Mario Tennis Open - recenze
8/10

Mario Tennis Open - recenze

18. 6. 2012 21:00 | Recenze | autor: Jakub Kovář |

Tenis je pro Nintendo rozhodující sport. Právě on totiž nejlépe ukázal možnosti Wii a celý balík sportovních her pak neskutečně pomohl tomu, aby se konzole od Nintenda dostala málem do každé domácnosti. Stejný sport se teď dostává i na 3DS a samotné oznámení zrovna epické ovace nevyvolalo. Přeci jen jde o handheldovou hru a nikdo od ní revoluci neočekával. Když ale kníratý instalatér pozve všechny své přátele, nepřátele, ex-milence princezny Peach a další postavy ze svého světa, bývá z toho solidní mejdan.

Tenis na 3DS tak přichází hned s několika prvky, které vás u něj udrží na hodně dlouhou dobu. Tím nejzajímavějším je bezesporu chytrá integrace pohybového ovládání. Zatímco různé údery volíte tlačítky A, B, X, Y a pohyb svého tenisty ovládáte analogovým knoflíkem, směr střely určíte natočením vašeho 3DS na danou stranu. Na papíře to možná zní šíleně a třeba v plně obsazené tramvaji může takové jednání vzbuzovat přinejmenším údiv (pro toto hraní je ve hře zabudováno i ovládání klasické), ale jde o neskutečně hravou a zábavnou formu ovládání.

Zápasy se totiž při vašem jemném fyzickém zapojení stávají daleko dramatičtějšími a je snadnější se do nich ponořit. Jednoduchá pravidla a lačnost po vítězství tak ústí do překvapivě návykové hratelnosti, u níž vás hra doslova nutí pouštět se do dalších a dalších zápasů či se zuby nehty rvát o každý míček - po deseti minutách hraní tak často zjistíte, že hrajete vlastně hodinu a máte za sebou už čtyři turnaje.

Typické fantaskní mechanismy

Vašemu obveselení však samozřejmě napomáhají i další věci, jako je třeba nutnost volit různé typy úderů, abyste přelstili protivníky. Ti mají různé silné stránky i slabiny, takže na některé spíše platí rychlejší míče, zatímco další se pomalu přemisťují na síť, což znamená použít stop-ball. Při hraní na síti pak oceníte možnost přehodit si soupeře lobem a téměř ve všech případech se bude hodit smeč. Hra vám dokonce občas napoví velkým barevným kolečkem, podle něhož se velice rychle naučíte přesunout na správné místo a použít úder dle naznačené barvy, který potom bude mít mnohem větší sílu, než za normálních okolností.

Zatímco v prvních zápasech bude takto trefený míč znamenat jasné body, v pozdějších fázích hry a v multiplayeru se budete muset naučit číst i pohyb soupeře a používat údery, které nečeká. Hra tak postupem času až nečekaně bobtná a stává se mnohem komplexnější, než bych původně čekal. Křivka obtížnosti naštěstí roste postupně a nikdy vás tak nečeká obří obtížnostní skok, který by frustroval a odrazoval od dalšího hraní. Navíc si hraním odemykáte nové kurty, turnaje, obtížnosti a oblečky pro vaše Mii, takže o pozitivní motivaci není nouze.

Hra samotná je rozdělená do několika sekcí, přičemž tu nejklasičtější představuje osm šampionátů. Do těch se můžete pustit jak ve dvouhře, tak ve čtyřhře, což ale v případě čtyřhry znamená, že se musíte spolehnout na služby občas chybujícího počítače. U šampionátů je také asi nejlépe vidět, jak se jednotlivé postavy odlišují, stejně jako si nejspíše všimnete i různých vlastností povrchů hřišť. Tyto znalosti pak uplatníte buď v exhibicích (jednotlivé zápasy s pravidly, jaké sami nastavíte) nebo v povedených minihrách.

Netradiční pinkání

Minihry jsou celkem čtyři a každá z nich testuje vaše tenisové dovednosti. Osobně se mi nejvíce líbila ta, v níž za pomoci tenisového míčku procházíte úrovně ze Super Mario Bros., nebo se v omezeném čase snažíte co nejvíce prostřelit míček skrze zlaté kruhy. Všechny tyto minihry jsou potom poměrně obtížné. Jejich stoprocentní splnění na nejvyšší obtížnost pořádně prověří vaše tenisové schopnosti a hlavně vás zabaví na skutečně dlouhou dobu. Odměnou za každou minihru je určitý počet mincí, za něž si potom můžete koupit různé odemčené oblečky a doplňky pro vaše Mii.

To mu jak zlepšuje vzhled, tak statistiky potřebné k vyhrávání ve Streetpass soubojích, jež tvoří milý doplněk celé hry. Mimo to ale můžete své Mii používat i v klasických zápasech. Hned vedle základních 12 postav z Mariova univerza a další záplavy charakterů, jež se dají odemknout třeba dohráním nejvyšší obtížnosti minihry nebo splněním specifických kritérií, jako je třeba nakoupení 30 předmětů v herním obchodě.

Nedílnou součástí hry je pak lokální i online multiplayer, jehož jedinou slabinou je snad jen možnost nastavit pouze jednosetový zápas. Vzhledem k tomu, že k jeho vyhrání stačí vyrobit náskok dvou gemů a po čtvrtém míčku se již rozhoduje v tiebreaku, není to bůhví jak dlouhá doba. Ostatně tento nešvar provází i herní turnaje, kde se ale postupně počet setů v zápase zvyšuje až na pět, tzn. nutnost vyhrát minimálně tři sety. Krátkost ve hře pro jednoho hráče je ale vzhledem k platformě celkem pochopitelná, nicméně bych aspoň v multiplayeru ocenil možnost nastavit si vše, jak chci.

Více herních módů! Více Mariovských houbiček!

Trochu zamrzí i fakt, že miniher i turnajů by mohlo být přeci jen o něco málo více - zahrnutí několika šílenějších hřišť v podobě toho posledního nebo přidání pár herních módů by zvláště při hraní hry pro jednoho hráče rozhodně prospělo. Naštěstí je to ale spolu s nemožností detailnějšího nastavení multiplayerových zápasů (jež se dají velice rychle opakovat) jediný vážnější nešvary této hry.

Někteří kritikové sice budou namítat, že gyroskop zcela vyřazuje hlavní tahák 3DS - 3D zobrazení, ale pro tyto nespokojence je tu i o něco méně zábavný klasický systém ovládání a osobně mohu říct, že se radši pobavím u herního mechanismu, než se budu koukat na 3D panáčky. Sečteno a podtrženo jde o zábavný titul, který na občasné hraní uvítá ve své 3DS sbírce každý hráč. Stejně, jako uvítal už Mario Kart 7.

Slušně provedený sportovní titul, který zakomponováním pohybového ovládání, online multiplayerem, systémem turnajů a minihrami zabaví na hodně dlouhou dobu.