Martin Mystere - recenze
8/10

Martin Mystere - recenze

5. 8. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Za hranice racionálního chápaní světa vás zavede klasická komiksová 2D adventura, ve které detektiv Martin Mystere a jeho přátelé vyšetřují vraždu movitého profesora. Jak si vede ve srovnání s podobným NIBIRU?

Autor: Nukem
Publikováno: 5.srpna 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 3 dny

Vedle úspěšných filmů, televizních seriálů, knih či historických událostí jsou pro herní vývojáře vděčným námětem rovněž více i méně známé komiksy. Není to poprvé, co se italská firma Artematica nechala inspirovat tímto žánrem. Po nepříliš povedené Druuně, akční adventuře, přichází v těchto dnech na zahraniční trh s čistě adventurní záležitostí Martin Mystere: Operation Dorian Gray.

Hlavní postavou ve hře není pochopitelně nikdo jiný než Martin Mystere, profesor archeologie a antropologie, ale rovněž také newyorskou policií často zaměstnávaný detektiv na volné noze. Ve hře se Martinův věk a jeho společenské postavení trochu liší např. od původních TV seriálů vysílaných na mnoha kanálech (u nás dostupných Fox Kids nebo Kabel1), kde Martin vystupuje co by šestnáctiletý student střední školy, vždy doprovázen svojí nevlastní sestrou Dianou a neandrtálcem Javou, jenž se souhrou okolností připletl do našeho času. Tato povedená trojice je součástí tajné organizace, které brání celosvětovou bezpečnost před silami mimozemského či dokonce nadpřirozeného původu.

Zestárli a zbohatli
Ve hře je Martin již dospělým mužem, slušného společenského i ekonomického postavení, Diana jeho ženou a Java stále neandrtálecem, jehož mumlání rozumí jen oba jeho přátelé. Přestože si Martin hodlá na pár dní odpočinout ode všech těch vražd a starověkých záhad, které ho budí ze sna, inspektor Travis je jiného názoru. Věhlasný a rovněž nemálo movitý vědec profesor Eulemberg byl před několika hodinami nalezen ve své vile mrtev, s několika kulkami v těle. Je tedy na čase, aby se profesor Mystere opět ujal případu, neboť jen on je tím jediným, kdo může vraždu vyřešit.

Nejprve ale bude muset přijít na způsob, jak se dostat do šatní skříně, kterou před ním Diana zamkla, aby jej donutila zůstat doma. Jenomže zkuste zastavit záhadologa něčím tak banálním. Stačilo pár minut a už můžete profesora vidět, jak před domem usedá ne do ničeho horšího než Ferrari F50 :-) A nebyl by to Martin Mystere, kdy by jej případ obyčejné vraždy nezavedl až k dávno zapomenutým tajemstvím starých Aztéků, jejichž znalosti hodlá zneužít jeden nenapravitelný padouch.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Běhání zakázáno
Po pouhých pár minutách hraní poznáte prakticky vše, co se vám ve hře bude líbit i to, co budete nenávidět. Začněme tím pozitivním, ať se vám potom negativa zdají méně závažná. Myslím si, že proti grafickému ztvárnění hry nemůže mít rozumné námitky asi nikdo. Pěkná předrenderovaná prostředí v lehce komiksovém stylu, jak také jinak, jsou rozumně rozsáhlá, hodně pestrá a rozhodně dostatečně detailní na to, abyste nevěděli, kam s kurzorem dřív. Pohybující se živé či neživé objekty jsou pak složeny z nepříliš mnoha polygonů. Krycí textury netrpí příliš vysokou detailností a jsou i jakoby zašuměné. Avšak v adventurách není tento jev ničím ojedinělým.

Většina z těch oku lahodících lokací je rozdělena na několik částí, které se přepínají v okamžiku, když s Martinem dojdete na určené rozhraní (podobně jako např. v Moment of Silence). Bohužel Martin se za něčím honit rozhodně nehodlá, takže musíte vydržet do chvíle, než se na kýžené místo svojí důstojnou chůzí dokráčí. Přechody mezi lokacemi (ne ale jejich částmi) je možné urychlit dvojklikem, který ovšem funguje tak na 90%. Tedy většinou napoprvé, jindy až při druhém dvojkliku a někdy nefunguje ani při zběsilém klikání, byť tam před chvílí normálně fungoval.

Tento neduh částečně maže mapa New Yorku, kde jsou vyznačeny všechny dostupné lokace, na které se dostanete jediným klinutím a to odkudkoliv. Není tedy třeba chodit k autu, ale klidně se ze sklepa Martinova domu rovnou přenesete třeba k branám muzea.

Nainstaluj a hrej
S předrenderovaými scénami je spojeno neměnitelné rozlišení, v němž hra běží, konkrétné 1024x768. Ostatně chybí i další možnosti nastavení hry. Žádné vyhlazování 3D objektů, manipulace se stíny, dynamickým osvětlením apod. Možné je pouze zapnout titulky. To samé se týká i nastavení zvuku. Žádné zeslabení či vypnutí hudby a dalších ruchů. Jakou hlasitost si nastavíte pod Windows, taková bude ve hře. Za těchto okolností je dobré pochválit tu dobrou vlastnost hudby, že její hlasitost poklesne vždy, když je třeba naslouchat. Hudba tak v dialozích neruší a při adventuření není zase příliš potichu.
Jak jsem naznačil v úvodu, Martin Mystere je klasickou adventurou, ve které máte na vše neomezeně času a nemůžete udělat chybu, jež by hlavního hrdinu stála život. Ovládání hry je vyvedeno v minimalistickém duchu. Stačí dvě tlačítka myši a klávesa F1 pro ukládání či vyskočení do hlavního menu hry. Spodní okraj obrazovky je klasicky věnován inventáři, který je možné míti trvale přístupný nebo jej vypínat, aby nerušil. Bohužel se sám vypne po každém dialogu.

