NBA Live 2001 - recenze

7. 3. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

NBA Live 2001 přichází v době, kdy sportovní fandové polevili v hraní fotbalu a hokeje, takže jsou náchylnější k tomu přejít na jiný sport.

NBA Live 2001 - recenze

Autor:Béla Nemeshegyi
Publikováno: 7.března 2001

Nezvyklé zpoždění
Jestliže nás EA Sports každým rokem udivují svojí neomylnou pravidelností, co se týče vydávání sportovních her ze série NHL a FIFA, u NBA drží tmavou výjimku. Asi nikdy si nemysleli, že letopočet v názvu jejich hry bude souhlasit se skutečným datem, ale u NBA 2001 se jim to podařilo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Právě vycházející NBA 2001 se skutečně poněkud opozdila a přichází v době, kdy sportovní fandové už polevili v hraní fotbalu a hokeje, takže jsou náchylnější k tomu přejít na další sport. Pokud se jim dostane do rukou právě tenhle basketbal od EA Sports, pravděpodobně si moc neodpočinou. Už od prvních minut je totiž jasné, že tady někdo opět odvedl slušný kus práce. Po spuštění hry se vám před očima objeví kvalitní intro s videosekvencemi a ukázkami ze hry a dokonce dostanete možnost seznámit se se zpěvákem titulní melodie. Hiphopově naladěni se pak ocitáte v základním menu a začínáte vybírat. Můžete se rovnou vrhnout do exhibičního zápasu, můžete spustit ligu, play-off, záhadný "franchise" nebo si zatrénovat v módu jeden na jednoho.

Tréninkový mód
Než se podíváme na hlavní hru, pojďme se trochu věnovat právě tomuto módu. Přenese vás na jakýsi plácek s jedním košem, jakých je v New Yorku spousta a můžete si zahrát jeden proti jednomu, kdy se střídáte v útočení a bránění. Volba hráčů je samozřejmě na vás, takže to klidně můžete zkusit i s Michaelem Jordanem. Mohlo by se zdát, že taková hra je oproti normálnímu basketu nezáživná, ale možná budete překvapeni, jaká je to zábava. A když ne, aspoň si natrénujete, jak obejít obránce.

Volba "franchise" je vlastně liga s rozšířenými možnostmi obchodu s hráči. Ať už však zvolíte ji, obyčejnou NBA nebo exhibici, dostanete se přímo do hry.

Nastavování kamery a ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva První sekundy na stadionu možná nejsou tak bombastické jako u NHL, ale je jasné, že slavnostní nastupování hráčů si EA Sports nemohli nechat ujít. Na setmělou palubovku postupně nastupuje domácí pětka hráčů a vyprodané hlediště jásá. Ostatní hráči usedají na lavičku, přičemž se velmi věrně pohybují, baví se mezi sebou nebo se jen tak hecují. Počáteční sestava se shromáždí u středu hřiště, pozdraví soupeře, plácne si s ním a utkání může začít. Co následuje dál, záleží z velké části na tom, jaký pohled kamery si zvolíte. Pokud zůstanete u klasického, isometrického pohledu, uvidíte velké, pěkně propracované postavičky hráčů a naleštěnou palubovku, ale o přehledu na hřišti si můžete jen zdát. Zvolíte-li naopak například pohled zeshora, hráči budou sice hodně malí, takže nepoznáte, jestli jsou černí nebo bílí, ovšem hrát se vám bude o mnoho lépe. Je tu připravena řada pohledů, přičemž u každého si můžete nastavit vzdálenost od hřiště. Než se tedy pustíte do bojů o body, doporučuji zahrát si jednu exhibici, při níž si nastavíte snímání hry, které vám nejvíce vyhovuje.

To samé platí i u ovládání, které vás jistě překvapí svojí možností libovolného nastavování, a to i během zápasu. Základní možnosti hráčů jsou kromě pohybu čtyři: přihrávka, výskok / střela, běh a klička. S tím už nějaké to vítězství vybojujete. Pokud ale budete chtít obstát i proti nejlepším soupeřům, budete se muset naučit používat další klávesy. Stejně jako v NHL se tu setkáte s tlačítkem, které vás přepne na posledního hráče, můžete si říct o přihrávku nebo se můžete pokusit vypíchnout míč soupeři a dělat další věci.

