Medal of Honor: Heroes 2 - recenze
7/10

Medal of Honor: Heroes 2 - recenze

5. 4. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Konflikt mezi spojenci a nacisty byl ve hrách proprán snad úplně ze všech stran a EA s ním ne a ne přestat. Tentokrát sází na ovládání Wii Zapperem, poprvé dobře zvládnutý multiplayer a arkádóvý mód ala Virtua Cop.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 5.dubna 2008
Verze hry: anglická/prodávaná/Wii

Obrázek zdroj: tisková zpráva Konflikt mezi spojenci a nacisty byl v herní oblasti proprán snad úplně ze všech stran. Proto si s každým dalším dílem Call of Duty nebo MoH lámu hlavu nad tím, čím nás chtějí překvapit tentokrát. Musím se přiznat, že tyto hry jsem právě kvůli nedostatku invence přestal sledovat už s příchodem druhých dílů obou zmíněných sérií. Mým nejoblíbenějším titulem zachycujícím druhou světovou zůstal Return to Castle Wolfenstein, protože k nacistickému prostředí přidal něco víc. A to i přesto, že se nejednalo se o realistické zpracování války, ani sledování osudů skutečných vojáků. A tak mě intenzivní řež naskriptovaných sekvencí po letech dostihla až na Nintendu Wii.

Klasika z druhé světové
Ve světle předchozího odstavce jistě není překvapením, že příběh ani úkoly v misích originalitou právě neoplývají. Vžijete se do role Johna Berga, člena OSS, jakýchsi speciálních jednotek rekrutujících ramboidní typy. Začínáte vyloděním na francouzské pláži, pokračujete přes přístav, kanály, opatství, rozbombardované městečko až k finální podzemní bázi. Nehráli jsme tohle už stokrát? Ještě horší je náplň misí. Jediným cílem je dojít na konec úrovně (koridoru), po cestě sebrat dokumenty, občas vyřadit nějakou ponorku nebo vystřílet německé jednotky. Často si ani nevšimnete, že jste úkol splnili, prostě někam dojdete a hra vám pogratuluje k úspěšněmu dokončení mise.

Ruku v ruce s tím se svezly i příšerně zjednodušené briefingy. Jsou to sice videa, ale ve své podstatě jde jen o sérii obrázků s komentářem. Absolutně mě pak dorazila možnost si v menu hry zvolit Extras a za odměnu si „videa“ znovu přehrát. Proč bych to pro pána Jána dělal? Ale abych jenom nehaněl, přibližně ve třetině hry začne být příběh zajímavější, protože se snažíte odhalit něco velikého. Když se navíc pohybujete po tajemném opatství a cílem úrovně je kostelík, začnete přemýšlet, jestli EA přeci jen neujeli směrem ke zmíněnému Wolfensteinovi. Skálopevným fandům MoH je samozřejmě jasné, že tomu tak není a vše se poměrně rychle vrací do tisíci kamiony vyjetých kolejí.

Mozek může zůstat ve skříni
Hra příběh nijak moc neřeší, řekl bych, že tady je pouze z povinnosti. Naopak veškerá snaha byla upřena na hratelnost. A i když opět nejde o nic originálnějšího než koridor bez jakýchkoliv alternativních cest, intenzita a poctivě vymodelované úrovně to úspěšně vyvažují. Smrtící mašina John Berg válcuje stovky nacistů, hází granáty, občas si vypomůže bazukou, odstřelovačkou nebo brokovnicí a za ním zůstávají potoky krve, zkáza a destrukce.

Zdraví se Johnovi automaticky doplňuje, vy jen musíte dávat pozor, aby obrazovka příliš nezčervenala. V té chvíli je nutné se přikrčit za nějakou překážku a vyčkat, až se dáte dohromady. A ruku na srdce, zběsilá řežba je přesně to, co od každé správné FPS z druhé světové války očekáváme, ne? Už první Heroes byly značně zjednodušené a veškerá pozornost upřena na střílení. Místy to dokonce připomíná Serious Sama přeneseného do čtyřicátých let minulého století. Zábava zaručena, mozek může zůstat ve skříni.

Staré známé neduhy
Přestože je řežba intenzivní, nedokázali se EA vypořádat s pár neřády. Už v prvním MoH mi vadily skripty, které na stále stejná místa vysílají nové a nové vojáky. Řešením je buď trpělivě vystřílet všechny posily nebo lépe, probíjet se rychle vpřed, protože pokud se dostanete na určitou pozici, program přestane chrlit další jedince. Druhým problémem je umělá demence všech postav. Jediné, co zvládají je doběhnout na předem určenou pozici, která je vždy za nějakou překážkou, zakleknout, párkrát vykouknout a když zrovna nestřílíte, tak na vás vyprázdnit dávku.

