu nebo více svých lodí a oni vám budou vyplácet procenta z jejich kořistí. Riskujete však, že piráti narazí na lepšího soupeře a vy už nikdy neuvidíte ani slíbené peníze ani vaši loď. Záleží jen na vás jak se rozhodnete, já jsem ale zatím vždycky jen ostrouhal :)

• Dlouhá hratelnost
Nyní se dostáváme k té nejsilnější stránce Patrician 2. Jak jsem již předeslal, grafické zpracování je opravdu výtečné. Německá důslednost a preciznost je vidět snad všude, kam se jen podíváte. Klasický izometrický výhled sedí skvěle a je přehlednost sama. Architektonické prvky se sice od sebe moc neliší, ale skladba měst je různorodá a je brán ohled i na jejich skutečnou polohu na mapě. Když se jedná o město s mořem na západě, tak přístav skutečně je na správném místě a i náznak pobřeží se shoduje. Města jsou jinak dost rušná, všude se pohybuje spousta různých lidí a ulice vůbec vypadají velmi živě. Tomu hodně napomáhají dobře vyvedené animace postaviček a lodí, které jsou úplně přirozené. Jediné, co bych asi vytknul, je fakt, že když se střídá roční období, prostředí ve hře je neměnné. Krajina je tedy stále zelená a ačkoli je děj zasazen do severní Evropy, nikde ani náznak po sněhu :(

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týká hratelnosti, někdo může mít pocit, že obchodní real-time strategie musí být hrozná nuda. V zásadě má takový člověk i pravdu. Jestliže vás totiž na RTS zajímá pouze vyrábění jednotek a bezduché drcení nepřítele, tak vám tato hra zcela jistě určena není. Zde se totiž jedná o rozvahu, docela velkou dávku přemýšlení a také logiku. Není to hra, kde by se stále odehrávalo něco nenadálého, ani žádných zvratů se zde nedočkáte, ale i tak si myslím, že Patrician 2 vás chytne stejně jako mě.

Obchodovat v této hře totiž není nic nudného, ba naopak - pokud to vezmete tak, že se sami zkusíte z nuly vypracovat na boháče a uznávaného obchodníka, může to být pro vás i menší výzva. Jelikož se jedná o velmi propracovanou strategii, osobně vám garantuji, že i po mnoha hodinách hry budete přicházet na stále nové věci. Hratelnost Patrician II se dá odhadovat na velmi dlouho, což je vzhledem k blížícím se dlouhým zimním večerům velmi příhodné. Až dohrajete 2 základní kampaně, můžete se pustit do dalších her, kde buď nebudete limitováni úkoly jednotlivých misí nebo si sami nadefinujete, čeho chcete dosáhnout a kdy se má hra ukončit.

• Osm hráčů na jednom počítači
Vývojáři samozřejmě neopomněli ani na multiplayer, který se prostě povedl. Krom klasické hry po síti na vzdálených počítačích je tato hra přímo požehnáním pro ty z vás, kteří máte jen jeden počítač a toužíte si ve více lidech proti sobě hrát své oblíbené hry. Patrician 2 totiž můžete hrát až v osmi (!) lidech u jednoho počítače. Ptáte se, jak je to možné? Řešení je velmi jednoduché a geniální zároveň.

Multiplayer u jednoho počítače zkrátka kombinuje RTS s tahovou strategií. Každý hráč, který se účastní takové skupinové hry, si odehraje svoje kolo v tahovém režimu a když předává počítač (ukončením kola) svému soupeři, všechny jeho příkazy se provedou hromadně. Nutno dodat, že například nakládání materiálu a zboží probíhá v rámci kola normálně v real-time, stejně tak město se chová přirozeně, vše je v pohybu. Jenom se nesmíte divit, když dáte příkaz lodi, aby odplula a ona zůstane stát na místě :) Ta se dá do pohybu až v momentě, kdy ukončíte kolo, a jakmile se opět dostanete na řadu, v další sérii kol bude už skoro na místě určení. Jen pro úplnost dodávám, že ukončením kola se hra posune o 1 herní kalendářní den. Sám jsem tuto multiplayerovou variantu vyzkoušel a musím ještě jednou zdůraznit, jak moc se tento herní režim osvědčil.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nuže, myslím, že vše podstatné jsem vám o této skvělé obchodně-budovatelské strategii řekl a nyní už záleží jen na vás, jestli vás moje recenze dokázala natolik zlákat, že si tuto hru rovněž vyzkoušíte. Můj názor je takový, že Patrician 2 rozhodně za vaši pozornost stojí, už jen proto, že na prvním místě je zde budování vaší společnosti a boj je až druhotný.

Stáhněte si: Demo (41 MB), Intro video (9 MB nebo 20 MB)

Výborná obchodní RTS, která vás nejen okouzlí, ale donutí vás, mimo jiné, také přemýšlet.