Postřehy ze samotné hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Basketbal se může zdát jako trochu nezáživná hra. Koše padají více méně pravidelně jednou sem, podruhé tam a zajímavé momenty nastávají až v závěru utkání, kdy se láme chleba. V NBA Live 2001 je to však trochu komplikovanější. I na nižší obtížnost vás soupeřovi hráči brání tak, že se kolikrát ani nemůžete hnout z místa a přihrát není na koho, protože všichni jsou obsazení. Proto se docela snadno stane, že vás limit pro střelbu zkusit jen tak trojku nebo střelu nazdařbůh. A protože i soupeř má s tímhle někdy problémy, vyvíjí se skóre poměrně nepředvídatelně. Abyste měli na hřišti co nejvíce prostoru a abyste naopak soupeře k ničemu nepustili, je dobré trochu si pohrát s nastavením taktiky. Můžete určit ofensivní i defensivní postupy a nastavit herní varianty, ale pokud jste basket nikdy sami závodně nehráli, pravděpodobně se ve zdejších dlouhatánských nabídkách ztratíte. Chybí tu totiž animované ukázky jednotlivých strategií nebo alespoň slovní popis. A komu z vás se chce studovat, jaká drobnost se po změně taktiky na hřišti změnila?

Co se týče umělé inteligence, není na tom NBA Live 2001 špatně, ale přece jen se tu a tam nějaká chybička najde. Dokonce i tak do očí bijící, jako neustálé dodržování přechodu do útoku. Můžete si mít seberozhozenější obranu a soupeřův hráč, který by snadno mohl přeběhnout hřiště a zavěsit, uteče vašim obráncům, na trojce se zastaví, počká, až doběhnou spoluhráči, nahraje jim a začne obvyklá hra do plných. Na druhou stranu je například vidět, že prohrávající tým se s ubývajícím časem čím dál tím více snaží bodovou ztrátu dotáhnout a zkouší házet trojky, nebo že v závěru čtvrtiny hráč střílí až těsně před koncem svého limitu, aby vám dal co nejmenší možnost na protiútok. Vaši hráči jsou také poměrně chytří, snaží se nabíhat, nedělají zbytečné přestupky proti pravidlům a když chtějí přihrávku, zvedají ruce, abyste je viděli. Pod košem se ovšem někdy rozhodnou špatně a místo toho, aby směčovali, zbytečně střílí klasicky a často nedají jasný koš. To se sice určitě stává i ve skutečnosti, ale tady se to děje poměrně často.

Živo nejen na palubovce
Zvětšit zdroj: tisková zpráva U grafiky si asi není na co stěžovat. Ovšemže nižší rozlišení celkovému vzhledu hry nepřidají, ale nemusíte mít zrovna hi-end PC, abyste si nemohli dovolit například 1024x768, kdy je grafika téměř bezchybná. Ať už se podíváte kamkoliv, vždycky uvidíte propracované a detailní objekty, věrnou animaci a také přesně to, co dělá americký basket americkým basketem. Ochozy plné diváků už dávno nejsou představovány barevnými fleky ani placatými kulisami, na velkých sedadlech těd povykují a rukama mávají pěkně trojrozměrní fandové, na nichž je sice zblízka stále cosi podivného, ale z pohledu ze hřiště jsou perfektní.

Častá přiblížení pohledu vám odhalí, co se děje přímo mezi hráči, jak si ti obrovití černoši podávají ruce nebo s klidem multimilionové hvězdy protestují, když jim rozhodčí pískne faul. Brzy se budete cítit vtaženi do hry natolik, že zapomenete na večeři na stole (ti nejšťastnější z nás, že je třeba uvařit večeři a postavit ji na stůl) a to, že zítra je také den a od počítače vás vyžene až chlad brzkého rána.

Ozvučení v rytmu hiphopu
S atmosférou přímo souvisí zvukové efekty, které mají snad 60% zásluhu na tom, jak se NBA Live 2001 hraje. Všechno začíná už v intru a hiphopových skladbách v menu, které jsou zaprvé velmi chytlavé a zadruhé se sem výtečně hodí. Tahle našláplá, pořádně nabasovaná hudba se ozývá během prodlev ve hře a dodává jí štávu, což lze říci i o povzbuzování diváků, kteří tvoří zápasu vynikající kulisu. Jasně stojí na straně domácích a kvitují každý koš. Když vyhrává jejich tým, dostávají se do nálady, začínají roztleskávat nebo skandují "deeefence, deeefence", aby jej podpořili v bránění. Do téhle vřavy se samozřejmě ozývá i hlasatel na hřišti, který oznamuje střelce košů, fauly a střídání, hodně o sobě dávají vědět i trenéři se svými pokyny hráčům, no a nesmíme zapomenout na komentátory.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zápasem vás provází opět dvojice komentátorů a tentokrát už působí tak věrně, že byste je mohli srovnat se skutečnými Záruby či Bosáky. Mluví plynule, k věci, neopakují se, prostě paráda. Za zvuky a hudbu EA Sports zasluhují jedničku s hvězdičkou.
Ale pozor, pokud máte na počítači nainstalované Windows 2000, NBA si nezahrajete!

Béla Nemeshegyi

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva