Mortal Kombat vs. DC Universe - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Mortal Kombat vs. DC Universe - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

23. 12. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Krvavým hrátkám z minulých dílů je konec. Spojení bandy zabijákù Eda Boona s partičkou kultivovaných komiksových superhrdinù působilo všelijak, přesto výsledek dopadl nad očekávání dobře.

Autor: Petr Poláček
Publikováno: 23.prosince 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Mortal Kombat zažil premiéru už v roce 1992 na herních automatech. Virtuální bojovníky zaujal především svou brutalitou, do té doby zcela nevídanou. Někteří pamětníci možná nebudou souhlasit, ale hlavním lákadlem nebyl ani tak propracovaný soubojový systém, či na svou dobu ohromující grafické ztvárnění, ale možnost protivníka dobít pomocí jednoduchých komb, totálně ho zničit v gejzírech doprovodné krve. Vyvrcholením téhle krvavé lázně byly takzvané Fatality, jakési konečné zúčtování v podobě oblíbeného trhání páteře, pálení ohněm a dalších chuťovek nejspíše inspirovaných nočními děsy Eda Boona, duchovního otce Shang Tsunga, Sub Zera a ostatních řezníků, bojujících "ve službách" Mortal Kombat.

 Střet dvou odlišných světů
Nyní se na pultech objevil nejnovější Mortal Kombat vs DC Universe a krvavým hrátkám je konec. Spojit bandu "zabijáků" Eda Boona s partičkou víceméně kultivovaných komiksových superhrdinů je jistě skvělý obchodní tah, ale pro skalní fanoušky je tento "sňatek z rozumu" ranou pod pás. S příchodem hladce oholeného Supermana do ringu přišlo i logické snížení (ne)přístupnosti hry. Pánové z DC Universe přeci nenechají svá dítka trhat na kusy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pravda, Mortal Kombat sice už není, co býval, ale hned v úvodu musím vyznavače krvavých sportů uklidnit. Fatality zůstaly zachovány. Fatality v podání bojovníků původního Mortal Kombatu i  takzvané heroic brutality v případě komiksáků jsou nicméně zmírněny, aby vyhověly podmínkám ratingu (aby hru bylo možné prodávat mladším zákazníkům). Ubylo krve a také intenzity násilí, ale jinak si není na co stěžovat. Například Sub Zero dál mrazí své protivníky, Scorpion je pěkně po staru flambuje, Raiden zase ničí silou blesku… trochu mne překvapil až Liu Kang, když pomocí magie nechá na protivníka spadnout automat s verzí původního Mortal Kombatu.

Komiksoví slušňáci se pak nechtějí nechat úplně zahanbit. Batman tedy dokáže přivolat hejno netopýrů (spíše okřídlené piraně), Superman zatluče svého soupeře pěstmi do země, Joker použije balíček karet jako létající žiletky, Nejvíce na mne zapůsobila fatalita v podání Deadstroka, který - stejně jako jeho komiksová předloha - vykoná svou práci nájemného vraha nekompromisně a bez emocí. Celkový dojem z fatalit je více než dobrý, stále plní svůj účel i bez použití přehnané brutality.

 Poháněno Unreal Enginem
Všichni si asi dovedeme představit, jak by měla vypadat zranění soupeře poté, co ho Jax přátelsky poplácá ocelovou paží. Po sérii ran by se měl protivníkův obličej změnit na rostbíf, nicméně díky vyhovění ratingu tady vyvázne jenom s pár odřeninami. Je mi celkem jasné, že ikoně, jakou je Superman, nemůžete jen tak zrušit zubní kartu, ale nemožnost třeba mu jen rozcuchat pěšinku pro mne osobně bylo velkým zklamáním. Ještě horší to je v případě Catwomen, zip držící její výstavní pětky je prostě nezničitelný! Daň za přístupnost hry co nejširšímu publiku je tak znát v téměř každém okamžiku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na druhou stranu lze modelům postav máloco vytknout. Stará parta v čele s Raidenem si zachovává styl ostřílených válečníků, na superhrdinech je vidět spolupráce s kreslíři z DC Universe, například Catwomen nebo Batman vypadají naprosto skvěle. Poněkud hůře již dopadla animace postav. Zvláště v porovnání s plynulými pohyby a dynamickým ztvárněním boje v Soul Caliburu působí rozpohybování v MK poněkud toporně a nepřirozeně.

 Kompletně přepracovaný soubojový systém
Ovládání je intuitivní a velice brzy vám přejde do krve. Jednotlivé údery se dají téměř libovolně skládat do komb, zkušení hráči dokážou vyřídit soupeře jedinou souvislou sérií úderů. Největší kámen úrazu překvapivě nespočívá ve hře samotné, ale v klasickém Xbox ovladači, který je pro bojové hry, hlavně díky nedělenému směrovému kříži, téměř nepoužitelný. Dokončit s ním některá delší komba je tak spíše dílem náhody.

Rage ukazatel, umístěný pod ukazatelem zdraví, je další příjemnou novinkou. Pokud inkasujete rány nebo jen bezmocně bušíte do protivníkova krytu, zvyšuje se zuřivost vaší postavy. Zpola naplněný ukazatel vám umožní přerušit kombo soupeře protiútokem, zcela naplněný ukazatel spustí "Rage mod", trvající několik vteřin, během kterých se vaše postava změní v nezranitelného berserkra. Správným načasováním využití Rage tak můžete lehce zvrátit průběh střetu.

