Mistmare - recenze
5/10

Mistmare - recenze

24. 5. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do alternativní minulosti zahalené neprostupnou mlhou vás zavede nové RPG Mistmare, které je učebnicovým příkladem toho, jak může dobré nápady pohřbít úděsné zpracování a ovládání hry.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 24.května 2003

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hned úvodem si nalijme čistého vína. Musím říci, že počítačová hra Mistmare je pro mne jedním z největších zklamání poslední doby. Již od počátku se zdálo, že Mistmare bude mít v sobě všechno, co dělá dobrou RPG. V první řadě atmosferický a poutavý příběh, který okamžitě vzbuzuje v člověku touhu přijít celé záhadě na kloub (rozhodně to není žádná RPG odrhovačka, kdy se na vás neustále odněkud hrnou hordy nepřátel a vy se snažíte zjistit odkud…). Jemu zdatně sekunduje jedinečný a unikátní vývoj charakteru, který po dlouhé době přichází s něčím neotřelým a originálním, co se neomezuje na licencování nebo vykrádání AD&D. A vyjma toho je zde kupa dobrých nápadů, které ještě v žádné RPG nebyly použity. Nyní otázka: Je možné zabít počítačovou hru, která má v rukávu taková esa? Odpověď: Ano.

Tajemná mlha
Příběh se odehrává v alternativní minulosti (konkrétně roku 1996) na evropském kontinentě, který je společensky a technologicky kdesi na úrovni středověku a balancuje mezi osvíceneckou renesancí a temnou gotikou. Důvodem tohoto úpadku (či spíše zaostalosti) je tajemná mlha, která se rozprostírá na veškerém známém území a způsobuje šílenství komukoli, kdo s ní přijde do styku. Jednotlivé části světa jsou od sebe navzájem odříznuty a neexistuje mezi nimi žádné spojení. Oázy života představují města jako jsou Antverpy, Avignon či Paříž, kde jsou chrámy a kostely vybaveny magickými zvony, které dokáží mlhu udržet za hradbami. Kvůli tomu se rozvinula takřka absolutní moc církve se všemi negativními důsledky, cenzuru a inkvizici nevyjímaje. A právě jako mladý inkvizitor Isidor se mlze musíte podívat na zoubek.

Druhým základním elementem Mistmare je vývoj charakteru. Ten je rozdělen na duševní a fyzickou složku, které jsou reprezentovány odlišnými vlastnostmi a na rozdíl od řady ostatních RPG se navzájem nijak neomezují. Fyzická stránka zahrnuje řadu schopností nutných pro boj, duševní stránka zase řadu schopností nutných ke kouzlení. Obě složky mají tři základní atributy (např. u duševní je to koncentrace, inteligence a síla vůle), které praktické uplatnění schopností omezují - ze začátku zabere trochu času pochopení, co vlastně co ovlivňuje, protože položek je asi třicet čtyřicet a neustále přibývají. K jejich zlepšování dochází praxí a nebo například regulérním cvičením! Jednoduše vezmete posilovací závaží čtvrt dne cvičíte, čímž se vám zlepší třeba síla. Duševní aspekty zase prohlubujete čtením bible.

Systém dovedností
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyjma charakterových vlastností je zde systém dovedností. Pro zjednodušení to vysvětlím na školách boje. V Mistmare je osm rozdílných škol boje. Zpočátku jste omezeni pouze na tu základní - vojenskou - ale postupem času se učíte dalším a dalším. Jak? Jednoduše: Například na římském náměstí je stan, u kterého se nachází zápasník kung-fu. Stačí jej vyzvat na souboj, základy kung-fu od něj „pochytit“ a následně je prohlubovat jeho používáním. Jakmile se ocitnete uprostřed nějakého souboje, můžete si vybrat, jakou školu boje použijete - každá má své výhody a nevýhody. Na podobném (i když nikoli úplně stejném) principu je založeno i kouzelní. Člověk je při hraní vlastně neustále motivován k tomu, aby se posunoval dopředu a snažil se naučit novým a novým dovednostem.

