Nightstone - recenze
5/10

Nightstone - recenze

19. 4. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nighstone je další z pokusů o sesazení Diabla II z kralování na trůnu akčních RPG v isometrickém zpracování. Otázkou zůstává, co může nabídnout hra bez špetky invence a kloudného konceptu?

Autor: Levis
Publikováno: 19.dubna 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nightstone k nám přichází z produkce New Horizon Studios, které v tomto případě štítí kdysi jeden z nejvýznamnějších distributorů - Virgin Interactive, firmy, která však v dnešní době patří bohužel do průměru a mnohými tituly i pod něj. Trhu dnes dominují jiné, mladší a kreativnější kolektivy; jedním z nich je také Blizzard, který proslul sériemi Warcraft a Diablo. A právě Diablu II se snaží konkurovat Nightstone, ale vezmeme to pěkně popořádku.

Světu opět hrozí záhuba
Kdysi na Zemi dopadly mocné kameny; jeden z nich v sobě obsahoval větší zlo, než byla planeta schopna pojmout. Brzy celý svět obklopila temnota a tisíce přisluhovačů zla, takže lidstvo bylo nuceno ustupovat množící se přesile vetřelců na neinfikované kontinenty. Když se už zdálo, že poslední bitva bude prohraná, dopadl na Zemi druhý mocný kámen, který vytvořil tři služebníky dobra a ti s ohromným nasazením a schopnostmi a nezlomitelnou vůlí armádu temnoty zničili. Když bylo po všem, vrátili se zpět do svého kamene, kde v klidu odpočívají dosud. Ale zlo tehdy nebylo zničeno - jeho kámen totiž přežil a nyní se znovu probouzí a tvoří si nové armády. Nyní je šance jej zničit jednou provždy, a hrdinové dobra jsou znovu vyvolání, aby čelili rostoucímu nebezpečí.

Aby nikdo o Nightstone nemohl říci, že je to prostý klon Diabla, přináší několik nových nápadů již na začátku. K dispozici jsou tři charaktery (barbar, kouzelnice a lučištnice - velice originální výběr, hlesli by hráči Diabla), avšak místo výběru a hraní pouze jedním z nich se postupně zhostíte role všech tří. Hrou postupujete s každým zvlášť; před každou misí si vyberete postavu, za níž právě budete hrát, a zvolíte si část mapy (level), kterou chcete hrát (tento nápad pochází prapůvodně z real-time strategie Dune II).

Problém je v tom, že autoři zjevně nepochopili, proč to bylo v Diablu řešeno výběrem pouze jediné postavy - každému totiž do ruky padne jiný styl boje a jiný charakter. Kvůli snaze se něčím odlišit od Diabla tu tedy mapy musíte procházet postupně se všemi třemi postavami. Samozřejmě, že si oblíbíte jen jednu z nich (a to kdoví jestli vůbec), kterou budete preferovat před zbylými. Ale úkol musí splnit všechny tři postavy dohromady, není možné hrát celé NightStone jenom s jednou z nich a ostatní nevyužít.

První úrovně a odlišnosti charakterů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Začátek hry se nese v dalším nepříjemném zjištění - mapy jednotlivých lokací, u kterých začíná barbar, jsou téměř identické s těmi, u nichž je na začátku postavena lučištnice a kouzelnice (připadá mi, že hra je automaticky generuje); a postavy mají navíc stejné úkoly. Podobným trikem se práci navíc vyhli například autoři real-time strategie Dark Planet: Battle for Natrolis, kde měly být k dispozici tři „unikátní“ rasy - a výsledek? Každá měla skoro stejné mapy i úkoly.. přesně tu samou situaci zažijete bohužel i u Nightstone. TOHLE už by pomalu stálo za zamyšlení, kam komerční hry míří, protože takovéhle podvody bych očekával maximálně u freewarových her.

