Myst V: End of Ages - recenze
8/10

Myst V: End of Ages - recenze

6. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Všechno má svůj konec a i populární série logických adventur Myst dospěla ke svému závěru. Ten který však není žádným podřadným, doběhovým minidílem, nýbrž poctivou hrou s pozoruhodnými nápady a 3D grafikou.

Autor: Nukem
Publikováno: 6.října 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická

Všechno má svůj konec, snad až na Tomb Raidera. A nelze se tedy divit, že i tak populární série logických adventur Myst dospěla ke svému závěru. Není to ale žádné překvapení. Už v době vydání čtvrtého dílu Revelation se o tom vědělo. Ubisoft, vrchní dodavatel Mystu do vašich osobních počítačů, to zdůvodňuje jako logický krok vzhledem k vývoji příběhu o Atrusovi a jeho rodině. Navíc v kultuře D‘ni je pětka šťastné číslo, takže ukončit sérii v tomto bodě je více než významné. No a jen tak mimochodem jim končí práva na Myst a obnovovat se nebudou.

Přesto pátý díl Mystu, nazvaný více než příznačně – End of Ages (Konec Věků), není žádným podřadným, doběhovým minidílem, nýbrž poctivě zpracovanou hrou, plnou pozoruhodných nápadů, s dobrou hratelností a mezi Mysty grafickým inovátorem. Zpočátku se to možná tak nezdá, ale po pár nesmělých krocích, kdy přijdete na chuť jednomu důležitému rysu hry, budete ji chtít dohrát na jeden zátah. A tím nemyslím ve smyslu: „Už abych to měl za sebou.“, ale jsou tu i taková místa...

Komu deska padne
Přestože mezi čtvrtým a pátým dílem uběhl jeden pozemský rok, v Mystu to jsou celá desetiletí. Hned na začátku hry potkáte Yeeshu, dceru Atruse, nyní již dospělou ženu, jejímž údělem je žít v samotě a odcizení a zazlívat rodině všechno to, co jí učili, nač ji připravovali a i to, na co ji nepřipravili. Druhou osobou, se kterou se budete setkávat mnohem častěji, je Eshar. Asi jediný žijící z D‘ni. Bude vám průvodcem po všech čtyřech Věcích, seznámí vás s mnoha detaily ohledně pádu jeho lidu a občas poradí při řešení některých úkolů.

Ale informace nejsou zadarmo, a ani Eshar je neposkytuje pouze za vaše díky. V jeho zájmu je, abyste úspěšně splnili podmínky pro získání artefaktu, zvláštní kamenné desky, v níž je ukryta velká moc. Jednou už ji měl, ale selhal. I Yeesha ji vlastnila a selhala též. Nyní ji musíte získat vy a na základě Esharových monologů, či Yeeshiných deníků se rozhodnout, kdo na ni má větší nárok. Ale možná tu je ještě někdo další...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Ve znamení volnosti
Máte možnost výběru ze tří způsobů, jak se ve hře pohybovat. Jednak jde o klasický pohyb po předem určených bodech, přičemž hráč vidí z pohledu první osoby statickou obrazovku na níž pohybuje kurzorem a volí směr otočení či chůze. Při podržení pravého tlačítka myši lze natáčet pohled kolem sebe. Druhý způsob se rovněž drží vyšlapaných cest, ale nyní lze primárně natáčet pohled do všech stran a pouze po ťuknutí na pravé tlačítko myši lze pohled aretovat.

Třetí způsob se nese znamení volnosti přesně ve stylu akčních her. Pohyb je tedy omezen pouze jednotlivými objekty v dané lokaci. Přitom lze využít jak hráčem definovatelných kláves, tak i jen a pouze myši a jejích tlačítek. Neomezený pohyb v sobě ukrývá kromě pozitiv, jako jsou rychlost chůze a možnost si prohlédnout okolí ze všech možných míst, také o trochu vyšší náročnost na prohledávání okolí a manipulaci s objekty.

Polygonové, ale stále pěkné
A právě tomuto způsobu pohybu byl na míru ušit i grafický systém hry, který běží na plnohodnotném 3D engine. To do jisté míry znamená snížení detailnosti prostředí i jednotlivých objektů, ale i tak lze stále obdivovat krásu a jedinečnost jednotlivých Věků. Např. monumentální Todelmer – Věk, určený ke studování vesmíru – osloví nejen každého astronoma. A co třeba hustá vlnící se tráva v Noloben? Nesmím zapomenout ani na světelné a kouřové efekty, změny v počasí, úchvatné zatmění místního slunce, kdy se nad krajinou setmí, rozjasní se hvězdy a z životadárné hvězdy je vidět pouze třpytící se prstýnek.

