Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark - recenze

18. 12. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V druhém datadisku pro fenomenální RPG Neverwinter Nights vás příběh postaví do role velmi renomovaného hrdiny, jenž byl pozván na pomoc městu Waterdeep odolávajícímu útokům temných sil z podzemí.

Autor: ABE
Publikováno: 18.prosince 2003
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je tomu zhruba půl roku, co jste si na našich stránkách mohli přečíst recenzi prvního datadisku Shadows of Undrentide k fenomenálnímu RPG Neverwinter Nights od BioWare. Dnes se však podíváme na zoubek datadisku druhému, který vychází právě v těchto dnech a honosí se názvem Hordes of the Underdark. Když se původní hra objevila v létě 2002, způsobila v žánru RPG malou revoluci. Jednak byla kompletně ve 3D, ale mnohem větší změny nás čekali na poli multiplayeru. S pomocí přiloženého editoru se daly vytvořit vlastní příběhy, které se na internetu začali rojit jako houby po dešti. Dodnes si vzpomínám, jak jsem po maturitě strávil zábavný týden neustálým hraním multiplayeru NWN s několika přáteli.

Co je nového?
Pojďme se tedy podívat, jaké změny a nové prvky přináší do hry druhý oficiální přídavek Hordes of the Underdark (dále jen HotU). Je asi pochopitelné, že změny v designu a konceptu hry jsou naprosto minimální. Oproti prvnímu datadisku jsou zde ale trochu jiné změny než jen nová povolání, nepřátelé a podobně. Prvním vylepšením je zdvihnutí zkušenostního stropu až na 40. level. Pokud jsem vás vyděsil, že se svým "chcípáčkem" na druhém levelu nebude mít šanci hru dokončit, tak vás uklidním. Narozdíl od prvního datadisku, který bylo doporučeno hrát s novou postavou od prvního levelu, je v HotU vyžadován charakter na 12.-15. levelu. Jestliže je váš hrdina na levelu nižším, tak na začátku automaticky dostane zkušenosti potřebné k dosažení 15. levelu.

Přírůstkem, týkajícím se dosaženého levelu postavy, je přidání tzv. Epic Rules. O co se jedná? O nová kouzla a schopnosti, kterým se váš hrdina může naučit po dosažení 21. levelu, kdy lze jeho povolání specializovat do epic úrovně. V podstatě jde o ještě užší specializaci povolání, díky které lze ovládat další schopnosti a dovednosti. Novinkou trochu z jiného soudku je vylepšené chování kamery, kterou nyní má jít podle autorů mnohem lépe přibližovat, rotovat a otáčet. Osobně jsem oproti dřívějšku žádné velké vylepšení sice nezaznamenal (což neznamená, že se tak nestalo), ale chování kamery na mě působilo velmi milým dojmem, takže pokud k nějakým úpravám došlo, bylo to jen k prospěchu věci.

Poslední skupinou přírůstků jsou "standardní" nová kouzla, dovednosti, předměty a nestvůry. Nových kouzel pro všechna kouzelnická povolání je něco kolem 40 a jen namátkově uvedu Earthquake u druida nebo kouzlo Epic Mage Armour, které může sesílat bard, wizard a sorcerer a které přidává +20 AC bonus. Skupina dovedností, je nyní bohatší o více jak 50 nových kousků jak klasických, tak i epických dovedností. Nemá smysl je zde všechny vypisovat, protože se obecně jedná o všelijaké bonusy ke stávajícím vlastnostem a podobně. Z nově přidaných předmětů se můžete těšit na několik dalších druhů granátů (holy water flask, acid bomb atd.), pár zbraní a magických předmětů. Také do bestiáře bylo přidáno několik nestvůr, které souvisí s novým prostředím labyrintu - například Beholder nebo zvláštní želatinové kostky.

Šílený mág Halaster
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběh posledního přírůstku do rodiny NWN nijak zvlášť nenavazuje na hry předchozí (kromě starého známého kobolda Deekina, ze kterého se mimochodem stal bard :), takže pokud jste je nehráli, vůbec to nevadí, ale ke spuštění budete tak jako tak původní NWN potřebovat. Celá hra je rozdělena na tři epizody, které na sebe plynule navazují. První vás přivádí do městečka Waterdeep, ve kterém se dějí jisté zneklidňující věci. V poslední době na město útočí nestvůry ze zdejšího podzemního labyrintu Undermountainu, který v dávných dobách vytvořil mág Halaster.

Své postavy se ujímáte v místním hostinci, kde se vám poslední noci zdál velmi podivný sen, který, jak později zjistíte, souvisí se záležitostmi ve Waterdeepu. Po probuzení se navíc dozvíte, že vás v noci někdo okradl (=šalamounský způsob, jak hráči sebrat případné unikátní vybavení z předešlých dobrodružství) a tudíž se musíte spokojit s vybavením, které dostanete v hostinci.