Stejné je to se spolubojovníky, kteří jsou naprosto neschopní a nedokážou trefit nacistu ze dvou metrů. Proto jsou mnohem lepší přestřelky v místnostech a uličkách měst, kde se lze rychle přesouvat a likvidovat nepřátele zblízka. Nezůstanete delší dobu na jednom místě, tak abyste si všimli nedokonalostí v chování nepřátel. Rozlehlá pole jsou osinou v zadnici, protože musíte vést zákopovou válku, neustále se schovávat a vpřed postupujete hodně pomalu.

Kampaní to nekončí
Celkově zahrnuje kampaň osm misí a její dokončení na druhou ze tří úrovní obtížnosti mi zabralo přibližně pět až šest hodin. Škoda, že délka hrací doby jde na vrub obtížnosti, kdy určité pasáže procházíte stále dokola. Hra se ukládá sama na pevně daných místech a ty jsou občas trochu nešťastně rozmístěné. Kdyby byly vypuštěny některé přehnaně těžké pasáže, dohrál bych MoH během tří hodin. Až se dostanete na konec příběhu, Heroes 2 vás k opětovnému hraní lákají plněním misí na 100%, různými medailemi, oceněními a tak podobně. Zábava pro jednoho hráče ale u kampaně nekončí.

Druhou možností je mód Arcade. V něm se pohybujete po stejných úrovních, nicméně neovládáte pohyb vašeho hrdiny, ale soustředíte se pouze na střelbu. K tomu vám pomáhají nekonečné náboje a lékárničky povalující se všude možně. Narozdíl od normálního módu zde existuje ukazatel zdraví. Arcade mód se hraje pouze na body, které představují počet zabitých. Ve hře jsou žebříčky, takže se s členem rodiny nebo kamarádem můžete čile předhánět. Arcade je ještě více akční a lineární, přesto zábavný. Když si k tomu připočtete, narozdíl od Resident Evil: UC, dobře zvládnutou podporu pro Wii Zapper (viz rámeček), tak za tuto možnost získává MoH Heroes 2 plusové body. Ty ale vzápětí ztrácí za nepochopitelnou ignoraci kooperativního módu dvou hráčů na jednom Wii.

ZKUŠENOSTI S OVLADAČEM WII ZAPPER
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Drahý kus plastu, jak je mnoha hráči označována nástavba připomínající samopal pro Wii-mote a nunchak, konečně dostává smysluplného využití. Resident Evil: UC jej sice také teoreticky podporoval, ale praxe byla více než tristní. Druhou hrou je k Zapperu přiložený Crossbow training, který sice má své kvality, ale nejde o hru v pravém slova smyslu. Primárně je periferie využitelná v módu Arcade, který je klasickou on-rail střílečkou. Oproti Resident Evilu nemusíte, až na používání granátů, mačkat špatně dostupná tlačítka na Wii-mote („A“, „plus“, „mínus“, „1“ a „2“). Zkrátka máte doma takový malý herní automat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Medal of Heroes 2 jde ještě dále a Zapper se dá použít i v kampani, jen je potřeba změnit schéma. Pomocí joysticku opět procházíte herním světem, míříte a otáčíte se pomocí IR senzoru na Wii-mote a tak dále. Musíte si zvykat podstatně delší dobu než při použití standardního komba Wii-mote/nunchak, ale skutečně se s tím lze vypořádat a hru tímto způsobem dohrát. Dokonce se dá Zapperem ovládat i multiplayer. Jestliže se ale chcete vydat touto cestou, doporučuji s tím začít okamžitě, protože „přeprogramovávat“ se na Wii Zapper ze standardního schématu jde ztuha. Navíc při klasickém držení Wii-mote a nunchaku si můžete opřít ruce o stehna, kdežto Zapper musíte neustále držet ve vzduchu. Po pár desítkách minut mě z toho začaly pěkně bolet ruce.