Také postavy byly z filmu, resp. spíše ze snímacího čipu, převedeny na polygony. Díky motion-capture jim nechybí věrnost pohybu, obličejové výrazy, ani mimika řeči. Jednotliví herci se skutečně snažili, což hlavně u Eshera vedlo k dost častému přehrávání. Široká gesta tak působí dojmem spíše podnapilosti než přirozené gestikulace. Na druhou stranu dabing Zvětšit zdroj: tisková zpráva postav je profesionální a bezvadný.

Ruku v ruce s grafikou jde ozvučení. Hudba, pokud zrovna hraje, je spíše nevýrazná a po chvíli hraní ji přestanete vnímat. Ruchy okolí jsou v pořádku. Na vícekanálovém zvukovém subsystému si skutečně vychutnáte okamžiky, kdy se nad vaší hlavou začne otáčet mnohatunový ocelový teleskop, který se nepohnul dlouhá desetiletí. Slyšíte skřípění čepů, rachot ozubených kol a doslova cítíte, jak se celá budova chvěje. Ostatní zvuky spojené s biosférou či povětrnostními podmínkami jsou takové, jaké mají být.

Popisovat princip hraní logické adventury je asi zbytečné. Určitě by se našly hlasy citující jakési přísloví o lesu a dříví, které je do lesa transportováno. V každém Věku vás čeká dostatečné množství rozmanitých hlavolamů, jejichž povaha i použité materiály odpovídají stylu daného prostředí. Hlavní postava nemá inventář, neboť nesbírá desítky předmětů. Všechno, co potřebuje, je vždy na daném místě. Tedy až na jednu věc, kterou stojí za to popsat podrobněji.

Tabulku a křídu s sebou
V každém Věku naleznete takovou zvláštní kamennou tabulku, jejíž tvar i barva je vždy trochu jiná. Tato deska je jakýmsi tlumočníkem mezi vámi a živoucími tvory – Bahry. Nejde o zvířata, byť tak trochu vypadají, ale o myslící bytosti, které mají pozoruhodné schopnosti. V každém věku můžete využít určité schopnosti, která vám pomohou vyřešit jeden hlavolam. Abyste toho dosáhli, musíte nalézt znak, který danou schopnost, či přesněji řečeno jev, popisuje, vlastnoručně jej nakreslit na tabulku a tu pohodit někde stranou. Pak už vám zbývá jen omezený čas, abyste vyvolaný jev využili. Když to nestihnete, nevadí. Bahrové jsou solidární a klidně vám poslouží znova.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tím vlastnosti tabulky nekončí. V každém Věku naleznete i určitý počet portálů, mezi kterými se můžete přesouvat a k jejichž přístupnosti z hlavního portálu je opět zapotřebí tabulka a nějaký ten znak. Portály šetří podrážky a čas, ale mnohdy je to jediná cesta, jak se do nějakého místa dostat. Musím konstatovat, že práce s tabulkou, kreslení znaků a komandování Bahrů je rozhodně zpestřujícím prvkem ve hře. Ač jste na většinu hlavolamů odkázáni jen sami na sebe, pomoc od Bahrů přijde vždy vhod. Jednak přirozeně proto, že jiná možnost není a druhak pro radost z toho, že Bahr pochopil, jaký znak jste se mu nepříliš hbitým kurzorem myši snažili podstrčit.

Vypadá složitě, ale funguje jednoduše
Obtížnost hlavolamů je tradičně na střední úrovni. Jsou tu hlavolamy velmi lehké i ty těžší, ale není jich většina. Některý Věk profičíte prakticky bez zaváhání, jinde se zaseknete na delší čas. Buď kvůli tomu, že jste přehlédli nějakou nápovědu, ale spíše kvůli tomu, že stojíte před zařízením, které má tisíce kombinací nastavení a vy nemáte ponětí o tom, kde začít. A nakonec je řešení mnohem prostší než jste si původně mysleli. Chce to zkrátka pořádně prosmejčit okolí a když vám něco nejde, pokusit se vyřešit jiný problém, je-li k mání. Někdy právě za tím druhým problémem, leží nápověda k prvnímu.

