Neighbours From Hell 2 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Neighbours From Hell 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zapomeňte na trochu stereotypní příbytek z jedničky, protože tentokrát budete svého souseda vytáčet k nepříčetnosti a vymýšlet na něj různé nástrahy a schválnosti během dovolené v Číně, Indii nebo Mexiku.

Autor: Bergy
Publikováno: 19.března 2004
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úsměvná logická oddechovka - asi tak by se dal definovat první díl Neighbours From Hell, který jsme na Tiscali Games recenzovali vloni v létě. Koncept hry byl originální a nápaditý. Jednalo se v podstatě o dosti ostrou reality show, kde se hráč vžil do postavy jistého mladíka a snažil se vytočit k nepříčetnosti svého nerudného souseda. Pro pobavení televizních diváků totiž musel vymýšlet různé nástrahy a schválnosti, které nic netušícímu sousedovi daly pěkně zabrat. Jediné, co trochu zamrzelo, byla délka hry. I když si člověk dával na čas, během jednoho či dvou dnů šla v pohodě dohrát.

 Se sousedy na dovolenou
I přes výše popisovaný nedostatek ale vznikla oblíbená hra, a proto se ani nemusíme moc divit, že co nevidět vyšlo Neighbours From Hell 2 (dále už jen NFH2). Protentokrát ale zapomeňte na trochu stereotypní sousedův příbytek, protože si společně s ním (on o tom samozřejmě nemá opět ani zdání) vyjedete na pořádnou dovolenou.

K dispozici tak není jedna, ale hned 4 hlavní herní lokace, které se od sebe odlišují. Jedná se o 3 velké tématické ostrovy, které představují Čínu, Indii a Mexiko. Čtvrtou lokací je zaoceánská loď, na které se odehrává více jak čtvrtina celé hry, protože se na ní ocitnete vždy, když cestujete z jednoho ostrova na druhý.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Každý ostrov je rozdělen na několik dalších lokací a ani ty nejsou úplně totožné. Například v Číně a Indii se část scénářů odehrává u pláže a další zase u významných kulturních památek jako je Velká čínská zeď nebo Tádž Mahál. Oproti jedničce tedy drtivou většinu herních obrazovek netvoří interiéry, ale naopak exteriéry. Lokace jsou tak živější a dávají tvůrcům mnohem více prostoru pro všemožné záškodnické akce, které jsou hlavní náplní celé hry.

 Nové herní možnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Do druhého dílu byly implementovány i nové herní prvky. Zatímco v původní hře jste to byli jen vy, soused a sem tam nějaké to domácí zvíře, v NFH2 se objevuje více dalších postav. Hned ze začátku se seznámíte s paní Olgou, která se vydala na podobnou dovolenou jako vy. Tato dáma má s sebou i malého synka. Těchto dvou se ale bát nemusíte, protože i když se s nimi přímo potkáte, do úst nedostanete a ani nijak neupozorňují na vaši přítomnost.

Od půlky hry se ale na scéně objevuje prvotřídní rachomejtle v podobě sousedovy matinky. Ta už v NFH2 sehrává důležitější roli, protože když se této babizně nevyhnete, dostanete na budku :) Svým způsobem je tedy druhý díl o něco náročnější, ale bát se nemusíte. Jak soused, tak jeho matka si velmi rádi dají šlofíka nebo se věnují dalším činnostem, takže proklouznout kolem nich se dá vždy.

Ze hry také zmizel mód, ve kterém jste museli dokončit každou úroveň v pevně daném časovém limitu. Časomíra tu sice pořád je, ale nijak vás neomezuje. Spíše slouží k tomu, abyste věděli, jak dlouho vám daná mise dala zabrat. Další novinkou je skutečnost, že už nemáte obrazně řečeno jenom jeden život. Když jste něco zvrtali v prvním dílu, museli jste hrát danou misi zase pěkně od začátku. Ve dvojce máte tři životy a můžete tak být několikrát odhaleni či řádně zmláceni, ale i potom je možné zdárně zakončít celé své snažení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slabá délka hry
Více životů chválím, protože úkoly jsou v NFH2 přeci jen o něco komplikovanější a začínat pokaždé znova, když vás soused nebo jeho matka nachytá, by bylo trochu frustrující. Na druhou stranu ale uznávám, že by to možná dokázalo lehce prodloužit celkovou herní dobu, která je jinak opět mizerná. Zatímco minule jsem to s přivřením obou očí prominul (přeci jen se jednalo o originální počin), tentokrát to už přehlížet nemohu. 14 misí sice není podprůměrný počet, ale vzhledem k tomu, že celý druhý díl lze opět bez problémů (kompletně) dohrát za den či dva, je to docela bída (projití hry, bez plnění všech úkolů, jinak může zabrat třeba jen 3 hodiny).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prodloužit hraní si lze tentokrát jen tak, že budete poctivě plnit opravdu všechny úkoly, které scénář nabízí (pro postup do další úrovně stačí obvykle splnit i jen minimální stanovený počet úkolů). Případně se můžete ještě snažit poskládat jednotlivé pasti tak, aby se soused maximálně vytočil a tím vybouchl ještě více. Za takto dobře odvedenou práci poté dostanete v každé misi bonus v podobě zlaté sošky.