Ovládání na Wii
Na výběr jsou dvě schémata: jedno počítá s Wii Zapperem, druhé je určené pro samotný Wii-mote a nunchak. Joystickem se pohybujete vpřed a úkrokujete do stran, střílíte „B“, přes mířidlo se díváte pomocí „A“ a přitom se vykláníte zpoza překážek nahnutím nunchaku do strany. Zbraně měníte stiskem ovládacího kříže vlevo nebo vpravo, klekáte si stiskem dolů, rychlou otočku provádíte švihnutím nunchakem a nabíjíte stejným způsobem, pouze pomocí Wii-mote.

Míření a otáčení je pak zajištěno IR senzorem na Wii-mote. V menu hry si nastavíte citlivost pomocí obdélníku, který zabírá větší nebo menší část obrazovky. Pokud se „kurzorem“ pohybujete uvnitř obdélníku, pouze míříte. Jakmile se dostanete mimo vymezenou oblast, začnete se otáčet. Díky tomu není potřeba známého konzolového triku se zamknutím mířidla na jednotlivých postavách (na nejnižší obtížnost použít lze), ale poctivě si musíte každého vojáka zacílit.

Odkojen střílečkami pro PC a zděšen dosavadními pokusy o FPS na Wii jsem měl z ovládání velké obavy. Po pár minutách jsem si na tenhle systém zvykl a přišel mi mnohem blíže návykům z PC než při použití gamepadu. Potřebné funkce jsou ihned k dispozici, designéři se vyvarovali nějakých překomplikovaných gest - vše funguje velmi intuitivně, bezproblémově a rychle.

Multiplayer
Z velmi dobře vyřešeného ovládání profituje multiplayer, což je oblast, kterou na Wii zatím nikdo kvalitně nezvládl. MoH Heroes 2 však ukazuje cestu. Pryč jsou doby otravných Wii friends kódů, zapomeňte na omezení na dva hráče a vězte, že tato hra nabízí naprosto úžasný zážitek až pro 32 krvežíznivých vojáků. Spojení zprostředkovává online služba EA, kam se přímo ze hry registrujete. Pro Wii je to jasná výhra.

Připojíte se do místnosti (lobby), kde lze vyhledávat spuštěné hry nebo vytvářet nové, které se rozběhnou na serverech EA, což pomáhá latenci. Svět je rozdělen na regiony a my tak máme možnost hrát pouze s lidmi s PAL verzí, tedy převážně Evropany. Už brzy po vydání hry neustále běžela dvacítka serverů, takže nemáte nouzi o výběr zajímavých bitev. Na vaše konto se váží statistiky, jako počet zabití a smrtí, a z toho se sestavuje žebříček. Trochu zdlouhavým úvodem do MP jsem chtěl zdůraznit, že online hraní v Heroes 2 na Wii je téměř stejně komfortní jako na PC. Chybičkou je pouze omezená možnost chatování, ocenil bych možnost použití sluchátek a mikrofonu.

Na druhou stranu jsou mapy vcelku malé a většinou není potřeba se nějak zvlášť domlouvat. Úrovně jsou s drobnými úpravami převzaté ze singlu. Jsou dobře navržené a musíte je nejprve pečlivě prozkoumat, abyste zjistili, že nabízí dostatek prostoru pro zabijáky v předních liniích vyžívající se soubojích na blízko i místa vhodná pro snipery. Narozdíl od běžné hry lze v multiplayeru po omezenou dobu běhat a je potřeba toho využívat. Při plné obsazenosti serverů jde potom o zběsilé bitvy bez času na odpočinek.

Autoři měli zapracovat na přehlednosti vhodnějším výběrem uniforem. Na větší vzdálenost nejste schopni jednoznačně určit zda, jde o nacistu či spojence a často pálíte naslepo. Deathmatch, Team DeathMatch a Capture the Flag není nijak velký výběr a citelně chybí dobývání. Na druhou stranu bývají tři jmenované módy obvykle ty nejhranější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V rámci možností Wii se povedlo i zpracování. Pro Medal of Honor je typická vynikající orchestrální hudba a zvukové efekty využívající prostorového ozvučení. Jako v každé správné FPS z druhé světové války vám kolem hlavy sviští projektily, ze zad vám radí američtí vojáci a zpředu na vás řvou nacisté. Grafika je plná efektů jako bloom nebo depth of field, na druhou stranu se musíme smířit s menším dohledem. Ve městech to sice nevadí, ale v otevřené krajině zaráží vyskakující stromy a stavby. Potěšilo mě i poměrně jemné rozlišení, nedočkáte se ohavných zubů jako například v Raymanovi. Je to díky podpoře maximálního rozlišení, které lze skrze Wii kabel protlačit na TV - 853 x 480.