7/10

3. 3. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Brblal tu někdo, že se hry zjednodušují? Potom by měl zpozornět a upnout pozornost k logické arkádě s pánem v černobílém hávu, který cestuje časem a skládá koláč.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 3. března 2010
Verze: X360/stáhnutelná/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Brblal tu někdo, že se hry zjednodušují? Potom by měl zpozornět a upnout pozornost k nové logické arkádě The Misadventures of P.B. Winterbottom. Pokud si chcete potrávit mozkové závity a užít něco náročnějšího, než jen bezduchou střílečku či mlátičku, našli jste vhodného kandidáta.

Netradičně začnu popisem od technického zpracování, které může snadno zmást. Hra je oblečena do archaické podoby starých filmů. Téměř kompletně černobílá grafika s minimem barevných předmětů. Přes obraz občas přeskakuje filmový šum. Ve výjimečných případech zahlédnete okraje promítaného filmového pásu. Veškeré texty jsou podány pomocí titulků jako v němých filmech. Vše podbarveno líbivou utahanou muzikou. Vizuální styl na první pohled silně připomíná nedávné adventury Machinarium a Axel & Pixel. Ovšem skutečná hratelnost je výrazně jiná. Tak to je prosím The Misadventures of P.B.

Inspirace posledním Ratchetem
Winterbottom bývá většinou přirovnávána ke hře Portal a plošinovce Braid. Ve skutečnosti mi nejvíce připomíná logické pasáže z Ratchet & Clank Future: A Crack in Time. S panem Winterbottomem musíte v každé lokaci posbírat všechny lahodné koláče. Problém je, že pan Winterbottom není schopen všechny sesbírat sám. Některé jsou příliš vysoko. Jiné jsou schovány za dveřmi, které se otevřou stiskem tlačítka na druhé straně obrazovky. Další lze sebrat pouze po omezenou dobu po přepnutí vzdálené páky. Proto je v mnoha okamžicích nutná synchronizovaná spolupráce několika postav.

V každé úrovni tedy můžete zapnout nahrávání a zaznamenat svůj pohyb. Nahranou akci poté začne vykonávat váš klon neustále dokola. Počet klonů, které můžete nahrát, se liší od každé herní obrazovky. Někdy můžete mít pouze jeden. Jindy třeba patnáct najednou. Vaším úkolem je sesynchronizovat všechny akce klonů tak, abyste stihli potřebné akce v omezeném čase. A zároveň aby váš klon byl ve správnou chvíli na správném místě a mohli jste jej zneužít k vyskočení do větších výšek.

Jako ve všech podobných titulech přináší hra postupně nové překážky a záludnosti. Takže krom obyčejného pohodlného sbírání vznášejících se koláčů se brzy dočkáte koláčů, které může sebrat pouze váš klon. Lokací, kde můžete nahrávat klony pouze z jednoho jediného bodu a po omezenou dobu. Nebo koláčů, které je nutno sebrat všechny v přísném časovém Zvětšit zdroj: tisková zpráva limitu, jinak se objeví všechny znovu.

Tato verze je často zprotivněna podmínkou, že koláče musíte sebrat v předem daném krkolomném pořadí. Ve výjimečných případech se i vrátíte do již navštívených úrovní s trošku jiným cílem. A život vám bude komplikovat vaše kopie nahraná při prvním průchodu. Nápadů je nespočet, jeden šílenější než druhý.

Trable s nezbednými klony
Jednotlivé puzzle jsou přehledné, protože většinou zabírají pouze jednu jedinou obrazovku. Řešení přesto bývají často zapeklitá a vyžadují slušnou dávku představivosti i dobrého načasování. S čímž souvisí i mé výtky, které míří zejména k ovládání a některým herním mechanismům.

Jednotlivé klony opakují nahranou činnost neustále dokola. V případě, že potřebujete zajistit spolupráci více klonů najednou, nastává problém. Pokud u každého nenahrajete přesně stejně dlouhý úsek, tak se vám jejich synchronizace rozsype. Podobně jako když sledujete na křižovatce dva blinkry různých aut, které občas blikají současně a po chvíli zase ne. Navíc, pokud určitý klon narazí na nečekanou překážku, tak se úplně vymaže a je nutno jej nahrát znovu. Kombinace obojího dokáže často silně znepříjemnit život. V některých pozdějších úrovních sice dostanete možnost všechny klony odstartovat najednou, ale ocenil bych ji jako běžnou součást herních mechanismů. Ne pouze jako zpestření některých hádanek.

Silný příběh nečekejte. V Nesnázích pana P.B. Spodzimáka se ujmete role podivného fešáka s paraplíčkem, kterému pomáháte ukojit podivné choutky. Nejedná se ani o víno, ani ženy, ani zpěv. Ale nezkrotnou chuť po čerstvých voňavých koláčích. Více bohužel nečekejte. Děj je spíše abstraktní, bez konkrétních zajímavých událostí či zvratů.

Logickou plošinovku The Misadventures of P.B. Winterbottom lze zakoupit na Xbox Live Arcade za 800 Microsoft bodů. Což dělá v přepočtu přibližně 210 Kč. Za tyto peníze dostanete maličko přes 75 logických úrovní. Z nichž přibližně 50 obsahuje klasické puzzle hádanky. A 25 jsou bonusové úrovně, kde sbíráte koláče na čas a můžete své úspěchy porovnávat v online žebříčcích s ostatními hráči a kamarády. Pokud se rozhodnete dohrát všechny úrovně, herní doba se bez problémů vyšplhá přes 10 hodin.
PC hráči nemusí zoufat, podle mnoha náznaků se hra blíží i na jejich platformu.

Stáhněte si: Trailery