 Zvláštní inovace
V některých misích si rovněž můžete povšimnout jedné trochu zvláštní herní inovace. Jedná se o to, že autoři asi chtěli nějakým způsobem ztížit ty úkoly, které vyžadují nějakou zručnost. Jedná se například o otevření zavřené kabelky, vytáhnutí kraba z díry, přepilování lanka apod. U těchto akcí už tedy nestačí jen kliknout a čekat, že ono se to samo nějak udělá - nyní musíte i vy sami přispět svou vlastní šikovností.

V zásadě to probíhá tak, že jakmile se k nějaké té kabelce či díře přiblížíte, objeví se na obrazovce kruh. Společně s ním se místo kurzoru vaší myšky zobrazí i předmět, o nějž vám jde nebo který zrovna používáte. Předmět se ale cuká a vaším úkolem je stůj co stůj udržet kurzor uvnitř kruhu až do chvíle, kdy naběhne zelená stupnice až na vrchol. V momentě, kdy se vám to povede, předmět získáte nebo se dokončí instalování nástrahy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi nemusím připomínat, že během vašeho snažení můžete být kdykoli odhaleni a zmláceni, a tak je dobré si vše správně načasovat. Když se delší dobu nedaří, je lepší se zase schovat a když je vzduch čistý, pokusit se o to samé zase znova.

 Více fantazie a drsnější humor
Hratelnost druhého dílu je celkově lepší než u jedničky. Autoři popustili trochu více uzdu své představivosti a myslím, že je to docela znát. Kromě velkého počtu vypečených nástrah jsou úkoly i více složitější a promakanější. Akce už nejsou tak přímočaré a ne vždy stačí vzít jeden předmět, nainstalovat ho někam a čekat, až se soused nachytá. Řada předmětů totiž neslouží přímo jako nástraha, ale tvoří pouze jednotlivé články v celém řetězci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro názornost uvedu jeden příklad za všechny (kdo nechce, aby mu bylo vyzrazeno řešení jednoho komplikovanějšího úkolu, nechť se prosím přesune na další odstavec). Abyste dosáhli třeba toho, že škodolibého souseda postříká slon vodou, musíte provést hned několik úkonů. Nejdříve ukradnete láhev s Whisky, kterou věnujete barmanovi. V momentě, kdy je barman namol, můžete mu ukrást kyblík. Prázdný kyblík je ale na nic, a tak musíte ještě vymyslet, kde ho naplnit vodou. Až poté ho můžete nenápadně podstrčit slonovi, který si už bude vědět rady.

V NFH2 se vyskytují i vtípky drsnějšího kalibru. Jak jinak nazvat scény, kdy čoklík sousedovy matky obšťastňuje na veřejnosti nic netušícího plyšového králíčka nebo když soused šmíruje ve sprchách nahatou Olgu. Spolehlivě vás ale také odrovná i situace, ve které přiběhne rozzuřená matka, přehne milého souseda přes koleno a regulérně mu dá výprask jak malému harantovi. Paní Olga také nechodí pro ránu zrovna daleko, takže mu rovněž občas jednu flákne, případně se směje jeho neštěstí. Celkově vzato docela brutální sousedské vztahy :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Rozdělení obrazovek
Díky tomu, že s povedeným sousedem a dalšími postavami cestujete po světě, grafika se tématicky mění, což je příjemné, protože to vylučuje stereotyp. Docela vtipně je vyřešen přechod z interiérů do exteriérů. Přeci jen nakreslit první díl bylo určitě o poznání snazší, jelikož pokoje bytu se dají rozdělit do oddělených místností a v několika patrech. Ve venkovním prostředí to tedy tak jednoduché nebylo, ale výsledné řešení je myslím plně dostačující.

Herní obrazovka má vzhled terasy s dvěmi až třemi výškovými úrovněmi. Rozdělení na levé a pravé vodorovné části zajišťuje například kamenná zídka, dřevěný plot, převrácený člun atd. Opticky tedy vypadá scéna přirozeně, ale při samotné hře vás soused ani sousedova matka nemůže spatřit ve vedlejší části obrazovky a je jedno, jestli se nacházíte nad, pod nebo vedle nich.

 Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závěrem nezbývá než shrnout celkové pocity z této hry. Neighbours From Hell 2 už samozřejmě není tak originální jako tomu bylo v prvním díle, ale zase se musí uznat, že se autoři snažili více propracovat jednotlivé úrovně a to jak herně, tak graficky. Důmyslné nástrahy, které už nejsou tak primitivní jako v původní hře, rovněž dokazují posun k ještě větší promakanosti a to nemluvím o tom, že jsem se opět docela hodně nasmál. Jediným a opravdu výrazným nedostatkem tedy zůstává fakt, že je tato hra opět velmi krátká.

Stáhněte si: Cheaty

Související články: Novinky, Neighbours From Hell recenze (7/2003)

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Druhý díl Neigbours from Hell je lepší než jednička a to díky proměnlivému prostředí a dobře vymyšleným nástrahám, které musí hráč nalíčit. Výsledné hodnocení ovšem jednoznačně sráží délka hry, která je opravdu zoufalá. Ne že by tomu v první díle bylo jinak, ale tentokrát už to nemohu prominout.

Nejnovější články