Arény jsou ponuré a spolu s hudbou hrající na pozadí dobře navozují atmosféru boje. Všechny jsou navíc víceúrovňové, někdy použijete soupeře jako beranidlo a prorazíte si s ním cestu zdí na další bojiště. V lokacích se nachází řada předmětů, které se při úderu rozbijí, avšak na hratelnost nemají žádný vliv, jde pouze o vizuální efekt. Bojovat přitom budete uprostřed Gothamu, v Batmanově netopýří jeskyni nebo na mém oblíbeném místě, které je vypodobněním pekla.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další herní módy
Vedle klasických komb je tu ještě Rage mód a jakési minihry uprostřed soubojů v podobě Klose Kombat, Free Fall Kombat a Test Your Might. Tyto minihry jsou vesměs zajímavým zpestřením soubojů a přitom nijak nenarušují tempo. Klose Kombat a Free Fall Kombat jsou založeny na jednoduchém principu "kámen, nůžky, papír" - v tomto případě vlastně "pěst, kopačka, něco mnohem horšího". Jde o jakési hádání úderů soupeře, k čemuž směřujete včasným mačkáním tlačítek při snaze participovat úmysly protivníka.

U Free Fall Kombat k tomu dochází při pádu z arény s následným "pošťuchováním" se ve vzduchu. Test Your Might naproti tomu přichází s o poznání méně záživnějším motivem rychlého mačkání tlačítek s tím, že ten, kdo prostě mačká rychleji, nakonec vítězí. V manuálu by nemělo chybět varování: Test Your Might může způsobit křeč a poškození ovladače.

Primární volbou hry pro jednoho hráče je Story mód. V jeho úvodu si zvolíte frakci, za kterou chcete bojovat, tedy bojovníci Mortal Kombatu a nebo Superhrdinové. Jedná se přitom o sérii soubojů pospojovaných nehratelnými sekvencemi. Před střetem si ale nemůžete vybrat postavu, její volba logicky vyplyne z příběhu, takže jste nuceni zvládnout všechny postavy včetně těch, které vám dvakrát nesednou. Uvedené samozřejmě neplatí v klasickém Arkade režimu, kde se zhostíte role vámi favorizovaného bijce. Vyprávět příběh, při propojení obou světů, v němž jde o zničení hlavního zloducha hry Dark Kahna, vypadá jako nadlidský výkon, ale výsledek působí překvapivě dobře. Dobrý je konečně také Extras přídavek v podobě biografie charakterů.

 Multiplayer
Až získáte dojem, že jste neporazitelný mistr Mortal Kombatu a Superman je vaše druhé já, nadešel ten správný čas připojit se ke službě Xbox Live a zakusit něco nevídaného - hořkost porážky. Asi největší nedostatek soubojového systému MKvsDC se projeví až v klání proti zkušenému hráči, kterých jsou na Live spousty, a tím je málo účinný protiútok. Pokud uděláte chybu a dovolíte soupeři použít kombo, nemáte prakticky šanci přerušit jeho sérii úderů, jedinou alternativou se tak vlastně stává využití rage energie. Při vyšší obtížnosti hry nebo v multiplayeru jste nuceni pouze útočit, použití defenzivního způsob boje se totiž rovná sebevraždě. Na případně taktické souboje, jaké známe například z Virtua Fightera 5, můžete tedy rovnou zapomenout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Po připojení na Xbox Live můžete volit z několika možností. Ranked Match: systém vybere protivníka přibližně odpovídajícího vašim kvalitám. Souboje se započítávají do online statistik, každý z vašich přátel se může podívat, jestli jste břídil nebo skutečný mistr boje. Player Match: stejné jako u Ranked, ale výsledky se tentokráte nezapočítávají do statistik. Private Match: zde máte možnost pozvat konkrétní osoby a známé z Xbox Live k přátelské taškařici. Další variantou online soupeření je připojení do stálých chatovacích místností, kde můžete mezi zápasy nezávazně poklábosit se stejně zaměřenými hráči, případně je vyzvat na souboj.

Souboje na Xbox Live probíhají bez větších potíží. Zpočátku si musíte zvyknout na nepatrné zpoždění reakcí postavy na zmáčknuté tlačítko úderu způsobené odezvou serverů, ale pokud máte zkušenosti s online zápolením v bojových hrách, nebude to pro vás žádný problém. Po dobu testování se mi nestalo, že bych neměl s kým hrát, počet připojených hráčů se Zvětšit zdroj: tisková zpráva pohyboval v řádu stovek.

Jsme ve finále a přichází čas na závěrečné zhodnocení. Mortal Kombat vs DC Universe se v konkurenci bojových her na současných konzolích určitě neztratí. Celková vyváženost postav a pozměněný soubojový systém nabízí překvapivou hloubku a dobře fungující online aréna dává zde recenzované novince téměř neomezenou životnost. Tedy pokud Midway v příštích měsících nezkrachují a nevypnou své servery...

zdroj: Archiv


poslední trailer

Za zapůjčení hry děkujeme obchodu PlayCentrum.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Mortal Kombat Armageddon recenze

 
Petr Poláček
special thx: Mart



 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Více než důstojné pokračování známé série. Skalní fanoušci budou nejspíše zklamaní výrazným omezením násilí, ale jinak jde ve všech směrech o dobře odvedenou práci. Skloubením obou světů - MK veteránů a superhrdinů, nijak neutrpěl celkový dojem.

Nejnovější články