Oblivion: Knights of the Nine - recenze
5/10

Oblivion: Knights of the Nine - recenze

18. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Důvod pro návrat do kouzelného světa provincie Cyrodiil je tady s oficiálním rozšířením, které představuje dlouhé hodiny fantastického dobrodružství. Anebo je všechno jinak a slovo datadisk dostává nový význam?

Autor: Moolker
Publikováno: 18.prosince 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: anglická/prodávaná/PC
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva Přišel, viděl, zvítězil, ale ještě neodešel a asi pěkně dlouho se situace nijak měnit nebude. Oblivion navzdory drobným nedostatkům nezklamal. Jenže i takový ohromný, po okraje naplněný pohár slastného moku, jakým provincie Cyrodiil bezesporu je, se jednou vypije až do dna a v krku začne vysychat. (Nejen) pro ty, kteří se do takového stavu dostali, Bethesda od jara nabízí minipřídavky, kterých je nyní sedm a samostatně stojí v rozmezí přibližně jednoho až tří dolarů. Prodloužily Oblivion maximálně o pár hodin hraní, avšak nyní se jejich počet rozrostl o jeden mnohem macatější (a také dražší, dáte za něj 10 dolarů) addon, nazvaný Knights of the Nine (dále již jen KotN). Když si to všechno naskládáte do jedné krabice a navrch napíšete „Rytíři devítky“, dostanete první oficiální „datadisk“ za pět stovek.

Nástup do rozjetého vlaku
Pro vysvětlení uvozovek u slova „datadisk“ v předchozím odstavci - KotN totiž datadiskem v pravém slova smyslu není. Žádné zpřístupnění další části kontinentu, žádné změny v koncepty nebo úpravy hratelnosti, žádné nové intro a žádná sólo ikonka na ploše. Všech osm pluginů prostě nainstalujete, spustíte původní Oblivion, naloadujete poslední save (nebo si dáte novou hru, to je fuk) a... pak to konečně přijde. Než se stihnete otočit o 360 stupňů, aby hra běžela plynuleji, začnou vám vyskakovat okna hlásající přijetí nového questu, jejichž plněním získáte maximálně tak trochu nového vybavení. Potkáte nového nepřítele jménem Aurorans, navlečeného do zlatavě blyštivého brnění a s respektem hodnou oboustrannou sekyrou v pařátu..

Nově nabytý úkol si pak již jen klasicky zaktivujete v inventáři a sledujíce kompas se vydáte za novým dobrodružstvím. Rychlé, jednoduché a u několikamegabytových přídavků i naprosto pochopitelné. V případě questu hlavního, u Rytířů devítky, bych si ale přeci jen přál alespoň nějaké to intro a poutavější zasvěcení do jinak podařeného, byť předvídatelného, příběhu. Pojďme si ho nyní více rozebrat.

Rytíři devítky
Děj nového questu má epicentrum v brutálním vymydlení anvilské kaple od všeho humanoidního. Co byl tento dýchánek zač vám svým lehce vychlastaným hlasem obšírně vysvětlí místní prorok (KotN mi obecně přišel ještě ukecanější než původní hra a někdy mě to hloubkové zasvěcování do problémů až nudilo). Ve zkratce jde o to, že na první pohled nesmrtelný Umaril začíná vystrkávat růžky a po vás se chce, abyste mu je hezky zarazily zpátky a pokud mu při tom zamlátíte i šošolku mezi ramena, nikdo se na vás zlobit nebude. K tomu ale musíte získat všechny ztracené relikvie mýtického křižáckého rytíře a zarytého dobráka v jednom. Příběh je přesně šitý na míru 100% kladným hrdinům a za jakýkoliv přestupek vás již poprvé (a naposledy) varují bohové.

On vlastně skoro celý quest je jenom o hledání. Nejprve musíte pouze oběhat devatero svatyní rozmístěných po celém světě a jiné slovo, než „nuda“, to asi nevystihuje. Následně zase prolézáte x lokací a kompletujete požadovanou rytířskou výbavu, což je díky bohu již o něco zábavnější, protože si je musíte nějak zasloužit. Bojem, logickou úvahou při řešení puzzlů nebo obojím dohromady. Hlavně se ale už něco děje a pocit z čerstvě získaného kousku prvotřídního vybavení je blažený.

Celkově se mi nová dějová linie líbila a quest takových kvalit byste v původní hře hledali asi těžko. I když ten úvod by mohl být záživnější, průběh větvenější a kdyby byla o něco delší a těžší, také bych se nezlobil. Pět hodin je na oblivionské poměry přeci jen trochu málo a když se za tu dobu z nuly vypracujete na bájného křižáka, působí to divně.