Postup hrou občas stěžuje špatná zpětná vazba. Pohnete pákou, něco někde zarachtá a vy netušíte, co se vlastně stalo. A až o sto metrů dál a o dvě patra výše přijdete na to, co se pohnulo. To a někdy až příliš komplikovaně vypadající hlavolamy ve mně občas vyvolávaly pocity beznaděje a sklíčenosti. Ovšem v globálu mohu říci, že Konec Věků je lehčí než předchozí Odhalení.

Bez ladu a skladu
Ve stručném sledu, bez nějakých návazností, bych zdůraznil ještě některé další poznatky. Esherovy monology jsou zaznamenávány do zvláštní knížečky, která je přístupná kdykoliv. Bohužel se, stejně jako kniha pro ukládání a načítání pozic, otevírá vždy na začátku, takže pokaždé musíte listovat dál a dál. Yeesheny deníky jsou rovněž přístupné z horního menu. Po ukončení hry se vaše pozice uloží a po spuštění hry a po volbě „pokračování“ se zde objevíte. Ukládané pozice si můžete okomentovat delším textem, takže se v nich lze lépe orientovat a je zřetelné, co jste uložili vy a co uložila sama hra.

Videa nelze přeskočit. Všechna musíte shlédnout znova, pakliže jste byli nuceni nahrát jim předcházející pozici. Hra je stabilní, ale jednou mi spadla, když jsem se do ní vracel z plochy. Byl to ovšem ojedinělý případ, přestože jsem na plochu přepínal vícekrát. Jednou jsem se nemohl dostat k ležící tabulce. Pokud u ní stojí Bahr, nemůžete se přiblížit. Zde ale nestál, přesto to nešlo. Pomohlo nahrání pozice.

Jeden technický problém - po ukončení Mystu jsem měl vždy poblázněný ovládací panel Creative Speaker Settings (dělicí frekvence byla na minimu a Bass Redirect nefungoval). No a na závěr tohoto odstavce snad ještě maličkou poznámku. Pokud se vám zdá konec hry nějaký zvláštní, možná to není ten pravý ;-)

Díky trojrozměrnému engine hry stouply nároky na hardware. Doporučená (resp. minimální) konfigurace by měla sestávat z 1,5 GHz procesoru (resp. 800 MHz), 512 MB RAM (256 MB), 32 MB grafické karty podporující DX9c, tedy všechny typy GeForce či Radeon 7000 a výše, optické mechaniky a 5 GB volného místa na pevném disku. Ve hře je pak možnost volby rozlišení, vyhlazování hran, anisotropního filtrování, kvality textur, stínů a odrazů, takže možností k vyvážení poměru kvality zobrazení a požadovaného výkonu je na adventuru požehnaně. Přesto berte výše uvedené spíše jako mezní parametry.

Bylo to jako sen
Myst V: End of Ages je plnohodnotným zástupcem specifické, ale hodně oblíbené série, který přinesl několik zajímavých nápadů pro zpestření deseti či více hodin za klávesnicí. Nováčci v "mystologii" možná ne úplně pochopí, o čem vlastně Myst je, ale jako hru si i tento díl mohou vychutnat neméně dobře. Až na minimální počet slabších míst a malých chybek jde o umělecky i řemeslně výborně zpracovanou hru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oproti čtvrtému dílu je o něco jednodušší, zato hraní je o to plynulejší. I graficky je možná o kapku horší, ale to je dáno použitým 3D enginem. A přestože ten by mohl hráči poskytnout větší interakci s okolím, tedy ne jen s objekty, se kterými je třeba manipulovat, ale i s ostatními, tvůrci toho nevyužili. Vzpomeňme na Myst IV a např. na nádobí, které šlo rozhoupat či plotýnku, o kterou se šlo spálit. Patrně z důvodu, že by takové předměty hráče zbytečně mátly, nebylo těchto možností využito.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Myst IV recenze (1/2005), Myst III: Exile recenze (5/2001), URU: Ages Beyond Myst recenze (1/2004), URU: Path of the Shell recenze (8/2004)

Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)

Nukem

Důstojné završení významné části více jak desetileté herní historie. Ani fakt, že jde o hru poslední, tvůrcům nezabránil v implementaci plně polygonového 3D enginu, jakož i několika zajímavých nápadů.