Jediný rozdíl mezi všemi charaktery je styl, kterým bojují. Barbar samozřejmě vždy pouze na blízko, zbraněmi jako je meč nebo sekera (zajímavý poznatek - barbar v Nightstone nemá ani možnost se třeba vyučit v používání jiných zbraní, protože je nikde nenajde :), lučištnice bojuje samozřejmě jenom s lukem a šípy a kouzelnice používá hole. K ní se váže další zajímavá skutečnost; její kouzlení spočívá v tom, že z hole lítají ohnivé koule nebo blesky (záleží, jakou hůl právě používá), ale jiných kouzel bohužel ona ani jiné charaktery schopní nejsou. Zlaté Diablo.

Chyby v hratelnosti
Kromě toho je vidět, že nikdo v New Horizon Studios nevěnoval dostatek času betatestování, jinak by se snad mohly odstranit některé opravdu začátečnické chyby. Například - stejně jako v Diablu, i zde jsou po mapách náhodně rozmístěné sudy a bedny, ze kterých po jejich rozbití vyskočí například lahvička doplňující zdraví. Nechápu ale, proč by lučištnice nemohla sud rozstřelit z dálky - ona musí dojít až k němu, a teprve z bezprostřední blízkosti do něj střelit šíp.

Další chyba se váže ke schovávání postav za skály, popř. jiné objekty. Hra je zpracována v klasickém isometrickém pohledu, známém například z Falloutu, Commandos apod., takže se často stává, že se jakákoliv postava schová za některou z budov nebo jiných objektů a není vidět. V případě Diabla to bylo elegantně řešené tím, že se onen objekt zprůhlednil, takže bylo vidět, co se za ním skrývá. V Nightstone bohužel zprůhlední jenom vaše postava, takže samozřejmě neodhadnete pozici vašich protivníků, ale mnohdy bohužel ani tu svojí.

Doplňky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ke hře je přidán i hudební doprovod, který se zdá zpočátku docela zajímavý, ale s přibývajícími hodinami se stále opakuje a opakuje, a pak už je vlastně jenom na obtíž. A kromě toho je dost nevýrazný narozdíl od toho, kterým se pyšní Diablo. Aby se neřeklo, že hra je jenom o vraždění zlých monster a nemá jiného ducha, načrtli autoři několik směšných příběhů a uložili je do knih, které po svém putování můžete najít. Žádný význam tu bohužel nevidím, protože atmosféru příběhy nemají a jen tak si je číst určitě nebudete.

Hrdina má za opaskem místo na několik lahviček, které mu doplní zdraví, manu nebo staminu, tři základní prvky, které tvořily význam Diabla, a jejichž zpracování v Nightstone je znovu velice podprůměrné. Lahvičky jsou stejně jako v již tolikrát zmiňovném titulu od Blizzardu několika druhů (liší se však jenom v procentech, kolik zdraví vám přidají). Novinkou je tzv. „otázníková lahvička“, u níž neznáte účinek, a která někdy vyhojí všechny rány a doplní staminu i manu, a někdy naopak všechny srazí dolů.

Úpadek do stereotypu
Jestliže se zpočátku zdál Nightstone trochu nadprůměrný, s přibývajícím odehraným časem hra ještě více stagnuje a upadá do stereotypu neznalých rozměrů. Mapy se v podstatě stále střídají, stejně jako protivníci, a jediné, co se mění (k horšímu) je dojem ze hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nightstone prostě nemá žádné kouzlo, nic, co by vás chytlo a u hry udrželo. Je to podle mého názoru sprostý plagiát již mnohokrát okopírované hry, který nabízí stále tolik zábavy a nových objevů, že není jediný důvod proč se od ní odvracet. Diablo II je král, kterého ještě stále nikdo (kromě Dungeon Siege ve 3D) nesesadil z trůnu akčních „klikacích“ RPG, a pokud budou jeho klony i nadále vypadat takto, tak na trůně pravděpodobně zůstane navěky.

Stáhněte si: Trailer (2,5 MB), Cheaty
Související články: Dungeon Siege recenze (duben 2002), Diablo II recenze (červen 2000), Diablo II: Lord of Destruction recenze (červenec 2001)

Levis

Obyčejná kopie Diabla, nabízející několik malých drobností, které však v poměru se zabugovaným zpracováním hry působí směšně. A především - Nightstone nenabízí nic, kvůli čemu byste měli volit právě jej.