Hromady předmětů
Asi jediným podstatným problémem, za který po nějaké té hodině hraní proklejete tvůrce až do pátého kolena, je vysoká koncentrace aktivních míst, z nichž pouze malé množství je k nějakému užitku. Chápu, že každý cestovatel si nikdy neodpustí přivézt domů nějakou tu trofej, kterou pak pověsí na zeď či postaví do prostřed bytu a každou návštěvu obeznámí s tím, oč měli tu čest si ukopnout palec. Ale je třeba takto trápit i hráče? :-)

K těmto seznamovacím orgiím se dostanete hned v úvodních minutách hry, kdy budete kurzorem, jehož zbytečně přehnaná velikost by byla lehce na obtíž i ve většině stříleček, šmejdit po obrazovce a osahávat kdejakou relikvii i předměty denní potřeby, abyste z nich použili jen desetinu. Je myslím více než jasné, že záhy unavená ruka (resp. myš) z nešikovně řešeného hledání detailů může lehce přehlédnout důležité aktivní místo a přichystat svému nositeli nejednu zákysovou situaci. Některá místa jsou celkem malá, zrádně umístěna v okolí velkých předmětů, stropy přitom nevyjímaje. Dokonce narazíte i na takové předměty, které sebrat lze, ale nikdy je později ve hře nepoužijete.

Rychlokurz čtení
S obrovským množstvím aktivních míst je spojena i ta nepříjemná vlastnost, že hlasitý komentář dostanete jen ke věcem v inventáři a jen k několika málo aktivních místům na pozadí. Drtivá většina předmětů a míst je komentována pouze textem, který však dost rychle mizí a ne vždy se po opětovném kliknutí objeví v plném znění.

Tady bych si posteskl ještě nad rozhovory, které sice lze stíhat, pokud vládnete angličtinou lépe než začátečnicky, ale většinu rozhovorů už nelze opakovat a žádný log k prohlížení tu není. Pokud tedy něco nestihnete, máte celkem smůlu. Můžete leda nahrát předchozí pozici. Jinak rozhovory jsou prosté, žádné větvení, žádné nevratné děje. Zkrátka odklikáte vše, co se nabízí a když tam je někdy náhodou více možností, tak stejně dorazíte jen k té jedné možné.
Samotné úkoly, a není jich zrovna málo, jsou naproti tomu jednoduché, přesto nápadité a originální. V tomto směru byste s postupem ve hře neměli mít větší problémy. Nápovědu k těm trochu těžším úkolům a hlavně hlavolamům najdete obvykle někde poblíž a minimálně jednou v Martinově skromném poznámkovém bloku. Hrací dobu mohu jen odhadnout na více než 10 hodin, neboť osm ukládacích pozic je hodně málo na to, abych měl každou z nich originální a určil tak čas strávený nad záhadami spirituálního světa.

Mušky, brouci a jiná havěť
Ve výčtu chyb by asi nemělo chybět upozornění, abyste nezapomínali občas ukládat. Někdy totiž natrefíte na akci, kdy ztratíte kurzor a ani klávesnice vás nebude poslouchat. Pouze zkratka Alt-F4 hru násilně ukončí. Naštěstí se tak stane jen ve velmi malém počtu úkonů, které ale na postup ve hře nemají vliv, takže stačí je příště neopakovat. Tyto chybky byly zaznamenány už při betatestu, ale zdá se, že k nápravě nedošlo. Vyšly sice dva patche (jeden řeší spustitelnost hry na procesorech AMD a Celeron!), ale ty budou patrně pro italskou verzi z loňského roku. Také si možná všimnete, že některé věci mají špatný popis, např. Martinův dům je pojmenován jako sousední a ten sousední naopak jako „můj dům“. A jistě sami rozeznáte rozdíl mezi kobercem a telefonem.

Co se týká zvuku, možná vám také přijde zvláštní, že obyvatelé New Yorku mluví pěkným britským akcentem, ale to je dáno tím, že vydavatel hry GMX Media pochází právě z Velké Británie. Dabéři se při práci snažili a výsledkem jsou celkem přirozeně namluvené postavy, tedy alespoň ty hlavní. Pochopitelně, že všichni ti trhlí profesoři, kromě Martina, mají tradičně svůj svérázný přízvuk. Tak už to ve hrách chodí. Hudba na pozadí je klasickou směsicí skladeb, jejichž styl občas ctí místní folklór či jinak dokreslují aktuální dění na obrazovce. Skladby ale nejsou ničím výjimečné – neurazí, ale ani nenadchnou.

Před shrnutím nesmí chybět udávané minimální hardwarové nároky. Jsou velmi mírné: Pentium 733 MHz, 128 MB RAM, 16 MB grafická karta kompatibilní s DX9, CD-ROM a 530 MB místa na disku. A protože náplň hry je daleko méně závadná než leckterý díl odpoledních německých kriminálek, byla hra zařazena do věkové kategorie od sedmi let.

Může být
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Martin Mystere: Operation Dorian Gray je každopádně zábavnou adventurou. Může za to tradiční téma mystérii prastarých civilizací, nadpřirozené síly, jemný humor, občasná záměna ovládaných postav a logické úkoly. Herní dobu trochu nepříjemně prodlužuje velké množství falešných míst, které může soupeřit (a možná by i zvítězilo) s hrou Mystery of the Druids, ale především často nutné honění se za pixely. Nějakou tu vrásku, nebo spíš žílu, na čele vyrobí i zatuhnutí kurzoru nebo jiné nedostatky, ale dohrání by to ohrozit nemělo.

Stáhněte si: Trailer...