Všechno dění v Mistmare se filtruje skrze univerzální proměnnou, kterou v tomto případě představuje čas. Čas tvoří rámec pro veškeré vaše počínání a veškeré vaše počínání vyžaduje čas. I události se odehrávají v přesně stanoveném čase. Použiji příklad: Je ráno a vy víte, že zítra odpoledne máte schůzku se senátorem X na místě Y. Než k tomu dojde, máte „volno“ a můžete se rozhodnout, co se svým časem uděláte. Například posilování trvá čtvrt dne, čtení bible představuje tři hodiny, páčení zabere truhly rovněž tři hodiny.

Nemůžete zkrátka a dobře dělat všechno, protože na to nemáte čas. Jakmile je třeba vydat se za senátorem, Mistmare umístí na všechny akce vyžadující čas „časové zámky“ a vlastně vás donutí postoupit v dějové linii. Pokud si tedy někdo myslí, že si v prvním městě vymlátí mozek na vojenském trenažéru, tak jej musím vyvést z omylu.

Děsivé zpracování a ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzbudil-li jsem ve vás předchozími odstavci dojem, že Mistmare je skvělá počítačová hra se spoustou úžasných nápadů, musím vás bohužel zklamat. Jedním z důležitých prvků skvělé počítačové hry je totiž zpracování a zpracování Mistmare lze charakterizovat slovy děs a hrůza, i když je ve hře použitý celkem solidní Lithtech Jupiter engine. Tak například postava hlavního hrdiny. Připadá vám normální, aby se v roce 2003 zasekávala o neviditelné překážky (často se nedá vyjít do schodů, protože narážíte na neviditelnou bariéru)? Připadá vám normální, aby nedokázala najít cestu z místa A do místa B? Aby se přes náměstí vydala tak, že kopíruje profily budov na jedné jeho straně? Aby v soubojích pravidelně selhávalo ovládání a nemožný systém kamery? Aby v parku nemohla sejít z chodníku mezi stromy? (A mohl bych ještě dlouho pokračovat!) Autorům Mistmare z Arxel Tribe a Sinister Systems zřejmě ano.

Tento tristní dojem ještě podtrhuje zpracování prostředí. Když jsem poprvé vyšel na římské náměstí - mocný Řím je v Mistmare tvořen asi deseti budovami - měl jsem dojem, že stojím mezi lacinými papírovými kulisami, tak primitivní jsou v počítačové hře použity textury. Města jsou prázdná a bez atmosféry. Na ulicích potkáte deset patnáct lidí, přičemž s většinou nemůžete hovořit vůbec a pokud s někým můžete, většinou máte v dialogu jedinou volbu („Never mind.“). Vejdete-li do budovy, často se před vámi objeví chodba s dvaceti dveřmi, ale budete rádi, pokud budete moci vstoupit alespoň do jedněch. Podzemní pasáže jsou trapně prázdné a zoufale stereotypní - design úrovní je natvrdo odfláknutý a po dvou třech hodinách hraní vás již ničím novým nepřekvapí.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Další technické problémy
Co mě ovšem vyvádí z míry je technická náročnost celého počinu. Základním rysem Mistmare je skutečnost, že se neustále něco nahrává. Přestože úrovně jsou směšně malé a technicky nenáročné, nahrává se každý vstup do budovy, ba dokonce každý přechod z místnosti do místnosti. Aby toho nebylo málo, celá počítačová hra je k uzoufání pomalá. Zatímco Grand Theft Auto: Vice City běží na mojí konfiguraci s maximálními detaily a maximálním rozlišením bez jediného zaškubnutí, Mistmare se škube pořád. Pohnete hlavním hrdinou, škube se, pohnete kurzorem myši, zadrhává se. Dokonce jsem se dopracoval k poznání, že čím déle počítačovou hru hrajete, tím více se škube. V zájmu zachování duševního zdraví jsem ji prostě a jednoduše musel jednou za čas restartovat.

Nemělo by valného smyslu dále mršinu Mistmare pitvat. Je zcela zřejmé, že její výrobě předcházela řada originálních a vynikajících nápadů jako je poutavý příběh, vývoj charakteru, časový rámec atd. Veškeré toto úsilí však bylo doslova a do písmene pohřbeno jejím zpracováním designérským i technickým. Ani při nejlepší vůli se zkrátka Mistmare nedá hrát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nezbývá než doufat, že do české verze hry, která u nás v brzké době vyjde, bude zabudován opravný patch. Ten by se měl podle slibů tvůrců na oficiálních stránkách objevit koncem května.

Stáhněte si: Demo, Cheaty