První důležitou věcí, kterou je třeba poté udělat, je promluvit se místním hospodským, s Durnanem. Ten vás seznámí se zdejší situací a pověří vás vyřešením událostí, které se staly ve městě. O chvíli později ale zaútočí na hostinec skupina nestvůr z labyrintu. Společně s několika dalšími dobrodruhy je zaženete až do sklepa, kde je vchod do Undermountainu. Bohužel během boje jste omráčeni a poté, co se probudíte, zjistíte, že většina ostatních dobrodruhů už vstoupila do labyrintu, takže se vydáte za nimi. Takto začíná příběh, který se mě osobně moc líbil, protože se neustále vyvíjí a nikdy si v něm nemůžete být 100% jisti, kdo je opravdu ten zlý a kdo ten hodný, ale to bych prozrazoval už příliš.

Nápadité hádanky
Pokud chcete příběhu pořádně porozumět, nejen že musíte hovořit s okolními postavami, ale také číst všelijaké knihy, které lze místy najít. V nejedné situaci byste bez informací z knih byli naprosto ztraceni. Jako příklad uvedu zneškodnění strážného golema zhruba v 1/3 hry. Pokud na něj půjdete pouze hrubou silou, skoro jistě ho nezabijete. Stačí však jen trochu dávat pozor, když golem občas vykřikne nějaká dvě zdánlivě nesmyslná slova. Ale jestliže jste předtím četli příslušnou knihu, tak si ihned uvědomíte, že z něj vychází nějaká čísla. Shodou okolností je ve vedlejší místnosti podivný stroj, do kterého se zadávají dvě číslice, takže proč to nezkusit... ;)
Jako druhou ukázku zdánlivě zapeklitého úkolu zmíním spuštění mostu v jeskyni. Na ovládacím panelu mostu jsou náhodně rozmístěny čtyři čárky a několik zvláštních vět. Brzy asi přijdete na to, že klikáním na věty se posunují ony čárky. Potom už stačí jen poskládat je do určité polohy a máte vyhráno. Tyto dva příklady by měly alespoň trochu ukázat, jaké pestré hádanky hra obsahuje. Mě osobně mile překvapily a díky nim jsem se během hraní ohromně bavil, takže jsem si na datadisk našel čas i v nabitých týdnech na konci roku, kdy se ve škole píší zápočtové písemky.

Příběh a řešení zajímavých hádanek má však i jednu stinnou stránku, kterou je nutnost ovládat angličtinu na takové úrovni, abyste alespoň zhruba rozuměli, o co v rozhovorech jde. Pokud angličtinou dostatečně nevládnete, nemáte šanci si hru pořádně vychutnat a vlastně ani smysluplně hrát, ale naštěstí se chystá neoficiální čeština (viz níže).

Nabírání společníků
Jestliže pro vás angličtina není problémem, můžete se naplno ponořit do perfektního dobrodružství, které vám zabere odhadem 15-20 hodin čistého herního času, což je podle mě tak akorát, co lze od datadisku očekávat. Samotná obtížnost není nijak extrémní, tedy pokud se řídíte radami, které lze získat pomocí rozhovorů a podobně. Leckdy tak objevíte třeba tajnou cestu, díky které se vyhnete případnému tuhému souboji. Pozor je třeba si také dávat na to, kterou zbraň na které monstra používáte. Meč není na kamenné golemy moc účinný, ale válečným kladivem je skolíte několika málo ranami.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Samozřejmostí zůstává možnost přibrat do party nějaké společníky, avšak nově lze mít až dva současně. Pokud k tomu přičtete kouzlem vyvolané potvory a občas nějakého dočasného pomocníka, může se vaše parta rozrůst do slušných rozměrů. Dělat to sice nemusíte, ale byli byste sami proti sobě. Pokud vám některý ze spolubojovníků zemře, není nezbytně nutné přikračovat k načítání pozice. Hře totiž nijak moc nevadí, pokud někdo z nich zemře, ale vám by pozdější pomoc samozřejmě chybět mohla. A proto je zde možnost padlého spolubojovníka oživit, což lze velmi jednoduše provést například pomocí resurrection hůlky (pokud ji vlastníte).

Na začátku recenze jsem se zmínil o tom, že co do konceptu a grafiky hra působí stejně jako její předchůdci. Jelikož tomu opravdu tak je, nebudu zde zbytečně opakovat to, co již bylo řečeno v předchozích recenzích. Navíc předpokládám, že většina čtenářů NWN zná, takže by to bylo stejně jen nošením dříví do lesa.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zmíním se však o jednom malém neduhu, na který jsem přišel. Několikrát se mi během hraní stalo, že jsem zaútočil na silnou nestvůru (např. drak nebo zmiňovaný strážní golem), ale ona nezaútočila na mě. Prostě jen tak stála a chytala moje rány, dokud nezemřela. Nevím, čím je to způsobeno, ale o to víc mě tato chybka mrzí (ačkoliv u toho draka jsem byl docela rád :), protože je jediná, kterou jsem na celé hře objevil. Nicméně je natolik ojedinělá, že ve výsledku celkový dojem zase až tak nekazí a snad ji opraví nějaký patch.

Náš internetový obchod je sponzorem češtiny do této hry. Až bude datadisk přeložen, tak všem zákazníkům, kteří si hru dříve u nás koupili, zašleme češtinu dodatečně na CD zadarmo až domů.

Stáhněte si k datadisku: Video, Patch, Cheaty...

Stáhněte si k původní hře: Demo, Čeština, Patch, Videa...