Za pár dolarů pár minut zábavy
Pokud jde o ty menší pluginy, tak jediný, co mě nějak více oslovil, nese název Mehrunes' Razor. Hru rozšiřuje o snad největší dungeon vůbec s parádní dýkou na jeho konci, ale prima je, že slovo „dungeon“ zde není synonymem pro zatuchlé kobky a podzemní chrámy. Většina dění se totiž odehrává v unikátním podzemním městě, které je klasicky obýváno desítkami (znepřátelených) obyvatel. Být ještě o něco více barevné a pestré na úkor hnědé, byl bych naprosto nadšen.

Podvodní upírský dungeon Vile Lair je také celkem nápaditý, ačkoliv to již není tak horké a navíc nenabízí tolik zábavy, ať už jde o hrací dobu nepřesahující hodinu nebo nové prvky. To samé bych mohl říci i o dalších třech: 1) v podobě tajemné zlodějské lodi přítomné díky pluginu Thieves Den. 2) Wizard's Tower, což je magická věž (s překrásnou botanickou zahradou), kterou musíte nahodit zpět do provozu; 3) a úchvatnému planetáriu, při jehož tvorbě upustili designéři uzdu fantazie zřejmě opravdu na dlouho a tak mi přídavek Orrery přinesl dlouhé minuty kochání se. Všechny čtyři pluginy poskytují kromě nového dobrodružství i různé předměty nebo zbraně. Nicméně potenciál měly větší.

Jsou-li středem vašeho zájmu kouzla, určitě nepohrdnete pluginem s všeříkajícím názvem Spell Tomes. Po jeho instalaci se do hry implementuje několik desítek knih, z nichž se můžete naučit nové čáry máry. No a nakonec tu máme notoricky známý Horse Armor Pack, dovolující „namontovat“ na vašeho oře brnění. Stačí si zajít za orkskou kráskou jménem Snak Gra-Bura sídlící vedle hlavního města, která se již o vše postará, napoprvé navíc i úplně zadarmo. Na výběr je mezi elfským a železným oblečkem. Je to pěkně vypadající paráda, ale s nulovým využitím.

A co takhle nějaké větší změny?
KotN hru rozšiřuje pouze o výše popsané novinky, toť vše. Veškerá hratelnost Oblivionu zůstala nezměněna, takže budete opět nadávat (nebo si v tom naopak libovat, což není můj případ) na levelování nepřátel spolu s vámi (na druhou stranu to však umožňuje začít s datadiskovými questy kdykoliv během hraní) anebo se pozastavovat nad neznalostmi vývojářů v oblasti biologie, když v již tak polomrtvém světě narazíte pouze na osamocené vlky, nikoliv jejich smečky.

Stejně "monstrózními" změnami prošlo i technické zpracování a hudební doprovod. Grafika je stále na úrovni, HDR efekty oslňují stejně jako na jaře, avšak při cestování jsem si nemohl nevzpomenout na přeci jen bohatěji a krásněji zpracovanou Myrthanu v Gothic 3. Můžete se opět těšit i na haprující AI (např. dvakrát mému spolubojovníkovi zničehonic ruplo v bedně a jal se zdrhat neznámo kam a proč) a sem tam se vyskytující bugy - zaplutí do skály bez šancí vylézt nebo nemožnost využívat fast travel se zdůvodněním, že jsou ve vaší blízkosti nepřátelé, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti vůbec není.

Blýská se na lepší časy
Oblivion: Knights of the Nine není možné přímo srovnávat s datadisky Tribunal a Bloodmon pro Morrowind. Pokud bych se o to pokusil, ostrouhal by nový přírůstek s podprůměrným hodnocením, protože toho přeci jen nenabízí tak moc a v zásadě do původního světa přidávají „jen“ několik questů a pár nových lokací.

Datadisk od podprůměru zachraňuje, že některé pluginy a questy nejsou vůbec špatné. Pozdější část nové dějové linie podle mě patří mezi to úplně nejlepší, co vám cestování po provincii Cyrodill může nabídnout. Otázkou je, jestli si raději za poloviční cenu (10 dolarů) nestáhnout raději jen Rytíře devítky namísto koupě celé krabicové verze s kompilací všech pluginů. Zdarma stažitelných fanouškovských přídavků, ne nepodobných těm, za které v případě KotN zaplatíte, není málo. P.S. Druhý oficiální datadisk pro Oblivion se prý bude jmenovat Shivering Isles a má konečně nabídnout plnohodnotný obsah.

Stáhněte si: Videa, Patche, Překlady, Cheaty...

Související články: Mega-recenze původní hry, Návody, Novinky...

Moolker
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

Moolker

Od 500 Kč stojícího datadisku k takové hře bych očekával mnohem více (než jen kompilaci několika pluginů), zejména v oblasti přidání nových lokací. Přesto je nový quest z Knights of the Nine hratelnostně solidní (příběhově nikoliv) a skvěle zapadá do původního Oblivionu.